Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lukion yhteiskuntaopin tunnilla oli puhetta nykynuorten eläkeiästä (alin 69 v). Suurin osa ilmoitti muuttavansa pois Suomesta

Vierailija
25.04.2024 |

No en tiedä kuinka tosissaan olivat mutta onko ihan järkevää koko ajan kurmottaa näitä nuoria? Kaikki leikkauksetkin. Yhä useampi alkaa harkita lähtevänsä muualle. 

Kommentit (263)

Vierailija
241/263 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuorissa tulevaisuus. Ja tuo eläkeikä tulee kyllä olemaan vieläkin korkeampi, jos eläkejärjestelmää edes on enää olemassa, kuten tuskin tulee olemaan. 

Kiitos internetin, nuoret tajuavat paremmin, millaista kusetusta kaikki valtion ja valtamedioiden propaganda onkaan, joten eivät telkkariin liimautuneiden boomereiden tavoin usko kaikkea, mitä valtiovalta syöttää. Nuoret myös näkevät räikeimmin ne massiiviset demografiset muutokset omassa sukupolvessaan sekä kaikkein lähimmältä niiden hyvin negatiiviset vaikutukset. Tällä viittaan tietenkin väestönvaihtoon ja suomalaisten kansanmurhaan, jota valtio suorittaa. 

Nuori kysyy itseltään, miksi jäisin maahan, joka vihaa minua ja pyrkii parhaan kykynsä mukaan vaihtamaan minut muukalaisiin, jotka tulevat valmiiseen pöytään loisimaan? Nuori kysyy, miksi minä jäisin maahan, jossa ainoa virkani on kustantaa oman tuhoni ja jossa joudun työskentelmään hautaan asti? Nuori kysyy, mitä minä muka olen velkaa boomereille ja muille menneille sukupolville, jotka tuhosivat tulevaisuuteni ja myivät tämän maan pois ilmaiseksi? Aiheellisia kysymyksiä. 

Toisaalta muukalaisviha lisääntyy kaikissa maissa ja samat ongelmat seuraavat vähän joka paikkaan.  En oikein usko, että sipsikännykkäsukupolvesta monikaan elää edes 70-vuotiaaksi. 

Jee. Saatiin ketjuun boomeri naureskelemaan suomalaisten kansanmurhalle. Koska totta kai. Tehän tilanteen loitte ja saatte suurta nautintoa siitä. 

Vierailija
242/263 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin muutin pois suomen kapitalistisesta järjestelmästä suomen pitkäaikaistyöttömäksi. Tämä on jees elämää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/263 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tämä helpottaa, kunhan boomereista päästään.

Vierailija
244/263 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta Kotkaan. Niinku tyttäreni yhteiskuntaopin ope tuossa 5 vuitta sitten  oli sanonut että kuulemma pienituloisten. liten  opiskelijoiden pitää ehkä sitten muuttaa Kotkaan jossa halvemmat asumiskulut kun  Helsingissä. . 

Vierailija
245/263 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkemaksut 25% palkasta niin kauan kuin teet työtä ja hyvällä tuurilla saat jotain takaisin, jos elät tuonne asti

Luuletko että jos eläkemaksut poistettaisiin niin työnantaja antaisi sen yrityksen maksaman 17prosenttia sinulle, ihan aikusten oikeesti:)

No tätähän nämä eläkemaksuista ulvojat luulee.

Eikö ne reppanat käsitä, että sehän on työnantajan maksama kulu!  Se EI kuulu työntekijän palkkaan.  Se on vain työnantajalle määrätty laskennallinen osuus palkan määrästä.  Jos se poistetaan, se jää työnantajan eduksi.

Se on työtenkijän palkkauksen kulu. Kun budjetoitaan työntekijän palkkaa, niin katsotaan kokonaiskustannuksia. Varaa olisi maksaa enemmän palkkaa, jos eläkemaksut olisivat pienemmät. Nämä eläkemaksut pitäisi kokonaan siirtää työntekijän maksettavaksi, niin kaikki työntekijät ymmärtäisi kuinka paljon eläkevakuutusmaksut ovat. Nythän iso osa on piilotettu työnantajan maksettavaksi ja typerimmät työntekijät eivät tätä ymmärrä.

Juu, ja työnantajat antaisivat kaikki säästyvät rahat työntekijöille? Keijukais sadut ovat lapsille eikä niihin aikuiset usko vaikka niin uskottelivisevat? Mitenkä per...leen tyhminä ihmisinä työnantajat pitävät ihmisinä?

