Lomista riitely työpaikalla
Taas on se aika vuodesta kun kesälomat lähestyy! Jokainen ei ikävä kyllä saa pidettyä lomiaan juuri silloin kun itse haluaa joten kertokaa minkälaisia tilanteita teidän työpaikoilla on tästä aiheutunut. Myös jutut joulun työvuoroista käy!
Itse jouduin todistamaan entisessä työpaikassa kun eräs nainen veti ihan kunnon itkupotkuraivarit kun ei saanut lomaansa sille ajalle mille toivoi.
Kommentit (81)
Pitää soveltaa paikallista sopimista: jokainen "sopii" lomat omien työkavereidensa kanssa. Vahvempi voittaa tässäkin.
Yllättävän paljon on niitä kusipäitä, jotka saavat hillittömät raivarit, jos eivät saakaan pitää lomaansa silloin parhaaseen aikaan. Siis vaikka nämä tyypit olisivat olleet jo edellisenä vuonna lomalla siihen kyseiseen aikaan. Aina muiden pitäisi taipua. Nämä tyypit on usein niitä, joiden mielestä työpaikka on myrkyllinen ja heitä kiusataan, vaikka itse ovat työpaikan syöpä.
Yksinasuvana miehenä naisvaltaisessa työpaikassa mulla on joka vuosi kesäloma toukokuussa,parivuotta sitten yritin saada juhannuksesta 4 viikkoa niin siitä nousi niin iso p##ka myrsky että luovutin ja suostuin taas ottamaan toukokuun.
Vierailija kirjoitti:
Yksinasuvana miehenä naisvaltaisessa työpaikassa mulla on joka vuosi kesäloma toukokuussa,parivuotta sitten yritin saada juhannuksesta 4 viikkoa niin siitä nousi niin iso p##ka myrsky että luovutin ja suostuin taas ottamaan toukokuun.
Jep sama kohtalo että toukokuussa pitää pitää lomat kun muuten tulee sota. Jos satut matkustelemaan ulkomaille niin toukokuu on oikeastaan loistava lomakuukausi, ei ole vielä hirveästi turistirysiä missään.
Vierailija kirjoitti:
On myös työntekijöitä, jotka saavat aina toivomansa lomat ja saavat olla jouluna ihan vapaasti töissä joka vuosi. Yks työkaveri nimittäin haluaa aina lomansa koulujen loma-aikojen ulkopuolelle, koska oli sinkku ja halusi lomailla rauhassa ruuhkien ulkopuolella. Lisäksi kun perheelliset kiistelivät jouluvapaista hän halusi ehdottomasti olla kaikki päivät töissä...
Minä! 😀
Tällä tekniikalla olen saanut aina juuri ne loma-ajat, mitä olen toivonut.
Vierailija kirjoitti:
Omassa työpaikassa on työn ja tuskan takana että saataisiin edes se 2 viikkoa pitää putkeen. Ei puhettakaan että 4 viikon loman saisi yhtäjaksoisesti pidettyä. Firmassa on yksi tyyppi joka keplottelee sovittuja lomautuksia joka vuosi ja näin tuplaa lomansa verrattuna muihin työntekijöihin. Sama tyyppi pitää aina heinäkuussa lomaa lasten harrastusten varjolla.
Minunkin edellisessä työpaikassa oli tällaista keplottelua ja myös muutaman työntekijän suosimista loma jutuissa. Itse kyllästyin koko touhuun ja ratkaisin asian vaihtamalla työpaikkaa.
Nykyisessä työpaikassa kiertävä loma lista. Toimii.
Meillä on aina heinäkuu. 4 viikkoa lomaa putkeen. Kaikki pidettävä Toisaalta hyvä mutta puoliso ei tietenkään saa aina heinäkuuta lomaa. No nyt ollaan 2 viikkoa samaan aikaan. Se on ihan jees.
Vierailija kirjoitti:
Yllättävän paljon on niitä kusipäitä, jotka saavat hillittömät raivarit, jos eivät saakaan pitää lomaansa silloin parhaaseen aikaan. Siis vaikka nämä tyypit olisivat olleet jo edellisenä vuonna lomalla siihen kyseiseen aikaan. Aina muiden pitäisi taipua. Nämä tyypit on usein niitä, joiden mielestä työpaikka on myrkyllinen ja heitä kiusataan, vaikka itse ovat työpaikan syöpä.
