Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kela laski: Sosiaaliturvan leikkaukset eivät kannusta matalapalkkatyöhön

Vierailija
25.04.2024 |

Vuoden 2024 sosiaaliturvamuutokset heikentävät Kelan työttömyysetuutta saavien rahallisia kannustimia pienipalkkaiseen ja osa-aikaiseen työhön merkittävästi. Toimeentulotuen saannin todennäköinen kasvu heikentää työnteon kannustimia entisestään. Muutokset kuitenkin vahvistavat kannustimia siirtyä osa-aikatyöstä kokoaikatyöhön.

https://tietotarjotin.fi/tutkimusblogi/1003942/sosiaaliturvaleikkausten…

https://demokraatti.fi/kela-laski-sosiaaliturvan-leikkaukset-eivat-kann…

Kommentit (91)

Vierailija
41/91 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Orpo yllättyy siis taas...

Aina saa yllättyä kun ei oteta muutosten vaikutuksista etukäteen selvää, eikä kuunnella asiantuntijoita, sohitaan vaan eteenpäin.

Vasemmistossa yllätyttiin,kun korot nousi ja velat pitää maksaa,vaikka joku jauhopää buumereita rauhoitteli

Vierailija
42/91 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut esimerkiksi lehtiä jakamassa ja olen saanut siitä sen 300 euroa. Nyt ei voi sitäkään enää tehdä.

Miksei voisi?

Mikset sinä ole nytkin tekemässä ilmaistöitä vaan häröilet vauvapalstalla?

-eri

Siitä työstä saa edelleen 300 euroa,se ei ole ilmaistyötä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/91 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Halusin sen 300 tienata mutta siitä laskee työttömyysraha ja tuet muutenkin sitten. 

Poistetaan loisimisrahat ja ongelma poistuu.

Vierailija
44/91 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä voin kertoa,että nälkä pistäisi liikkeelle Kelaloiset.Kotiin maksamisen vastikkeetta on loputtava.

Miksei työnantajat sitten palkkaa? Kertoisitko?

Vierailija
45/91 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jäähän siitä 300 150 käteen. Eikä mikään estä tekemästä enemmänkin töitä, jos niitä tarjolla on.

Älähän nyt,eihän nämä töitä tee kun tuet pienenee.Normaali ihminen hommaisi toisen paikan lisäksi mutta eihän se käy kun pitää trukia miettiä.

Vierailija
46/91 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Msikkarilla sama uutinen, suosittelen lukemaan sen ennemmin kuin AP:n likkaaman demarilehden sillä Maikkarin versiossa myös kritisoidaan Kelan laskelmaa: https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kelan-laskelmat-nain-etuuksien-leik…

Sen saatanan lahtarimedian kanavia emme katso emmekä uutisiaan lue, se on perskokkare saastaa, täysin porvarivärittynyttä. 

Vierailija
47/91 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jäähän siitä 300 150 käteen. Eikä mikään estä tekemästä enemmänkin töitä, jos niitä tarjolla on. 

Ei kai siitä 150 jää, kun ensin vähennetään 300:sta verot, ja sitten otetaan 150 pois tuista. 

Vierailija
48/91 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän nyt kaikki varmaan tajuaa ettei näiden toimenpiteiden tavoitteena ole työllisyyden kasvattaminen vaan ihan suoraan köyhiin menneen rahan ohjaaminen muualle. Vai pienenikö lainan ottaminen..?

Niihin köyhiin menee enemmän rahaa, kun niiden pätkätöiden sijasta hakevat toimeentulotukea. Ennen sentään osa köyhän tuloista tuli työnantajalta, nyt kaikki valtiolta.

Vierailija
49/91 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Halusin sen 300 tienata mutta siitä laskee työttömyysraha ja tuet muutenkin sitten. 

Ta. Pe. Taan persut ja kaikilla on hyvä olla. 

Vierailija
50/91 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut esimerkiksi lehtiä jakamassa ja olen saanut siitä sen 300 euroa. Nyt ei voi sitäkään enää tehdä.

Miksei voisi?

Koska käytännössä jos tienaat sen 300,seu euro eurosta vähennetään tuista + verot päälle. Voipi olla että et saa vuokraa maksettua siinä kuussa.

Eli voisit, mutta et mukavuussyistä halua.

