Loukkaannutteko jos kaupan henkilökunta seuraa?
Kysymys otsikossa eli jäin miettimään: olenko ainut, joka loukkaantuu siitä jos myymälässä kierrellessään joko henkilökunnan jäsen tai pahimmassa tapauksessa myymäläetsivä selvästi seuraa perässänne silmä kovana?
Tänään suuressa kirjakaupassa odotin ystävääni ja kävin samalla äitienpäiväksi sopivia lahjoja ja kirjoja läpi. Myyjä seurasi minua pöydästä toiseen selvästi touhujani seuraten, ei siis tullut kysymään voiko olla avuksi eikä edes tervehtinyt mutta seurasi touhujani silmä kovana. Onko mielestänne pikkumaista ottaa tuollaisesta itseensä?
Mua tuollainen selvä myymälävarkaaksi epäileminen inhottaa, koska en ole eläissäni varastanut mitään. Tuommoiset tilanteet jää vaivaamaan ja jään miettimään mikä minussa saa henksun varastutkan värähtämään. Olin ihan siististi ja asiallisesti pukeutunut ja juuri kampaajalta tullut (vapaapäivä tänään), mutta muhun tuollainen vaikuttaa niinkin että ryhdyn epäilemään habitustanikin että mikä mussa on vialla. Samalla tuumin ettei olisi oikein kulkea kenenkään perässä haukankatseen kera ihan riippumatta siitä, miltä asiakas näyttää. En haluaisi että esim punkkarinuorten perässä roikutaan epäilevin katsein yhtään sen enempää kuin itsenikään (kolmikymppinen toimistotäti).
Mutta: suututtaako teitä jos havaitsette kaupoissa perässänne kulkevan kyylän?
Kommentit (174)
Hienoa, että kerroit missä kysymys luuraa. Olisko lisäkysymyksiä?
En mä varsinaisesti loukkaannu mutta lähden pois.
Eipä tule niin paljoa kiinnitettyä huomiota muihin ihmisiin että tuollaista huomaisin. Seuratkoon jos haluaa seurata, tylsää hommaa vaan kun en jää mistään "kiinni".
Miksi ne minua seuraisi? En ole ainakaan huomannut sellaista tapahtuvan.
Esitän entistä epäilyttävämmän näköistä, niin saavat jännitystä elämäänsä.
Se tuntuu vähän oudolta jos se näkyy selvästi, että joku tulee aina viereen järjestelemään jotain. Tai juoksee siinä. Usein otan vain tuotteen koriin / kärryyn ja vaihdan paikkaa, koska on kiire päästä ulos kaupasta joskus. En voi olla yhdellä hyllyllä loputtomasti, toki ensin pitää valita. Suosittelen jotain kameravalvontaa ja valvomoa ammattilaisten tekemänä. Nyt en ole jaksanut ajatella liiaksi kuka juoksee ja missä, vai juokseeko edes, on muut asiat päällimmäisenä.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen ap:lle terapiaa.
Kiitos suosituksesta, käyn jo! Tunnistan kyllä sen totuuden, että joo: eipä tuollaisen pikkuseikan ehkä "pitäisi" pilata mun päivää mutta silti kyllä pilaa. Siksi yritän täällä kyselläkin että ottaako tuollainen teitä muuta pannuun näin paljon jos huomaatte vai otanko asiasta kohtuuttomia kierroksia. Vissiin sitten otan, kiitos vastanneille!
Ap
Onhan se loukkaavaa. Joskus pienisieluiset käyttävät minimaalista valtaansa näin. Ehkä näytit Ap liian hyvältä, sinut piti pudottaa takaisin maan pinnalle. Tai hän norkoili auttaakseen sinua, näytit sellaiselta, jota pitää palvella,
Ei oo koskaan käynyt noin, joten en tiedä. Lähtisin pois varmaan.
Jos seuraavat niin kaivelen taskuja useammin ja olen muutenkin epäilyttävän näköinen.
Vierailija kirjoitti:
Esitän entistä epäilyttävämmän näköistä, niin saavat jännitystä elämäänsä.
