Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sain potkut työkokeilusta.

Vierailija
23.04.2024 |

Olen ollut työkokeilussa  9 eurolla päivässä ja 5 tuntia päivässä ja olisi pitänyt kuulemma jäädä ylitöihin kantamaan tavaraa mistä ei ole sovittu kenenkään kanssa. Sanoin että menen toisiin töihin josta tienaan oikeaa palkkaa. Eka tuli varoitus ja pian tuli lappu että en saa jatkaa työkokeilussa. Eihän ylitöistä saa edes rahaa et mitä vittua menin huutamaan sinne toimistoon. Sanoivat vaan että työ pitää hoitaa se mitä annetaan eikä niitä jätetä kesken. Okei vedän asian oikeuteen jos tulee karenssi.

Kommentit (88)

Vierailija
61/88 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työsuhteessahan ylityötä saa teettää vain työntekijän siihen suostuessa.

Sama pätee työkokeiluunkin. Eli se, että sanoo, ettei voi jäädä, olisi riittänyt. 

Vierailija
62/88 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en tajua koko työkokeilua. Mikä idea siinä edes on 😲

Kun itse jäin työttömäksi yli 10 vuoden työsuhteesta kun toimipisteeni siirtyi toiseen maahan, ehdotettiin minulle TE-toimistossa työkokeilua. Koin sen loukkaavana. Olin vasta tehnyt töitä yli 10 vuotta ja ylimielinen tätihenkilö tuumaa, että "sun kannattaisi nyt kokeilla miten töiden tekeminen onnistuu". Tuli sellainen olo kuin olisin Kafkan romaanissa.

Onneksi työllistyin ennen työkokeilun alkamista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/88 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerran olin kuntouttavassa työssä itse ja työaika oli 8-12. Muutto alkoi vasta 12 aikaan ja lähdin kotiin koska työaika loppui 12 aikaa tasan. Sain kauheesti valituksia koska  heillä oli sopimus muutosta joka oli vielä hankala koska piti yhden talon vintiltä kantaa kamaa ulos ja autoon. Olisi kuulemma pitänyt jäädä ylitöihin mutta se olis tiennyt 5 tuntia ainakin ja eivät maksa siitä mitään. Kuulemma saa vapaapäivän mutta minua ei kiinnostanut. Työsopimuksessa lukee työaika ja sitä  noudatan ja ne joka työkkäristä soitti minulle että tutkivat asiaa. Sanoin sille naiselle että mikä helvetin tutkinta koska noudatin työaikaa. Seuraavalla viikolla minut erotettiin ja uhattiin karenssilla. Sanoin että sitten että kunnan pitää järjestää avustaja minulle siihen asiaan ja se tulee kalliiksi. Kunnan sosiaaliasiamies on se joka hoitaa niitä asioita. 

Alkaa ymmärtää, kun näitä lukee, että työkokeiluihmisillä voi olla hyvinkin paljon sosiaalisen kanssakäymisen ongelmia ja joustamattomuutta. Onneksi on työpaikkoja, joissa on taulukkopalkka ja tarkka työaika. 

Niin. On hyvä ymmärtäää, ettei palkaton ole valmis joustamaan samalla tavalla kuin sioin jos palkka maksetaan. Miten tätä on vaikea ymmärtää. Ihan se sama ihminen, joka kieltäytyy joustoist tai ylitöistä palkattomassa hommassa, toki voi olla hyvinkin joustava työntekijä kun käypä palkka juoksee. Hyödyn pitää kukea molempiin suuntiin, että homma toimii, tietenkin.

Vierailija
64/88 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä ylipäätänsä teet 9 euron työkokeilussa, jos sinulla on mahdollisuus mennä toisiin töihin, joista tienaat oikeaa palkkaa?! Eihän tuossa ole mitään järkeä!

Vierailija
65/88 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tulisi karenssi, kun olet menossa toisiin töihin? BUAHAHAHAHAHAHAHA🤭😁🤭😁🤭😁🤭🤣🤣🤣🤣🤣

Vierailija
66/88 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Orjana yrittävät pitää. Ja miten työn voi jättää kesken jos sitä ei ole edes aloitettu. Hommatkoot potkut sitten. Jos he irtisanovat niin silloin et voi joutua karenssiin. Mutta jos itse lähet käveleen niin karenssi voi olla mahdollista. 

Jos saa potkut ja se katsotaan itseaiheutetuksi, niin tulee karenssi ja tässäkin tapauksessa on hyvä huomioida, että nyt puhuu vain tämä tekijä, joka ei vaikuta kovin luotettavalta, että kunhan siellä työkkärissä lukevat sen työnantajan lausunnon, niin sitä yleensä uskotaan vahvemmin.