Tämäpä. Nämä "hyvät työntekijät" jotka tietävät kaikesta kaiken ja koko työyhteisö hajoaisi pirstaleiksi ilman heitä... Joten tottakai heidän pitää saada lomat silloin kun haluavat.
Meilläkin eräs sai jonkun itkuraivarin, kun ei saanutkaan enää heinäkuussa, koska hänen kiltti ja alistuva kollegansa jäi eläkkeelle. Minä nauroin hänelle, että enää ei olekaan näitä kilttejä Riitta-Liisoja nöyristelemässä. Esimieskin vaihtui ja hän oli kanssani samoilla linjoilla. Pieni työyhteisö ja yksi saanut elää n. 20 vuotta kuin joku kuningatar ja sanella mitä muut tekee.
Vierailija kirjoitti:
Heh. Minä en olisi suostunut. Olisin pistänyt kunnolla kampoihin.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen työelämässä vielä oleva mummo. Esimieheni ymmärsi oikein hyvin miksi haluan pitää lomani heinäkuussa.
No ihan siksi, että haluan olla lapsenlapseni palkattomana lapsenvahtina kun oma vanhempansa ei saanut lomaa heinäkuulle päiväkodin ollessa suljettuna. Syynä tähän siis ihan se työpaikkansa kiertävä lomajärjestely.
Varapäiväkoti on niin kaukana toisella puolella kaupunkia, että autottoman vanhemman olisi pitänyt lähteä aamukuudelta viemään pientä lasta rattaissa bussilla kaupungin toiselle laidalle ehtiäkseen itse työpaikalleen ajoissa. Ei olisi ehtinyt työpäivän päättyessä edes hakea lasta pois päiväkodin sulkemisaikaan mennessä, bussiyhteyksistä johtuen.
Ja kyllä, meikämummon lomanpidon ajankohdasta työyhteisössä on ollut napinaa, mutkan kautta kuultuna. Ne pienten lasten vanhemmat juurikin olleet asialla ja pohdintaa kuulemani mukaan asiasta virinnyt. Että miksi toi vanha akka saa lomia parhaa
Etkä tietenkään halunnut koskaan heinäkuuta vapaaksi, kun omat lapsesi olivat pieniä?
Joka tapauksessa oli pehettä tai ei, niin lomat on jaettava tasapuolisesti, mikäli kukaan ei halua vapaaehtoisesti väistää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On myös työntekijöitä, jotka saavat aina toivomansa lomat ja saavat olla jouluna ihan vapaasti töissä joka vuosi. Yks työkaveri nimittäin haluaa aina lomansa koulujen loma-aikojen ulkopuolelle, koska oli sinkku ja halusi lomailla rauhassa ruuhkien ulkopuolella. Lisäksi kun perheelliset kiistelivät jouluvapaista hän halusi ehdottomasti olla kaikki päivät töissä...
Minä olen aina heinäkuun töissä, vaikka meillä on pieniä lapsia. Päiväkodissa ollaan kauhuissaan, kun lapsilla ei ole koskaan lomaa. Turha yrittää selittää, että koko perhe on marraskuun lomalla, päiväkodin väen mielestä loma on lomaa vain heinäkuussa. Tänä vuonna ei eskarilaisen takia enää voida noin tehdä, loma-aika supistuu kesä-heinäkuulle, jolloin työssäni ei ole loma-aikaan mahdollisuutta. Mutta kyllä meillä jotain keksitään!
Sinua edeltävä kirjoittaja nimenomaan haluaa, että lapsi on päiväkodissa kesällä. Perhe on pitänyt lomaa marraskuussa, koska se on sopinut heille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen aina heinäkuun töissä, vaikka meillä on pieniä lapsia. Päiväkodissa ollaan kauhuissaan, kun lapsilla ei ole koskaan lomaa. Turha yrittää selittää, että koko perhe on marraskuun lomalla, päiväkodin väen mielestä loma on lomaa vain heinäkuussa. Tänä vuonna ei eskarilaisen takia enää voida noin tehdä, loma-aika supistuu kesä-heinäkuulle, jolloin työssäni ei ole loma-aikaan mahdollisuutta. Mutta kyllä meillä jotain keksitään!
