Lomista riitely työpaikalla
Taas on se aika vuodesta kun kesälomat lähestyy! Jokainen ei ikävä kyllä saa pidettyä lomiaan juuri silloin kun itse haluaa joten kertokaa minkälaisia tilanteita teidän työpaikoilla on tästä aiheutunut. Myös jutut joulun työvuoroista käy!
Itse jouduin todistamaan entisessä työpaikassa kun eräs nainen veti ihan kunnon itkupotkuraivarit kun ei saanut lomaansa sille ajalle mille toivoi.
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Olen itse esihenkilö. Meillä oli pari vuotta sitten nainen töissä, joka huusi ja kiroili, että hänen on saatava loma juuri tiettyyn aikaan heinäkuussa. Hänellä oli ollut loma siinä heinäkuussa jo vuosia putkeen, ennen kun tulin sinne töihin.
Ilmoitin, että ei myönnetä siihen, jos muita halukkaita siihen jaksolle on, koska hän on jo ollut. Uhkasi irtisanoutua jos laitan loman muualle. Laitoin sen muualle ja hän irtisanoutuikin. Nyt on paljon terveempi työyhteisö, kun pääsimme työyhteisöä kiristävästä ihmisestä pois.
Meillä oli vastaava tilanne ja esihenkilö jäi ilman varsinaista kesälomaansa, koska joutui paikkaamaan tuon irtisanoutuneen työaikaa. Sijaista ei siihen hätään saatu, muut eivät jo ilmoitettuja lomiaan suostuneet siirtämään (perusteeksi kun ei riittänyt, että esihenkilö halusi lomalle), joten pomolla oli 2 vko lomaa syyskuun lopussa. Irtisanoutunut puolestaan piti uudessa työpaikassaan loman haluamanaan aikana ja palkan siltä ajalta maksoi käytännössä meidän työnantaja, joka joutui maksamaan lomat rahana. Häviö käytännössä kaikille osapuolille.
Meillä ihan selkeä ja reilu systeemi. Lomaryhmittäin kiertävät lomat. Päittäin saa toki vaihtaa jos löytyy vaihtaja. Eihän tää nyt kaikkein kivointa oo kun talviloma toukokuussa ja kesäloma syyskuussa mutta ensi vuonna jo parempi tilanne ja sitä seuraavana oikein hyvä.
Meidän porukassa on onneksi sekä puutarhanhoitajia, että metsästäjiä. Me puutarhanhoitahat otamme lomat keväällä ja alkukesästä, metsästäjät syksyllä. Muu porukka sitten heinäkuussa.
Diversio kannattaa 👍.
Meillä on kiertävä
kesä-kesä-heinä-heinä-heinä-heinä-elo-elo
16 henkeä tiimissä ja näin mennään.
Meidän perhe lähtee kk reissuun 1.6, vaikka olisi elokuu nyt vuorossa. Kysyin jo viime syksynä kesäkuun vuorolaiselta haluatko vaihtaa.
Meillä talvilomat kiertää, eli jos olit viime vuonna jouluna, et saa nyt, ellei ole tilaa. 8 saa olla pois jouluna, ikinä ei ole ollut niin montaa.
Ainoastaan etulyöntiasema on koululaisten vanhemmilla. Kaikki vanhemmat, joilla on lapsia koulussa, saavat pitää loman hiihtolomaviikolla.
Viimeksi yli 10 v tässä oli ongelmaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse esihenkilö. Meillä oli pari vuotta sitten nainen töissä, joka huusi ja kiroili, että hänen on saatava loma juuri tiettyyn aikaan heinäkuussa. Hänellä oli ollut loma siinä heinäkuussa jo vuosia putkeen, ennen kun tulin sinne töihin.
Ilmoitin, että ei myönnetä siihen, jos muita halukkaita siihen jaksolle on, koska hän on jo ollut. Uhkasi irtisanoutua jos laitan loman muualle. Laitoin sen muualle ja hän irtisanoutuikin. Nyt on paljon terveempi työyhteisö, kun pääsimme työyhteisöä kiristävästä ihmisestä pois.
Meillä oli vastaava tilanne ja esihenkilö jäi ilman varsinaista kesälomaansa, koska joutui paikkaamaan tuon irtisanoutuneen työaikaa. Sijaista ei siihen hätään saatu, muut eivät jo ilmoitettuja lomiaan suostuneet siirtämään (perusteeksi kun ei riittänyt, että esihenkilö halusi lomalle), joten pomolla oli 2 vko lomaa syyskuun lopussa. Irti
Yhden kesän. Tilanne kääntyy positiiviseksi lokakuusta lähtien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On myös työntekijöitä, jotka saavat aina toivomansa lomat ja saavat olla jouluna ihan vapaasti töissä joka vuosi. Yks työkaveri nimittäin haluaa aina lomansa koulujen loma-aikojen ulkopuolelle, koska oli sinkku ja halusi lomailla rauhassa ruuhkien ulkopuolella. Lisäksi kun perheelliset kiistelivät jouluvapaista hän halusi ehdottomasti olla kaikki päivät töissä...
