Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten lastensuojelun tulisitukea nepsy -perheitä?

Vierailija
24.04.2024 |

Kertokaa. 

Kommentit (153)

Vierailija
61/153 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä näitä nepsyjä nyt ilmaantuu suuret määrät? Ei ennen ollut. Mikä se on se juurisyy että tällaisia lapsia syntyy???

Niin nepsy ei ole ainoakaan lapsi että se ei osaisi pompottaa vanhempiaan. Valtapeliähän se perhe-elämä on, nepsyydellä tai ilman. Nepsyillä on eri toimintamallit kuin ei-nepsyillä lapsilla, mutta vanhempia molemmat pyörittävät mennen tullen. Ulkopuolisen kanssa käytös onkin sitten toisenlaista, niin nepsyillä kuin ei-nepsyillä. Siksi niitä ulkopuolisia välillä tarvitaan.

Vierailija
62/153 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mistä näitä nepsyjä nyt ilmaantuu suuret määrät? Ei ennen ollut. Mikä se on se juurisyy että tällaisia lapsia syntyy???"

On näitä ollut aina. Aikaisemmin vain kaikilta lapsilta vaadittiin asioita, eikä ymmärretty loputtomiin. Nykyisin saa mennä sieltä mistä aita on matalin, jos on osoittaa joku diagnoosi tai muuten vaan ei "uskalla" tai "ahdistaa".

Esim. meidän aikana jokaisen oli pakko pitää esitelmä luokan edessä jännitti tai ei. Nykyisin saa esitelmän pitää ainoastaan opettajalle, jos ei halua että muut luokkalaiset näkee esitelmän. Minne sitten työllistät lähihoitajan, jolla on sosiaalisten tilanteiden pelko niin ettei uskalla kohdata ihmisiä?

Nepsy-ongelmat tarkoittaa sitä, että on haasteita, joiden eteen pitää tehdä enemmän töitä kuin muut. Vertaa lukivaikeus. Jos sinulla on lukivaikeus, lukeminen on hitaampaa ja työläämpää, mutta se ei tarkoita, että sinun ei pitäisi lukea.

Ja ennen kuin sanotte, että en tiedä, mistä puhun, itsellä on nepsy-diagnoosi, samoin omalla lapsellani.

Ja kyllä, nepsy-ongelmat ovat periytyviä. Monella löytyy aiemmista sukupolvista henkilöitä, joilla olisi nykypäivänä nepsy-diagnoosi. Aikoinaan ei vain diagnosoitu. Mikä pakko meidän yhteiskunnalla on diagnosoida kaikki?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/153 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä osaa sanoa montakaan asiaa, mistä olisin hyötynyt.  Paras hyöty olisi ollut siitä, kun olisin saanut välillä lapsivapaata aikaa silloin, kun koin tarvitsevani sitä. Lapset kyllä kuskattiin yhtenäkin kesänä johonkin perheeseen, vaikka en olisi halunnut, koska olin juuri silloin kotiutunut ssiraalasta ja olisin vain halunnut olla lasten kanssa. Sitten kun olisin tarvinnut huilaustauon, niin ei ollut mahdollisuutta. Meillä kävi perhetyöntekijä, joka ei tiennyt nepsyistä mitään. Kyllä silläkin oli sormi suussa meidän nuoremman nepsyn kanssa, joka ei onneksi ollut vieraskorea.

Joo. Sanoisin, että sen avun pitäisi olla sitä mitä perhe tarvitsee, joustavampaa. Oikea apu oikeaan kohtaan, eikä pakottamista.

Mutta tänään. Juuri tänään nuorempikin lapsi täytti 18 ja olen vapaa. Koska jonkinlaisessa vankilassa olen kokenut nämä vuodet olevani, tarkkailun kohteena.

Viskasitko ulos😖

Vierailija
64/153 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nepsy tarvitsee myös tukea kouluun ja auttaa paljon jos valmentaja käy ikäänkuin mukana silloin tällöin. 

Vierailija
65/153 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mistä näitä nepsyjä nyt ilmaantuu suuret määrät? Ei ennen ollut. Mikä se on se juurisyy että tällaisia lapsia syntyy???"

On näitä ollut aina. Aikaisemmin vain kaikilta lapsilta vaadittiin asioita, eikä ymmärretty loputtomiin. Nykyisin saa mennä sieltä mistä aita on matalin, jos on osoittaa joku diagnoosi tai muuten vaan ei "uskalla" tai "ahdistaa".

Esim. meidän aikana jokaisen oli pakko pitää esitelmä luokan edessä jännitti tai ei. Nykyisin saa esitelmän pitää ainoastaan opettajalle, jos ei halua että muut luokkalaiset näkee esitelmän. Minne sitten työllistät lähihoitajan, jolla on sosiaalisten tilanteiden pelko niin ettei uskalla kohdata ihmisiä?

Nepsy-ongelmat tarkoittaa sitä, että on haasteita, joiden eteen pitää tehdä enemmän töitä kuin muut. Vertaa lukivaikeus. Jos sinulla on lukivaikeus, lukeminen on hitaampaa ja työläämpää, mutta se ei tarkoita, että sinun ei pitäisi lukea.

