Koosta 46 --> kokoon 38 ja elämä tuntuu ihan erilaiselta
Enpä olisi uskonut, että muutos on näin suuri, olen kaikin puolin paremmassa voinnissa ihan fyysisestikin. Puhumattakaan henkisestä puolesta, olen täynnä elämän iloa ja virkeyttä.
Tosi moni asia on löytänyt uuden muodon:
- jaksan liikkua ja käyn pitkillä kävelyillä luonnossa ja muutenkin urheilen paljon
- nautin syömisestä pitkästä aikaa, ennen kaikki syöminen tuotti syyllisyyttä
- rakastan peilikuvaani
- olen saanut takaisin terveyteni (verenpaine, sokerit, nivelet, unet, väsymys ja alakulo ja moni muu korjaantui tässä samalla)
- seksi, ihana seksi, ollaan miehen kanssa kuin vastarakastuneita ja peitto heiluu enemmän ja monipuolisemmin kuin ikinä aiemmin
Olen niin järjettömän kiitollinen, että onnistuin tässä haasteessa ja jaksoin tehdä itseni eteen töitä yli kaksi vuotta.
Ja siis ihan pätkäpaastolla (8/16) ja säännöllisellä ruokailuilla laihdutin, aluksi jätin myös sokerit pois, mutta otin ne myöhemmin mukaan, että opin niihinkin järjellisen suhtautumisen. Annon itselleni luvan syödä mitä vaan ruokaa, mutta vaan yhden annoksen ja tosiaan säännöllisesti.
Anteeksi pitkä teksti, mutta tänään meni koon 38 housut kivutta jalkaan ja tavoite on saavutettu!
Kommentit (77)
Kuulostaa joltain syömishäiriökäyttäytymiseltä, jos tulee rajoittaa syömisensä johonkin aikaikkunaan. Moni syömishäiriöihin perehtynyt ammattilainenkin on tästä tätä mieltä. Kyse on vain yksi rajoittamisen muoto, jonka avulla saadaan luotua näennäinen kontrolli syömiseensä, joka muuten olisi täysin hallitsematonta.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa joltain syömishäiriökäyttäytymiseltä, jos tulee rajoittaa syömisensä johonkin aikaikkunaan. Moni syömishäiriöihin perehtynyt ammattilainenkin on tästä tätä mieltä. Kyse on vain yksi rajoittamisen muoto, jonka avulla saadaan luotua näennäinen kontrolli syömiseensä, joka muuten olisi täysin hallitsematonta.
Pätkäpaaston positiivisista eduista voitettiin Nobel.
Pätkäpaasto voi aiheuttaa keholle myös lisää stressiä. Itselleni puhkesi kilpirauhasen autoimmuunisairaus sen jälkeen kun rajoitin ruokailuani liikaa. Sanoisin, että voi liittyä tähän.
pätkäpaasto on kyllä hyvä. Itseltäni lipsahti jo kilon päähän normaalipainon alarajasta ja vähän korjasin takasinpäin. Tämä 57 kg on hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on sitten se vaikein vaihe edessä, eli tuon koon ja painon ylläpito.
Vaikein on jo ohitse, mutta toki pitää olla tarkkana ettei repsahda vanhoihin tapoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pätkäpaaston positiivisista eduista voitettiin Nobel.
Kyllä. Autofagia korjaa monenmoista. Esimerkiksi MS-tautia.
https://yle.fi/a/3-9206454?utm_source=social-media-share&utm_medium=soc…
Ihminen kuvittelee keinotekoisilla aikarajoilla saavansa saman tuloksen kuin sillä, ettei vaikka syö koko ajan kun on hereillä. Syön itse aamulla yhden leivän tai rahkaa. Iltapäivällä kahvin kanssa jotain pientä esim. hedelmän. Päivällisen ja illalla JOS ON NÄLKÄ lenkin jälkeen jotain proteiinipitoista kuten kananmunan tai rahkan. Olen laihtunut hyvin ja ei pyörrytä eikä sydän muljahtele enää. Ei ihmisen kuulu syödä hirveitä määriä kerralla tunnin välein.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiselle on luontaisempaa syödä kerran pari päivässä kuin pieniä aterioita päivää. Pätkäpaasto on se oikeanlainen ruokailurytmi ja monihan tätä noudattaa tietämättään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiselle on luontaisempaa syödä kerran pari päivässä kuin pieniä aterioita päivää. Pätkäpaasto on se oikeanlainen ruokailurytmi ja monihan tätä noudattaa tietämättään.
