Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko teidän vanhemmat kyselleet, aiotteko hoitaa heitä vanhana?

Vierailija
23.04.2024 |

Äitini aloitti kyselyn ja painostuksen jo viisikymppisenä. Vähän ennen eläkeikää teki kuolinsiivouksen ja muutti esteettömään kotiin kaiken varalta. Mun mielestä aika surullista tuossa iässä 😞

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma tässä on aina ollut se että vanhempani kuvittelevat elävänsä ikuisesti. Olen pyytänyt muuttamaan luokseni, että hoitaminen olisi helpompaa. Ei käy, haluavat asua omassa talossaan.  Alkaa olla jo hankalaa hoitaminen kun olen lähes 60 vuotta matkustanut huolehtimaan heidän asioistaan ja nyt viimeiset 10 vuotta vielä rankempaa kun molemmilla muistisairaus. Kun rupesi oma terveys menemään hankin kotiapua. Siinä oli kuukausien tappelu että rupesivat ottamaan sitä vastaan. Siltikin huolehtimista ja hoitamista riittää. Omaa elämää minulla ei ole oikein koskaan ollut, vanhempani ovat koostaneet minulle sen että muutin kotoa enkä jäänyt hoitamaan heitä ja asumaan heidän luonaan loppuelämäni ajan, mitä olisivat halunneet.

Vierailija
42/69 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tehkää lapsia, kuka muuten käy katsomassa kun olette vanhoja?". Tässä se nähdään, perheellisten jatkuva virsi ja naukuna kun lapsettomia vastassa on yksinäinen vanhuus. No eipä niitä lapsia vanhukset kiinnosta pätkääkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät ole kyselleet. Ovat sen verran älykkäitä että tietävät kyllä ettei kukaan muuta satojen kilometrien päästä hyvästä työpaikasta työttömyyteen hoitamaan vanhuksia.

Työttömät voisi kyllä hoitaa vanhempiaan saadakseen tukia.

Tuen suuruudesta riippuen voisin hyvinkin harkita. Puoliso on hoitaja ja tiedän tasan tarkkaan mitä tienaa. Yhden hoitamisesta ei toki voida maksaa samaa, mutta ei omaishoidontuki oikein ole oikealla tasolla. 

Työtön myös menettää ison osan tuestaan kun ryhtyy omaishoitajaksi, kokemusta on, sitä työtä ei kukaan arvosta.

Siksiki sen omaishoidon tuen pitäisi olla jotain muuta kuin mitä se nyt on. 

Vierailija
44/69 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan täällä keskustelu missä pohditaan että kannattaa hankkia samanikäinen puoliso jotta on vanhana seuraa. Eiköhän siinäkin piile taka-ajatuksena se että se kumppani sitten huolehtii kun ikää tulee. Mutta tällöin kyllä kannattaa hankkia nuorempi. Se olisi fiksumpaa.

Vierailija
45/69 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät tarvinneet kysellä, tietysti hoidan. Minulla on ihanat vanhemmat ja yritän parhaani mukaan autella nyt kun ovat vanhoja. Äidilläni on syöpä eikä enää parane, kyllä minä hoidan. Isä on vielä melko hyvissä voimissa onneksi.

Ei se aina ole ihanuudesta kiinni. Esimerkiksi muistisairaan hoito on oikeasti vaativaa, saati jos on monisairas. Minä ajattelen että vanhempani ansaitsevat asiantuntevaa hoitoa. 

Toistaiseksi minä pystyn hoitamaan, äitini käy syöpähoidoissa. Kun se aika koittaa että hän tarvitsee jotain muuta niin toivottavasti sellaista hoitoa on saatavilla (en menisi vannomaan), muistisairautta hänellä ei ole. Kiva että oletat ettei minulla olisi minkäänlaista asiantuntemista, . Kyllä minä v*ttuilun ymmärrän.

Öö? Ei tässä nyt kyllä kommentoitu muuta kuin sitä että ihanuus ei välttämättä liity siihen hoitaako vanhempiaan vai ei. En tiedä miksi otit sen vittuiluna. 

Vierailija
46/69 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät tarvinneet kysellä, tietysti hoidan. Minulla on ihanat vanhemmat ja yritän parhaani mukaan autella nyt kun ovat vanhoja. Äidilläni on syöpä eikä enää parane, kyllä minä hoidan. Isä on vielä melko hyvissä voimissa onneksi.

Ei se aina ole ihanuudesta kiinni. Esimerkiksi muistisairaan hoito on oikeasti vaativaa, saati jos on monisairas. Minä ajattelen että vanhempani ansaitsevat asiantuntevaa hoitoa. 

