Lomista riitely työpaikalla
Taas on se aika vuodesta kun kesälomat lähestyy! Jokainen ei ikävä kyllä saa pidettyä lomiaan juuri silloin kun itse haluaa joten kertokaa minkälaisia tilanteita teidän työpaikoilla on tästä aiheutunut. Myös jutut joulun työvuoroista käy!
Itse jouduin todistamaan entisessä työpaikassa kun eräs nainen veti ihan kunnon itkupotkuraivarit kun ei saanut lomaansa sille ajalle mille toivoi.
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä olisi taas tietyt henkilöt olleet lomalla heinäkuussa. Onneksi uusi esihenkilö oli jämäkkä ja tarkisti edellisen vuoden heinäkuussa lomailleet, niin ne samat henkilöt eivät ole nyt heinäkuussa lomalla. Osa yritti perustella heinäkuuta sillä, että saa olla lasten kanssa samaan aikaan lomalla. Jännä, kun omien lasten ollessa pieniä koulujen lomat alkoivat kesäkuussa, niin silloin ainakin meillä oltiin yhdessä lomalla.
Jännäpä jännä.. omat lapset ovat harrastaneet kilpatasolla noin 10v ikävuodesta eteenpäin kaikki kolme. Kesätauko (siis vuoden ainoa loma siitä harrastuksesta) on kaksi viikkoa heinäkuussa. Eli jos vaikka matkoille haluaa, silloin on lähdettävä. Tai sitten ei mennä. Nykyään, kun kaikki kolme ovat jo omillaan, olen ilomielin lomalla kesäkuun tai elokuun, tai osittain vielä syyskuussakin, kun töitä on tuuraajilla aivan sikana ja etelän lomakohteet on
Olit siis se mamma joka rääkyi ja uhriutui saadakseen heinäkuuhun loman joka vuosi. Ja nyt kun olet eronnut ja yksinäinen, kiillotat sädekehää sillä että pidät lomasi loma-aikaan
En ole vielä kertaakaan saanut työurani aikana pitää kesälomaa heinäkuussa. Yleensä se menee niin, että saan olla viikon samaan aikaan lasten kanssa, max 2 viikkoa. Muuten oma lomani on on ollut toukokuussa tai myöhään elokuussa. Aina on ollut joku tärkeämpi joka saa pitää lomat samaan aikaan lastensa kanssa. Tänä vuonna ihan sama kuvio. Oma lomani on vasta, kun lapset ovat jo palanneet kouluun. En tiedä koska olisi oma vuoroni saada pitää kaikki neljä viikkoa samaan aikaan lasten kanssa. Ei varmaan ennen, kuin vaihdan työpaikkaa.
Ei ole koskaan tarvinnut tapella lomista. Aina saatu sovitettua ja ehkä viikolla suuntaan tai toiseen joutunut joustamaan. Hyvä esimies osaa suunnitella asiat niin ettei tällaisesta jää kenellekään hampaan koloon ja pilaa porukan hyvää ilmapiiriä. Eihän lomasta ole hyötyä, jos sitä ei saa viettää itselleen mieluiseen aikaan.
T:12v saman työnantajan hommissa
meillä on kiertävä lomalista, toimii hyvin. työntekijät saavat halutessaan vaihtaa lomaviikkoja keskenään
Lomien aikataulutuksessa kaikkien pitää olla samalla viivalla, kokemus tai lapset eivät tuo etuoikeuksia lomien suunnittelussa.
Lomat pitäisi suunnitella ja lukita heti vuodenvaihteen jälkeen, jotta porukka pääsee tilaamaan matkoja edullisesti. Ei vasta toukokuussa jolloin kesän hinnat jo nousseet pilviin.
Olen itse esihenkilö. Meillä oli pari vuotta sitten nainen töissä, joka huusi ja kiroili, että hänen on saatava loma juuri tiettyyn aikaan heinäkuussa. Hänellä oli ollut loma siinä heinäkuussa jo vuosia putkeen, ennen kun tulin sinne töihin.
Ilmoitin, että ei myönnetä siihen, jos muita halukkaita siihen jaksolle on, koska hän on jo ollut. Uhkasi irtisanoutua jos laitan loman muualle. Laitoin sen muualle ja hän irtisanoutuikin. Nyt on paljon terveempi työyhteisö, kun pääsimme työyhteisöä kiristävästä ihmisestä pois.
Meillä kiertävä systeemi. Työkaverin kanssa saa vaihtaa lomaryhmää jos joku halukas löytyy. Tasapuolinen homma vaikka toukokuun puolella alkava lomaryhmä aika perseestä onkin.