Vierailija
246/263 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

näyttäisi omakin tavoite-eläkeikä olevan vähän alle 68v. Kiitos suuret ikäluokat, jotka pääsivät ko 55v eläkeputkeen ja pois tästä oravanpyörästä. Hatuttaa.

Niin olisko sinun jo pitänyt syntyä ennen äitiäsi vai minkä takia aiemmin syntyneitä syyllistät?

Vierailija
247/263 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tämä helpottaa, kunhan boomereista päästään.

1,4 milj vanhuuseläkeäistä , niistä noin 380 000 suuria ikäluokkia. Mikä sulla ajattelussa jumittaa?

Eläkeputkeen jäi irtisanottuja. Kyllä ukko ja minä oltiin töissä 63-vuotiaiksi. Mies olis tehnyt töitä vielä mutta osaston johto sanoi  että tee vaan jossain muualla,  meillä ei ole töitä yli eläkeiän.

Vierailija
248/263 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuttakaa Tanskaan. Siellä eläkeikä on 70.

Elämänlaatu on silti parempi eikä siellä eletä sellaista 24/7-elämää peräsuoli pitkällä kuten täällä. Tanskalla ollaan illat ja viikonloput vapaalla.

Vierailija
249/263 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyisen kaltainen eläkejärjestelmä on olemassa korkeintaan 10 vuotta.

Miten niin? Sitä on jo nyt heikennetty niin paljon nuoremmilta ikäluokilta, että on käytännössä sama kuin takuueläke. Kyllä se järjestelmä pystyssä pysyy, mutta eläkkeen määrä suhteessa palkkaan tulee olemaan pieni. 10 vuoden päästä on suurin osa nykyisistä ökyeläkeläisistä jo kuollut, ja uudet myönnetyt eläkkeet ovat elinaikakertoimen ja muiden leikkausten jälkeen aivan maksettavissa. Toki koskaan ei varmaan tule olemaan varaa maksaa esim. peruskoulun opettajalle 42 000 euroa eläkettä vuodessa, mitä nykyään maksetaan, mutta elää ne mummot 20 000 eurolla vuodessa.

Nyt myönnetyt eläkkeet ovat euromääräisesti suurempia kuin koskaan, huolimatta siitä että ehkä joku kerroin on huonompi.

Eläke määräytyy koko työuralta ja koska nykyiset 60+ ovat koulutettuja hyväpalkkaisia on eläkkeetkin hyvät. Täälläkin kertivat eläkelaskurinsa näyttävät 4000 kuussa kun on vielä työvuosia jäljellä.

Ei kai kukaan nytkään saa eläkettä saman verran kuin palkkaa? En ole tiennyt peruskouluopejen tulojen olevan 90 000 euroa vuodessa.

Tarkoitin vaan sitä, että itse tunnen nykyisiä eläkeläisiä, joille maksetaan esim. nyt vaikka tuo 42 000 euroa vuodessa eläkettä, vaikka itse eivät ole maksaneet käytännössä mitään järjestelmään. Kun nykyään peruskoulunopettaja jää eläkkeelle, veikkaan, että eläke on alle tuon 42 000 euroa, vaikka heidän puolestaan on maksettu  huomattavasti enemmän eläkemaksuja (tai no, opettaja on huono esimerkki, kun eiväthän he mitään itse maksa, kaikki menee verorahoista). 

Ja vaikka uudet eläkkeet ovat ehkä euromääräisesti suurempia nyt kuin 20 vuotta sitten, niistä on maksettu merkittävästi enemmän kuin 20 vuotta sitten eläkkeelle jäävät maksoivat.

Tuon viimeisen kappaleesi ilmoitin sanalla "kerroin. "

Siis oikeesti nyt puhut että jos ope saa eläkettä 42 000 euroa vuosi on hänen vuositulonsa ollut n.90 000 euroa. Ovatko opet noin hyväpalkkaisia?

Eikö ole hyvä että tuo "kerroin" on nyt pienempi ettei eläkkeet ihan mahdottoman suuriksi muodostu?

Kun nyt mediaanieläke on alle 2000 ja uudet eläkkeet n 4000 kuussa rupeacat keskieläjettä nostamaan. ( kai tiedät, mediaani ja keskieläke eri asiat )

Näillä pitempään eläkkeellä olleilla eläke ei perustu koko työuran tuloihin, vaan parin viimeisen vuoden tuloihin, jolloin tietenkin on ollut kaikki ikälisät ja ylityöt käytössä eläkkeen maksimoimiseksi. 

