Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lukion yhteiskuntaopin tunnilla oli puhetta nykynuorten eläkeiästä (alin 69 v). Suurin osa ilmoitti muuttavansa pois Suomesta

Vierailija
25.04.2024 |

No en tiedä kuinka tosissaan olivat mutta onko ihan järkevää koko ajan kurmottaa näitä nuoria? Kaikki leikkauksetkin. Yhä useampi alkaa harkita lähtevänsä muualle. 

Kommentit (246)

Vierailija
221/246 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti kelaloiset ja muu tukipummi saasta lähtee maasta. Emme tarvitse täällä toisten rahoilla eläviä laiskureita.

Suurin kelaloisten ryhmä on eläkeläiset.

55v putkeen ja 40v eläkettä!

Koita nyt ymmärtää, Kela ei maksa työeläkkeitä ja työeläkeputkeen työntekijöitä tuputtajat olivat työnantajat koska pelkäsivät joutuvansa maksamaan lisääntyviä sairauspäivärahoja ja nousevia eläkemaksuja, kaikki työntekijät eivät halunneet lähteä eläkkeelle mutta kun työnantajan tarjous oli että, "nyt kyllä vaan olis parempi hyväyksyä"

Vierailija
222/246 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitaisiin eläkekattoa ja eläkemaksukattoa alkaa säätämään tasoon 3000€/kk pitkällä siirtymäajalla ( minun peruskoulun matematiikka ei tähän riitä) , isotuloisemmat voisivat ottaa omia eläkevakuutussijoituksia jos näkevät sen tarpeelliseksi kun eläkerahoituspidätykset ansioista loppuisivat tuohon 3000 euroon. Olisiko jostain tälläisestä hahmottelusta keskustelun aiheeksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/246 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti kelaloiset ja muu tukipummi saasta lähtee maasta. Emme tarvitse täällä toisten rahoilla eläviä laiskureita.

Koita nyt ymmärtää, Kela ei maksa työeläkkeitä ja työeläkeputkeen työntekijöitä tuputtajat olivat työnantajat koska pelkäsivät joutuvansa maksamaan lisääntyviä sairauspäivärahoja ja nousevia eläkemaksuja, kaikki työntekijät eivät halunneet lähteä eläkkeelle mutta kun työnantajan tarjous oli että, "nyt kyllä vaan olis parempi hyväyksyä"

Nyt eläkkeellä olevien eläkkeet maksetaan nyt työssäkäyvien eläkemaksuista ja vain pieni osa rahastosta.

Vierailija
224/246 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perintöasuntoja ei saa myytyä. Se on se vaikutus mikä on tullut jatkuvasta työikäisiltä leikkaamisesta ja töiden vähentymisestä.

Vierailija
225/246 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen 51 vuotia ja minun eläke ikä on 68 vuotta

Mä oon 56 ja tavoite-eläkeikä 67 v ja 8 kk  taitaa olla. Ehkä nuorilla on epärealistiset odotukset elämästä. 

Maksan työnantajan kanssa tonnin kuussa eläkeloísen stressivapaan elämän sponssaamiseen samalla, kun isohko perheeni elää EU:n köyhyysrajalla.

Lapsillani on hyvin realistinen kuva siitä, ettei Suomeen jäädä missään tapauksessa "kerryttämään" eläkettä.

Kukaan ei pidättele, aidan takana vihreämpää. Tilitä samalla perheesi saamat lapsilisä ja koulutusrahat valtion kassaan, taitaa olla luokkaa satoja tuhansia euroja. Näitä oman elämänsankareita riittää joka lähtöön, minä minä olen oman onneni seppä, jotka olis jo neuvolassa pitänyt pudottaa pöydältä.

Päivähoidosta jo pitkä penni, kun kunnan kustannus on yli 1000 euroa per pää josta vanhempi maksaa n 300 euroa.

Meillä päivähoito on täysin ilmaista, mutta olen kyllä sitä mieltä, että kyllä lapsiperheisiin pitää panostaa. Olen siis itse jo just päässyt eläkkeelle ja aikoinaan maksanut omista lapsista korkeata päivähoitomaksua. Tai sitten olin itse hoitamassa kotona, kun lapsia oli 4  pienellä ikäerolla, niin välillä oli järkevämpää hoitaa kotona, kuin viedä 3 yhtä aikaa hoitoon. Toki se nyt eläkkeessä näkyy joka on huomattavasti pienempi, kuin miehellä, joka sai käydä normaalisti töissä koko ajan, huolimatta vastasyntyneestä vauvasta tai taaperoikäisestä.