Minä olen aina heinäkuun töissä, vaikka meillä on pieniä lapsia. Päiväkodissa ollaan kauhuissaan, kun lapsilla ei ole koskaan lomaa. Turha yrittää selittää, että koko perhe on marraskuun lomalla, päiväkodin väen mielestä loma on lomaa vain heinäkuussa. Tänä vuonna ei eskarilaisen takia enää voida noin tehdä, loma-aika supistuu kesä-heinäkuulle, jolloin työssäni ei ole loma-aikaan mahdollisuutta. Mutta kyllä meillä jotain keksitään!
Eskarista voi ihan hyvin olla lomalla ihan silloin kun se vanhemmille sopii. T: eskariope
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä olisi taas tietyt henkilöt olleet lomalla heinäkuussa. Onneksi uusi esihenkilö oli jämäkkä ja tarkisti edellisen vuoden heinäkuussa lomailleet, niin ne samat henkilöt eivät ole nyt heinäkuussa lomalla. Osa yritti perustella heinäkuuta sillä, että saa olla lasten kanssa samaan aikaan lomalla. Jännä, kun omien lasten ollessa pieniä koulujen lomat alkoivat kesäkuussa, niin silloin ainakin meillä oltiin yhdessä lomalla.
Jännäpä jännä.. omat lapset ovat harrastaneet kilpatasolla noin 10v ikävuodesta eteenpäin kaikki kolme. Kesätauko (siis vuoden ainoa loma siitä harrastuksesta) on kaksi viikkoa heinäkuussa. Eli jos vaikka matkoille haluaa, silloin on lähdettävä. Tai sitten ei mennä. Nykyään, kun kaikki kolme ovat jo omillaan, olen ilomielin lomalla kesäkuun tai elokuun, tai osittain vielä syyskuussakin, kun töitä on tuuraajilla aivan sikana ja etelän lomakohteet on
Ei lasten kilpaurheilu ole tekijä joka huomioidaan lomakierrossa.
Vierailija kirjoitti:
En ole vielä kertaakaan saanut työurani aikana pitää kesälomaa heinäkuussa. Yleensä se menee niin, että saan olla viikon samaan aikaan lasten kanssa, max 2 viikkoa. Muuten oma lomani on on ollut toukokuussa tai myöhään elokuussa. Aina on ollut joku tärkeämpi joka saa pitää lomat samaan aikaan lastensa kanssa. Tänä vuonna ihan sama kuvio. Oma lomani on vasta, kun lapset ovat jo palanneet kouluun. En tiedä koska olisi oma vuoroni saada pitää kaikki neljä viikkoa samaan aikaan lasten kanssa. Ei varmaan ennen, kuin vaihdan työpaikkaa.
Itse ottaisin tuon asian puheeksi esihenkilön kanssa. Nopeasti hän pystyy tarkistamaan vaikkapa 10 vuoden loma-ajankohtien jakautumisen ja ilmoittaa sitten että tasapuolisuuden nimissä on sinun vuorosi pitää heinäkuussa.
Sen sijaan jos et ole avannut suutasi vaan odottanut hiljaa vuoroasi- sinun oletetaan tyytyvän mihin tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ihan selkeä ja reilu systeemi. Lomaryhmittäin kiertävät lomat. Päittäin saa toki vaihtaa jos löytyy vaihtaja. Eihän tää nyt kaikkein kivointa oo kun talviloma toukokuussa ja kesäloma syyskuussa mutta ensi vuonna jo parempi tilanne ja sitä seuraavana oikein hyvä.
Niin nuo on mulle just täydelliset kuuukaudet kesälomaan Nyt lähden toukokuussa ulkomaille ja taas syyskuussa. Pidän aina kesälomani muulloin paitsi heinä- ja elokuussa.
Minä olen työelämässä vielä oleva mummo. Esimieheni ymmärsi oikein hyvin miksi haluan pitää lomani heinäkuussa.
No ihan siksi, että haluan olla lapsenlapseni palkattomana lapsenvahtina kun oma vanhempansa ei saanut lomaa heinäkuulle päiväkodin ollessa suljettuna. Syynä tähän siis ihan se työpaikkansa kiertävä lomajärjestely.
Varapäiväkoti on niin kaukana toisella puolella kaupunkia, että autottoman vanhemman olisi pitänyt lähteä aamukuudelta viemään pientä lasta rattaissa bussilla kaupungin toiselle laidalle ehtiäkseen itse työpaikalleen ajoissa. Ei olisi ehtinyt työpäivän päättyessä edes hakea lasta pois päiväkodin sulkemisaikaan mennessä, bussiyhteyksistä johtuen.