Epäselvissä tapauksissa, sitä karenssia voidaan sitten lyhentään, yksi kaveri sain esimerkiksi 1kk karenssin, ei tullut 3kk.

Vierailija
67/88 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tässä nyt jätetä jotain kertomatta :)

Vierailija
68/88 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle työkokeilussa valitettiin, että olen liian hidas ja hommat siksi seisoo muualla. Eli korvasin siellä ilmeisesti palkattua työvoimaa. Sama pomo valitti poissaoloista jotka johtui siitä sairaudesta jonka syystä olin koko kokeilussa. 

Luuletko, että kukaan ottaisi ketään työkokeiluun, ellei korvaa jotain tarvetta työvoimalle. Työntekijöiltä menee myös aikaa kokeilijan aiheuttamaan byrokratiaan ja ohjaustarpeeseen eikä yritys saa mitään muuta korvausta kuin työkokeilijan työpanoksen. 

Aikanaan omaan firmaani tuli työkokeilija. Sanoin, että tarvitsen apulaisen, että onko hänellä tosiaan halua ja kykyä korvata se osa-aikainen apulainen. Vanotti, että on. No, meni kaksi viikkoa niin hän teki ap:t ja nokkelana kommentoi jotain siitä, että luonnollisesti minun yrittäjänä tulee venyä (hänen opastamisensa a

Onko näitä periaatteita tosiaan noin vaikea ymmärtää. Ei todella pidä ottaa työkokeilijaa tai harjoittelijaa, jos tarkoitus on teettää sama homma (kuin palkkatyöläisellä), mutta ilman palkkaa tai muuta merkittävää lisäetua.

Ainakin itseni on/ oli, koska kaikille muille sanoin sitten suoraan EI. Tämä harjoittelija otti itse oma-aloitteisesti yhteyttä kahdesti. Ei ollut itsellä mielessä hakea työkokeilijaa. Kerroin, että hänen harjoittelunsa aikaan osuu sesonki ja jos otan hänet, hänen on osallistuttava ihan oikeasti työhön ja ko. sesonki vaatii itseltäni isoa venymistä. Ei sitä olisi ollut sitä 5 h päivässä mitenkään tiukkatahtisesti, mutta löysästi ehkä olisi saanut aikaan fiksun kokonaisuuden, eikö se ole tarkoitus kokeilla työntekoa ja ottaa taidot ruosteesta? Hän vakuutteli, että on omatoimisesti tehnyt samoja hommia aiemmin ja tekee mielellään. Koska hänellä oli käytössään firman toinen tietokone ja työpiste, en olisi voinut samaan aikaan palkata töihin toista. 

Ei tullut mieleen alkaa puhua suunnitelmistani jatkolle ja eduista heti alkuun ja onneksi en puhunut, muuten huono työntekijä olisi saattanut jäädä roikkumaan. Ajattelin, että parin kk kohdalla alan puhua tulevaisuudesta, eduista ja rahasta, mutta homma kaatui kahteen viikkoon, kun hän koki epäreiluksi tehdä työtä, josta minä tienaan rahaa. Ei kuitenkaan kokenut epäreiluksi sitä, etten tienannut mitään niinä hetkinä, kun kahden viikon ajan opastin häntä työtehtäviin (tai tienasin alempaa tuloa, koska opetus vei oman aikansa). Eikä ollut kokenut asiaa epäreiluksi omissa yhteydenotoissaan. Hän sanoi, että on ihan luonnollista, että yrittäjä venyy. Joo, niin on, muttei kiiresesonkina ilmaisena mentorina työkokeilijalle. 

Vierailija
69/88 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerran olin kuntouttavassa työssä itse ja työaika oli 8-12. Muutto alkoi vasta 12 aikaan ja lähdin kotiin koska työaika loppui 12 aikaa tasan. Sain kauheesti valituksia koska  heillä oli sopimus muutosta joka oli vielä hankala koska piti yhden talon vintiltä kantaa kamaa ulos ja autoon. Olisi kuulemma pitänyt jäädä ylitöihin mutta se olis tiennyt 5 tuntia ainakin ja eivät maksa siitä mitään. Kuulemma saa vapaapäivän mutta minua ei kiinnostanut. Työsopimuksessa lukee työaika ja sitä  noudatan ja ne joka työkkäristä soitti minulle että tutkivat asiaa. Sanoin sille naiselle että mikä helvetin tutkinta koska noudatin työaikaa. Seuraavalla viikolla minut erotettiin ja uhattiin karenssilla. Sanoin että sitten että kunnan pitää järjestää avustaja minulle siihen asiaan ja se tulee kalliiksi. Kunnan sosiaaliasiamies on se joka hoitaa niitä asi

Niin. On hyvä ymmärtäää, ettei palkaton ole valmis joustamaan samalla tavalla kuin sioin jos palkka maksetaan. Miten tätä on vaikea ymmärtää. Ihan se sama ihminen, joka kieltäytyy joustoist tai ylitöistä palkattomassa hommassa, toki voi olla hyvinkin joustava työntekijä kun käypä palkka juoksee. Hyödyn pitää kukea molempiin suuntiin, että homma toimii, tietenkin.