Eipä oo tullut näistä riideltyä. Toisaalta haluan pitää lomat mahdollisimman viileällä säällä, onneksi toukokuu ja syyskuukin ovat näitä virallisia kesälomakuukausia. Tätä ei kyllä aina ymmärretä, joten välillä esihenkilö on neuvotellut kanssani niin, että pidän kesä-heinä-elokuussa samoin kuin suurin osa. Tänä vuonna sain onneksi tahtoni läpi.
Vierailija kirjoitti:
meillä on kiertävä lomalista, toimii hyvin. työntekijät saavat halutessaan vaihtaa lomaviikkoja keskenään
Meillä myös, hyvin toimii.
Vierailija kirjoitti:
On myös työntekijöitä, jotka saavat aina toivomansa lomat ja saavat olla jouluna ihan vapaasti töissä joka vuosi.
Hauska vastaus sinänsä, koska se kertoo aika paljon työnkuvasta je eri ihmistyypistä. Toimistohommissa ei kyllä kukaan haaveile töistä jouluna, eikä firmat yleensä auki edes ole.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse esihenkilö. Meillä oli pari vuotta sitten nainen töissä, joka huusi ja kiroili, että hänen on saatava loma juuri tiettyyn aikaan heinäkuussa. Hänellä oli ollut loma siinä heinäkuussa jo vuosia putkeen, ennen kun tulin sinne töihin.
Ilmoitin, että ei myönnetä siihen, jos muita halukkaita siihen jaksolle on, koska hän on jo ollut. Uhkasi irtisanoutua jos laitan loman muualle. Laitoin sen muualle ja hän irtisanoutuikin. Nyt on paljon terveempi työyhteisö, kun pääsimme työyhteisöä kiristävästä ihmisestä pois.
Minäkään jäisi firmaan, jossa ihmisiä luokitellaan "kiristäviksi" vain yhden loma-asian takia. Sinäkään et kertonut, että kyseinen henkilö olisi ollut hankala yhtään millään muulla tavalla.
Pidän loman tällöin,ihan sama millä nimellä se loma menee,näin minä toimin,loma just silloin kun haluan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä olisi taas tietyt henkilöt olleet lomalla heinäkuussa. Onneksi uusi esihenkilö oli jämäkkä ja tarkisti edellisen vuoden heinäkuussa lomailleet, niin ne samat henkilöt eivät ole nyt heinäkuussa lomalla. Osa yritti perustella heinäkuuta sillä, että saa olla lasten kanssa samaan aikaan lomalla. Jännä, kun omien lasten ollessa pieniä koulujen lomat alkoivat kesäkuussa, niin silloin ainakin meillä oltiin yhdessä lomalla.
Jännäpä jännä.. omat lapset ovat harrastaneet kilpatasolla noin 10v ikävuodesta eteenpäin kaikki kolme. Kesätauko (siis vuoden ainoa loma siitä harrastuksesta) on kaksi viikkoa heinäkuussa. Eli jos vaikka matkoille haluaa, silloin on lähdettävä. Tai sitten ei mennä. Nykyään, kun kaikki kolme ovat jo omillaan, olen ilomielin lomalla kesäkuun tai elokuun, tai osittain vielä syyskuussakin, kun töitä o
Eronnut? Mistä ihmeestä sellaisen kuvan sait? Ihan naimisissa ollaan ja saman katon alla lasten isän kanssa asutaan edelleen. Mieheni työ on nykyään neuvonantajan tyyppistä enemmän, hänellä saattaa olla päiviä, että ei tarvitse tiimin tekemisiin osallistua mitenkään. Itsella enemmän aikaan sidotumpi työ, mutta kyllä tästäkin taukoja saa. Ja kun mun alaisen tarvitsee nyt saada heinäkuu lomaa lasten hoidon takia, ilomielin sen hänelle suon ja olen itse lomalla kesäkuussa ja elokuussa. Puoliso tosiaan pystyy järjestämään oman lomansa ihan siihen kohtaan kun me keskenämme päätämme. Ja minulla ei ole tapana rääkyä, ei toimistolla eikä missään muuallakaan. Asiallisesti keskustellen ja argumentoiden saa asiansa paljon paremmin hoidettua. Kokeilisit sinäkin joskus, saatat yllättyä.
Vierailija kirjoitti:
Ollaankohan samassa duunipaikassa? Tämä tapahtui kaksi vuotta sitten? Yläkouluikäisten lasten äiti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On myös työntekijöitä, jotka saavat aina toivomansa lomat ja saavat olla jouluna ihan vapaasti töissä joka vuosi.