Mutta oikeastaan tulin kirjoittamaan sille tollolle joka hokee, että eläkeläiset on suurin kelaloisryhmä niin  hän ei  vieläkään tajua, että TYÖELÄKKEITÄ EI MAKSETA KELALTA. 

Suurin osa eläkeläisistä saa vain työeläkettä.  Jotkut hyvin pienellä palkalla töitä tehneet tai naiset, jotka on hoitaneet lapset itse ja olleet useamman vuoden pois työelämästä sen takia, tai ennen vanhaan maatalon emäntinä työuransa tehneet voi saada niin pientä työeläkettä, saavat sen lisäksi kansaneläkettä.

Ennenhän oli maatiloilla normaalia, että naiset hoiteli karjan ja olivat tietenkin myös peltotöissä, mutta tulot meni kaikki isännän tilille. Näin ollen ei eläkettäkään kertynyt. 

Vierailija
226/246 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi nuoret haluaisicat jäädä tänne maksamaan niiden eläkkeet, jotka ovat vieneet heiltä aivan kaiken? Uskoa tulevaan parempaan ei ole.

No nehän voi lähteä täältä muihin maihin, maksamaan niiden eläkkeitä, jotka ainakaan ei ole heille koskaan mitään antaneet.  

Vierailija
227/246 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

tässä eläkkeestään mussuttaville paskanpuhujille fakta: mikään eläkejärjestelmä ei pysy pystyssä ilman lapsia

tehkää lapsia älkääkä valittako eläkkeenne pienuutta kun ette tee

Vierailija
228/246 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mie en ymmärrä, miksi ihmiset niin pelkää eläkeiän nousemista. Minä pelkään 33-vuotiaana pikemminkin sitä, että joudun joskus eläkkeelle. Rakastan työtäni opettajana. Minulla on muutama työkaveri, 65-vuotiaita, jotka eivät myöskään halua eläkkeelle. Työ pitää virkeänä ja mukana yhteiskunnassa. On merkityksellistä tekemistä ja saa olla ihmisten kanssa. Olen ollut kerran työttömänä 1 vuoden. Se oli hirveää. Ei mitään tekemistä. En oikeastaan pidä edes lomista, vaikka toki lomissa on se hyvä puoli, että saa nukuttua ja palauduttua töihin. Jos joskus joudun eläkkeelle, alan yrittäjäksi. Ehkä siinä on se hyvä puoli, että sitten voi tehdä jotain sellaista itselle mieleistä kevyttä yrittäjyyttä johon ei nyt ole aikaa. Esim. kirjoittaa tai tehdä taidetta.

Maksan enemmän eläkemaksuja kuin yksikään aikaisempi sukupolvi, eläkeikäni on korkeampi kuin koskaan aikaisemmin ja eläkeaikani lyhyempi kuin koskaan.

Ei ole kyse pelosta vaan puhtaasta vtudutuksesta.

Mitä sitten?

Sinä elät nykyajassa.

Piruako sinä tätä aikaa entisiin vertaat.  Ennen oli entisaika.  Se oli monin tavoin kurjempi kuin tämä päivä.  Entisessä ajassa oli huutolaisia ja kerjäläisiä ja ihmiset kuoli tauteihin, joihin nykyään ei kuole kukaan

Ennen ihmiset raatoi töitä kuolemaansa asti.  

Asuin vanhainkodin vieressä lapsena 50-luvulla.  Vanhat nilkuttavat ukot sahasi ja pilkkoi ja kantoi puita ja raahasi vesiämpäreitä päivät pitkät.  

Ja sinä valitat elämääsi.  

Vierailija
229/246 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt eläkkeellä olevien eläkkeet maksetaan nyt työssäkäyvien eläkemaksuista ja vain pieni osa rahastosta.

