Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko liian myöhäistä laihtua nelikymppisenä?

Vierailija
24.04.2024 |

Hesarissa tänään juttu, kuinka vaihdevuodet tekee painonhallinnasta paljon vaikeampaa.

Olen ollut hyvin ylipainoinen koko aikuisikäni, pitkälti johtuen mielenterveysongelmista.

Nyt tilanne on kohentunut ja painokin on alkanut tippua uusien elintapojen myötä.

Nyt alkoi ahdistaa ajatus, että tämä kaikki muuttuukin muutaman vuoden kuluessa aivan toivottomaksi ja nyt pitäisi hirveällä kiireellä laihtua, jos on laihtuakseen. 

Kellään kokemuksia?

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se varmasti mahdollista. Mutta sellainen pieni pömppis jää vaikka se suurin ylipaino saisi pois. Olen kuitenkin huomannut ettei sovi itselle ottaa stressiä asiasta tai muuten kaikki alkaa pyörimään sen laihdutuksen ympärillä sekään ei ole välttämättä hyvä.

Vierailija
42/58 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei. Minä painoin 44-vuotiaana 122 kg. Esivaihdevuodet oli päällä ja olo monella tapaa veemäinen. Siinä vaiheessa paino alkoi jo vaikeuttaa elämää ja aiheuttaa kävellessäkin kipuja, joten päätin että pakko laihtua. Tulihan siinä pari hutikokeilua, pätkäpaasto joka ei mulla vaikuttanut mitään, ja ketokarppaus, joka alkuun vei painoa nopeasti mutta teki todella tympeän olon kuukausien mittaan, ja jonka jälkeen ahmin kaikki ne kilot takaisin mitä pudotinkin. Ai niin kokeilin minä nutrilettinkin, jolla lähti 4 kuukaudessa 24 kg, mutta kävi samat kuin ketoilun kanssa, kuurin loputtua sudennälkä ja ahmin kilot takaisin.

Sitten tajusin että ei auta kuin pienemmillä muutoksilla laihduttaa, vaikka siihen menisi hyvin kauan aikaa. Tein tämmöisiä muutoksia esimerkiksi, yksi kerrallaan ja monen viikon totuttelu ennen kuin otin seuraavan muutoksen:

- riittävästi vedenjuontia, seuraaminen puhelimen appsilla

- kasviksia joka aterialle, myös aamu- ja iltapaloille

- energiapitoisia juomia, harvoin herkkuna. Olin ollut kaljan tissuttelija ja pepsin latkija, joten tästä tuli paljon kalorisäästöä.

- uni kuntoon, viikolla olin nukkunut jopa vain 4-5 tuntia yössä, mikä aiheutti tarpeetonta nälkää ja makeanhimoa

- välipalat ja napostelut pois, aloin syödä 4 kertaa päivässä: aamupala, lounas, päivällinen, iltapala

- herkkujen rajaaminen, max 2 kertaa viikossa ja kohtuullinen annos (tyyliin 1 jäätelöpuikko, ei puolen litran pakettia)

- rasvan käytön kohtuullistaminen, erit. erilaisten kermojen ja ruokakermojen käyttöä vähensin ja juustojen

- hiilariruokien käytön kohtuullistaminen, max pari viipaletta leipää päivässä kun ennen meni jopa 8 koska korvasin aterioita voileivillä

- liikunta tuli mukaan vasta kun sain painon alle 100 kg, ensin kävelynä muutama kerta vkossa, myöhemmin myös kuntosali 3 * viikossa. Ostin myös pyörän jolla hyvällä säällä kulkea 8 km työmatkani.

Tällaisilla pienillä muutoksilla nyt 5 vuotta myöhemmin painan 67 kg. En ole jättänyt mitään kokonaan pois ruokavaliostani, en laske kaloreita, voin syödä välillä ulkona ilman että joudun pyytämään jotain erillistä dieettiannosta. Yllättävän helppoa tämä on ollut, ja tosiaan vaihdevuosiprosessi päällä koko ajan. Täytyy vaan koko ajan seurata painon kehitystä, ja jos ei muutamaan viikkoon tapahdu laskua, niin sitten tehdä jotain uusia pieniä säätöjä ruokavalioon ja/tai liikuntaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkat vain sitkeästi uusilla elintavoillasi. Vaikka painon pudottaminen vaikeutuisi, paremmat elintavat ovat sulle ja terveydellesi hyödyllisiä. 