Hauska vastaus sinänsä, koska se kertoo aika paljon työnkuvasta je eri ihmistyypistä. Toimistohommissa ei kyllä kukaan haaveile töistä jouluna, eikä firmat yleensä auki edes ole.
Minä teen mielelläni töitä jouluna ja muutenkin otan lomat silloin kun, muut eivät halua ottaa. Pidän nyt lomaa toukokuussa ja sitten syyskuussa sekä marraskuussa. En ikinä ota lomaa heinäkuussa, koska silloin meillä on muutenkin hiljaista ja teen etätöitä terassilta ja puolet päivästä menee pihalla loikoillessa.
Silloin kun olin työelämässä niin ei minulla lapsettomana ollut mitään ongelmia ja riitoja koskaan lomakausien suhteen.
Lapsiperheelliset saivat valita loma-ajat lapsille sopiviin aikoihin minun puolestani kun voin lomani viettää milloin tahansa ja olen aina tykännyt syksystä, elokuu ja syyskuu kun yöt pimenevät ja ilmasto muuttuu tukalasta helteestä helpommaksi.
Hiljainen heinäkuu oli työpaikalla helpompaa ja leppoisampaa eikä tarvinnut kulkea ruuhka bussissakaan.
Minä lapsettomana voin joustaa ja arvostan niitä jotka haluavat viettää lomaansa lapsiensa kanssa. Minulla ei ollut sellaisia vanhempia jotenka tiedän miltä tuntuu kun tuupattiin sukulaisten nurkkiin koko kesäksi.
Lomat välillä toukokuu - syyskuu ja kiertoa pitää olla. Kuitenkin vuodesta toiseen olemme saaneet vaimoni kanssa järjestettyä niin että loma meillä yhtä aikaa. Viime vuonna minun lomani olisi ollut kolme viikkoa heinäkuun alusta ja viikko syyskuussa. Vaimolla viikko kesäkuun alussa ja kolme viikkoa syyskuussa. Vaihdoin toisen kanssa lomaani ja koko lomani syyskuussa. Olimme yhteisen loma-ajan matkalla.
Joulunpyhinä aikana kukaan ei saa lomia. Valtaosa perheellisistä on myös kiinnostunut tekemään joulupyhiä ja tämä on muuttunut viime vuosina. Korkeintaan aivan pienet lapset ja silloin vanhemmat pyrkivät saamaan jouluaattoillan vapaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Viime vuonna laittoivat pitämään kesäloman toukokuun puolivälistä.
Kostin ja menin valittamaan "kyynärpäätä kipua" lääkäriin heinäkuussa.
Sain 2+1 viikkia saikkua
Ip-osoite pitäisi ottaa talteen tuollaisilta huijareilta! Tiesitkö että sairausloman tarpeen feikkaaminen voidaan todeta rikokseksi? Tuosta on tullut isot kustannukset yhteiskunnalle..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On myös työntekijöitä, jotka saavat aina toivomansa lomat ja saavat olla jouluna ihan vapaasti töissä joka vuosi. Yks työkaveri nimittäin haluaa aina lomansa koulujen loma-aikojen ulkopuolelle, koska oli sinkku ja halusi lomailla rauhassa ruuhkien ulkopuolella. Lisäksi kun perheelliset kiistelivät jouluvapaista hän halusi ehdottomasti olla kaikki päivät töissä...
Koulujen loma-ajathan ne eniten saa tunteet kuumenemaan. Kiertävä systeemi on paras jokaisella on sama oikeus pitää halutessaan myös silloin lomaa oli lapsia tai ei.
Ongelma tuleee siitä, että minä aikuisten lasten vanhempi en tarvitse lomaa heinäkuussa, mutta kiertävän systeemin takia lomani silloin on, vaihtaa ei saa.
No jo on kummalli
Ihan normisettiä. Kun loma on kiertävä, niin se on tasapuolinen. Tasapuolisuus poistuu, jos menen vaihtamaan Mirkun kanssa päittäin ja ensi vuonna pitäisi miettiä, että mikä se minun todellinen lomajaksoni olisi, otetaanko huomioon tämän vuoden vaihtoa vai ei. Lomat kiertävät, niitä ei vaihdeta, koska vaihtamalla joku voi todella saada 7 kertaa peräkkäin heinäkuullle lomansa.
Olisko silloin juuri paras sellainen systeemi, jossa lomat eivät kierrä vaan lomienvaraamisvuorot?