Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kela laski: Sosiaaliturvan leikkaukset eivät kannusta matalapalkkatyöhön

Vierailija
25.04.2024 |

Vuoden 2024 sosiaaliturvamuutokset heikentävät Kelan työttömyysetuutta saavien rahallisia kannustimia pienipalkkaiseen ja osa-aikaiseen työhön merkittävästi. Toimeentulotuen saannin todennäköinen kasvu heikentää työnteon kannustimia entisestään. Muutokset kuitenkin vahvistavat kannustimia siirtyä osa-aikatyöstä kokoaikatyöhön.

https://tietotarjotin.fi/tutkimusblogi/1003942/sosiaaliturvaleikkausten…

https://demokraatti.fi/kela-laski-sosiaaliturvan-leikkaukset-eivat-kann…

Kommentit (91)

Vierailija
1/91 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät tietenkään koska se ei ole rahallisesti kannattavaa. Tämä taas heikentää hieman osa-aikatyöllistäjien tilannetta mutta toivottavasti ottavat potentiaalisimpia hakijoita vakavammin jatkossa.

Vierailija
2/91 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Orpo yllättyy siis taas...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/91 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa enää henkilökohtaista avustajaa.

Vierailija
4/91 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluummin kiristän vyötä loputtomiin kuin pskon terveyteni työssä. En uhraa fyysistä enkä psyykkistä terveyttäni. Se on ainoa mikä minulla köyhällä enää on.

Vierailija
5/91 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatella. Tuonkin hallitus olisi voinut päätellä ennen sosiaaliturvaleikkauksia, jos olisivat viitsineet teettää vaikutusarvioinnit. Mutta kun on hyvä hallitusohjelma, niin mitäpä sitä faktoilla hyvää fasismia pilaamaan.

Vierailija
6/91 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kokoaikatöitä saa enää. Olen nyt työtön ja ennen sain osa-aikatöitä helposti. No odotellaan vaan sitten sitä työtä josta saa vähintään 2000 euroa kk. Saa odotella 5 vuotta ainakin ensi alkuun.

Vierailija
7/91 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kokoaikatöitä saa enää. Olen nyt työtön ja ennen sain osa-aikatöitä helposti. No odotellaan vaan sitten sitä työtä josta saa vähintään 2000 euroa kk. Saa odotella 5 vuotta ainakin ensi alkuun.

Juu, se on keskityttävä oman asunnon siivoukseen ja telkkarin katseluun.

Vierailija
8/91 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut esimerkiksi lehtiä jakamassa ja olen saanut siitä sen 300 euroa. Nyt ei voi sitäkään enää tehdä.

Vierailija
9/91 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut esimerkiksi lehtiä jakamassa ja olen saanut siitä sen 300 euroa. Nyt ei voi sitäkään enää tehdä.

Miksei voisi?

Vierailija
10/91 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mainiota. Nyt vaan kaikki siirtyy kokoaikatyöhön...

Vierailija
11/91 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen osa-aikaista matalapalkkatyötä, en saa mitään sosiaalietuuksia, ettei tuo kyllä kaikkia koske. Jatkan samaa rataa.

Vierailija
12/91 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei voisi?

Se 300 laskee asumistukea ja työttömyyskorvausta/soviteltua päivärahaa. Toki siitä maksetaan myös verot.

Vierailija
13/91 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän nyt kaikki varmaan tajuaa ettei näiden toimenpiteiden tavoitteena ole työllisyyden kasvattaminen vaan ihan suoraan köyhiin menneen rahan ohjaaminen muualle. Vai pienenikö lainan ottaminen..?

Vierailija
14/91 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä voin kertoa,että nälkä pistäisi liikkeelle Kelaloiset.Kotiin maksamisen vastikkeetta on loputtava.

Vierailija
15/91 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työntekijä vaan harvoin saa sitä valita onko työsuhde vakituinen vai osa-aikainen, vaikka omaa tahtoa olisi miten.

Vierailija
16/91 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei voisi?

Koska käytännössä jos tienaat sen 300,seu euro eurosta vähennetään tuista + verot päälle. Voipi olla että et saa vuokraa maksettua siinä kuussa.

Vierailija
17/91 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, tämähän oli tiedossa. Ihmiset putoavat toimeentulotuelle jolloin on pysyttävä passiivisena ja mitään yrittämättä että saa laskut maksettua ja katon pidettyä pään päällä.

Vierailija
18/91 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mainiota. Nyt vaan kaikki siirtyy kokoaikatyöhön...

Jep. Se kun on vaan siitä kiinni, että itse viitsii SIIRTYÄ omasta tahdostaan kokoaikatyöhön. Ei tarvii miettiä onko niitä tarjolla ja suostuuko kukaan palkkaamaan.

Vierailija
19/91 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei voisi?

Koska käytännössä jos tienaat sen 300,seu euro eurosta vähennetään tuista + verot päälle. Voipi olla että et saa vuokraa maksettua siinä kuussa.

Eli voisit, mutta et mukavuussyistä halua.

Vierailija
20/91 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi nyt lopetetaan kaikki tuet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kuusi