Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aloittaisitko suhteen henkilön kanssa, jolla on ADHD?

Vierailija
26.04.2024 |

Hei,

aloittaisitko suhteen henkilön kanssa, jolla on ADHD? Olen tavannut ihanan ihmisen, joka on valloittava. Hän kertoi heti, että hänellä on ADHD. Ja kyllä sen itsekin huomasin. Hän puhuu paljon ja välillä päälle. Innostuu herkästi, on hyvin ulospäin suuntautunut. Hän on vakitöissä, lapset on kasvatettu ja ulospäin kaikki näyttää olevan kunnossa. On kyllä melko levoton ja itse olen tosi rauhallinen. Toisaalta hän tuo paljon iloa ja naurua suhteeseen. Toisaalta pelkään, etten jaksa hänen kanssaan. Tämä on itselle ihan uutta. Olen ymmärtänyt, että tällaiset henkilöt voi olla helposti manipuloitavissa ja esim hyvin oikeudentajuisia, pitääkö tämä paikkansa?

Kertokaa te, kenellä on kokemusta, että mitä haasteita ja hyviä puolia ADHDssa on parisuhteessa?

Kommentit (76)

Vierailija
1/76 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin aloittaa. Itsellänikin on. En tosin ole yliaktiivinen joten se ei näy päälle.

Jokaisella se ilmenee erilaisena.

Vierailija
2/76 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen itse ADHD, keski-ikäinen nainen. En usko että me välttämättä ollaan mitenkään erityisen helposti manipuloitavissa, ja epäilen onko oikeudentajuisuudessakaan eroja neurotyypilliseen. Ehkä enemmän autistien juttuja nuo? 

Mutta se mikä sun täytyy tosiaan miettiä on, että jaksatko sitä levottomuutta ja energisyyttä, koska se ei tule muuttumaan, se on juurikin sen neuroepätyypillisyyden aiheuttamaa. Jos joku ajattelee, että onhan siihen lääkkeitä, niin joo, on, mutta en minä ainakaan haluaisi jatkuvasti syödä lääkkeitä vain siksi, että niillä minusta saisi toiselle ihmiselle sopivan persoonallisuuden - itse kun pärjään esim. töissä ja muutenkin elämässä oikein hyvin ilmankin, ja energisyys lähinnä on nautintoa eikä kärsimystä tuottava asia. 

Meillä mun mies on ihan päinvastainen kuin minä, hän on sellainen vähän jähmeä ja hidas ja vähäpuheinen. Me on koettu, että täydennämme toisiamme hienosti. Miehen hitaus tasapainottaa meikäläisen intoiluja ja hötkyilyjä, ja mies saa taas iloa ja energiaa elämäänsä siitä, miten vilkas olen sekä fyysisesti että henkisesti (jatkuvasti kaikenlaisia ideoita, tarinoita yms pää täynnä). Mutta jotain toista tyyppiä "kohellukseni" voisi ärsyttää, ja jos näin on, se tuskin ajan kanssa paranisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/76 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä suosittelen etsii ihminen jonka energia tasot ovat suurinpiirtein samanlaisia. On todella rasittavaa jos itse kaipaa rauhaa ja toinen on kokoajan tekemässä jotain, eikä siten välttämättä löydy sellaista yhteistä aikaa ja mielenkiintoa samoihin asioihin.

Tai jos aloitat suhteen niin älä ainakaan muuta samaan asuntoon nopeasti hänen kanssaan.

Vierailija
4/76 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ainakaan sen takia jättäisi kokeilematta.

Toki se voi olla hetkittäin kuluttavaa, mutta kommunikoinnilla ja avoimuudella selviää parhaiten. Ja kyllä, oikeudentaju on vahva yleensä meillä. 

Vierailija
5/76 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen naimisissa miehen kanssa, jolla on ADHD. Itse olen hiljainen introvertti ja joskus miehen yliaktiivisuus ottaa hermon päälle. Hän on kuitenkin ajan saatossa oppinut huomaamaan, missä vaiheessa minulla alkaa pinna kiristymään ja osaa elää minun kanssani.

Hän on tuonut elämääni paljon uusia asioita ja ihmisiä. Ja todella saa minut avautumaan enemmän, kuin kukaan muu ennen häntä.

Lääkityksen aloittamisen jälkeen hänen vanavedessään ei enää ole kauheaa kaaosta. Alkuun kyllä hirvitti se kaikki keskeneräisyys ja tuhannet meneillään olevat projektit. Mutta meidän molempien täytyi adaptoitua tähän suhteeseen ja olemme nyt aika lailla samalla viivalla.

