Tunnetteko YHTÄKÄÄN työtöntä ns. lusmua joka vain valitsee maata kotona
Tällainen diskurssihan työttömyydestä tässä maassa etenkin oikeistopuolueiden puheissa on kansaan istutettu. Itse en kuitenkaan ole eläissäni tuntenut ainuttakaan tällaista vetelää hengailijaa. Sen sijaan tuntemillani työttömillä on ollut koko muunkin elämän pilaavia sairauksia tai syrjintää iän/sukupuolen/elämäntilanteen/suhteiden puutteen takia, ja sitten on niitä työttömiä jotka hakevat hakevat hakevat, turhaan. Missä se on se ikävä laiska kaljalta haiseva pummi?
Kommentit (234)
Mun luuseri sisareni teki äidilleni kakarat elätettäviksi eikä ole päivääkään käynyt työssä itse tienaamassa.
Tunnen. Kaikki exäni esim. En ole ikinä ollut suhteessa miehen kanssa millä on työpaikka. En edes usko että kykenevät elättämään itsensä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, ja minä lasken lusmuksi sellaisen, joka nirsoilee ja valikoi mitä työpaikkoja viitsii edes hakea. Tyyliin ei kaupan kassalle, ei puhelinmyyntiä, ei mitään mistä ei itse tykkää... Silloin on kyllä työtön ihan omasta tahdostaan.
Aika nopeasti puhelinmyynnistä saa fudut jos ei sovellu työhön ja tai ei saa myytyä tuotteita. Aspaduunistakin lentää aika äkkiä ulos tai työvuoroja ei anneta jos ei ns sovellu joukkoon eli olet vaikka vapaa-ajalla homoseksuaali niin saat fudut kun en sovellu joukkoon. Kaupan myyjäksi ei oteta kaikkia halukkaita eikä työvuorojakaan laiteta. Kuka tahansa ei voi olla kaupan myyjä ja käsitellä rahaa esim ulosottovelkainen luottarinsa menettänyt tai talousrikollinen pankkirosvo.
Pedofiliasta tuomittua seksirikollista ei voi laittaa työhön pikkulasten kanssa. vaikka itse haluaisikin.
Minä olen varmasti sellainen. Kenenkään en uskalla oikeassa elämässä paljastaa. Töitä haen sen verran kuin pakko mutta teen niin ettei pelkoakaan töihin joutumisesta. Kerran olin työhaastattelussa mutta oma-aloitteisesti kerroin että yritämme lasta poikaystävän kanssa. En edes seurustellut sillä hetkellä ja muutoinkin vain tyttöjen kanssa.
Nykyään kun olen jo 30+ niin työmarkkinoilla ilman oikeaa työkokemusta olevana ei tarvitse edes pelätä työllistymistä. Kuntouttavassa olen ollut mutta se "päiväkerho" oli ihan hauskaa. Pari kertaa viikossa nelisen tuntia niin ei käynyt liian rankaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, ja minä lasken lusmuksi sellaisen, joka nirsoilee ja valikoi mitä työpaikkoja viitsii edes hakea. Tyyliin ei kaupan kassalle, ei puhelinmyyntiä, ei mitään mistä ei itse tykkää... Silloin on kyllä työtön ihan omasta tahdostaan.
Aika nopeasti puhelinmyynnistä saa fudut jos ei sovellu työhön ja tai ei saa myytyä tuotteita. Aspaduunistakin lentää aika äkkiä ulos tai työvuoroja ei anneta jos ei ns sovellu joukkoon eli olet vaikka vapaa-ajalla homoseksuaali niin saat fudut kun en sovellu joukkoon. Kaupan myyjäksi ei oteta kaikkia halukkaita eikä työvuorojakaan laiteta. Kuka tahansa ei voi olla kaupan myyjä ja käsitellä rahaa esim ulosottovelkainen luottarinsa menettänyt tai talousrikollinen pankkirosvo.
Minä olin kerran työkkäritädin juttusilla ja kartoitettiin tilannettani, taas vaihteeksi. Sanoin, että vaikka mulla on myyjän ammatti, niin en halua mitään puhelinmyyntityötä, kun ei sillä elä, olen kuullut. Hän naurahti ja sanoi, että ei tulisi sellaista mieleeni edes ehdottaa, ne ovat aivan mahdottomia paikkoja, turha sellaisissa on taistella.
Vierailija kirjoitti:
Pedofiliasta tuomittua seksirikollista ei voi laittaa työhön pikkulasten kanssa. vaikka itse haluaisikin.