Järjestelmä on siis muuttunut siltäkin osin "kestävämmäksi".

Kun työkyvyttömyyseläkettäni määriteltiin niin siinä huomioitiin viimeiset viisi vuotta versus koko eläkekertymä ja parempi tulos otettiin huomioon, hyvä niin nyt saan eläkkeen johon olen tyytyväinen ja iloinen verottaja saa hyvät verotulot, eläkkeen maksajana on eläkevakuutusyhtiö niin en rasita veronmaksajia, ei tässä ole häviäjiä?

Vierailija
250/263 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuorissa tulevaisuus. Ja tuo eläkeikä tulee kyllä olemaan vieläkin korkeampi, jos eläkejärjestelmää edes on enää olemassa, kuten tuskin tulee olemaan. 

Kiitos internetin, nuoret tajuavat paremmin, millaista kusetusta kaikki valtion ja valtamedioiden propaganda onkaan, joten eivät telkkariin liimautuneiden boomereiden tavoin usko kaikkea, mitä valtiovalta syöttää. Nuoret myös näkevät räikeimmin ne massiiviset demografiset muutokset omassa sukupolvessaan sekä kaikkein lähimmältä niiden hyvin negatiiviset vaikutukset. Tällä viittaan tietenkin väestönvaihtoon ja suomalaisten kansanmurhaan, jota valtio suorittaa. 

Nuori kysyy itseltään, miksi jäisin maahan, joka vihaa minua ja pyrkii parhaan kykynsä mukaan vaihtamaan minut muukalaisiin, jotka tulevat valmiiseen pöytään loisimaan? Nuori kysyy, miksi minä jäisin maahan, jossa ainoa virkani on kustantaa oman tuhoni ja jossa joudun työskentelmään hautaan asti? Nuori kysyy, mitä minä muka olen velkaa boomereille ja muille menneille sukupolville, jotka tuhosivat tulevaisuuteni ja myivät tämän maan pois ilmaiseksi? Aiheellisia kysymyksiä. 

Toisaalta muukalaisviha lisääntyy kaikissa maissa ja samat ongelmat seuraavat vähän joka paikkaan.  En oikein usko, että sipsikännykkäsukupolvesta monikaan elää edes 70-vuotiaaksi. 

Jee. Saatiin ketjuun boomeri naureskelemaan suomalaisten kansanmurhalle. Koska totta kai. Tehän tilanteen loitte ja saatte suurta nautintoa siitä. 

Nyt tehän voitte muuttaa maailman mieleiseksenne jos kerran kuvittelet jonkun boomerin sitä muuttaneen. Täällä tokko yhtään päättäjää vuosikymmeniltä on.

Mistä tuo lapsellisuuS kumpuaa että tavan eläkeläisiä syytellään asioista joille he eivät koskaan ole voineet mitään.

Työnantajaliitoilla, EK, on iso vaikutusvalta eläkejutuissakin. Miettikääs ketkä omistaa eläkevakuutusyhtiöt?

Vierailija
251/263 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan sitä uhata muuttavansa pois Suomesta, mutta kuinka moni sen sitten oikeasti toteuttaa!

Varsinkaan jos ei osaa muuta vierasta kieltä kuin englantia! Ihan kaikissa maissa ei ole englanti ensimmäisenä kielenä! 

Olikohan englanti EU:ssa ainoastaan Maltalla virallinen kieli, mutta ei hätää pakkoruotsi auttaa pitämään isot EU-kielet vasta neljäntenä mahdollisena kielenä.

Jos osaa hyvin ruotsia ja menee maahan X vaikkapa myyntityöhön, jossa myy tuotteita Pohjoismaihin, niin se ruotsin osaaminen on arvokas taito. Ruotsin pohjalta oppii myös helposti norjaa, ja sitten on jo huomattavasti paremmat työmarkkinat siellä Norjassa.

Vierailija
252/263 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiinnosta.

Mihin ne ajatteli muuttaa?

Ei muuten omassa nuoruudessa ajateltu eläkeikää..

Ihan muualla Euroopassakin eläkeikä on monta vuotta alempi. Suomen tilanne on tällä hetkellä se kaikkein toivottomin. 

EU-maista ainoastaan kolmessa on alempi eläköitymisikä kuin Suomessa.

Vierailija
253/263 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

näyttäisi omakin tavoite-eläkeikä olevan vähän alle 68v. Kiitos suuret ikäluokat, jotka pääsivät ko 55v eläkeputkeen ja pois tästä oravanpyörästä. Hatuttaa.

