Nyt lopettavat eläinlääkärit: maalitusta ja asiatonta kommentointia
Onnea Suomi! Tähän maahan on onnistuttu luomaan sellainen ilmapiiri, että eri alojen ammattilaiset joutuvat vaihtamaan alaa vihapuheen, perusteettomien syytösten ja ylipäätään henkilöön kohdistuvan ränttäämisen ja maalittamisen takia. Tämän päivän uutisissa asiasta kertoivat eläinlääkärit, mutta sama ilmiö näkyy mm. opetusalalla, sote-puolella ja politiikassa.
Itse näen syyksi ainakin yhden tietyn puolueen agitoiman linjan, jonka mukaan vihapuhetta tai maalittamista ei ole olemassakaan ja aina "pitää saada sanoa mielipide". Tulos on sitten se, että toisia solvataan sumeilematta, jopa julkisesti omalla nimellä ja naamalla, koska valtakunnan politiikassa toimitaan samoin.
Mikä neuvoksi? Millä saisimme somelynkkaukset loppumaan ja ammattilaisille työrauhan?
Kommentit (119)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yllättäen evidensia kommentoi siellä. Evidensia on häpeäksi eläinlääkäreille. Itse en eläintäni siihen eläinlääkinnän irvikuvaan vie. Pelkkää rahastusta, sitten evidensian eläinlääkärit vinkuu, kun "ei me hintoja päätetä" no, kyllä päätätte, kun työskentelette evidensian kaltaiselle p4sk4firmalle.
Pienet, yksityiset ell-asemat takaisin ja hinnat järkevällä tasolle, niin maalituskin loppuu.
PS. Haukun evidensiaa näin yleisesti, en maalita enkä hauku yksittäisiä eläinlääkäreitä.
Kukaan ei pakota viemään eläintään Evidensialle vaan voi viedä yksityisen eläinlääkärin vastaanotolle. Tilat ja laitteet ei välttämättä ole niin fancyjä mutta riittävät.
Eikä rahattoman kannata ottaa lemmikkiä.
Mitä olen seurannut tuota porukkaa joka somessa haukkuu eläinlääkärit, niin ei ne persuja kyllä ole.
Eiköhän tuo some ole itsessään kiihdyttänyt tuota ilmiötä, että ei suodateta enää yhtään mitä suusta päästetään, ihan puoluekannasta (jos sellaista edes on) riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisääntynyt ilmeisesti samaa tahtia kuin hoidon hinta. Se vaan ettei eläinlääkärit itse edes päätä niistä hinnoista.
Kyllähän lemmikinomistajat voivat myös syyttää itseään hintojen noususta. Kun ollaan menty siihen, että sille lemmikille pitää saada suurinpiirtein samantasoista hoitoa kuin ihmisille ja vaiva kun vaiva pitää voida hoitaa, niin tietenkin ne hinnatkin nousee. Ei laitteet, leikkaussalivalmius jne. ilmaisia ole.
Itselläni on koiria ja pakko sanoa, että en välttämättä lähtisi esim. mihinkään syöpähoitoihin sen kohdalla. Jos kyseessä olisi nuori koira jolle riittää pelkkä leikkaus, niin saattaisin harkita. Mutta esim. joidenkin sytojen anto eläimellä menee jo vähän kiduttamisen puolelle, annokset on pieniä jotta eläimen toimintakyky säilyy ja vaste on mitä on.
Ihmiset kompensoivat toisiin ihmisiin kohdistuvan vihansa hoitamalla eläimiä ylimitoitetun hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Some + "vapautunut" keskusteluilmapiiri = myrkkyä.
En ymmärrä, mitä tapahtuu sen ihmisen päässä, joka hyökkää (sanallisesti) toisten kimppuun. Puuttuuko impulssikontrolli? Kadutaanko näitä myöhemmin? Vai onko tämä vaan ns. uusi normaali?
aloitetaanko pohdinta Marin ex viisikko hallinnon hyökkäyksestö koronarokottamattomia kohtaan jotka olivat alinta saastaa ko. hallinnon mielestä? ja joka sai lukuisat suomalaiset samaan rintamaan, keskustellaanko näistä hyökkääjistä ensin?
Nämä pitäisi saada hoitoon, etteivät tulisi joka ketjuun levittämään harhojaan.