Pidän varsin erikoisena vastauksena. Sinä siis oletat että vain laitoksessa voi saada asiantuntevaa hoitoa? Jos joku haluaa vanhempansa itse hoitaa sitäkin alapeukutetaan ja oletetaan ettei hänellä voisi esim olla hoitajan koulutusta ja kokemusta? 

Vierailija
47/69 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei todellakaan ole kyselleet, ymmärtävät että meillä lapsilla on omakin elämä. Heitteille ei tietenkään jätetä, mutta ei kenelläkään meistä ole mahdollisuutta alkaa omaishoitajaksi.

48/69 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 30: "Hyviä pointteja. Ja voin nyt tuoreen kokemuksen myötä sanoa, että vaikka vanhempi saisi hoitoa muualta, on yhä tavallisempaa että asioiden organisoiminen ja huolehtiminen jäävät omaisten niskoille. 

Olen nähnyt niin paljon katkeria lapsia ja lapsenlapsia jotka on puoliksi pakotettu hoitamaan vanhuksiaan, etten purematta niele väitettä että se olisi jossain muussa kulttuurissa jotenkin erityisen ihanaa. Tuntuu että tässä vedotaan entiseen elämään, kun ihmiset eivät eläneet niin vanhoiksi ja yleensäkin osallistuivat kuitenkin vielä kodin askareisiin niin pitkään kuin pystyivät. Se on ihan eri asia kuin hoitaa jossain määrin liikuntakyvytöntä monisairasta vanhusta ympäri vuorokauden, omien töiden ja lasten ohessa. "

Näinhän se on. Mä sairastuin nivelreumaan 34-vuotiaana (diagnoosin sain vuotta myöhemmin) ja vaikka sairaus on - onnekseni - mulla edennyt hitaasti, se on kuitenkin edennyt. Vielä 15 vuotta sitten, kun vanhempani olivat 80- ja 82-vuotiaita, mä olisin pystynyt heidät ihan hoitamaankin. Sairaanhoitajan koulutus taustalla, joten olisin voinut tehdä monet sellaisetkin asiat itse, mihin olisi tarvittu kotisairaanhoitoa. Mutta en mä enää moneen vuoteen ole pystynyt ja vanhempani alkoivat tarvita sellaista hoitamista vasta noin vuosi sitten. Oli melkoista vääntämistä saada vanhempani hyväksymään ulkopuolinen apu (ensi siivoojat kotiin ja sen jälkeen kotihoito), kun olisivat halunneet, että mä hoidan, Kun kerran on sairaanhoitajan koulutuskin. 

Tulevaisuudessa vanhuuseläkkeelle päästään vasta 70-vuotiaina, joten siinä on monella tekemistä, jos pitäisi hoitaa ne vanhuksensakin vielä. 

Vierailija
49/69 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa huolehtia vanhemmastani koska juuri ja juuri jaksan huolehtia itsestäni. Onneksi on sisaruksia. Eli kannattaa tehdä monta lasta niin joku heistä SAATTAA hoitaa vanhempiaan :D (meitä on seitsemän)

Vierailija
50/69 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pidän varsin erikoisena vastauksena. Sinä siis oletat että vain laitoksessa voi saada asiantuntevaa hoitoa? Jos joku haluaa vanhempansa itse hoitaa sitäkin alapeukutetaan ja oletetaan ettei hänellä voisi esim olla hoitajan koulutusta ja kokemusta? 

Juuri yläpuolella tähän vastasin. Tulkitset kommenttini nyt ääripäähän ja pahimman kautta. 

Vierailija
51/69 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät ole kyselleet. Ovat sen verran älykkäitä että tietävät kyllä ettei kukaan muuta satojen kilometrien päästä hyvästä työpaikasta työttömyyteen hoitamaan vanhuksia.

Tuen suuruudesta riippuen voisin hyvinkin harkita. Puoliso on hoitaja ja tiedän tasan tarkkaan mitä tienaa. Yhden hoitamisesta ei toki voida maksaa samaa, mutta ei omaishoidontuki oikein ole oikealla tasolla. 

Työtön myös menettää ison osan tuestaan kun ryhtyy omaishoitajaksi, kokemusta on, sitä työtä ei kukaan arvosta.

Siksiki sen omaishoidon tuen pitäisi olla jotain muuta kuin mitä se nyt on. 

Tuki riippuu hoidettavan kunnosta. Alimmillaan muistaakseni 525€/kk ja koska työttömän suojaosuus poistettiin niin käteen ei jää oikeastaan mitään mutta raskasta työtä sen sijaan saat tehdä etkä voi välttämättä työllistyä muualle koska sitä omaista on hoidettava. Köyhyysloukku. ai niin mutta Purra oli sitä mieltä että omaishoitajat voivat tuosta vaan lähteä muualle töihin, siinä meillä varsinainen "asiantuntija".