Siis kokeilija ei laske mitään arvoa sille, että hänet OTETAAN jonnekin jalkoihin pyörimään ja opastettavaksi?

Vierailija
70/88 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Orjana yrittävät pitää. Ja miten työn voi jättää kesken jos sitä ei ole edes aloitettu. Hommatkoot potkut sitten. Jos he irtisanovat niin silloin et voi joutua karenssiin. Mutta jos itse lähet käveleen niin karenssi voi olla mahdollista. 

Jos saa potkut ja se katsotaan itseaiheutetuksi, niin tulee karenssi ja tässäkin tapauksessa on hyvä huomioida, että nyt puhuu vain tämä tekijä, joka ei vaikuta kovin luotettavalta, että kunhan siellä työkkärissä lukevat sen työnantajan lausunnon, niin sitä yleensä uskotaan vahvemmin.

Epäselvissä tapauksissa, sitä karenssia voidaan sitten lyhentään, yksi kaveri sain esimerkiksi 1kk karenssin, ei tullut 3kk.

Minä yritin selvittää te-toimiston nettisivuilta voiko työkokeilusta aiheutua jossain tilanteessa karenssi.

Nettisivuilla puhutaan työkokeilusopimuksen purkamisesta. Mutta tämän purkamispuheen yhteydessä ei puhuta karenssista.

Sen sijaan samassa tekstissä puhutaan työkokeilun keskeyttämisestä, työkokeilija keskeyttää, sekin on kuulemma sallittua, mutta tässä keskeyttämisen yhteydessä puhutaankin sitten jo siitä, että joissain tapauksissa keskeyttäminen voi vaikuttaa työttömyysturvan saamiseen.

SINÄNSÄ kun on KOKEILU, jossa on tarkoitus kokeilla sopiiko ko. työhön, niin mun mielestä viranomaistaholta karenssin asettaminen on noloa....

https://toimistot.te-palvelut.fi/tyokokeilun-kaytannot-ja-saannokset

Vierailija
71/88 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä kävi nuorempana hyvä tuuri työkokeilupaikan kanssa. Kaikki meni kuten pitikin ja se liittyi alaan, jolle lopulta työllistyin. Työpaikalla kohdeltiin tasavertaisena ja sain sieltä kavereitakin. Työkokeilu katsottiin jopa hyvänä juttuna työhaastattelussa alan opiskelujen jälkeen. 

Jos tämä aloitus pitää paikkansa, niin on karua meininkiä nykyään monessa paikassa. Kun nämä uudet työllistymistoimet tulivat voimaan, niin läheisellä Tokmannilla käydessä oli yhteensä viisi uutta työntekijää ja kaikki olivat työkokeilijoita. Ikä jokaisella 50+. He pitivät ohjaajansa kanssa palaveria myymälän puolella (onko tämäkään reilua?), jossa ohjaaja kovaan ääneen kailotti työkokeilusta ja työkkäristä jne. 

Työkokeilun pitäisi olla nimenomaan väylä työllistymiseen tai opiskeluun, ei hyväksikäyttöä. Onhan tää yrityksille jäätävä säästö, kun etenkin sesongeiksi ottavat puljun työkokeilijoita täyteen eikä tarvitse palkata ketään. Ja aivan selkeästi kokeilijoilla palkataan työvoimaa! Se joka muuta väittää, niin valehtelee. Huhheijaa mitä touhua. 

Vierailija
72/88 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein.

Itse olen todennut vastaavissa tilanteissa että "tätä ei ole kirjattu työsopimukseen ja mulla on muutakin tekemistä".

Vierailija
73/88 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidat olla trolli? Mikset tehnyt sopimusta yksi päivä viikossa 4 tuntia. Niin ne yrittävät minuakin saamaan tekemään koko viikkoa täysillä tunneilla. Sanoin että teen vain 1 päivä viikossa 4 tuntia päviä sopoimukia. Ei ollut mitään nokan koputtamaista kellään asiaan

Vierailija
74/88 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun itse jäin työttömäksi yli 10 vuoden työsuhteesta kun toimipisteeni siirtyi toiseen maahan, ehdotettiin minulle TE-toimistossa työkokeilua. Koin sen loukkaavana. Olin vasta tehnyt töitä yli 10 vuotta ja ylimielinen tätihenkilö tuumaa, että "sun kannattaisi nyt kokeilla miten töiden tekeminen onnistuu". Tuli sellainen olo kuin olisin Kafkan romaanissa.