Ja kyllä, meikämummon lomanpidon ajankohdasta työyhteisössä on ollut napinaa, mutkan kautta kuultuna. Ne pienten lasten vanhemmat juurikin olleet asialla ja pohdintaa kuulemani mukaan asiasta virinnyt. Että miksi toi vanha akka saa lomia parhaaseen loma-aikaan, vaikka sillä ei ole pieniä lapsia.
En ole työpaikalla kollegoille selitellyt, että minullakin on perhe, jolle edelleen olen tarpeellinen. Minäkin siis katson itseni "perheelliseksi".
Vielä ikävämmäksi asian lapselle ja vanhemmalleen tekee se, että asutaan sen verran etäällä toisistamme, että lapsi "joutuu" mummolaan kuukaudeksi ja näkee vanhempaansa harvakseltaan juuri tuon heinäkuun aikana. Ehkä viikonloppuisin tavataan kaikki yhdessä, mutta raskaaksi käy sekin matkustaminen, kuka mihinkin suuntaan, ehkä sitten vuoroviikonlopuin matkataan lapsen kotikaupungin ja mummolan väliä.
Vierailija kirjoitti:
On myös työntekijöitä, jotka saavat aina toivomansa lomat ja saavat olla jouluna ihan vapaasti töissä joka vuosi. Yks työkaveri nimittäin haluaa aina lomansa koulujen loma-aikojen ulkopuolelle, koska oli sinkku ja halusi lomailla rauhassa ruuhkien ulkopuolella. Lisäksi kun perheelliset kiistelivät jouluvapaista hän halusi ehdottomasti olla kaikki päivät töissä...
No minä sain aina toiveeni edellisessä paikassa, mutta joustin aina työajoissa tarvittaessa poikkeuksellisen paöjon ja olin ihan alipalkattu suhteessa laskutukseenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minä sain aina toiveeni edellisessä paikassa, mutta joustin aina työajoissa tarvittaessa poikkeuksellisen paöjon ja olin ihan alipalkattu suhteessa laskutukseenkin.
Ja vielä täydennyksenä, että jos lomani olisi tuupattu touko- tai syyskuulle, niin olisin minäkin kyllä vetänyt itkut. 11 kk hirveää rääkkiä niin kohtuus, että saa edes lomatoiveensa.
Omassa työpaikassa on työn ja tuskan takana että saataisiin edes se 2 viikkoa pitää putkeen. Ei puhettakaan että 4 viikon loman saisi yhtäjaksoisesti pidettyä. Firmassa on yksi tyyppi joka keplottelee sovittuja lomautuksia joka vuosi ja näin tuplaa lomansa verrattuna muihin työntekijöihin. Sama tyyppi pitää aina heinäkuussa lomaa lasten harrastusten varjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli vastaava tilanne ja esihenkilö jäi ilman varsinaista kesälomaansa, koska joutui paikkaamaan tuon irtisanoutuneen työaikaa. Sijaista ei siihen hätään saatu, muut eivät jo ilmoitettuja lomiaan suostuneet siirtämään (perusteeksi kun ei riittänyt, että esihenkilö halusi lomalle),
Ei se kääntynyt, seuraavana vuonna heinäkuun lomalainen jäi ennenaikaiselle perhevapaalle ja taas oli esihenkilön vuoro joustaa, koska hän oli lomat meille määrännyt kummenpia kyselemättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä olisi taas tietyt henkilöt olleet lomalla heinäkuussa. Onneksi uusi esihenkilö oli jämäkkä ja tarkisti edellisen vuoden heinäkuussa lomailleet, niin ne samat henkilöt eivät ole nyt heinäkuussa lomalla. Osa yritti perustella heinäkuuta sillä, että saa olla lasten kanssa samaan aikaan lomalla. Jännä, kun omien lasten ollessa pieniä koulujen lomat alkoivat kesäkuussa, niin silloin ainakin meillä oltiin yhdessä lomalla.
Joo ei ole reilua, että samat saavat aina lomansa silloin kun moni muukin haluaa.
Reiluinta on se, että lomat saa silloin kun itse haluaa. Jos se on heinäkuu niin sitten silloin.
Ei onnistu esim. hoitoalalla missä pitää koko ajan olla tietty määrä henkilökuntaa töissä. Ei voi monta vakkaria tai pitkäaikaista sijaista lomailla samaan aikaan.
Onneksi meillä on kiertävät listat niin ei kukaan voi varata itselleen parasta lomakuukautta joka vuosi. Meillä lomaa pidetään toukokuusta syyskuuhun.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen työelämässä vielä oleva mummo. Esimieheni ymmärsi oikein hyvin miksi haluan pitää lomani heinäkuussa.