Väsynyttä kitinää ilman mitään uusia visoita eläkejärstelmän kehittämiseen.

Vierailija
254/263 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin? Sitä on jo nyt heikennetty niin paljon nuoremmilta ikäluokilta, että on käytännössä sama kuin takuueläke. Kyllä se järjestelmä pystyssä pysyy, mutta eläkkeen määrä suhteessa palkkaan tulee olemaan pieni. 10 vuoden päästä on suurin osa nykyisistä ökyeläkeläisistä jo kuollut, ja uudet myönnetyt eläkkeet ovat elinaikakertoimen ja muiden leikkausten jälkeen aivan maksettavissa. Toki koskaan ei varmaan tule olemaan varaa maksaa esim. peruskoulun opettajalle 42 000 euroa eläkettä vuodessa, mitä nykyään maksetaan, mutta elää ne mummot 20 000 eurolla vuodessa.

Nyt myönnetyt eläkkeet ovat euromääräisesti suurempia kuin koskaan, huolimatta siitä että ehkä joku kerroin on huonompi.

Eläke määräytyy koko työuralta ja koska nykyiset 60+ ovat koulutettuja hyväpalkkaisia on eläkkeetkin hyvät. Täälläkin kertivat eläkelaskurinsa näyttävät 4000 kuussa kun on vielä työvuosia jäljellä.

Ei kai kukaan nytkään saa eläkettä saman verran kuin palkkaa? En ole tiennyt peruskouluopejen tulojen olevan 90 000 euroa vuodessa.

Tarkoitin vaan sitä, että itse tunnen nykyisiä eläkeläisiä, joille maksetaan esim. nyt vaikka tuo 42 000 euroa vuodessa eläkettä, vaikka itse eivät ole maksaneet käytännössä mitään järjestelmään. Kun nykyään peruskoulunopettaja jää eläkkeelle, veikkaan, että eläke on alle tuon 42 000 euroa, vaikka heidän puolestaan on maksettu  huomattavasti enemmän eläkemaksuja (tai no, opettaja on huono esimerkki, kun eiväthän he mitään itse maksa, kaikki menee verorahoista). 

Ja vaikka uudet eläkkeet ovat ehkä euromääräisesti suurempia nyt kuin 20 vuotta sitten, niistä on maksettu merkittävästi enemmän kuin 20 vuotta sitten eläkkeelle jäävät maksoivat.

Siis oikeesti nyt puhut että jos ope saa eläkettä 42 000 euroa vuosi on hänen vuositulonsa ollut n.90 000 euroa. Ovatko opet noin hyväpalkkaisia?

Eikö ole hyvä että tuo "kerroin" on nyt pienempi ettei eläkkeet ihan mahdottoman suuriksi muodostu?

Kun nyt mediaanieläke on alle 2000 ja uudet eläkkeet n 4000 kuussa rupeacat keskieläjettä nostamaan. ( kai tiedät, mediaani ja keskieläke eri asiat )

Näillä pitempään eläkkeellä olleilla eläke ei perustu koko työuran tuloihin, vaan parin viimeisen vuoden tuloihin, jolloin tietenkin on ollut kaikki ikälisät ja ylityöt käytössä eläkkeen maksimoimiseksi. 

Kun työkyvyttömyyseläkettäni määriteltiin niin siinä huomioitiin viimeiset viisi vuotta versus koko eläkekertymä ja parempi tulos otettiin huomioon, hyvä niin nyt saan eläkkeen johon olen tyytyväinen ja iloinen verottaja saa hyvät verotulot, eläkkeen maksajana on eläkevakuutusyhtiö niin en rasita veronmaksajia, ei tässä ole häviäjiä?

Työeläkemaksuilla ne sinunkin eläkkeesi maksetaan. Eikä tuo mikään vapaaehtoinen maksu ole vaan täysin lakisääteinen pakkovero. Ja työnantajat siirtävät tuon maksun tuotteidensa ja palveluidensa hintoihin. Mitä nyt valtion ja kuntien eläkemaksut maksetaan suoraan verovaroista.

Vierailija
255/263 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiinnosta.

Ihan muualla Euroopassakin eläkeikä on monta vuotta alempi. Suomen tilanne on tällä hetkellä se kaikkein toivottomin. 

