Miten lastensuojelun tulisitukea nepsy -perheitä?
Kommentit (153)
Minulla on asperger ja adhd. Olin mahdoton pentu ja hirveä teini, kukaan ei saanut kuriin millään keinolla. Omalla kohdallani uskon, että kunnon vanhanaikainen selkäsauna ja sen säännöllinen uhka olisi auttanut ja laittanut käyttäytymään kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on asperger ja adhd. Olin mahdoton pentu ja hirveä teini, kukaan ei saanut kuriin millään keinolla. Omalla kohdallani uskon, että kunnon vanhanaikainen selkäsauna ja sen säännöllinen uhka olisi auttanut ja laittanut käyttäytymään kunnolla.
Etköhän oo ihan trolli vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkia perheitä parhaiten tukisi, kun kodinhoitajat otettaisiin takaisin käyttöön lastensuojelun palveluna.
Perhe tarvitsee apua, puhuminen pelkästään ei ketään hyödytä.
Pitää saada apua kodin ja lasten hoitoon.
Perheet voivat itse ostaa itselleen tarvitsemiaan siivous- ja lastenhoitopalveluita. Ei sellaisella maalla, joka joutuu leikkaamaan jo terveydenhuollostakin ja panemaan sairaaloita kiinni ole varaa maksaa kenenkään kotiin kunnallista vessapesijää.
Meinaatko, että ne keskustelevat perhetyöntekijät on ilmaisia? Minä veikkaan, että jos palkattaisiin kodinhoitaja-nimikkeellä, palkka olisi jopa pienempi kuin amk-sosionomilla. Toisaalta en oikein ymmärrä sitäkään, että miksi sen kesku
Mutta kun siitä lässyn-lässyn-lää keskustelusta ei ole mitään apua.
Kuten Ada sanoi ohjelmassa, vasta sitten asiat alkoivat edistyä ja hänen olonsa parantua, kun tehtiin konkreettisia toimenpiteitä. Tähän kai kuului myös kotoa pois muutto.
Merkillistä ja turhauttavaa on tämä, että sitä konkreettista apua ei saa sitten millään. Lässytys-"apu" on ainoa "tuki"muoto. Hohhoijaa.
Adalle olisi voitu antaa tukihenkilö, nuori aikuinen nainen, jolle voi uskoutua ja kokea myös yhteenkuuluvuutta. Nepsy nimittäin helposti ajautuu pitämään itseään ufona, eli ei koe yhteenkuuluvuutta muun ihmiskunnan kanssa. Tämä jos mikä ahdistaa.
Tiedoksi kaikille: fyysisesti toimintakyvyn rajoitteista kärsivät vammaiset saavat edelleen monenlaista tukea ja etuisuuksia. Toisin kuin aikuiset nepsyt ja mt-häröiset. Esimerkkeinä mainitsen näkövammaisen, joka keksi, että oma kesämökki olisi kiva. Hän osti mökin, ja saa ilmaisen Kela-kyydin taksilla mennen tullen kerran kuussa. Vamaisille vapaa-ajan kyydit ovat maksuttomia tai maksaa 3€. Tämän näkövammaisen mökille on matkaa reilu 100 km. Tietysti mökille on sitten rakennettu sitä sun tätä arkea helpottavaa vammaisasennusta, kaikki maksettuna. Toinen näkövammainen keksi, että koira olisi kiva. Nyt hänellä on koira, jota henk koht avustaja ulkoiluttaa kolme kertaa päivässä. Tällä sokealla on myös häkkilintuja, jotka avustaja hoitaa myös. Kunta maksaa avustajan palkan vammaispalvelain perusteella.
Jos joku masennuksen vuoksi eläkkeellä oleva haluaisi lemmikin, hänelle sanotaan, "et voi ottaa kouraa; ethän sinä pysty huolehtimaan siitä!" Sama koskee nepsyä. Kyllä fyysisesti vammaiset (etujärjestöt) ovat hyvin hoitaneet palvelunsa! Mt-sairaat ja nepsyaikuiset eivät saa yhtään mitään tukea, paitsi pillereitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkia perheitä parhaiten tukisi, kun kodinhoitajat otettaisiin takaisin käyttöön lastensuojelun palveluna.
Perheet voivat itse ostaa itselleen tarvitsemiaan siivous- ja lastenhoitopalveluita. Ei sellaisella maalla, joka joutuu leikkaamaan jo terveydenhuollostakin ja panemaan sairaaloita kiinni ole varaa maksaa kenenkään kotiin kunnallista vessapesijää.