Ihmisellä on nykyään syystä isommat aivot kuin metsästäjä-keräilijä aikoina. Johtuu siitä, että niitä aivoja tarvitaan aina vain monimutkaisempien kognitiivisten tehtävien suorittamiseen. Aivot myös kuluttavat suurimman osan kehon glukoosivarastoista näiden tehtävien suorittamiseen. Voit siitä sitten miettiä, miksi ihmiset ovat alkaneet syödä useammin kuin kerran päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Tutkimusten pätkäpaastoaminen lisää kuolleisuutta. Onnea valitsemallenne tielle.
Jos näin on, niin olkoon. Olen itse päässyt pätkäpaastoamalla irti vuosikausien sairaasta ahmimishäiriökierteestä, joka vei kaiken elämänilon, ja pidän sitä lähestulkoon ihmeenä.
Ahmiminen on mielenterveysongelma, joka tulisi hoitaa jollain muulla tavalla kuin sen vastakohdalla eli rajoittamisella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisellä on nykyään syystä isommat aivot kuin metsästäjä-keräilijä aikoina. Johtuu siitä, että niitä aivoja tarvitaan aina vain monimutkaisempien kognitiivisten tehtävien suorittamiseen. Aivot myös kuluttavat suurimman osan kehon glukoosivarastoista näiden tehtävien suorittamiseen. Voit siitä s
Minä en käytä aivojani mihinkään. Olen työtön, herään klo 13 ja syön joskus illalla yhden aterian. Siinä se. Ja en ole lihava.
Vierailija kirjoitti:
Ahmiminen on mielenterveysongelma, joka tulisi hoitaa jollain muulla tavalla kuin sen vastakohdalla eli rajoittamisella.
Eli... millä? Suomessa on todella vähän ammattilaisia, jotka tajuavat ahmimishäiriöstä mitään. Terapiaan pääsy on tunnetusti muutenkin lähes mahdotonta.
Jos ahmimistarve on häipynyt sillä, että syön kolmesti päivässä ja paastoan 14 tuntia, niin mitä haittaa siitä voi olla aiempaan verrattuna?
Jäikö iho sellaseksi vanhuksen löysäksi ihoksi?
Diabeteksen syy on useimmiten liian monet syöntikerrat ja verensokerin heittelykin johtuu tästä. Ei ole sellaista kuin nälkäkiukku vaan keho voi huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Tutkimusten pätkäpaastoaminen lisää kuolleisuutta. Onnea valitsemallenne tielle.
Ylipaino lisää kuolleisuutta. Pienikin painonpudotus on hyväksi. Tsemppiä ap:lle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Tämä jatkuva laiduntaminen on suomalaisen nykykulttuurin äärimmäisen merkillinen piirre, ja meidän historiassakin aika tuoretta perua. Ei missään muualla syödä koko ajan.
Ja esim. keskiajalla syötiin vain kahdesti päivässä, vain sairaat ja lapset söivät aamiaista.
Mitä edellistä edellisen rajoittamisajatuksiin tulee, ihminen rajoittaa aina syömistään tavalla tai toisella. Jos ei muuten, niin lompakon vuoksi. Pätkäpaastoillessa ainakin itsellä metkasti kävi niin, että elimistö alkoi rajoittaa itse, ihan kuten eläimellä. "Säännöllisesti" ja "suositusten mukaan" syödessä piti rajoittaa ihan tietoisesti niitä määriäkin, ja että mitä söi. Nykyään syön sitä mitä tekee mieli, silloin kun tekee mieli, niin paljon kuin tekee mieli.
Ilmeisesti se aamupalan pakkopupeltaminen sotki verensokerini aina koko päiväksi. Ei aamupalaa, ei ongelmia. Niin joo, ja syön aamupalan jos tekee mieli. Yleensä ei tee.
Minä sain pätkäpaastolla litteän mahan vaikka ei ruokavalio tai paino muuttunut yhtään.