Vierailija
44/58 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuolema kuittaa ylipainon. Ja univelat.

Vierailija
45/58 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä elintaparemontin voi tehdä vaikka viisikymppisenä, itse tein ja paino putoaa kohisten.

Vierailija
46/58 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo naisten tarvitsevat energiamäärät ovat vanhentuneita. Nykyelämässä on niin vähän normaalia liikuntaa (kuten työssä ja työmatkoilla), että niistä pitää vähentää helpon elämän takia.

Jos raatorehellisisti punnitsee vaikka viikon kaikki syömiset ja juomiset (nekin ohimennen napatut hedelmät tms), niin totuus alkaa valjeta.

Liikunnasta ei juuri ole apua painonpudotukseen. On tutkittu, että paino voi pudota liikunnan ansiosta max 2 kiloa ja sen jälkeen kroppa tottuu siihen.

Ei tietenkään liikunta ole pahaksi (paitsi nälkä voi tulla ja voi helposti sitten syödä tai juoda ylimääräistä).

Kenenkään ei pidä jättää painonpudotusta yrittämättä sen takia, että liikunta ei maistu tai lihavana  ei jaksa. Pudotusta 4-6 prosenttia voi olla lisääntyneen liikunnan ansiota.

Vierailija
47/58 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Millä tämä on mitattu? Minä olen  aiemmin laihempana laihtunut tällä samalla kalorimäärällä. Olen lihaksikas, en pelkkää ihraa. "

Valitettavasti mitä useammin laihdutat, sitä pihimmäksi kroppasi oppii. Se on "nälänhätien" eli niiden laihdutusten aikana aktivoinut kaikki geenit, jotka saa solut säästämään energiaa (erityisesti solujen energiatehtaat mitokondriot laiskistuu), suolistobakteeristo on muuttunut laihtumista vaikeutttavaan suuntaan jne.

Itse olen elämäni aikana useamman kerran laihduttanut, ja on ollut karua huomata tämä vaikutus seuraamallla syötyjä kaloreita ja painon kehitystä. Siinä missä aikoinaan 80-kiloisena sain syödä 2000 kcal jotta paino ei nouse tai laske, nyt minun on syötävä vain 1600 kcal päivässä tai alan lihomaan. Liikunnan määrässä ei merkittäviä eroja, molempina aikoina 1,5 h päivässä koiran lenkkeilytystä, ja pari kotona tehtävää lihaskuntotreeniä viikossa. Jos tällaisesta 1600 kcal päiväkulutuksesta alkaa laihduttamaan, saakin vetää aika tukalan alas jo kalorit että laihtuu.

Vierailija
48/58 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se myöhäistä ole mutta vaikeampaa.

Se johtuu siitä, että enemmän energiaa polttava lihaskudos alkaa huveta jo kolmekymppisenä jos ei treenaa. Ylipainoisella on se etu, että lihaksia treenataan ihan jokapäiväisessä liikunnassakin. Kuitenkin kannattaa keskittyä enemmän niihin ympärysmittoihin kuin vaaan painolukeman tuijotukseen. Kehonkoostumus on se ratkaiseva asia. 

Kannustetaanhan jopa vuodepotilaita tekemään sänkyjumppaa ja säilyttämään sen liikuntakykynsä ja lihasvoimat, jotka ovat jäljellä. Esimerkiksi syvien vatsalihasten treenaaminen on tärkeää sekä pidätyskyvyn että myös selkäkipujen välttämisen kannalta. Ei kannata ikinä istuuntua, nousta ylös tai nostaa ja kantaa vetämättä syviä vatsalihaksia sisäänopäin selkälihasten tueksi.

Vierailija
49/58 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos huolehtii lihasten säilymisestä painonhallinta onnistuu,lihas kuluttaa levossa enemmän kaloreita kuin rasva.Pelkkä kalorien laskeminen johtaa kierteeseen jossa energiankulutus vain laskee koko ajan ja laihtuminen vaikeutuu.

Sopiva proteiinipitoinen dieetti ja lihastreeni toimii parhaiten.

Joku kerran viikossa yhden lihasryhmän treeni riittää hyvin,paljon helpompaa kuin tuo "4h päivässä liikuntaa".

Vierailija
50/58 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun täytin 40-v laihdutin 120 kg > 70 kg alle vuodessa. Tästä on useampi vuosi aikaa nyt.