Meinaatko, että ne keskustelevat perhetyöntekijät on ilmaisia? Minä veikkaan, että jos palkattaisiin kodinhoitaja-nimikkeellä, palkka olisi jopa pienempi kuin amk-sosionomilla. Toisaalta en
Todella huonossa asemassa täällä on kaikki vammaiset. Vaikeasti vammainen lapsi saattaa saada ihan yhtä suurta hoitotukea kuin nepsy lapsi.. Se että sä tunnet yhden näkövammaisen jolla sattuu olemaan omaa varallisuutta reilusti, niin eihän sitä mitenkään voi verrata heihin jotka elävät vaan tukien varassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaatko, että ne keskustelevat perhetyöntekijät on ilmaisia? Minä veikkaan, että jos palkattaisiin kodinhoitaja-nimikkeellä, palkka olisi jopa pienempi kuin amk-sosionomilla. Toisaalta en
Pitää olla muutakin vikaa kuin näkövamma että saa avustajan kolme kertaa päivässä. Noi avustajat monesti on vaan kerran viikossa, tai harvemmin, että voi olla mukana vaikka jossain harrastuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaatko, että ne keskustelevat perhetyöntekijät on ilmaisia? Minä veikkaan, että jos palkattaisiin kodinhoitaja-nimikkeellä, palkka olisi jopa pienempi kuin amk-sosionomilla. Toisaalta en oikein ymmärrä sitäkään, että miksi sen kesku
Niitä keinoja tietysti on hyvä saada ja kokeilla, mutta nää nepsyt monesti kehittyy sen verran hitaasti, että sitä omatoimisuutta pitää harjoitella vuosia. Itsenäistyminen voi mennä pitkälle aikuisuuteen. Ja sellainen rasittaa perhettä. Ja jos se kodinhoitaja ois mahdollista kunnalta saada, niin voisit sinäkin siinä tapauksessa pyytää apua vessan pesemiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Loppujen lopuksi kodinhoitajan saaminen kunnalta tulis halvemmaksi.
Perheen ongelmat tulee ilmi hyvin kun kotona joku käy säännöllisesti, saadaan järjestettyä ajoissa apua.
Mielenterveys ongelmia tulee vähemmän vanhemmi
Jossa niin suuret ryhmät että lapsia kasvatetaan laumana, ei yksilönä. Vaan jos lapsen käytös on todella haastavaa se huomataan ja apua ei siltikään välttämättä edes saa, vaan se haastava lapsi terrorisoi ja kiusaa päivästä toiseen muita oppilaita ja opettajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nepsypiirteisyys vaikuttaa olevan todella todella periytyvää. Näin lapsiperhesosiaalityöntekijänä varmaan 3/4 asiakkaistani ainakin on joku nepsydiagnoosi ( tai jos pieni lapsi ei vielä diagnoosia mutta vahvat piirteet ) ja ei tule ainakaan äkkiseltään yhtään asiakasta mieleen, jonka vanhemmista edes toisella ei olisi nepsypiirteisyyttä, yleensä löytyy ihan diagnoosikin vähintään toiselta vanhemmalta.
Tai no yhden muistan, jonka vanhemmilla ei ollut mitään ja olivat täysin tasapainoisia . Mut hän olikin adoptiolapsi eli se selittää
Toki on sit osa näistä perheistä sellaisia , että ongelma on enemmänkin siinä perhesysteemissä kuin neuronbiologiassa. Monesti on useamman tekijän summa
Minä olen nepsy ja siihen hoitoa saatuani kyllä ihan tasapainoinen ihminen. Surkeaa millaisia ennakkoluuloja ja ajatuksia
En mä millään sosionomin papereilla sosiaalityöntekijänä työskentele niinkuin luulet . Se ei olisi edes laillista. Mun koulutus on kasvatustieteiden maisteri ( erityispedagogiikka) ja valtiotieteiden maisteri ( sosiaalityö). Mikä sun mielestä sit olis riittävä koulutus jos tämäkään ei riitä ? Nyt jo on vajetta sosiaalityöntekijöstä monen tuhannen ihmisen verran .
Kommenttini tasapainoisista vanhemmista tarkoitti korostaa sitä, että tämän lapsen kohdalla vaikeat nepsyoireet vaikuttivat aidosti olevan lapsen ainoat mutta paljon elämää vaikeuttavat seikat. Eli vanhemmissa ei ollut mitään vikaa , päin vastoin . Välillä on tosi vaikea erottaa mikä lapsen oireilussa johtuu lapsen kotioloista ( vanhemmista) ja mikä puhtaasti nepsy oireista .
Ei kannata yli tulkita ja ymmärtää väärin kaikkea ...
