Onko teidän vanhemmat kyselleet, aiotteko hoitaa heitä vanhana?
Äitini aloitti kyselyn ja painostuksen jo viisikymppisenä. Vähän ennen eläkeikää teki kuolinsiivouksen ja muutti esteettömään kotiin kaiken varalta. Mun mielestä aika surullista tuossa iässä 😞
Kommentit (69)
Eivät ole kyselleet. Ovat sen verran älykkäitä että tietävät kyllä ettei kukaan muuta satojen kilometrien päästä hyvästä työpaikasta työttömyyteen hoitamaan vanhuksia.
Vierailija kirjoitti:
Eivät ole kyselleet. Ovat sen verran älykkäitä että tietävät kyllä ettei kukaan muuta satojen kilometrien päästä hyvästä työpaikasta työttömyyteen hoitamaan vanhuksia.
Työttömät voisi kyllä hoitaa vanhempiaan saadakseen tukia.
Vierailija kirjoitti:
Minkähän takia Suomessa on jopa vastenmielistä pitää huolta vanhemmistaan kun vanhenevat vaikka joissain maissa on itsestään selvää että otetaan vanhus jopa saman katon alle. Olemmeko jotenkin kylmiä ihmisiä? Tietysti eri asia silloin jos vanhemmat kohdelleet huonosti.
Mä nyt nostan tässäkin aihetta koskevassa ketjussa esiin sen, että huolehtia on eri asia kuin hoitaa. Huolehtimista on esimerkiksi se, että hankkii vanhemmilleen ulkopuolista apua, jos nämä ovat itse kykenemättömiä sellaista hankkimaan. Huolehtimista on myös se, että selvittää, mistä erilaisia apuvälineitä olisi saatavilla. Tai vaikka se, että huolehtii vanhempansa pankkiasioista tms. Hoitamista taas on se, etät laittaa vanhemmilleen ruokaa ja tarvittaessa syöttää, nostaa aamulla sängystä ylös, vie aamupesuille, vaihtaa päivävaatteet päälle ja vastaavasti illalla taas laittaa nukkumaan. Vie päivän mittaan vessaan ja/tai vaihtaa vaipat. Pesee vanhuksen hampaat tai hammasproteesit, leikkaa kynnet, rasvaa ihon jne. Viie 1-2 kertaa viikossa suihkuun ellei ole täysin vuodepotilas ja jos on, tekee vuodepesut. Muistisairaan kohdalla estää vanhusta lähtemästä omille teilleen tai jättämästä hellanlevyä päälle yms.
On ihan eri asia olla apuna 1-2 kertaa kuukaudessa tai edes kerran viikossa kuin olla paikanpäällä 24 tuntia vuorokaudessa viikon jokaisena päivänä siten, ettei pysty käymään edes töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvottava.
Aika selvä että saavat pärjätä itse. Lähdin 18 talosta pois ja koulut vedin lainalla ja minimi rahoilla. Jos ei kylvä, ei voi niittää. Hoitakoon itsensä, toivottavasti sijoittivat rahansa paremmin.
Ei. Molemmat jo 80 v. täyttäneitä.
Vierailija kirjoitti:
En nyt tajua. Mitä surullista siinä on että tajuaa muuttaa sopivaan kotiin ennenkuin kunto menee? Oma vanhempani uhriutuu koska ei selvästikään pärjää enää kotonaan ja kaikista avuista huolimatta ei suostu muuttamaan.
Seuraava kämppäni on se lopullinen. Sauna ja hissi/pohjakerros. Hyvä elää siinä ainakin niin kauan kuin mahdollista.
Eivät. Tietävät, että itseni hoitamisessa on jo aivan tarpeeksi. Todennäköisesti elävät myös pidempään kuin minä, koska ovat minua terveempiä.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkähän takia Suomessa on jopa vastenmielistä pitää huolta vanhemmistaan kun vanhenevat vaikka joissain maissa on itsestään selvää että otetaan vanhus jopa saman katon alle. Olemmeko jotenkin kylmiä ihmisiä? Tietysti eri asia silloin jos vanhemmat kohdelleet huonosti.
Mä nyt nostan tässäkin aihetta koskevassa ketjussa esiin sen, että huolehtia on eri asia kuin hoitaa. Huolehtimista on esimerkiksi se, että hankkii vanhemmilleen ulkopuolista apua, jos nämä ovat itse kykenemättömiä sellaista hankkimaan. Huolehtimista on myös se, että selvittää, mistä erilaisia apuvälineitä olisi saatavilla. Tai vaikka se, että huolehtii vanhempansa pankkiasioista tms. Hoitamista taas on se, etät laittaa vanhemmilleen ruokaa ja tarvittaessa syöttää, nostaa aamulla sängystä ylös, vie aamupesuille, vaihtaa päivävaatteet päälle ja vastaavasti illalla taas laittaa nukkumaan. Vie päiv
Hyviä pointteja. Ja voin nyt tuoreen kokemuksen myötä sanoa, että vaikka vanhempi saisi hoitoa muualta, on yhä tavallisempaa että asioiden organisoiminen ja huolehtiminen jäävät omaisten niskoille.