Ja ennen kuin

Toki yksityisellä varmasti saa helpommin diagnooseja, jos tutkimuksia ei kunnolla tehdä. Valitettavasti usein vasta diagnoosilla saa tukitoimia. Teillä on selkeästi lievät oireet, onnea siitä. Lievän toisessa päässä oleva ääripää onkin jo sitten jo hyvin haastava. 

Vierailija
66/153 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä osaa sanoa montakaan asiaa, mistä olisin hyötynyt.  Paras hyöty olisi ollut siitä, kun olisin saanut välillä lapsivapaata aikaa silloin, kun koin tarvitsevani sitä. Lapset kyllä kuskattiin yhtenäkin kesänä johonkin perheeseen, vaikka en olisi halunnut, koska olin juuri silloin kotiutunut ssiraalasta ja olisin vain halunnut olla lasten kanssa. Sitten kun olisin tarvinnut huilaustauon, niin ei ollut mahdollisuutta. Meillä kävi perhetyöntekijä, joka ei tiennyt nepsyistä mitään. Kyllä silläkin oli sormi suussa meidän nuoremman nepsyn kanssa, joka ei onneksi ollut vieraskorea.

Joo. Sanoisin, että sen avun pitäisi olla sitä mitä perhe tarvitsee, joustavampaa. Oikea apu oikeaan kohtaan, eikä pakottamista.

Mutta tänään. Juuri tänään nuorempikin lapsi täytti 18 ja olen vapaa. Koska jonkinlaisessa vankilassa olen kokenut nämä vuodet olevani, tarkkailun kohteena.

Itse asiassa hän allekirjoitti eilen vuokrasopimuksen ja lähtee omilleen, omasta halustaan ja hyvä niin. Pääasiallinen syy muuttoon on se, että hänellä menee tällä hetkellä kolme tuntia päivässä koulumatkoihin ja se on liikaa, kun on muutenkin kuormittunut. Olen taputtanut itseäni isosti selkään, että olen pystynyt kasvattamaan lapsistani fiksuja ja pärjääviä nuoria kaikista haasteista huolimatta. Helppoa ei ole ollut ja vähällä en ole päässyt.

Vierailija
67/153 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No lakata syyttämästä ja syyllistämästä vanhempia ja lakata tyrkyttämästä kaikkia haitallisia ja lisää kuormittavia "tukitoimia", ja kuunnella sen sijaan niitä vanhempia ja uskoa, että itse tietävät, mihin ja millaista tukea kaipaavat. 

Vierailija
68/153 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nepsy tarvitsee myös tukea kouluun ja auttaa paljon jos valmentaja käy ikäänkuin mukana silloin tällöin. 

Ainakin meidän tapauksessa tuki nepsylle kouluun olisi ainoa asia, mistä olisi perheelle hyötyä. Tätähän ei sosiaalitoimi, sen enempää kuin koulu, hoida, vaan koko ajan käsitellään seurauksia siitä, kun tukea ei ole.

Vierailija
69/153 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja ennen kuin

Niin, mun lapsuudessa ei tosiaan saanut mitään ymmärrystä tai lievennyksiä, jos johonkin ei pystynyt. Vaikkapa nyt just ne esitelmät. Niinpä minä (diagnosoimattomana) autistisena lapsena jätin kokonaan menemättä kouluun jos siellä oli joku tuollainen mulle liian ahdistava juttu. Sitä siitä vaatimisesta ja pakottamisesta seurasi, eikä suinkaan mitään karaistumista. Kyllä mun mielestä tää nykymeininki on parempi. Mun lapsi pystyy käymään koulua, kun ei pakoteta asioihin jotka on hänelle liian ahdistavia autisminsa vuoksi. Mä en pystynyt, kun yritettiin pakottaa asioihin joihin en kyennyt. Että kumpi on parempi, kouluttamattomuus ja syrjäytyminen ja työkyvyttömyys, vai se, että autetaan selviämään koulusta noilla pienillä mukautuksilla? 

Vierailija
70/153 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikkumaan eli kännykät ja pleikkarit takavarikkoon ja ulos joka päivä pariksi tunniksi, niin alkaa kummasti levottomuus vähentyä. Ei ihme että lapset on sekaisin kun vanhemmatkaan tee muuta kuin istuvat naama kiinni älylaitteissa. Eipä enne ollut minunkaan lapsuudessa 80-luvulla näitä ongelmia kun vapaa aikana oltiin paljon ulkona kesät talvet. Nythän leikkiviä lapsia ei ole ulkona enää koskaan. 

Vierailija
71/153 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ainakin voitais olla tyrkyttämättä niitä perhetyöntekijöitä, joilla ei ole mitään nepsy-osaamista. Ihan turhia. 