Vierailija
52/69 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On eri asia huolehtia että vanhemmat saavat tarvitsemansa hoidon, esim. auttamalla hakemusten, lappusten ja kelan kanssa. Mutta en ole menossa mitään vapaaehtoista hoitotyötä tekemään yhteiskunnan säästöjen mahdollistamiseksi, minulla on työ ja oma elämä ja maksan veroja.

Äitini unelmoi että muuttaisi meille asumaan. Olen kuitannut asian aina sillä että eihän hänkään omaa äitiään ottanut kotiinsa tai käynyt auttamassa, vanhainkodilla ja sairaalassa mummokin viimeiset vuotensa vietti.

Vierailija
53/69 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuvottava.

Sinun mielestäsi on kuvottavaa hoitaa vanhempiaan...?

Kommenttisi oli todella kuvottava siihen nähden, että joku oli selittänyt mm. kokemastaan hyväksikäytöstä ja muista kohtaamistaan todella vakavista asioista. Tästä otettuna esimerkkinä sinun mielestäsi vastaavaa kokeneen, taloudellisesti huono-osaisen ihmisen täytyisi vaan antaa kaiken olla ja hoitaa vanhempansa kaikesta siitä huolimatta, jotta pärjää yhteiskunnassa. Mieti vähän mitä kirjoitat.

Vierailija
54/69 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On eri asia huolehtia että vanhemmat saavat tarvitsemansa hoidon, esim. auttamalla hakemusten, lappusten ja kelan kanssa. Mutta en ole menossa mitään vapaaehtoista hoitotyötä tekemään yhteiskunnan säästöjen mahdollistamiseksi, minulla on työ ja oma elämä ja maksan veroja.

Äitini unelmoi että muuttaisi meille asumaan. Olen kuitannut asian aina sillä että eihän hänkään omaa äitiään ottanut kotiinsa tai käynyt auttamassa, vanhainkodilla ja sairaalassa mummokin viimeiset vuotensa vietti.

Hitsi kun tämä ei meillä toimi. Äitini hoiti mummon kotonaan ja myöskin sairaala oli viimeinen osoite. Ei millään ymmärrä miksi emme halua häntä kotiimme asumaan.

Vierailija
55/69 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sinulla on hoitajan koulutusta ja kokemusta JA haluat harrastaa sitä vielä vuorotyön päälle vapaa-ajallasikin niin anna mennä. Suurimmalle osalle se vanhuksen vaippojen vaihto ei ole päivätyön ohella vähäisen vapaa-ajan harrastus nro 1.

Vierailija
56/69 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeasti sairaan tai muistisairaan omaishoitajaksi ei ikinä kannata virallisesti alkaa. Vanhus ei saa sitä oikeasti tarvitsemaansa hoitoa tai laitospaikkaa sitten, kun sen tarve on, koska sosiaalipuoli kuittaa kaikki avunpyynnöt jatkossa sillä että vanhus saa jo kaiken avun kotonaan 24/7. Edes kotihoitoa eivät anna.

Esim. muistisairaan ihmisen hoito on 24/7 kolmivuorotyötä. Siinä menetät omat yöunet, kun muistisairas on lähdössä joka yö klo 2 "töihin".

Vierailija
57/69 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuvottava.

Sinun mielestäsi on kuvottavaa hoitaa vanhempiaan...?

Kommenttisi oli todella kuvottava siihen nähden, että joku oli selittänyt mm. kokemastaan hyväksikäytöstä ja muista kohtaamistaan todella vakavista asioista. Tästä otettuna esimerkkinä sinun mielestäsi vastaavaa kokeneen, taloudellisesti huono-osaisen ihmisen täytyisi vaan antaa kaiken olla ja hoitaa vanhempansa kaikesta siitä huolimatta, jotta pärjää yhteis

No ei nyt silloin tarvitsisi hoitaa mutta jos välit on hyvät niin omituista jos mieluummin räkii kattoon kuin auttaa vanhempiaan.

Vierailija
58/69 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä molempien vanhemmat jo haudassa. Rumasti sanoen kiitos siitä. Yksi asia vähemmän huolehdittavana.

Vierailija
59/69 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei onneks ja tietää ne kyllä etten hoitaisikaan. Asun muualla.

Vierailija
60/69 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ole kyselleet, mutta tottakai autetaan parhaan kyvyn mukaan. On vaan turhan monta sataa kilsaa tässä välissä matkaa, mikä hankaloittaa.