Korkeiden ruokamenojen sopeutus
Meillä menee ruokaan valtavasti rahaa, veikkaan, että jopa 800€/kk
Tällaiseen ei enää ole varaa. Ajattelin, että yrittäisin laskea kulutusta 250€.
Lähteekö joku muu haasteeseen?
Meillä hankaluutta tuo allergiat ja pari nepsyä joilla on vaikeuksia välillä syödä, ja turvaruokia on oltava tarjolla. Tähän ei voi puuttua. Mutta silti, epäilen, että ainakin 250€ tiputus onnistuu muulloin kuin loma-aikoina
Tälle viikolle olisi käytössä vielä 80€.
Kommentit (47)
Tosi kivoja vinkkejä tullut. Esim. Tuo annoskokolaskuri täytyy ottaa käyttöön, että saa ruokahävikin alas. Lohkoperunavinkin otin talteen myös
Mun tarkoitus ei ole tehdä halvinta tai suurinta mahdollista määrää mitä pienellä rahalla saa. En kykene itsekään syömään kolmannen päivän ruokia, kun koostumus ja haju muuttuu. Edellisen päivän perunat vetää mahan sekaisin jne.
Ja joo, kyllä meillä mäkissä syödään. Yhdelle kelpaa tavallinen hampurilainen ja toinen syö nugetteja. Kapitalismille kiitos mäkistä!
Jotka tässäkin ketjussa on kovin tuomitsevia, niin mulle tulee mieleen että kuinkahan paljon teillä läheiset uskaltavat kertoa asioita, jos olette tuollaisia vaikka omille lapsillenne tai puolisolle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko. En tiedä miten voin säästää, kun olen allerginen niin monelle peruselintarvikkeelle.
Höpöhöpö kuvittelet.
Peruna, porkkana, kukkakaali, sipuli, punajuuri...jauheliha, kanajauheliha...luettele lisää...
Tuossa höpöhöpölistassasi oli jo kaksi asiaa, joille olen (en ole tuo alkuperäinen allergikko tai ap) allerginen. Lisäksi tähän aikaan vuodesta perheen siitepölyallergikko ei voi syödä porkkanaa (kuin kuoliaaksi ja tunnistamattomaksi muhjuksi kypsennettynä, koska se on ristiinreagoiva koivun kanssa).
Perheessäni on seuraavat allergiat ja/tai muut terveysperustaiset ruokarajoitteet vähintään yhdellä perheenjäsenellä, sama ongelma voi olla useammallakin:
-siitepölyaikaan koivun kanssa ristiinreagoivat kasvikset
-banaani
-sipuli
-kana
Ihan hel vaikea tilanne kyllä allergioiden kanssa. Allergisen ruoka on tosi kallista. Leipä joka meille käy maksaa 6€ 600g ja syöjiä on kolme. Enpä raaski ottaa kuin yhden viipaleen päivässä, lapsi 1-3 ja mies 2. Maitoa korvaava juoma 2,4€, sitä juo vain lapsi. jne. Leipominen ilman gluteenia sisältäviä viljoja ja kananmunaa tulisi tosi kalliiksi ja tulos epävarmaa.
Jauhelihaa ja perunaa meillä menee paljon.
"Ihan nyt vaan tietämättömille (miljoonannen kerran) että autistit voivat ihan oikeasti kuolla nälkään, jos tarjolla on ruokaa, jota he eivät kykene syömään. Nirsous on eri asia, syömishäiriöt eri asia"
Näin se vain on. Kolmansissa maissa näitä "nirsoja" on myös, joten teoria tarpeeksi nälissään syövästä lapsesta ei pidä paikkaansa. Ainakaan se ei täällä Suomessa onnistu ilman sosiaalihuollon puuttumista asiaan kun lasta pidetään nälässä.
Vuosibudjetti ruoan suhteen kuulosti myös hyvältä. Voisin ottaa käyttöön, kunhan nyt ensin pääsen kärryille kuluista joilla pärjätään niin, että ei mene liian niukaksi, mutta ei tulisi sitten sitä hävikkiäkään
Laman lapsena mulla on oikeasti joku paniikki siitä, että jääkaappi olisi tyhjä. Alkaa oikein ahdistaa ajatuskin. Enpä ole aiemmin edes ajatellutkaan
Tämän ketjun innoittamana tein nyt huomiseksi töihin mukaan ruokaa ja salaatin kylkeen myös. Tuli varmistettua samalla, ettei salaatti nahistu kaappiin.
Yritän muistaa kirjoittaa raporttia edistymisestä jossain vaiheessa, nousee ketju ylös ja ehkä joku muukin saa inspiraatiota
Mikähän ap:n tilanne mahtaa olla?
Viikko mennyt, onko ap:llä sujunut miten?
Entä jos pistää suklaakastiketta päälle? Lapsi oppii paljon vanhempien tavoista myös. Taitaa olla ihan keittokirja tehty teidän lapsille. En tiedä montako lasta kuollut tähän ongelmaan? Kuulostaa karmealta. Nirsoja on riittänyt kyllä. Mutta kovasti semppiä teidän elämään, lapset kuitenkin tärkeintä.