Ymmärrätkö lukemaasi? Pahimmillaan jää laskut maksamatta jos menee töihin! Olen itse vakituisessa työssä ja silti ymmärrän tämän. En usko hetkeäkään että kukaan valitsee työttömyyden jos työttömälle on tarjolla kokoaikatyö kunnon palkalla. Saa laskutkin ajallaan maksettua. 

Vierailija
51/91 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei voisi?

Koska käytännössä jos tienaat sen 300,seu euro eurosta vähennetään tuista + verot päälle. Voipi olla että et saa vuokraa maksettua siinä kuussa.

Eli voisit, mutta et mukavuussyistä halua.

Ymmärrätkö lukemaasi? Pahimmillaan jää laskut maksamatta jos menee töihin! Olen itse vakituisessa työssä ja silti ymmärrän tämän. En usko hetkeäkään että kukaan valitsee työttömyyden jos työttömälle on tarjolla kokoaikatyö kunnon palkalla. Saa laskutkin ajallaan maksettua. 

Mietitään kulutus ja laskut uusiksi eli tulojen mukaisiksi. Niin normaalit ihmisetkin joutuvat tekemään. Elättien korkea aika ymmärtää ettei muut ikuisesti kaikkea heille tarjoa.

Vierailija
52/91 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kelalla ei ole oikeutta puuttua ja arvostella hallituksen toimia. Jos se tekee näin voi pian olla että kohta ei ole olemassa koko Kelaa.

Faziztien sananvapaus 2024 Suomessa.

Vierailija
53/91 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä hitto siinä on ettei perustuloa saada aikaiseksi? Tämä kannustaisi aina tienaamaan lisää ja tekemään töitä edes pari päivää viikossa, olisi osatyökykyisillekin erittäin hyvä vaihtoehto.

Vierailija
54/91 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älähän nyt,eihän nämä töitä tee kun tuet pienenee.Normaali ihminen hommaisi toisen paikan lisäksi mutta eihän se käy kun pitää trukia miettiä.

Työnantajat ei sovittele työvuoroja. Soitanko avustettavalle, että tänään en tule sinua hoitamaan, kun on merkitty työvuoro kauppaan.

Vierailija
55/91 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työntekijä vaan harvoin saa sitä valita onko työsuhde vakituinen vai osa-aikainen, vaikka omaa tahtoa olisi miten.

Osa.aikaista ei enää oteta vastaan. Työnantaja hoitakoon homman niin että kokoaikaistaa paikkojaan.

Ja mitä tulee osa-aikaisesta kokoaikaseen siirtymiseen niin siihen on vaihtoehtoja joillakin aloilla. Kaupan alalla (tämä on helppo esimerkki) pyydät lisätunteja kirjallisesti joka kuukausi ja sitten katsot että onko sellaisia tunteja annettu jollekin uudelle työntekijälle mitä itse olisit voinut tehdä. Jos näyttää että on niin yhteys liittoon koska ne tunnit kuuluu tarjota ensin sinulle. Hyvällä tuurilla vievät oikeuteen ja saat takautuvasti korvauksia.

Jep, opiskelijat pois työpaikoilta. Tunnit kuuluvat vakituiselle osa-aikatyötä tekevälle.

Vierailija
56/91 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahneita yrittäjiä Suomessa. Yritystukia ja palkattomia työkokeilijoita. Mersut poistoihin verotuksessa.

Vierailija
57/91 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki matalapalkkaiset kokoaikatyöpaikat kiellettävä. Jatkossa kaikkien kokoaikatöiden minimikuukausipalkka on vähintään 100 000 e/kk. Kahden tonnin kuukausipalkka on matalapalkkatyötä ja se on estettävä ja kiellettävä. 

Vierailija
58/91 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäjä ostaa kodinkoneita yrityksen nimiin ja asentaa ne kotiin. Laitonta touhua.

Ja puhelinta mikä on ostettu yrityksen nimiin, ei saa antaa lapsen käyttöön.

Vierailija
59/91 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ta. Pe. Taan persut ja kaikilla on hyvä olla. 

Loisimisrahat poistettu, terveisin alkkisurpo ja nistiriikka

Vierailija
60/91 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei voisi?

Mikset sinä ole nytkin tekemässä ilmaistöitä vaan häröilet vauvapalstalla?

-eri

Siitä työstä saa edelleen 300 euroa,se ei ole ilmaistyötä.

Irtisanomissuojaa heikennetään, onneksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi neljä