Nyky eläkeläisistä kun aika jättää niin rahastoon jää yli 300 miljardia rahaa, yrittäkää nyt nöösit saada säästettyä lisää vai tekeekö jo mieli rahasto pilkkoa rahoiksi "parempiin tarkoituksiin"? Rahastonöösit pistäisi taseet töihin niin kuin laittoi eräs Sipilä aikoinaan, omaisuudet myytiin ja sijoiteltiin Unipereihin ja muihin hyviin sijoituskohtesisiin, Talvivaaraan, takkiin ei olekkaan tuullut kuin kymmeniä miljardeita, ylistetään me vaan näitä s..tanan valopäitä, tosin itselleen kyllä hyvän tuloksen siinä sivussa tekivät. Näitä päättäjiä vielä jotkut uuvatit ylistävät.

Vierailija
230/246 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin 2045 tehdään eläkeuudistus, jossa eläkeikä alennetaan järkevälle tasolle.

Näillä näkymin vuonna 2045 maassa ei ole juuri lainkaan alle 65-vuotiaita. Aika pienen porukan pitäisi tehdä kaikki työt.

Tähän voisi vielä vaikuttaa jos haluaisi. Mutta kivempaa on vinkua, että buumereiden takia 20 vuoden kuluttua ei ole eläkkeille maksajia. 

Valitettava tosiasia on, että buumerit eivät enää pysty synnyttämään uusia eläkkeiden maksajia. 

Minä vielä voisin vireänä miehenä yrittää ja mitä nuoria naisia seuraa niin ehkä joudun vielä tositoimiin, sitä minä vaan että mitä meidän nuoret jannut puuhaa kun nuoret naiset meitä hopeakettuja kyttää? Virittelee mopoja ja sen jälkeen hakkaa tietokonepelejä yli kolmekymppiseksi?

Oletko alapeukuttaja yrittänyt saada naista raskaaksi? Minä hopeakettu olen kolmen lapsen isä ja isoisäkin vielä, pulleasta ulkomuodosta huolimatta nuoremmatkin naiset tykkää hakeutua juttusille:)

Vierailija
231/246 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

näyttäisi omakin tavoite-eläkeikä olevan vähän alle 68v. Kiitos suuret ikäluokat, jotka pääsivät ko 55v eläkeputkeen ja pois tästä oravanpyörästä. Hatuttaa.

Vierailija
232/246 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tässä eläkkeestään mussuttaville paskanpuhujille fakta: mikään eläkejärjestelmä ei pysy pystyssä ilman lapsia

tehkää lapsia älkääkä valittako eläkkeenne pienuutta kun ette tee

Kyllä kun ottaa pari kissaa ja koiran niin ne maksaa eläkkeen, eiku, yhteiskunta tuu apuun ja maksa nyt edes koiran ja kisun ruuat. Milloinka ihmisistä on tullut näin tyhmä porukka? Joku hoitaa?

Vierailija
233/246 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorissa tulevaisuus. Ja tuo eläkeikä tulee kyllä olemaan vieläkin korkeampi, jos eläkejärjestelmää edes on enää olemassa, kuten tuskin tulee olemaan. 

Kiitos internetin, nuoret tajuavat paremmin, millaista kusetusta kaikki valtion ja valtamedioiden propaganda onkaan, joten eivät telkkariin liimautuneiden boomereiden tavoin usko kaikkea, mitä valtiovalta syöttää. Nuoret myös näkevät räikeimmin ne massiiviset demografiset muutokset omassa sukupolvessaan sekä kaikkein lähimmältä niiden hyvin negatiiviset vaikutukset. Tällä viittaan tietenkin väestönvaihtoon ja suomalaisten kansanmurhaan, jota valtio suorittaa. 

Nuori kysyy itseltään, miksi jäisin maahan, joka vihaa minua ja pyrkii parhaan kykynsä mukaan vaihtamaan minut muukalaisiin, jotka tulevat valmiiseen pöytään loisimaan? Nuori kysyy, miksi minä jäisin maahan, jossa ainoa virkani on kustantaa oman tuhoni ja jossa joudun työskentelmään hautaan asti? Nuori kysyy, mitä minä muka olen velkaa boomereille ja muille menneille sukupolville, jotka tuhosivat tulevaisuuteni ja myivät tämän maan pois ilmaiseksi? Aiheellisia kysymyksiä. 