Vierailija
6/76 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ADHD mies on kova tekemään töitä.Ei lusmuile.Ahkera .

Onneksi minun ei tarvitse mennä hänen tahdissaan.Itse olen rauhallinen.

Vierailija
7/76 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai.

Mutta en sellaisen jolla on H-D.

Vierailija
8/76 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä suosittelen etsii ihminen jonka energia tasot ovat suurinpiirtein samanlaisia. On todella rasittavaa jos itse kaipaa rauhaa ja toinen on kokoajan tekemässä jotain, eikä siten välttämättä löydy sellaista yhteistä aikaa ja mielenkiintoa samoihin asioihin.

Tai jos aloitat suhteen niin älä ainakaan muuta samaan asuntoon nopeasti hänen kanssaan.

Mulla suhde ADHD-mieheen on taas tuonut omaankin elämääni paljon energisyyttä, jota ennen puuttui. Olin sinkkuna ihan tyytyväinen elämääni, mutta kieltämättä se oli aika pientä ja sulkeutunutta. Olin vaan kotosalla, ulkoilutin koiraa, pelailin tietokoneella, katselin telkkaria, tein käsitöitä. Joskus tuntui lievästi yksinäiseltä, mutta ei tarpeeksi että olisin saanut aikaiseksi aktivoitua etsimään kavereita tai ystäviä, kun olen vielä ujokin. Sitten tuli tuo super energinen mies, jolla jatkuvasti on ideoita minne mennään ja mitä tehdään ja vaikka vaan istuttaisiin kotona sohvalla, niin siinäkin hänen päänsä käy täysillä koko ajan ja tulee ties mitä kirjaideoita, liiketoimintaideoita, elokuvaideoita, ja niitä on tosi hauska kuunnella. Mun elämä on saanut jotain ihan uutta energisyyttä miehen myötä, ja jälkeenpäin se minun entinen elämäni tuntuu lähes masentuneelta, vaikka olinkin siihen tottunut eikä se jatkuvasti mitään tuskaa tuottanut.

9/76 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut,jatkuvaa päälle puhumista,ei kuunnellut, hänen mielipiteet ja ajatukset tärkeämpiä kuin minun,itsekäs myös seksissä eikä ikävistä asioista halunnut keskustella, olen henkisesti aivan loppu.

Vierailija
10/76 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai.

Mun kokemuksen mukaan ADD on raskaampi. HD:t ovat ihan viihdyttäviä ja hauskoja ainaisessa sinkoilussaan, sen sijaan ADD voi olla omiin maailmoihinsa sulkeutunut, usein henkisesti poissaoleva tyyppi. Vähän kuin ne jotka seurassakin ovat uppoutuneeta kännyköihinsä, paitsi että nämä ei tarvi siihen edes kännykkää, uppoutuvat omiin mielensisältöihinsä ja sitten tuntuu kuin puhuisit seinälle.

Vierailija
11/76 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolisollani on ADHD ja hän on melko rauhaton, vilkas ja impulsiivinen tapaus, itse olen rauhallinen, hiljaisuutta kaipaava ja suunnitelmallinen. Tämä vaatii molemminpuolista ymmärrystä siitä että toinen on erilainen ja toimii eri tavalla, ja yleensä suora kommunikointi on auttanut siinä parhaiten. Itse olen joutunut myöntymään että oma tapani ei ole ainoa oikea, ja että toisin tekemälläkin voi päätyä (ainakin suurin piirtein) onnistuneeseen lopputulokseen. Puolison energisyys ei sinänsä minua haittaa, hän voi tehdä omiaan ja minä makaan rauhassa sohvalla. Välillä katkaisen puhetulvan ja sanon etten enää jaksaisi kuunnella, eikä se häntä haittaa. Suurin ongelma minulle on ollut se, ettei toinen halua ja kykene tekemään päätöksiä etukäteen, vaan haluaisi päättää suunnilleen kaiken ex tempore - itse kuitenkin vaikka matkalle lähtiessä haluaisin että matkat ja majoitus on etukäteen varattu :D Tässä olemme kuitenkin lähentyneet toisiamme ajan myötä, puolisoni on suunnitelmallisempi ja itse siedän paremmin epävarmuutta. Oikeastaan tärkeintä on varsinkin uusissa tilanteissa puhua toisen toiveista ja ajatuksista ja keksiä joku yhteinen sopiva linja, mutta toivon kyllä että jokaisessa suhteessa toimitaan niin diagnooseista ja persoonallisuuksista huolimatta. Ehkä itsestä erilaisen ihmisen kanssa vain korostuu se, että omat oletukset eivät yleensä ole samat kuin toisella.

