Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Korkeiden ruokamenojen sopeutus

Vierailija
25.04.2024 |

Meillä menee ruokaan valtavasti rahaa, veikkaan, että  jopa 800€/kk

Tällaiseen ei enää ole varaa. Ajattelin, että yrittäisin laskea kulutusta 250€. 

Lähteekö joku muu haasteeseen? 

Meillä hankaluutta tuo allergiat ja pari nepsyä joilla on vaikeuksia välillä syödä, ja turvaruokia on oltava tarjolla. Tähän ei voi puuttua. Mutta silti, epäilen, että ainakin 250€ tiputus onnistuu muulloin kuin loma-aikoina

Tälle viikolle olisi käytössä vielä 80€.

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko. En tiedä miten voin säästää, kun olen allerginen niin monelle peruselintarvikkeelle.

Vierailija
22/47 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä autistinen lapsi rakastaa perunamuusia! Eli ei ole niin, että kaikki autistit inhoaa esim. muusia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Siksi juuri ostan kolmeksi viikoksi "kauppakassin". Siihen olen laskenut, kuinka paljon proteiinia tarvitsen.Paljon pakastekasviksia, salaatteja, tomaattia paseerattuna, tortilloita jne. Noin 8euroa per päivä ruuan hinta saa olla,siis raaka-aineet. Ei heräteostoksia!

Vierailija
24/47 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko. En tiedä miten voin säästää, kun olen allerginen niin monelle peruselintarvikkeelle.

Höpöhöpö kuvittelet.

Peruna, porkkana, kukkakaali, sipuli, punajuuri...jauheliha, kanajauheliha...luettele lisää...

Vierailija
25/47 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muusia inhoavalle voi upota kotitekoiset lohkoperunat. Pese perunat, älä kuori, lohko, laita uunipellille leivinpaperin päälle. Öljyä, suolaa ja mahdollisesti esim. paprikajauhetta tai mustapippuria vähän. Sekoita.  Älä laita mausteita, jos lapsi ei tykkää tai on allerginen. Paista esim. 220C, kunnes kypsiä ja hieman rapeita reunoilta.

Vierailija
26/47 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa aloittaa se sopeutus helpoimmasta päästä. Meillä syödään paljon suklaata, mutta Lidlin kelpaa ihan siinä missä Lindtinkin, niin Lidliä on tarjolla. Makaronilaatikko on vaihtunut mukisematta linssikeittoon. Jotkin asiat pidetään ennallaan, esim. ketsuppimerkki, mutta paseerattu tomaatti ollaan vaihdettu merkkituotteesta kaupan omaan. Satasia säästyy kuussa, ruokakulut on vuodessa pudonneet 600 e/ kk -> 350 e/kk.

Vierailija
27/47 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa aloittaa se sopeutus helpoimmasta päästä. Meillä syödään paljon suklaata, mutta Lidlin kelpaa ihan siinä missä Lindtinkin, niin Lidliä on tarjolla. Makaronilaatikko on vaihtunut mukisematta linssikeittoon. Jotkin asiat pidetään ennallaan, esim. ketsuppimerkki, mutta paseerattu tomaatti ollaan vaihdettu merkkituotteesta kaupan omaan. Satasia säästyy kuussa, ruokakulut on vuodessa pudonneet 600 e/ kk -> 350 e/kk.

Ostan mieluummin kunnollista paseerattua tomaattia, jätän ketsupin pois. Ei sitä tarvita, se on vaan opittua.

Vierailija
28/47 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ala tehdä itse enemmän ruokaa ja leivonnaisia. Meillä myös nepsyä, kasvuikää, nirsoilua ja vegaani. Ruokaan menee varmasti yli 1000 euroa kuussa.  

Nyt olen kaksi viikkoa leiponut leivonnaiset ja enemmän ja enemmän tehnyt ruokaa alusta lähtien itse. Tiskin määrä..

No. Nirsoilu! Olin kakarana nirso. Isä sanoi: "jos ei kelpaa, pois pöydästä, seuraavan kerran ruokaa seuraavalla aterialla." Jopa loppui nirsoilu!

Vegaanille voi kans sanoa että nyt valkkaat sitte ite, sun osuus ruokaan on x euroa, sen sisällä valitse, kunnosllista ruokaa.

Kasvuikäiselle täyttävää ja sillai, leipää jakanamunia, porkkanaa ...ja hei usko pois: Kyssäkaali!

JA piimäjuoma on halpaa, käy alepiimäkin:marjoja ja piimää ja surrasauvalla sur, sinne voi laittaa kauraryynejäkin...

Ihan nyt vaan tietämättömille (miljoonannen kerran) että autistit voivat ihan oikeasti kuolla nälkään, jos tarjolla on ruokaa, jota he eivät kykene syömään. Nirsous on eri asia, syömishäiriöt eri asia.

Olen iloinen, että omat lapseni ovat päässeet yli pahimmasta ilman, että ovat päätyneet letkuruokintaan sairaalaan, se kun on valitettavan tuttua as-piireissä.

Vierailija
29/47 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turvaruoka on tärkeää autisteille. Se on totta, mutta voi opetella myös uusia ruokia. Lapsia voi myös ottaa mukaan ruoanlaittoon jne. 

Vierailija
30/47 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostan mieluummin kunnollista paseerattua tomaattia, jätän ketsupin pois. Ei sitä tarvita, se on vaan opittua.

Ah, mutta silloin kun se ketsuppi on ainoa asia, joka saa muksut vetämään paistetut juureksensa, falafelinsa ja vihannespihvinsä, niin kyllä vaan muuten puoltaa se ketsuppi paikkansa. 