Olen nähnyt niin paljon katkeria lapsia ja lapsenlapsia jotka on puoliksi pakotettu hoitamaan vanhuksiaan, etten purematta niele väitettä että se olisi jossain muussa kulttuurissa jotenkin erityisen ihanaa. Tuntuu että tässä vedotaan entiseen elämään, kun ihmiset eivät eläneet niin vanhoiksi ja yleensäkin osallistuivat kuitenkin vielä kodin askareisiin niin pitkään kuin pystyivät. Se on ihan eri asia kuin hoitaa jossain määrin liikuntakyvytöntä monisairasta vanhusta ympäri vuorokauden, omien töiden ja lasten ohessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvottava.
Sinun mielestäsi on kuvottavaa hoitaa vanhempiaan...?
Hoidan hyvän hoitopaikan ja ehkä maksettua apua.
Kun hän leskenä muutti kauas, sanoimme ettemme ala hoitaa häntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuen suuruudesta riippuen voisin hyvinkin harkita. Puoliso on hoitaja ja tiedän tasan tarkkaan mitä tienaa. Yhden hoitamisesta ei toki voida maksaa samaa, mutta ei omaishoidontuki oikein ole oikealla tasolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuen suuruudesta riippuen voisin hyvinkin harkita. Puoliso on hoitaja ja tiedän tasan tarkkaan mitä tienaa. Yhden hoitamisesta ei toki voida maksaa samaa, mutta ei omaishoidontuki oikein ole oikealla tasolla.
Minä kyllä voisin hoitaa vanhempaani jos siitä saa nettona 1000e. Nykyisellä korvauksen määrällä en lähtis.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kysynyt vaan vaatii että hoidetaan koska "Minä teitä hoidin kun olitte pieniä"
En aio muuttaa täältä ulkomailta hoitamaan vanhempaani ja jättämään koko elämääni sen vuoksi.
Eli vanhempasi jotka tekivät lapset "ettei tarvitse olla vanhaa yksin" joutuvatkin pettymään ja jäävät suorastaan lapsettomien asemaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät tarvinneet kysellä, tietysti hoidan. Minulla on ihanat vanhemmat ja yritän parhaani mukaan autella nyt kun ovat vanhoja. Äidilläni on syöpä eikä enää parane, kyllä minä hoidan. Isä on vielä melko hyvissä voimissa onneksi.
Ei se aina ole ihanuudesta kiinni. Esimerkiksi muistisairaan hoito on oikeasti vaativaa, saati jos on monisairas. Minä ajattelen että vanhempani ansaitsevat asiantuntevaa hoitoa.
Toistaiseksi minä pystyn hoitamaan, äitini käy syöpähoidoissa. Kun se aika koittaa että hän tarvitsee jotain muuta niin toivottavasti sellaista hoitoa on saatavilla (en menisi vannomaan), muistisairautta hänellä ei ole. Kiva että oletat ettei minulla olisi minkäänlaista asiantuntemista, . Kyllä minä v*ttuilun ymmärrän.
Ei ole mitenkään mahdollista että hoitaisin. Joutuisin jättämään oman perheeni, työni ja pienet lapseni, että voisin omia vanhempia hoitaa toisella paikkakunnalla. Miehen vanhemmat ovat eri paikkakunnalla, eli erotakin pitäisi jos molemmat muutettais omien vanhempien kaupunkiin. Tietenkään tässä ei ole järkeä.
Itse teen edunvalvontavaltuutuksen ja hoitotahdon. Jos jonain päivänä olen muistisairaana omissa ulosteissani, enkä enää tunnista kotiani ja rakkaitani, niin toivon että kaikki hoito lopetetaan ja kuolema korjaisi mahdollisimman nopeasti. Minut saa kipata halvimpaan mahdolliseen säilöön enkä halua lasteni minua sellaisena hoitavan. Sukurasitusta on että näin voi terveydelleni käydä.
Muistakaamme tämä keskustelu kun perustelette lapsia vanhuuden turvalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työtön myös menettää ison osan tuestaan kun ryhtyy omaishoitajaksi, kokemusta on, sitä työtä ei kukaan arvosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kysynyt vaan vaatii että hoidetaan koska "Minä teitä hoidin kun olitte pieniä"
En aio muuttaa täältä ulkomailta hoitamaan vanhempaani ja jättämään koko elämääni sen vuoksi.
Eli vanhempasi jotka tekivät lapset "ettei tarvitse olla vanhaa yksin" joutuvatkin pettymään ja jäävät suorastaan lapsettomien asemaan!
Niin? En minä lapsia tehnyt sitä varten että vanhana ei tarvitse olla yksin. Omituinen ajatus. Mutta jostain syystä täälläkin törmää siihen että lapsia tehdään vanhuuden turvaksi.