Ideana on kokeilla alaa tai ammattia TAI pitkän poissaolon jälkeen käydä katsomassa, mitä puutteita osaamisessa on. Käytännössä tähän riittää 1-2 kk, sen jälkeen ei mennä töihin vaan opiskelemaan. Moni kuvittelee, että se on palkaton koeaika, mutta ei ole. Jostain syystä työkokeilut on mittaa 6 kk, jolloin sen alkuperäinen idea katoaa.

Vierailija
75/88 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä kävi nuorempana hyvä tuuri työkokeilupaikan kanssa. Kaikki meni kuten pitikin ja se liittyi alaan, jolle lopulta työllistyin. Työpaikalla kohdeltiin tasavertaisena ja sain sieltä kavereitakin. Työkokeilu katsottiin jopa hyvänä juttuna työhaastattelussa alan opiskelujen jälkeen. 

Jos tämä aloitus pitää paikkansa, niin on karua meininkiä nykyään monessa paikassa. Kun nämä uudet työllistymistoimet tulivat voimaan, niin läheisellä Tokmannilla käydessä oli yhteensä viisi uutta työntekijää ja kaikki olivat työkokeilijoita. Ikä jokaisella 50+. He pitivät ohjaajansa kanssa palaveria myymälän puolella (onko tämäkään reilua?), jossa ohjaaja kovaan ääneen kailotti työkokeilusta ja työkkäristä jne. 

Työkokeilun pitäisi olla nimenomaan väylä työllistymiseen tai opiskeluun, ei hyväksikäyttöä. Onhan tää yrityksille jäätävä säästö, kun etenkin sesongeiksi ottavat puljun työkokeilijoita täyteen eik

Työkokeilijan pitäisi lukea tekemänsä sopimus ja hyväksyä se, että ei ole työvoimaa. Sopimukseen vedoten voi kieltäytyä esim. avaamasta aamulla klo 6 ovia tavarantuojille.

Vierailija
76/88 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkokeilu ei ole työsuhde joten karenssit ym ei koske sitä. Lisäksi 5h on maksimi mitä voi tehdä töitä päivässä työkokeilussa. Ylitöitä ei ole laillista tehdä vaikka haluaisi.

Vierailija
77/88 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taidat olla trolli? Mikset tehnyt sopimusta yksi päivä viikossa 4 tuntia. Niin ne yrittävät minuakin saamaan tekemään koko viikkoa täysillä tunneilla. Sanoin että teen vain 1 päivä viikossa 4 tuntia päviä sopoimukia. Ei ollut mitään nokan koputtamaista kellään asiaan

Yksi päivä viikossa ja 4 tuntia, ei kyllä ole vaikuta hyödylliseltä työkokeilulta työnantajan, eikä työkokeilijan kannalta. Varsinkin jos työkokeilu kestää vain kuukauden tai kaksi.

Vierailija
78/88 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkokeilu ei ole työsuhde joten karenssit ym ei koske sitä. Lisäksi 5h on maksimi mitä voi tehdä töitä päivässä työkokeilussa. Ylitöitä ei ole laillista tehdä vaikka haluaisi.

4-8 tuntia voi tehdä päivässä, viitenä päivänä viikossa. 

Eikä noista ylitöistä tarvitse kertoa. Paras päivä sairaalan teknisellä osastolla venähti 1 tuntia yli ajalle, pääsin mukaan anestesiakoneden vuosihuoltoon, enkä olisi jättänyt kesken mistään hinnasta. Päivän päätteksi tajusin haluavani lääkintälaiteasentajaksi.

Vierailija
79/88 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ideana on kokeilla alaa tai ammattia TAI pitkän poissaolon jälkeen käydä katsomassa, mitä puutteita osaamisessa on. Käytännössä tähän riittää 1-2 kk, sen jälkeen ei mennä töihin vaan opiskelemaan. Moni kuvittelee, että se on palkaton koeaika, mutta ei ole. Jostain syystä työkokeilut on mittaa 6 kk, jolloin sen alkuperäinen idea katoaa.

TE-palveluista todellakin suositeltiin ettei yli kolmen kuukauden työkokeiluihin suostu. Toisaalta vähän haastavemmissa töissä kuusi kuukauttakaan ei riitä kuin pintaraapaisuun.

Vierailija
80/88 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väärin toi työkokeilu.