Vierailija
234/246 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuorissa tulevaisuus. Ja tuo eläkeikä tulee kyllä olemaan vieläkin korkeampi, jos eläkejärjestelmää edes on enää olemassa, kuten tuskin tulee olemaan. 

Kiitos internetin, nuoret tajuavat paremmin, millaista kusetusta kaikki valtion ja valtamedioiden propaganda onkaan, joten eivät telkkariin liimautuneiden boomereiden tavoin usko kaikkea, mitä valtiovalta syöttää. Nuoret myös näkevät räikeimmin ne massiiviset demografiset muutokset omassa sukupolvessaan sekä kaikkein lähimmältä niiden hyvin negatiiviset vaikutukset. Tällä viittaan tietenkin väestönvaihtoon ja suomalaisten kansanmurhaan, jota valtio suorittaa. 

Nuori kysyy itseltään, miksi jäisin maahan, joka vihaa minua ja pyrkii parhaan kykynsä mukaan vaihtamaan minut muukalaisiin, jotka tulevat valmiiseen pöytään loisimaan? Nuori kysyy, miksi minä jäisin maahan, jossa ainoa virkani on kustantaa oman tuhoni ja jossa joudun työskentelmään hautaan asti? Nuori kysyy, mitä minä muka olen velkaa boomereille ja muille menneille sukupolville, jotka tuhosivat tulevaisuuteni ja myivät tämän maan pois ilmaiseksi? Aiheellisia kysymyksiä. 

Tämä.^

Vierailija
235/246 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on tämänhetkinen oletus. Mikä se todellisuudessa on vuonna 2075-2080, kukaan ei tiedä. Ei minunkaan eläkeikäni ole sama kuin lukioiässä oletus oli.  Se on sidottu elinajanindeksiin ja vaikka elinajanodote on noussut, on se jo kokenut satunnaisia notkahduksia. Elintavat on nykyään ihmisillä niin surkeat, että tosi harva elää 80-vuotiaaksi, vaan se on tulevaisuudessa taas todella korkea ikä. 

Vierailija
236/246 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Suomessa ole pian mitään, minkä takia tänne kannattaisi jäädä, vain jääkylmä kehitysmaa täynnä nee kereitä. 

Vierailija
237/246 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta muukalaisviha lisääntyy kaikissa maissa ja samat ongelmat seuraavat vähän joka paikkaan.  En oikein usko, että sipsikännykkäsukupolvesta monikaan elää edes 70-vuotiaaksi. 

Vierailija
238/246 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on tämänhetkinen oletus. Mikä se todellisuudessa on vuonna 2075-2080, kukaan ei tiedä. Ei minunkaan eläkeikäni ole sama kuin lukioiässä oletus oli.  Se on sidottu elinajanindeksiin ja vaikka elinajanodote on noussut, on se jo kokenut satunnaisia notkahduksia. Elintavat on nykyään ihmisillä niin surkeat, että tosi harva elää 80-vuotiaaksi, vaan se on tulevaisuudessa taas todella korkea ikä. 

Ymmärräthän, että nykykehityksellä Suomi on kirjaimellisesti pian kehitysmaa? Koska maa tulee olemaan täynnä alempia rotuja, jotka eivät kykene muuhun kuin kehitysmaan ylläpitämiseen. Et voi verrata omaan nuoruuteesi, kun Suomi oli jopa suomalainen, toisin kuin tulevaisuudessa. Mitkään aiemmat säännöt ja oletukset eivät enää päde. Tuskin täällä on edes eläkettä pian lainkaan.

Vierailija
239/246 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta muukalaisviha lisääntyy kaikissa maissa ja samat ongelmat seuraavat vähän joka paikkaan.  En oikein usko, että sipsikännykkäsukupolvesta monikaan elää edes 70-vuotiaaksi. 

Mitkä "ongelmat"?

Vierailija
240/246 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei Suomessa ole pian mitään, minkä takia tänne kannattaisi jäädä, vain jääkylmä kehitysmaa täynnä nee kereitä. 

Muuta pois pääkaupunkiseudulta, parempaa elämää on tarjolla kehä kolmosen ulkopuolella, oletko käynyt?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan viisi