Ei pidä paikkaansa. Useassa maassa töitä tehdään vielä 70- vuotiaanakin. Amerikassa eläkkeitä ei ole, vaan elät säästöilläsi. Samoin jos sairastat, maksat kaiken itse ilman vakuutusta.Suomen sosiaaliturva ja eläkejärjestelmä on edelleen globaalisti tarkastellen maailman eliittiä. Siksi siihen ei olekaan enää varaa Marinin kasvattaman katastrofaalisen velan jälkeen.

Amerikassa on eläkkeet ja oikein hyvät ovatkin. 

Vierailija
256/263 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän kuin pelkkää eläkeikää, kannattaisi miettiä millaista työelämää itselleen toivoo. Tai jos aikoo perustaa perheen, niin missä ne lapset haluaa kasvattaa. Tietoa on nykyään tarjolla.

Kovasti parjataan amerikkalaista työkulttuuria. Totta se on ettei siellä juuri lomailla. Toisaalta jos rakastat työtäsi (jotkut rakastaa), niin mikäs sen mukavampaa kuin minglata siellä kaiket päivät ja ansaita hyvin.

Ranskassa, erityisesti Pariisissa taas on osittain siirrytty nelipäiväiseen viikkoon. Olisiko se avain hyvään elämään?

Suomessa on paljon lomaa ja vapaa-aikaa, mutta ei se näytä tekevän ihmisistä sen onnellisempia, vaikka se eräskin tutkimus muuta väittää. Eli ei ainoastaan työaika tai eläkeikä ole oleellista.

Vierailija
257/263 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö politiikka kiinnoistaisi? Alkakaa nuoret nyt vaikuttamaan se on teillä tulevaisuus nyt käsissä. Selfiet ja kissavideot sivuun ja alatte keskitymään omaan elämään, herätys. t. pera 62v.

Vierailija
258/263 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työeläkemaksuilla ne sinunkin eläkkeesi maksetaan. Eikä tuo mikään vapaaehtoinen maksu ole vaan täysin lakisääteinen pakkovero. Ja työnantajat siirtävät tuon maksun tuotteidensa ja palveluidensa hintoihin. Mitä nyt valtion ja kuntien eläkemaksut maksetaan suoraan verovaroista.

Maksoin eläkemaksuni ja totesin että kannatti kun sain oikeudenmukaisen eläkkeen, ei valittamista. Niin maksoin yli 40 vuotta eläkemaksuja työnantajan kanssa sen mtä vaadittiin, no pari työnantajaa oli joiden kanssa jouduin asioimaan palkkaturvan kanssa, mutta maksut ilmeisesti on suoritettu ja eläkettä nautin.

Vierailija
259/263 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiinnosta.

Ei pidä paikkaansa. Useassa maassa töitä tehdään vielä 70- vuotiaanakin. Amerikassa eläkkeitä ei ole, vaan elät säästöilläsi. Samoin jos sairastat, maksat kaiken itse ilman vakuutusta.Suomen sosiaaliturva ja eläkejärjestelmä on edelleen globaalisti tarkastellen maailman eliittiä. Siksi siihen ei olekaan enää varaa Marinin kasvattaman katastrofaalisen velan jälkeen.

Amerikassa on eläkkeet ja oikein hyvät ovatkin. 

Tai sitten eivät ole... vaan ovatkin yhtäkkiä kadonneet kokonaan.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Enron-skandaali

Vierailija
260/263 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti kelaloiset ja muu tukipummi saasta lähtee maasta. Emme tarvitse täällä toisten rahoilla eläviä laiskureita.

Suurin kelaloisten ryhmä on eläkeläiset.

55v putkeen ja 40v eläkettä!

Koita nyt ymmärtää, Kela ei maksa työeläkkeitä ja työeläkeputkeen työntekijöitä tuputtajat olivat työnantajat koska pelkäsivät joutuvansa maksamaan lisääntyviä sairauspäivärahoja ja nousevia eläkemaksuja, kaikki työntekijät eivät halunneet lähteä eläkkeelle mutta kun työnantajan tarjous oli että, "nyt kyllä vaan olis parempi hyväyksyä"

Nyt eläkkeellä olevien eläkkeet maksetaan nyt työssäkäyvien eläkemaksuista ja vain pieni osa rahastosta.

Niin on aina ollut. Minun tähän mennessä 40 vuotisen työuran aikana minun eläkemaksuillani on rahoitettu minua vanhempien ja myös joidenkin nuorempien eläkkeitä. Kohta puoleen pääsen vihdoin itse  saajapuolelle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yhdeksän