En kyllä jättäisi suhdetta kokeilematta vain ADHD:n takia, varsinkin kun aloituksen perusteella tyypillä on ns. homma kasassa. Omani on ihanimpia ihmisiä maailmassa enkä häntä vaihtaisi.

Vierailija
12/76 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pystyisi olemaan sellaisen henkilön kanssa, joka hyppii koko ajan asiasta ja tehtävästä toiseen ja jättää useimmiten ne vielä kesken. En kestä kuunnella pälätystä, en jaksa häsläämistä.

Toivottavasti nämä ADHD-tapaukset löytävät itselleen sopivat ihmiset.

Vierailija
13/76 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ADHD voi ilmetä monilla eritavoilla ja olla lievempää tai vaikeampaa muotoa. Sekä toisilla aktiivisempaa kuin toisilla.

Joten kyllä.

Ja yleensä molempien puolisoiden suvussa löytyy sitä. Koska ihmiset tuntee vetoa samankaltaisiin ja tutuilta tuntuviin piirteisiin, joita on lähisukulaisilla.

Vierailija
14/76 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hyviä puolia paljon.

Meillä on eri kirjaindiagnooseja vähintään kolmessa polvessa. Useasti myös löytyy pariakin diagnoosia. Mt ongelmia.

Joillakin on ollut helpompaa elämässä toisilla vaikeampaa.

Myös helppo tulla riippuvaiseksi esm alkoholi, huumeet, sokeri j n e.

Tavalliselle pulliaiselle joka ei käytä lääkkeitä niin noi diagnoosit on suuri rasite.

Tulee paljon väärinkäsityksiä, virheistä ei välttämättä opita.

Päävastuu perheessä siirtyy useasti sille jolla järki toimii paremmin. Se saattaa olla lopuksi rasite.

Vierailija
15/76 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä olisi parempi olla miettimättä mitään kirjainyhdistelmiä, kohdata hänet ihan vaan mielenkiintoisena ihmisenä, ja edetä jos siltä tuntuu. ADHD-oireet  ja haasteet voivat olla todella erilaisia eri ihmisellä, joten et voi etukäteen tietää millainen ihminen hän oikeasti on.

Itselläni on ADHD, ja olen ollut 30 vuotta onnellisessa parisuhteessa. Varmasti ADHD on tuonut omat haasteensa, mutta myös paljon positiivista. Sitä paitsi, aika monella nentillä on omat ärsyttävät/haastavat piirteensä. 

Vierailija
16/76 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuisi ihan siittä, miten ilmenee ja kuinka lievä/vaikea on. Aspergeria en enää jaksaisi sekuntiakaan, siitä huono kokemus.

Tykkään suht isolla energisyydellä varustetuista ihmisistä ja olen sellainen itsekin. Mutta impulsiivinen rahankäyttö ja velkaongelmat olisi turn-off.

Vierailija
17/76 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä tuo suhde on toiminut. Puolisolla AHDH ja minä taas rauhallinen omissa oloissa viihtyvä. Välillä tulee ristiriitoja, mutta eikö niitä tule joka parisuhteessa?

Vierailija
18/76 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En

Vierailija
19/76 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En aloittaisi.

Hyvin oikrudentajuisia?! Mitä ihmettä tuo oikein tarkoittaa? Ja mistä nettipalstalta sä sellaista olet lukenut, av:lta vai? Ennemminkin päinvastoin! Nehän on suuna päänä tekemässä ja impulssiensa vallassa, eikä aivot ja järki pysy perässä.

Vierailija
20/76 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai.

Mun kokemuksen mukaan ADD on raskaampi. HD:t ovat ihan viihdyttäviä ja hauskoja ainaisessa sinkoilussaan, sen sijaan ADD voi olla omiin maailmoihinsa sulkeutunut, usein henkisesti poissaoleva tyyppi. Vähän kuin ne jotka seurassakin ovat uppoutuneeta kännyköihinsä, paitsi että nämä ei tarvi siihen edes kännykkää, uppoutuvat omiin mielensisältöihinsä ja sitten tuntuu kuin puhuisit seinälle.

Nyt kun näitä on kaikenlaisia naisia nähnyt, niin olisikohan tuo ADD sellainen rauhalliselle miehelle sopiva nainen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kuusi