Vierailija kirjoitti:
Tottakai. Konkreettinen seuraus perseilyistä, joka tuntuu takalistossa asti. Sillä on suotuisia vaikutuksia käyttäytymiseen.
Nimim. Kokemuksesta tiedän
Tätä ketjua kun lukee, tulee käsitys, että nepsylasten vanhemmat tietävät itse parhaiten mikä lasten kanssa toimii ja perhetyöntekijät eivät tiedä mistään mitään.
Jos asia on näin, niin sittenhän se palvelu voidaan huoletta lopettaa. Olen itsekin sitä mieltä että se on pitkälti yhteiskunnan rahojen tuhlausta. Ei kannettu vesi kaivossa pysy.
Nykyhallituksemme toimet ovat siis oikeilla jäljillä.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nepsypiirteisyys vaikuttaa olevan todella todella periytyvää. Näin lapsiperhesosiaalityöntekijänä varmaan 3/4 asiakkaistani ainakin on joku nepsydiagnoosi ( tai jos pieni lapsi ei vielä diagnoosia mutta vahvat piirteet ) ja ei tule ainakaan äkkiseltään yhtään asiakasta mieleen, jonka vanhemmista edes toisella ei olisi nepsypiirteisyyttä, yleensä löytyy ihan diagnoosikin vähintään toiselta vanhemmalta.
Tai no yhden muistan, jonka vanhemmilla ei ollut mitään ja olivat täysin tasapainoisia . Mut hän olikin adoptiolapsi eli se selittää
Toki on sit osa näistä perheistä sellaisia , että ongelma on enemmänkin siinä perhesysteemissä kuin neuronbiologiassa. Monesti on useamman tekijän summa
Minä olen nepsy ja siihen hoitoa saatuani kyllä ihan tasapainoinen ihminen. Surkeaa millaisia ennakkoluuloja ja ajatuksia
Sosiaalityöntekijä tässä. Meillä on lastensuojelussa paljon sosionomeja, joilla on myös erillinen nepsyvalmentajan koulutus. Eihän se nepsyvalmennus mitään rakettitiedettä ole, tepsii lähinnä hyvin helppo-ongelmaisille. Niiden kuvakorttien laminoinnit sun muut ovat ihan käteviä arjessa, mutta jos ei riitä niin ei riitä. Ei niillä neuropsykiatreillakaan sen kummempia välineitä ole. Tuntuu, että vaaditaan jotain taikatemppuja, mutta kun sellaisia vaan ei ole.
Kaffebulla kirjoitti:
Tätä ketjua kun lukee, tulee käsitys, että nepsylasten vanhemmat tietävät itse parhaiten mikä lasten kanssa toimii ja perhetyöntekijät eivät tiedä mistään mitään.
Jos asia on näin, niin sittenhän se palvelu voidaan huoletta lopettaa. Olen itsekin sitä mieltä että se on pitkälti yhteiskunnan rahojen tuhlausta. Ei kannettu vesi kaivossa pysy.
Siinä mielessä samaa mieltä, etten usko ylipäätään esimerkiksi autistien *kuntouttamiseen* neurotyypilliseksi/yhteiskuntakepoiseksi niin, että pärjää vaikkapa normiluokassa etenkään, jos oireet ja vamma on syvempi. Eihän se onnistu. Hetken joku ehkä onnistuu leikkimään normaalia, ja sitten taas mennään. Nepsyvalmennus on täysin sanonko mistä - ihan pelleilyä. Nykymuodossaan juurikin rahan tuhlausta. En tiedä kenellä se hätä on saada _vamma_ kuntoutettua, vanhemmilla vaiko ammattilaisilla, mutta on myönnettävä, että melkein huvittuneena seuraan touhua sivusta. No going to happen. Vähän kuin vaadittaisiin sokeaa tihrustamaan pikkaisen vielä - kyllä se sieltä kohta alkaa näkyä.
Itse ainakin kuormitun perhetyön kotikäynneistä ja en koe siitä asioiden jauhamisesta olevan mitään hyötyä, kun ei se muuta tosiasioita.
Vastaukseni on siis, että rauhaan jättäminen olisi mieleinen asia.
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin kuormitun perhetyön kotikäynneistä ja en koe siitä asioiden jauhamisesta olevan mitään hyötyä, kun ei se muuta tosiasioita.