Vierailija
72/153 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikkumaan eli kännykät ja pleikkarit takavarikkoon ja ulos joka päivä pariksi tunniksi, niin alkaa kummasti levottomuus vähentyä. Ei ihme että lapset on sekaisin kun vanhemmatkaan tee muuta kuin istuvat naama kiinni älylaitteissa. Eipä enne ollut minunkaan lapsuudessa 80-luvulla näitä ongelmia kun vapaa aikana oltiin paljon ulkona kesät talvet. Nythän leikkiviä lapsia ei ole ulkona enää koskaan. 

Miten autistiset lapset sun mielestä on levottomia?

Mä olin ihan yhtä autisti lapsena 80-luvulla, vaikka leikin joka päivä ulkona maaseudulla, ja ruutua ei ollut edes television vertaa. Ja samoin oli vanhempani 50-luvulla (oireili itseasiassa pahemmin kuin minä, tai minun lapseni nyt nykyajassa, kun silloin oli koulu autoritäärisempää). 

Vierailija
73/153 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No lakata syyttämästä ja syyllistämästä vanhempia ja lakata tyrkyttämästä kaikkia haitallisia ja lisää kuormittavia "tukitoimia", ja kuunnella sen sijaan niitä vanhempia ja uskoa, että itse tietävät, mihin ja millaista tukea kaipaavat. 

Jostain syystä nämä nepsyjen vanhemmat tietävät aina tarvitsevansa lisää ilmaista rahaa ja ilmaisen siivoojan kotiinsa, vaikka itsekin olisivat kotona. 

Vierailija
74/153 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jostain syystä nämä nepsyjen vanhemmat tietävät aina tarvitsevansa lisää ilmaista rahaa ja ilmaisen siivoojan kotiinsa, vaikka itsekin olisivat kotona. 

Ei me mitään rahaa tai ilmaisia siivoojia mistään saada. Turhanpäiväisiä perhetyöntekijöitä vaan, joiden käynnit on sellaista haitallista sosiaalista kuormitusta, että vaikeuttaa kaikkea muuta toimimista. 

Vierailija
75/153 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oispa mahtavaa, jos sais ilmaiseks siivoojan. Siitä ois oikeesti jotain konkreettista apua. Mutta sellaisia palvelujahan ei ole tarjolla. 

Vierailija
76/153 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä ihmeestä sinä tiedät, millaista apua itse kukin perhe kokee tarvitsevansa? 

Vierailija
77/153 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarjoamalla nepsyvalmentajan tai nepsyhoitajan palveluita. Tehostamalla tukiperheiden saantimahdollisuuksi. Tarjoamalla käytännön perhetyöntekijöitä, siis niitä mitkä ennen tekivät käytännön juttuja vanhemman kanssa yhdessä.

Nää nyt tulee mieleen. En itse ole tuollaisen avun tarpeessa, mutta ymmärrän, että jotkut ovat. Meillä nepsy ei ole lapsi vaan 40 työssäkäyvä DI-mies. 

Tuota kutsutaan kodinhoitajaksi, jonka työssä käyvä oletettavasti hyvätuloinen mies voi varmasti palkata omilla rahoillaan. 

Vierailija
78/153 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No on se yksi iso v, että pitäisi vielä palveluita saada lisää ja lisää. Opetelkoot vanhemmat elämään lastensa kanssa, ja kyllä nämä muoti nepsyt voi myös kasvattaa, oikeasti on aikuisiakin joilla on jotain ongelmia mutta asuvat omillaan ja käyvät töissä. Rajat niille nepsyille. Ja kyllä minulla on Asperger lapsi jo aikuinen, pärjää omillaan ja osaa käyttäytyä 

Ihan kuin kaikkien nepsyjen ongelmana olisi käytöshäiriöt ja nepsyt ei muuta olisi kuin käytöshäiriöitä. 

Vierailija
79/153 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja ennen kuin

Aina on ollut. Meidät on vain haluttu vaeta olemattomiksi ja työnnetty elämään marginaaliin pois silmistä.  Eihän sellainen missään näy millä ei ole ystäviä, ei saa tukea eikä apua, ei saa tarvitsemiaan tutkimuksia ei sopeutuksia tai apuvälineitä. Ainoa mikä elämässäni on tullut sormia napsauttamalla on työkyvyttömyyseläke, sekin väärällä diagnoosilla.

Vierailija
80/153 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolme maksettua lomaa vuodessa, yksi lapsille, yksi perheelle ja yksi vanhemmille. 

Saavat muutenkin jo järkyttävän määrän yhteiskunnan tukia. Eikö näistä leikata?

Ei saa leikata. Lapset on rikkaus. 

Niin no voihan sitä noinkin sanoa kun on osannut tehdä rahantekoautomaatteja.

Ei lapsia voi ajatella pelkkinä raha-automaatteina! 

Mutta niitähän ne tässä tapauksessa on. Siinä sarjassa kun Hans otettiin huostaan, muorilta loppuivat rahat menivät penskan mukana. Tajusi kuitenkin ottaa toisen työpaikan, ainakin annettiin ymmärtää. Sanoi, että otin vastaan toisen työ

Miksei ottanut kolmattakin? Esimerkiksi Saksassa on ihan täysin normaalia käydä kolmessa eri työssä ja näin keventää muiden verotaakkaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yhdeksän