Kela laski: Sosiaaliturvan leikkaukset eivät kannusta matalapalkkatyöhön
Vuoden 2024 sosiaaliturvamuutokset heikentävät Kelan työttömyysetuutta saavien rahallisia kannustimia pienipalkkaiseen ja osa-aikaiseen työhön merkittävästi. Toimeentulotuen saannin todennäköinen kasvu heikentää työnteon kannustimia entisestään. Muutokset kuitenkin vahvistavat kannustimia siirtyä osa-aikatyöstä kokoaikatyöhön.
https://tietotarjotin.fi/tutkimusblogi/1003942/sosiaaliturvaleikkausten…
https://demokraatti.fi/kela-laski-sosiaaliturvan-leikkaukset-eivat-kann…
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut esimerkiksi lehtiä jakamassa ja olen saanut siitä sen 300 euroa. Nyt ei voi sitäkään enää tehdä.
Miksei voisi?
Mikset sinä ole nytkin tekemässä ilmaistöitä vaan häröilet vauvapalstalla?
-eri
Vierailija kirjoitti:
Työntekijä vaan harvoin saa sitä valita onko työsuhde vakituinen vai osa-aikainen, vaikka omaa tahtoa olisi miten.
Mutta saadakseen työvoimaa työnantajien on tarjottava sellaisia paikkoja, joihin on tulijoita. Sellaisia ovat olleet esim. nämä 300 euron paikat.
Vierailija kirjoitti:
Siksi nyt lopetetaan kaikki tuet.
Oho, ihanko kaikki tuet? Onpa hurjaa.
Halusin sen 300 tienata mutta siitä laskee työttömyysraha ja tuet muutenkin sitten.
Vierailija kirjoitti:
Orpo yllättyy siis taas...
Aina saa yllättyä kun ei oteta muutosten vaikutuksista etukäteen selvää, eikä kuunnella asiantuntijoita, sohitaan vaan eteenpäin.
Pitäisiköhän käydä näin osa-aikatyön lomassa vähän kuppaamassa soviteltua Kela-rahaa? 😚
Vierailija kirjoitti:
Minä voin kertoa,että nälkä pistäisi liikkeelle Kelaloiset.Kotiin maksamisen vastikkeetta on loputtava.
Itseoppineiden talousnerojen mukaan kaikki on aina niin yksinkertaista.Työttömien työpalvelun järjestäminen tulisi kalliimmaksi kuin maksaa tukia tyhjästä.
Kelalla ei ole oikeutta puuttua ja arvostella hallituksen toimia. Jos se tekee näin voi pian olla että kohta ei ole olemassa koko Kelaa.
Vierailija kirjoitti:
Työntekijä vaan harvoin saa sitä valita onko työsuhde vakituinen vai osa-aikainen, vaikka omaa tahtoa olisi miten.
Osa.aikaista ei enää oteta vastaan. Työnantaja hoitakoon homman niin että kokoaikaistaa paikkojaan.
Ja mitä tulee osa-aikaisesta kokoaikaseen siirtymiseen niin siihen on vaihtoehtoja joillakin aloilla. Kaupan alalla (tämä on helppo esimerkki) pyydät lisätunteja kirjallisesti joka kuukausi ja sitten katsot että onko sellaisia tunteja annettu jollekin uudelle työntekijälle mitä itse olisit voinut tehdä. Jos näyttää että on niin yhteys liittoon koska ne tunnit kuuluu tarjota ensin sinulle. Hyvällä tuurilla vievät oikeuteen ja saat takautuvasti korvauksia.
Msikkarilla sama uutinen, suosittelen lukemaan sen ennemmin kuin AP:n likkaaman demarilehden sillä Maikkarin versiossa myös kritisoidaan Kelan laskelmaa: https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kelan-laskelmat-nain-etuuksien-leik…
Kaikki täysjärkiset tämän jo tiesivät jottei muutos kannata, paitsi petteri.
Itsekin pätkätöitä pari vuotta tehneenä.
Eiköhän petterillekin ole kerrottu mutta kokkareiden järjen tuntien...
Nyt kannattaa ottaa työ vastaan. Työn vastaanottaminen kannattaa nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut esimerkiksi lehtiä jakamassa ja olen saanut siitä sen 300 euroa. Nyt ei voi sitäkään enää tehdä.
Miksei voisi?
Koska käytännössä jos tienaat sen 300,seu euro eurosta vähennetään tuista + verot päälle. Voipi olla että et saa vuokraa maksettua siinä kuussa.
Eli voisit, mutta et mukavuussyistä halua.
Et usko minkälaisesta käteenjäävästä summasta rikkaat valittavat, että työnteko ei enää kannata (kun bruttopalkasta menee isommissa palkkaluokissa niin isot marginaaliverot).
Vierailija kirjoitti:
Msikkarilla sama uutinen, suosittelen lukemaan sen ennemmin kuin AP:n likkaaman demarilehden sillä Maikkarin versiossa myös kritisoidaan Kelan laskelmaa: https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kelan-laskelmat-nain-etuuksien-leik…
Voisitko täsmentää, mikä se kritiikki oli?
Jäähän siitä 300 150 käteen. Eikä mikään estä tekemästä enemmänkin töitä, jos niitä tarjolla on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei voisi?
Se 300 laskee asumistukea ja työttömyyskorvausta/soviteltua päivärahaa. Toki siitä maksetaan myös verot.
Onpa kamalaa kun saa vähemmän tukia.Toimeentulotuki vastikkeelliseksi niin alkaa työt kelpaamaan.Vielä10 vuotta sitten ei ollut mitään suojaosuutta ja kukaan ei vinkunut ,nyt on vaan käsi veronmaksajien taskulla.Eikö teitä hävetä?.
Onko sinun työpaikalla huutava työvoimapula? Miksei työnantajia velvoiteta rangaistuksen uhalla ilmoittamaan avoimet työpäivät työkkärin sivuilla? Nyt niitä piilotellaan ja valitetaan, ettei kukaan hae heiltä töitä.