Ne perhetyöntekijät tulevat sinne kotiin, kun vanhemmuus ei riitä. Kun sitä nepsyä kuritetaan fyysisesti,läpsitään ja tönitään. Kun sen koulunkäynnistä ei huolehdita, kun se kulkee talvisin ilman toppatakkia jne. Perhetyöllä yritetään estää lapsen sijoitus, jos siitä ei ole hyötyä, niin sitten on pakko sijoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne perhetyöntekijät tulevat sinne kotiin, kun vanhemmuus ei riitä. Kun sitä nepsyä kuritetaan fyysisesti,läpsitään ja tönitään. Kun sen koulunkäynnistä ei huolehdita, kun se kulkee talvisin ilman toppatakkia jne. Perhetyöllä yritetään estää lapsen sijoitus, jos siitä ei ole hyötyä, niin sitten on pakko sijoittaa.
Ja ollaan jälleen luupissa; myöskään sijaishuollon tai minkään muunkaan konstit ei tepsi, koska _vammaa_ _kuntoutetaan_. Ja sitten taas päivitellään kun On Niin Vaikeaa.
Kaffebulla kirjoitti:
Niin, siitähän on ihan uutisoitu monessa paikassa, että ongelmana on se, että terveydenhuollosta ei saa apua, joten resursseja pitäisi suunnata sinne. Ja kun sieltä ei saa apua, tulee lastensuojelu kuvioihin, joka harvemmin nepsyperheitä pystyy auttamaan. Sosionomin opinnoissa on 5 op nepsyopintoja, se ei kenestäkään alan asiantuntijaa tee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen nepsy ja siihen hoitoa saatuani kyllä ihan tasapainoinen ihm
Yliopiston käyneeksi ihmiseksi sinulla on hämmentävän huono ulosanti. Kirjoitit aiemmin, että tiedät yhden lapsen, jonka vanhemmat oli nepsyjä (?) ja tasapainoisia. Tuollaiset kommentit luo turhaa stigmaa, koska meitä tasapainoisia nepsyjä on. Sosionomi tekee yleensä sen "kenttätyön", mutta ilmeisesti teidän kunnassa sosiaalityöntekijä kulkee mukana? Se on harvinaista. Tässä ketjussa kun on kyse nepsyistä niin kuinka paljon opinnoissasi käytiin näitä läpi?
Yliopiston käyneeksi ihmiseksi sinulla on hämmentävän huono ulosanti. Kirjoitit aiemmin, että tiedät yhden lapsen, jonka vanhemmat oli nepsyjä (?) ja tasapainoisia. Tuollaiset kommentit luo turhaa stigmaa, koska meitä tasapainoisia nepsyjä on. Sosionomi tekee yleensä sen "kenttätyön", mutta ilmeisesti teidän kunnassa sosiaalityöntekijä kulkee mukana? Se on harvinaista. Tässä ketjussa kun on kyse nepsyistä niin kuinka paljon opinnoissasi käytiin näitä läpi?
Lastensuojelun asiakkaana on kaikenlaisia lapsia. On vaikeavammaisia, kehitysvammaisia, syöpäsairaita, sokeita tms. Ei se lastensuojelun tehtävä ole hoitaa näiden lasten terveyttä, vaan vanhemmuutta, asumista, koulunkäynnin varmistamista jne.
Aika monessa nepsy-perheessä koti on enemmän tai vähemmän kaaoksen vallassa. Perhetyöntekijän kanssa kodin järjestäminen voi jo parantaa jäsennystä arjessa. Ajattelen kuitenkin, että ammattijärjestäjän palkkaaminen voisi tuoda pysyvän ja suuren muutoksen arjen rakenteisiin. Selkeä ja rauhallinen ympäristö alentaa stressiä ja ylivirrtymistä niin lapsissa kuin aikuisissakin. Onkohan lastensuojelussa vielä kokemusta tästä?
Sehän riippuu ihan tavoitteista. Meillä perhetyöntekijä keskusteli vanhempien kanssa kuormittavassa tilanteessa. Ei puuttunut vanhemmuuteen, koska ei ne ongelmat vanhemmuudesta johtuneet. Osallistui myös muun muassa koulupalavereihin, antoi lausuntoja kouluasioissa jne. Mutta hyvin monelle kuormittuneelle perheelle se kotiapu olisi tärkeää. Konkreettinen apu. Tiesitkö, että 90-luvulla oli kuntia, joissa kotiapua annettiin automaattisesti esimerkiksi kaksosperheille tai suurperheille? Ei silloin kukaan ollut huutelemassa miten avuttomia vanhemmat ovat, kun saavat kotiapua. Yhteisöllisyyden ja ympäristön muutos on varmasti yksi syy nykypäivän haasteisiin. Valitettavan iso osa ihmisistä on todella ilkeitä ja sen voi havaita ihan tällä palstalla.