Vierailija
31/47 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ole sopeuttanut tekemällä välillä todella edullisia ruokia kuten vispipuuroa oman pihan mustaherukoista tai pellillisen pannukakkua. Herkut tulee myös aina itse leivottua. Siis jotain tiikerikakkua ja muffinsseja. Ei mitään mihin tulisi järkkykalliita ainesosia. Sitten jos toisinaan ostaa/tekee jotain kalliimpaa ei tunnu niin pahalta, kun kuukauden kokonaislasku jää kuitenkin kohtuulliseksi.

Vierailija
32/47 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syökää  tavallista  ruokaa. Nepsyt  myös  syö  normisti. Kasvisruoka  tulee  siinä  sivussa.   Jos ei  kehtaa  ruokaa  tehdä, kyllä  elämänhallinta on  himpun  hukassa!

Miksi pisteen jäkeen on 1 ja yhdessä 3 välilyöntiä ja muuten 2 ??

Vierailija
33/47 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä autistinen lapsi rakastaa perunamuusia! Eli ei ole niin, että kaikki autistit inhoaa esim. muusia.

Nähdäkseni puhuin vain omasta perheestäni, en tiennyt että täytyy erikseen mainita asia. Joten, jokainen nepsy on erilainen. Ei ole yhtä muottia. Meillä yksi tykkää tulisesta ja toinen ei kestä mausteita. Yksi syö mielellään lihaa ja toinen kasviksia. Vaihtelua on.

Vierailija
34/47 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö kuvittelet.

Peruna, porkkana, kukkakaali, sipuli, punajuuri...jauheliha, kanajauheliha...luettele lisää...

Tuossa höpöhöpölistassasi oli jo kaksi asiaa, joille olen (en ole tuo alkuperäinen allergikko tai ap) allerginen. Lisäksi tähän aikaan vuodesta perheen siitepölyallergikko ei voi syödä porkkanaa (kuin kuoliaaksi ja tunnistamattomaksi muhjuksi kypsennettynä, koska se on ristiinreagoiva koivun kanssa).

Perheessäni on seuraavat allergiat ja/tai muut terveysperustaiset ruokarajoitteet vähintään yhdellä perheenjäsenellä, sama ongelma voi olla useammallakin:

-siitepölyaikaan koivun kanssa ristiinreagoivat kasvikset

-banaani

-sipuli

-kana

-kalkkuna

-rasvainen liha

-rasvainen kala

-sienisokeri

-laktoosi

-sitrushedelmät kypsentämättöminä

-kaura

-tomaatti

-keinotekoisista makeutusaineista -oli päätteiset

-stevia

-hunaja

-kaalikasvit kypsentämättöminä

-siemenet

Vierailija
35/47 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nähdäkseni puhuin vain omasta perheestäni, en tiennyt että täytyy erikseen mainita asia. Joten, jokainen nepsy on erilainen. Ei ole yhtä muottia. Meillä yksi tykkää tulisesta ja toinen ei kestä mausteita. Yksi syö mielellään lihaa ja toinen kasviksia. Vaihtelua on.

Jep. Meillä as syö perunaa kaikissa muissa muodoissa paitsi kermaperuna/kiusaustyyppisissä uuniruuissa. Ei kykene syömään lasagnea, mutta hernekeittoa vetäisee vaikka kattilallisen. Pitää valkohomejuustosta, mutta ei voi syödä sulatejuustoa. Sit "normaali" (tai normaalimpi, ei kai kukaan ihminen koskaan ole 100% normaali) sisaruksensa syö lasagnea vuokatolkulla, mutta ei pysty edes maistamaan hernekeittoa - eikä valkohomejuustoa. Eikä pidä perunoista muuta kuin lohko- ja ranskalaismuodossa...

Vierailija
36/47 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset tykkää tosi perusruoasta: vispipuuro, kiisseli, sämpylät, perunamuusi jne. Kannattaa tehdä itse mahdollisimman paljon perusruokaa perustarvikkeista.

Kiisseli tuosta listasta täytyykin napata. Nepsyt ei pysty muusia syömään kun alkaa yökkäyttää, mutta perunoita kyllä muuten.

Olisipa se ysärin köksän kirja tallessa 

Ei juma, sulla on  kirja kädessä.  Tenavia  eikä  osaa  soppaa  tehdä :[

Helppo huudella!

Mulla oli aina! työpaikkaruoka, kotona join kahvia ja söin voileipiä, kaupan valmista!

Olin 35v kun sain lapsen ja aloitin ruuanlaiton opettelun!

Ei kaikki saa lapsia nuorina, eikä kaikki osaa tehdä ruokaa! Kanamunatkin opettelin keittokirjasta miten

Sukupuuttoon oltas kuoltu jos ei  ihminen  ruokaa  oppinut tekeen.  Mitä  ne  lapset  ennen  söi? Etkös  ollut  köksän  tunnilla? Mäkki  vissiin  tehnyt  tehtävänsä. Pystyykö  syömään  hampurilaisia?  Onko  teillä  pakastinta?  ylimääräistä  voi  pa-kas-taa! Googlaa  pakastin    =)

Vierailija
37/47 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on  hyvin  halpaa  silloin!  Kokemukseni  mukaan.

Vierailija
38/47 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syökää  tavallista  ruokaa. Nepsyt  myös  syö  normisti. Kasvisruoka  tulee  siinä  sivussa.   Jos ei  kehtaa  ruokaa  tehdä, kyllä  elämänhallinta on  himpun  hukassa!

Miksi pisteen jäkeen on 1 ja yhdessä 3 välilyöntiä ja muuten 2 ??

Koska  odotan että  kananmunat pehmenee, tunnin kiehunut 8)

Vierailija
39/47 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten  me  kaikki  muutkin  tykätään  eri  safkoista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi viisi