Vierailija
51/58 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

66 v mieheni laihdutti 25 kg. Paino on pysynyt pois yli vuoden, liikuntaa ja terveellistä ruokaa sopivassa suhteessa. Hällä jotkut ihme geenit, kun ei ihokaan alkanut roikkumaan. Monellahan sen laihtumisen jälkeen,  roikkuva iho itsessään painaa jokusen kilon. 

Vierailija
52/58 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata. Yli 50-vuotiaalle on jo terveellisempää, ettei ole hoikka. BMI 26-29 on paras yli 50-vuotiaalle. Se on vanhuuden turva.

https://kotiliesi.fi/terveys/sairaudet-ja-oireet/ikaantyneen-painoindek…

Vierailija
53/58 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Millä tämä on mitattu? Minä olen  aiemmin laihempana laihtunut tällä samalla kalorimäärällä. Olen lihaksikas, en pelkkää ihraa. "

Valitettavasti mitä useammin laihdutat, sitä pihimmäksi kroppasi oppii. Se on "nälänhätien" eli niiden laihdutusten aikana aktivoinut kaikki geenit, jotka saa solut säästämään energiaa (erityisesti solujen energiatehtaat mitokondriot laiskistuu), suolistobakteeristo on muuttunut laihtumista vaikeutttavaan suuntaan jne.

Itse olen elämäni aikana useamman kerran laihduttanut, ja on ollut karua huomata tämä vaikutus seuraamallla syötyjä kaloreita ja painon kehitystä. Siinä missä aikoinaan 80-kiloisena sain syödä 2000 kcal jotta paino ei nouse tai laske, nyt minun on syötävä vain 1600 kcal päivässä tai alan lihomaan. Liikunnan määrässä ei merkittäviä eroja, molempina aikoina 1,5 h päivässä koiran lenkkeilytystä, ja pari kotona tehtävää lihaskuntotreeniä viikossa. J

En ole laihduttanut kymmeneen vuoteen. Siksi nyt ihmetyttää kun tämä ei lähde enää samalla keinoilla kuin aiemmin. Vaihdevuosissa olen selkeästi jo, kiinnostaisi tietää vaikuttaako tämä vai mistähän asia johtuu. Kilpparilääkitys on, ehkä silläkin on osansa. 

Vierailija
54/58 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun täytin 40-v laihdutin 120 kg > 70 kg alle vuodessa. Tästä on useampi vuosi aikaa nyt.

Vau! Hyvä suoritus.

Tosin aika hirmuinen tahti, tuohan on joku 6 kiloa kuussa. Suositellaan kai kahta. Mutta hyvä jos sinulla toimi eikä nopeasta laihtumisesta ollut haittaa.

Vierailija
55/58 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monihan nimenomaan laihtuu keski-iässä kun ruuhkavuosien stressi helpottaa.

Vierailija
56/58 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jättää kaikki jonninjoutavat rasvat ja imellykset pois. Syö kevyttä ruokaa niin ainakaan ei tule painoa lisää.

Vierailija
57/58 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pudotin 65-vuotiaana 20 kg joten 40-vuotias voi ihan hyvin pudottaa painoaan, mutta se tulisi tehdä pysyvillä elämäntapa- ja ruokavaliomuutoksilla jotta paino ei lähde uudestaan nousuun, kun tavoitepaino on saavutettu. Vaihdevuodet ja iän kertyminen ei ole mikään syy kerätä ylimääräisiä kiloja. Kun ikää kertyy, liikkuminen hidastuu ja kroppa muuttuu ei voi enää elää aivan entiseen malliin vaan on sopeutettava elämä näihin muutoksiin jotta kiloja ei alkaisi kertyä ja yleiskunto säilyisi hyvänä. Jos et ole ennen harrastanut liikuntaa kannattaisi se aloittaa viimeistään 40-vuotiaana vaikka sitten lisäämällä hyötyliikuntaa jos aika ei muuhin liikuntaan riitä.

Vierailija
58/58 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata. Yli 50-vuotiaalle on jo terveellisempää, ettei ole hoikka. BMI 26-29 on paras yli 50-vuotiaalle. Se on vanhuuden turva.

https://kotiliesi.fi/terveys/sairaudet-ja-oireet/ikaantyneen-painoindek…

Se varmaan riippuu mikä lähtöpaino on...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kaksi