Minäkin olen aina heinäkuun töissä. Silloin on töissä aina niin hiljaista, että se tuntuu melkein lomalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse esihenkilö. Meillä oli pari vuotta sitten nainen töissä, joka huusi ja kiroili, että hänen on saatava loma juuri tiettyyn aikaan heinäkuussa. Hänellä oli ollut loma siinä heinäkuussa jo vuosia putkeen, ennen kun tulin sinne töihin.
Ilmoitin, että ei myönnetä siihen, jos muita halukkaita siihen jaksolle on, koska hän on jo ollut. Uhkasi irtisanoutua jos laitan loman muualle. Laitoin sen muualle ja hän irtisanoutuikin. Nyt on paljon terveempi työyhteisö, kun pääsimme työyhteisöä kiristävästä ihmisestä pois.
Minäkään jäisi firmaan, jossa ihmisiä luokitellaan "kiristäviksi" vain yhden loma-asian takia. Sinäkään et kertonut, että kyseinen henkilö olisi ollut hankala yhtään millään muulla tavalla.
Kommentin mukaan sama henkilö oli saanut pitää lomansa heinäkuussa monta vuotta. Ei ollut kyseessä vain yksi kerta.
Lasten ja muijan takia oli joidenkin aina saatava loma heinäkuussa, vaikka "lapset" olivat jo täysi-ikäisiä.
20 vuoden aikana loma oli yhden kerran heinäkuussa, sillä eihän "sulla sinkkumiehenä ole mitään väliä milloin lomasi pidät".
Lomatoivelista ilmestyi aina keskikesän osalta esitäytettynä , muille jäi vain kevät ja syksy.
Otin loparit näin tasa-arvoisesta työpaikasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulujen loma-ajathan ne eniten saa tunteet kuumenemaan. Kiertävä systeemi on paras jokaisella on sama oikeus pitää halutessaan myös silloin lomaa oli lapsia tai ei.
No just siks kiertävä systeemi ei ole paras sille sinkulle tai lapsettomalle joka haluaa aina lomailla touko- tai syyskuussa. Itse en ole ikinä pitänyt heinäkuussa lomaa, enkä olis halunnutkaan sill
Minä olen lapseton ja aina pitänyt loman heinäkuussa.
Vierailija kirjoitti:
Luojan kiitos, olen opettaja. Ei tarvi näistäkään asioista tapella ja lomaa riittää. En halua ikinä muualle töihin.
Luojan kiitos minä en ole opettaja. Tai olisin burn outin takia poissa töistä 12 kk/vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen aina heinäkuun töissä, vaikka meillä on pieniä lapsia. Päiväkodissa ollaan kauhuissaan, kun lapsilla ei ole koskaan lomaa. Turha yrittää selittää, että koko perhe on marraskuun lomalla, päiväkodin väen mielestä loma on lomaa vain heinäkuussa. Tänä vuonna ei eskarilaisen takia enää voida noin tehdä, loma-aika supistuu kesä-heinäkuulle, jolloin työssäni ei ole loma-aikaan mahdoll
Eskarissa ei kuitenkaan käytännössä voi jäädä luokalle, joten seuraamukset pidemmästä poissaolosta ovat todennäköisesti pientä päivittelyä opettajan toimesta ja sitten asia jää siihen. Jopa peruskoulusta voi saada sen kuukauden loman, jos järjestää opiskelun jotenkin muuten.
Olen sote-alalla ja meillä on pakko olla miehitys kunnossa myös kesällä. Tämä vuosi on viimeinen, jossa lomat sovittiin työporukan kesken. Kaikki huokasi helpotuksesta että ensi vuodesta lähtien lomalista on kiertävä. Meni tosi rumaksi joidenkin osalta.
Luojan kiitos, olen opettaja. Ei tarvi näistäkään asioista tapella ja lomaa riittää. En halua ikinä muualle töihin.