Kuulostaa hauskalta. Mikä on tarpeeksi epäilyttävä asukokonaisuus ja liikesarja? En aio itse kokeilla tuota kyllä.
Ahaa! Tiesittekö, että heillä on myös myymäläetsiviä käytössä? Ovat muka tavallisen asiakkaan näköisiä ja katselevat tavaroita, joskus hieman liian lähellä, kuitenkaan eivät osta mitään. Ilmeisesti varastamista tapahtuu niin paljon, että kaikkia keinoja käytetään.
En loukkaannu. En ole edes huomannut että joku mua seuraisi. En kiinnitä mitään huomiota siihen mitä muut asiakkaat, myyjät tai vartijat touhuavat. Jos joku on mua seurannut niin mitä sitten, onpahan saanut kulutettua aikaansa johonkin joskin ihan turhaan.
Vain silloin kiinnitän huomiota muihin jos sattuu jotain epätavallista, mutta erittäin harvoin sellaista sattuu. Muistan vain yhden kerran kun nuori mies kimpaantui nuorelle myyjälle, syytä en tiedä.
Uteliaisuus herää: kun minä kerta olen niiiin taviksen näköinen, niin millähän perusteella tuon silmissä potentiaalinen rosvo?
Myös tulee mietittyä kyylääjän ammattitaitoa erottaa mahdolliset rosvot
En koska omassa tapauksessani tiedän sen olevan näyttelemistä. Joku läpällä pyytänyt tekemään noin
Voih toista se on sitten muissa tapauksissa. Ei varmaan kivaa.
Vierailija kirjoitti:
Se tuntuu vähän oudolta jos se näkyy selvästi, että joku tulee aina viereen järjestelemään jotain. Tai juoksee siinä. Usein otan vain tuotteen koriin / kärryyn ja vaihdan paikkaa, koska on kiire päästä ulos kaupasta joskus. En voi olla yhdellä hyllyllä loputtomasti, toki ensin pitää valita. Suosittelen jotain kameravalvontaa ja valvomoa ammattilaisten tekemänä. Nyt en ole jaksanut ajatella liiaksi kuka juoksee ja missä, vai juokseeko edes, on muut asiat päällimmäisenä.
Niin just tuo mua ärsyttää jos on liian päivänselvää, että "tulen tässä nyt kahden metrin päässä perässäsi hyllyltä toiselle" eli mä en mene uudelleen kauppaan, jossa asiakasta epäillään täysin syyttä ja seurataan noin itsestäänselvästi ympäri kauppaa. Oli laitimmainen kerta kun vierailen kyseisessä kirjakaupassa, joten pistää miettimään että liian tökerö valvonta johtaa pidemmän päälle myös myynninmenetyksiin kaupoissa. On sitten vissiin kustannuskysymys ettei sitä valvontaa voi hoitaa juuri kameravalvonnalla tavalla, jolla ei viestitä asiakkaalle päivänselvästi "kohtelemme sinua varkaana".
Se mun perässä kulkenut haukansilmäimen kyylä katosi muuten saman tien kun ystäväni liittyi seuraani, että ehkä hänellä oli sitten riittävän rehellisen ihmisen aura. (Ja mulla ei.) :D
Vierailija kirjoitti:
Ahaa! Tiesittekö, että heillä on myös myymäläetsiviä käytössä? Ovat muka tavallisen asiakkaan näköisiä ja katselevat tavaroita, joskus hieman liian lähellä, kuitenkaan eivät osta mitään. Ilmeisesti varastamista tapahtuu niin paljon, että kaikkia keinoja käytetään.
Joo, nyt tuli mieleen että jostain joskus kauan sitten luin näistä myymäläetsivistä, unohdin samantien ja muistui nyt mieleen kun niistä mainitsit.
Eipä ole koskaan seurannut tai sitten en ole huomannut.
En. Työtään he vaan tekevät. Ei mulla ole mitään salattavaa tai loukkaannuttavaa siitä.