Jostain syystä juuri äärimmäisillä "eläinihmisillä" esim. eläinsuojeluaktiiveilla esiintyy silkkaa ihmisvihaa.
"Eiköhän eläinlääkäreiden itsemurhien lisääntyminenkin jotain kerro. "
Uutisessa ei sanota niiden määrän lisääntyneen. Siinä sanotaan, että alalla ylipäätään on korkea itsemurhariski, ja että asia huomattiin ensimmäisen kerran 90 -luvulla.
Artikkelista: "Kansainvälisten tutkimusten mukaan eläinlääkäreillä etenkin eläinlääkärinaisilla on huomattavasti korkeampi itsemurha-alttius muihin ammatteihin verrattuna. Suomesta ei ole saatavilla tuoreita tilastolukuja tässä suhteessa."
Vierailija kirjoitti:
En hyväksy sen paremmin selän takana haukkumista kuin somessa haukkumista (joka on tavallaan selän takana haukkumista sekin). Negatiivinen palaute tulee antaa suoraan, ja asiallisesti.
Ylen uutinen on kuitenkin huonoa journalismia. Eläinlääkärit ovat uutisen mukaan viime aikoina joutuneet maalittamisen ja nettikiusaamisen kohteeksi. Uutinen syntyy siitä, että monet Ylen haastattelemat eläinlääkärit kokevat niin. Kuinka montaa eläinlääkäriä Yle haastatteli, ja kuinka moni heistä koki nettihäirinnän lisääntyneen? Miten on varmistettu se, että itse häirintä on lisääntynyt, eikä siitä koettu mielipaha?
Uutisen tueksi pitäisi antaa numeraalista dataa; kuinka monta prosenttia epäasiallisen palautteen määrä on kasvanut? Kuinka paljon väärien ilmiantojen määrä on kasvanut? Miten maalittamisen kasvu on käytännössä laskettu? Ilman konkreettisia tilastoja uutinen jää vähän asteelle "näin nämä asiat koetaan".
No tämäpä on juuri se ilmiö, että somessa, palstoilla ja nykyään jo päin naamaa käyttäydytään törkeästi, kutsutaan sitä "mielipiteeksi", ollaan kovin huolissaan sananvapaudesta, (mikä tänä päivänä tarkoittaa ennemmin oikeutta olla törkeä ja loukkaava) ja sitten sanotaan, että "näin nämä asiat koetaan". Keskustelukulttuuri on aivan mennyttä ja suurimmat törkimykset kokevat olevansa sananvapauden airueita. En todellakaan tiedä mikä auttaisi. Muuta kuin, että yksinkertaisesti häipyy mm. X:stä, joka on ehkä pahimmin palava roskaläjä tällä hetkellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yllättäen evidensia kommentoi siellä. Evidensia on häpeäksi eläinlääkäreille. Itse en eläintäni siihen eläinlääkinnän irvikuvaan vie. Pelkkää rahastusta, sitten evidensian eläinlääkärit vinkuu, kun "ei me hintoja päätetä" no, kyllä päätätte, kun työskentelette evidensian kaltaiselle p4sk4firmalle.
Pienet, yksityiset ell-asemat takaisin ja hinnat järkevällä tasolle, niin maalituskin loppuu.
PS. Haukun evidensiaa näin yleisesti, en maalita enkä hauku yksittäisiä eläinlääkäreitä.
Kukaan ei pakota viemään eläintään Evidensialle vaan voi viedä yksityisen eläinlääkärin vastaanotolle. Tilat ja laitteet ei välttämättä ole niin fancyjä mutta riittävät.
Eikä rahattoman kannata ottaa lemmikkiä.
Yleensä lemmikki on otettu silloin kun ei ole rahaton. Kuten 15 vuotta sitten. Silloin kaikki ei myöskään ollut näin järjettömän kallista.
Vierailija kirjoitti:
Mitä olen seurannut tuota porukkaa joka somessa haukkuu eläinlääkärit, niin ei ne persuja kyllä ole.
Eiköhän tuo some ole itsessään kiihdyttänyt tuota ilmiötä, että ei suodateta enää yhtään mitä suusta päästetään, ihan puoluekannasta (jos sellaista edes on) riippumatta.