No ihan siksi, että haluan olla lapsenlapseni palkattomana lapsenvahtina kun oma vanhempansa ei saanut lomaa heinäkuulle päiväkodin ollessa suljettuna. Syynä tähän siis ihan se työpaikkansa kiertävä lomajärjestely.
Varapäiväkoti on niin kaukana toisella puolella kaupunkia, että autottoman vanhemman olisi pitänyt lähteä aamukuudelta viemään pientä lasta rattaissa bussilla kaupungin toiselle laidalle ehtiäkseen itse työpaikalleen ajoissa. Ei olisi ehtinyt työpäivän päättyessä edes hakea lasta pois päiväkodin sulkemisaikaan mennessä, bussiyhteyksistä johtuen.
Ja kyllä, meikämummon lomanpidon ajankohdasta työyhteisössä on ollut napinaa, mutkan kautta kuultuna. Ne pienten lasten vanhemmat juurikin olleet asialla ja pohdintaa kuulemani mukaan asiasta virinnyt. Että miksi toi vanha akka saa lomia parhaa
Hienoa, että hoidan lapsenlastasi heinäkuun. Etkö voisi mennä heille kotiin hoitamaan lasta, niin poistusi sekin ongelma siitä, näkeekö lapsi riittävästi vanhempiaan? Viikonlopuksi matkustaisit omaan kotiisi ja taas su iltana tai ma aamuna takasin. Näin meillä toimittiin 22 vuotta sitten, kun anoppi hoiti esikoistamme heinäkuussa 3 viikon ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen aina heinäkuun töissä, vaikka meillä on pieniä lapsia. Päiväkodissa ollaan kauhuissaan, kun lapsilla ei ole koskaan lomaa. Turha yrittää selittää, että koko perhe on marraskuun lomalla, päiväkodin väen mielestä loma on lomaa vain heinäkuussa. Tänä vuonna ei eskarilaisen takia enää voida noin tehdä, loma-aika supistuu kesä-heinäkuulle, jolloin työssäni ei ole loma-aikaan mahdollisuutta. Mutta kyllä meillä jotain keksitään!
Meillä eskarissa noudatetaan perusopetuslakia, joten lomailu vanhemmille sopivaan aikaan ei onnistu, kouluissa on erikseen loma-ajat, joiden on katsottu riittävän. Meillä lomat anotaan rehtorilta, joka ei todellakaan myönnä kuukaudeksi vapaata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli vastaava tilanne ja esihenkilö jäi ilman varsinaista kesälomaansa, koska joutui paikkaamaan tuon irtisanoutuneen työaikaa. Sijaista ei siihen hätään saatu, muut eivät jo ilmoitettuja lomiaan suostuneet siirtämään (perusteeksi kun ei riittänyt, että esihenkilö halusi lomalle), joten pomolla oli 2 vko lomaa syyskuun lopussa. Irti
Me saatiin nopeasti rekrytoitu tilalle toinen vakituinen työntekijä. Olisikohan ollut peräti viikon se vakanssi ilman tekijää.
"Hienoa, että hoidan lapsenlastasi heinäkuun. Etkö voisi mennä heille kotiin hoitamaan lasta, niin poistusi sekin ongelma siitä, näkeekö lapsi riittävästi vanhempiaan? Viikonlopuksi matkustaisit omaan kotiisi ja taas su iltana tai ma aamuna takasin. Näin meillä toimittiin 22 vuotta sitten, kun anoppi hoiti esikoistamme heinäkuussa 3 viikon ajan."
Ihan hyvä huomio, kiitos siitä.
En voi mennä lapsen kotipaikkakunnalle lasta hoitamaan. Tässä alkuperäisessä kirjoituksessani jäi tosiaan mainitsematta, että vaikka olenkin mummo ja sain lomaa lapsenlapseni hoitoa varten heinäkuuksi, niin minulla mummoudestani huolimatta on muitakin sitoumuksia omalla kotipaikkakunnallani. En niitä syitä lähde tässä erittelemään.
Mutta hienoa, että olet itse 22 vuotta sitten omalta kohdaltasi saanut näin hyvin asiat omalla kohdallasi järjesteltyä. Me perheenä pyrimme kyllä omat järjestelymme asian suhteen tekemään. Olosuhteista riippuen sitten katselemme kuka mihinkin suuntaan matkustaa.
Miksi pariskunnat eroo silloin kun olisi eläkkeellä koko aika lomaa eikä siedä ollenkaan enää toisiaan.
Kauhea tappelu nuorena, silloin että saisi yhteistä lomaa ja silloin kun sitä saa loputtomiin niin ollaankin jo erottu ja kyllästytty toisiinsa totaalisesti.