Vaaditaan esittää rekisteri tuon osalta, ainakaan tuomitut eivät enää pääse lasten kanssa tekemisiin.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen, monta. Osa sanoo ihan suoraan että aika menee kivasti metsästellessä ja ryypätessä kotitilalla, osa edellyttää työpaikalta ihan epärealistisia juttuja, ja ottaa loparit muutaman kk jälkeen. Nyt kun on ikäänkin, ei enää saa töitä sillä tilkkutäkki -cv:llä.
Ne joille työ kelpaa, on kaikki töissä, myös vanhat.
Millaisissa piirissä mahdat liikkua? Minun tuntemistani työttömistä kaikki ovat ajan myötä lähteneet opiskelemaan tai päässeet töihin. Mutta jos viettää aikaansa kaljaporukoissa, niin ehkä sitten ryyppykaverit on tuollaisia.
Kyllä niitä "en tee tätä, en sovellu tuohon"-tyyppiä on vaikka kuinka paljon. Työttöminä aina, voi olla monta koulutusta, mutta ei koskaan työllistävälle alalle. Noiden takia on oikein, että tukia hiljalleen leikataan enemmän ja enemmän.
Minä olen lusmu joka makaa vaan kotona. Tai no en ihan onhan minulla harrastuksia. Huomennakin herään aamu viideltä ja lähden kalaan. Kalastan 5 päivänä viikossa Keväästä syksyyn. Saan paljon ahvenia ja myyn niitä joten saan rahaa noin 300-500 euroa kk. Vielä 5 vuotta sitten sain 1000-1500 euroa kk mutta ahvenet ovat vähentyneet merimetsojen takia paljon koska merimetso syö niitä ja niitä on kymmeniä tuhansia täällä.
Vetelimmät hengailijat ja pinnarit löytyy olen kyllä tavannut työpaikoilla. Kun palkka juoksee ja pomon silmä välttää, näillä ei ole mitään ongelmaa vierittää töitänsä muiden tehtäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen, monta. Osa sanoo ihan suoraan että aika menee kivasti metsästellessä ja ryypätessä kotitilalla, osa edellyttää työpaikalta ihan epärealistisia juttuja, ja ottaa loparit muutaman kk jälkeen. Nyt kun on ikäänkin, ei enää saa töitä sillä tilkkutäkki -cv:llä.
Ne joille työ kelpaa, on kaikki töissä, myös vanhat.
Millaisissa piirissä mahdat liikkua? Minun tuntemistani työttömistä kaikki ovat ajan myötä lähteneet opiskelemaan tai päässeet töihin. Mutta jos viettää aikaansa kaljaporukoissa, niin ehkä sitten ryyppykaverit on tuollaisia.
Ja sukulaisetkin olet varmaan itse saanut valita, kun olet niin näppärä? Kumma kun et silti itse ole töissä.
Näitä lusmuja on tosi paljon. Sen sijaan ne joille on kelvannut paskaduunitkin alkuun, on kaikki edenneet hyviin töihin. Niin minäkin.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki vihervassarit joita tunnen ovat tukiloisia ja lisäksi liiman haistelijoita.
Paitsi, että sä et tunne yhtään vihervassaria.
Suomalaiset on haisevia rottia jotka solvaa työttömiä osattomia ja hyyyysäää maahan saapuvia kelaelättejä sellainen on kansa.
Minä olin lähes täydellinen lusmu. 70 ja 80-luvulla sai lusmuilla täydessä rauhassa. Ei tarvinnut hakea töitä tai opiskelupaikkaa, jos ei halunnut, vaikka olikin työnhakijana. Kunhan nosti päivärahoja. Ei ollut velvoitetta hakea neljää työpaikkaa kuukaudessa. Ikävuodet 16-30 olin melkein koko ajan päivärahalla enkä opiskellut mitään. Noin kolme kuukautta vuotta kohden olin töissä. Itse en hakenut yhtään kertaa töitä, vaan kaikkiin tuli ilmoitus työvoimatoimiston kautta. Sitten sain töitä vakituisemmin ja viimeiset 35 vuotta ennen eläkkeelle jäämistä olin töissä.
Näiden takia meidät oikeasta syystä sairaseläkkeellä olevat leimataan lusmuiksi. Minulla selkä rikki eikä voi leikata. Hermosärky joskus ihan mieletön. Ja tämäkin aaltoilee, eli saatan näyttää terveeltä ja hyvinvoivalta. Ajan autolla. Olen myös oppinut olemaan irvistämättä kivusta. Kaikkeen tottuu. Kyykkyyn en pääse, toisen jalan kenkä on hirvittävän kivuliasta laittaa jalkaan. Vielä toistaiseksi olen itse saanut. Rollaattorin osto edessä, kyynärsauvalla mennään nykyään.