Yleensä ne on ihmisiä jotka haukkuu ja solvaa kaikki muutkin: opettajat, hoitajat, postinkantajat jne. On siinä joukossa persuja, muita toki myös. Yleensä heidän oma elämänsä on jotenkin huonoa, puretaan katkeruutta tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en voisi olla eläinlääkäri, sillä mua turhauttaisi niin paljon idiootit lemmikkien omistajat, jotka ei välitä eläinten terveydestä (hampaat mätänee suussa, vaikea kivulias nivelrikko etc. mutta mitään ei tehdä koska Murre ja Sissi on ihan terveitä omistajan mielestä), että en voisi olla hiljaa.
Entäs kun ei ole varaa hoidattaa? Eläinten hammaslääkäri maksaa enemmän kuin ihmisten. Pari tonnia yksi hoitokerta.
Eläimet pitää nukuttaa hammashoitoa varten, ihminen harvemmin. Turvalliseen nukuttamiseen tarvitaan ammattitaitoinen, anestesiaa osaava lääkäri, potilasta jatkuvasti valvova hoitaja, + laitteet + lääkkeet. Lisäksi ihmiset pääsevät hammashoitoon verovaroilla tuettuna, eläimet eivät. Pari tonnia on aika iso arvio, jos eläimen hampaat hoidattaa joka vuosi. Silloin hinta jää kyllä alle tonnin reilusti. Jos antaa hampaiden mädäntyä suussa useita vuosia, ei pari tonnia ehkä riitäkään. Tuokaa hyvät ihmiset lemmikkinne ajoissa lääkäriin, silloin hintakin jää kohtuulliseksi eikä se "niin äärettömän rakas" Murre tai Mirri kärsi vuosia kivuliaasta hammas- tai muusta särystä tai sairaudesta.
Vierailija kirjoitti:
En hyväksy sen paremmin selän takana haukkumista kuin somessa haukkumista (joka on tavallaan selän takana haukkumista sekin). Negatiivinen palaute tulee antaa suoraan, ja asiallisesti.
Ylen uutinen on kuitenkin huonoa journalismia. Eläinlääkärit ovat uutisen mukaan viime aikoina joutuneet maalittamisen ja nettikiusaamisen kohteeksi. Uutinen syntyy siitä, että monet Ylen haastattelemat eläinlääkärit kokevat niin. Kuinka montaa eläinlääkäriä Yle haastatteli, ja kuinka moni heistä koki nettihäirinnän lisääntyneen? Miten on varmistettu se, että itse häirintä on lisääntynyt, eikä siitä koettu mielipaha?
Uutisen tueksi pitäisi antaa numeraalista dataa; kuinka monta prosenttia epäasiallisen palautteen määrä on kasvanut? Kuinka paljon väärien ilmiantojen määrä on kasvanut? Miten maalittamisen kasvu on käytännössä laskettu? Ilman konkreettisia tilastoja uutinen jää vähän asteelle "näin nämä asiat koetaan".
Etkö ole huomannut että m 90 % koiraharrastajista on ihan sekaisin .
Ainahan se lemmikki on otettu silloin kun oltiin rahakkaita, miksihän lemmikinomistajat köyhtyvät yleisimmin.
Sitäpaitsi 15 vuotias eläin pitää jo armahtaa muutenkin.
Edessä loistava tulevaisuus
Jatkossa kun koira saa tassuun pipin niin se viedään metsään ammuttavaksi ja jätetään eläinten ruuaksi. omalla kustannuksella.
-eläinlääkäri-
Periaatteessa ne eläinlääkärit on just ite syypäitä tuohon. Mikään ei estä kahta eläinlääkäriä lopettamasta duunia siellä evidensialla ja perustamasta pientä keskihintaista klinikkaa, mikä tarjoaa ne perustoimenpiteet - rokotukset, sterkat ja lopettamiset. Mutta se eläinlääkäri valitsee sen helpomman kolmipäiväisen työviikon, ison tuntipalkan ja helpon elämän. Mikä heille sallittakoon.
Toinen mikä nostaa hintoja: eläinvakuutukset. Kun sillä rotumuffella on 300e/v maksava lääkärikuluvakuutus, niin omistaja on vaan iloinen kun kuitilla on 500e röntgen ja 1200e hampaanpoisto. Vakuutushan maksaa, ei väliä hinnalla. Sitten ne tavalliset vakuutuksettomat serapien lemmikinomistajat ei käy poistattamassa hampaita, kun ei ole 1200e takataskussa:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en voisi olla eläinlääkäri, sillä mua turhauttaisi niin paljon idiootit lemmikkien omistajat, jotka ei välitä eläinten terveydestä (hampaat mätänee suussa, vaikea kivulias nivelrikko etc. mutta mitään ei tehdä koska Murre ja Sissi on ihan terveitä omistajan mielestä), että en voisi olla hiljaa.
Entäs kun ei ole varaa hoidattaa? Eläinten hammaslääkäri maksaa enemmän kuin ihmisten. Pari tonnia yksi hoitokerta.
Eläimet pitää nukuttaa hammashoitoa varten, ihminen harvemmin. Turvalliseen nukuttamiseen tarvitaan ammattitaitoinen, anestesiaa osaava lääkäri, potilasta jatkuvasti valvova hoitaja, + laitteet + lääkkeet. Lisäksi ihmiset pääsevät hammashoitoon verovaroilla tuettuna, eläimet eivät. Pari tonnia on aika iso arvio, jos eläimen hampaat hoidattaa joka vuosi. Silloin hinta jää kyll
Ei niitä ennenkään käytty hammaslääkärissä
Lähtevät töihin ulkomaille. Hyvä, ilmainen koulutus Suomesta. Paremmat palkat ja kivempi elämä. Suomi on jo ihan pilalla että fiksuimpien kannattaa lähteä. Jäljellejäävä porukka voi jäädä haukkumaan toisiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä ne on ihmisiä jotka haukkuu ja solvaa kaikki muutkin: opettajat, hoitajat, postinkantajat jne. On siinä joukossa persuja, muita toki myös. Yleensä heidän oma elämänsä on jotenkin huonoa, puretaan katkeruutta tms.
Nimenomaan, Jossain meidän kaupungin tai taajaman puskaradiossakin ne on aina samat ihmiset kenellä ei ole mitään hyvää sanottavaa mistään, mutta sanottavaa kyllä riittää joka aiheeseen. Joillakin on ihan selvästi mielenterveydellisiä ongelmia. Jos mietin yhtä aktiivista henkilöä, joka on ollut persujen edustaja kuntavaaleissakin, niin hän kyllä räksyttää julkisista palveluista, mutta puolustaa yrittäjiä. Jos niinkuin puoluesidonnaista asennoitumista tahtoo hakea, niin persuthan on varsin yrittäjämyönteinen puolue ja joku muu sitten näkisi mielellään kaikki palvelut, ml eläinlääkintä, toteutettavan julkisin varoin.
Eläinlääkärin kuuluisi myös osata sanoa, milloin eläimen hoitoyritykset aiheuttavat eläimelle vain kärsimystä. Ennen osasivatkin. Evidensialla on niin kova rahastus päällä, että ei sen firman lääkäreihin voi luottaa.
Sitten Yle jutussaan kaivaa esiin käsitteen kympin tyttö. Jotain tunnollisuudesta höpöttävät. Minä olin kympin tyttö, tyttäreni myös. Itse tein läksyt bussimatkalla, enkä juuri nähnyt sen tyttärenkään läksyjä tekevän. Mutta eläinlääkäriksi meistä kummastakaan ei olisi ollut. Vaatii paremmat hermot, kun esim. ottaa puukon käteen ja ryhtyy poistamaan purskahtamaisillaan olevaa märkäkohtua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläimet pitää nukuttaa hammashoitoa varten, ihminen harvemmin. Turvalliseen nukuttamiseen tarvitaan ammattitaitoinen, anestesiaa osaava lääkäri, potilasta jatkuvasti valvova hoitaja, + laitteet + lääkkeet. Lisäksi ihmiset pääsevät hammashoitoon verovaroilla tuettuna, eläimet eivät. Pari tonnia on aika iso arvio, jos eläimen ha
Ruoka oli myös aiemmin luonnonmukaisempaa. Ei kissoilla esim. ollut juurikaan hammaskiveä kun ravinnossa oli paljon jyrsijöitä yms. ei mitään tehdasnappuloita.
Perusteettomia? 🤦