Sain potkut työkokeilusta.
Olen ollut työkokeilussa 9 eurolla päivässä ja 5 tuntia päivässä ja olisi pitänyt kuulemma jäädä ylitöihin kantamaan tavaraa mistä ei ole sovittu kenenkään kanssa. Sanoin että menen toisiin töihin josta tienaan oikeaa palkkaa. Eka tuli varoitus ja pian tuli lappu että en saa jatkaa työkokeilussa. Eihän ylitöistä saa edes rahaa et mitä vittua menin huutamaan sinne toimistoon. Sanoivat vaan että työ pitää hoitaa se mitä annetaan eikä niitä jätetä kesken. Okei vedän asian oikeuteen jos tulee karenssi.
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Noista sai jo 90-luvulla karenssia. Mä olin nuorten työpajalla, jossa nuorisotoimen johtaja ahdisteli seksuaalisesti,ahdisteli myös muita. Sanoin itseni irti ja työkkärissä tiesivät kaikki tuosta miehestä, silti sain 3 kuukauden karenssin. Hän sai olla vuosikymmeniä samassa työssä ja jäi vasta n 5 vuotta sitten eläkkeelle.
Täälä paikkakunnalla on yksi metallinkierrätys firma ja yksi yksityinen hydraulisylinterien valmistaja molemmissa on niin omanlaisia sääntöjä että jos jommasta kummasta viskataan kesken kaiken pihalle niin ei tule karenssia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää selvittää TE-toimiston kanssa heti se ongelma jotta voisit päästä toiseen paikkaan ettei vaan tule karenssia.
Miksi tuosta saisi karenssin? Ei työttömyysturvalaissa ole kohtaa, jonka mukaan karenssi olisi määrättävä, jos työkokeilupaikka purkaa sopimuksen.
Niimpä mutta mitä mitenkäkin tulkitaan.
Oi, potkut ilmaistöistä! Tragedia! Miten nyt tulet toimeen ilman olematonta palkkaasi? 😆😂😂
Vierailija kirjoitti:
Noista sai jo 90-luvulla karenssia. Mä olin nuorten työpajalla, jossa nuorisotoimen johtaja ahdisteli seksuaalisesti,ahdisteli myös muita. Sanoin itseni irti ja työkkärissä tiesivät kaikki tuosta miehestä, silti sain 3 kuukauden karenssin. Hän sai olla vuosikymmeniä samassa työssä ja jäi vasta n 5 vuotta sitten eläkkeelle.
oisit vinkannut isällesi tuosta.
Vierailija kirjoitti:
En usko, että ylitöiden tekemättömyydestä voi mitään karenssia tulla, tai potkuja työkokeilusta. Veikkaan, että tossa on kommunikoinnissa tapahtunu jotain ikävyyksiä, oot vaikka ollu asenteeltas ikävänpuoleinen, tai suuttunu liikaa tuosta tai jostain ja sitten päätetty pistää ulos, kun ei osata hoitaa hommia sivistyneesti, tai jotain.
Mut ehdottomasti on kyllä väärin jos saa potkut PELKÄSTÄÄN sen takia, ettei vaikkapa ihan kohteliaasti kieltäytymällä suostu tekemään ennalta sopimattomia ylitöitä.
Eihän hän sanonut kohteliaasti vaan alkoi puhumaan oikeista palkkatöistä. Sinne sitten vaan.
Ennen kuin palkkaat kovin kallista lakimiestä, suosittelen lukemaan työaikalain. Siellä on ihan niin, että jopa luulisi ap:nkin ymmärtävän, kirjattu että ylityötä on työ joka tehdään 40 viikotyötunnin JÄLKEEN. Eli kaikki työt viikossa välillä 0-40 maksetaan normaalilla palkalla, oli sopinus työtunneista mitä hyvänsä. Jossain TESseissä tämä raja on vedetty 37,5h/vko. Eli jos teet normaalisti 5pvänä 5h, se on viikossa 25h eli normi palkalla tehtävää työtä mahtuu ap:n kalenteriin vielä 15h, ennen kuin ylityökorvausta maksetaan.
Muistan vieläkin, kun olin noin 14-15v ikäinen ja menin työharjoitteluun toimistoon. Mulle ei annettu oikeastaan minkäänlaista opastusta työtehtävästä ja kauhea määrä kirjoitettavaa (tästä on jo 20v ja silloin monia papereita piti kirjoitella koneelle uudelleen). Siis sellainen määrä kirjoitettavaa, että ihan mahdotonta saada sen työharjoittelun, eli oli noin 6h sisällä tehtyä.
Kun kuitenkin lähdin sen 6h jälkeen kotiin niin sain todella paljon valitusta työpaikalta, että "työt olisi pitänyt tehdä loppuun vaikka työaika loppui". Jotenkin näin jälkeenpäin olen tajunnut, että tuo yritys taisi käyttää aika paljon työharjoittelijoita hyväksi, eli palkallisten työntekijöiden töitä kaadettiin nuorten tietämättömien niskaan ja oletettiin, että he siellä istuisivat ilman palkkaa ylitöitä tehden. Tosin minäpä en tehnyt niin kun olen aina ollut aika jämäkkä tapaus sen suhteen, että jos joku sanoo mun työajan olevan 6h, niin se on sitten 6h ja lähden heti sen 6h jälkeen pois vaikka työt olisi kesken.
Vierailija kirjoitti:
Ennen kuin palkkaat kovin kallista lakimiestä, suosittelen lukemaan työaikalain. Siellä on ihan niin, että jopa luulisi ap:nkin ymmärtävän, kirjattu että ylityötä on työ joka tehdään 40 viikotyötunnin JÄLKEEN. Eli kaikki työt viikossa välillä 0-40 maksetaan normaalilla palkalla, oli sopinus työtunneista mitä hyvänsä. Jossain TESseissä tämä raja on vedetty 37,5h/vko. Eli jos teet normaalisti 5pvänä 5h, se on viikossa 25h eli normi palkalla tehtävää työtä mahtuu ap:n kalenteriin vielä 15h, ennen kuin ylityökorvausta maksetaan.
Varmasti totta, mutta työkokeilijalle ei maksetakaan palkkaa, eikä työkokeilija ole työsuhteessa yritykseen.
Vierailija kirjoitti:
Mulle työkokeilussa valitettiin, että olen liian hidas ja hommat siksi seisoo muualla. Eli korvasin siellä ilmeisesti palkattua työvoimaa. Sama pomo valitti poissaoloista jotka johtui siitä sairaudesta jonka syystä olin koko kokeilussa.
Luuletko, että kukaan ottaisi ketään työkokeiluun, ellei korvaa jotain tarvetta työvoimalle. Työntekijöiltä menee myös aikaa kokeilijan aiheuttamaan byrokratiaan ja ohjaustarpeeseen eikä yritys saa mitään muuta korvausta kuin työkokeilijan työpanoksen.
Aikanaan omaan firmaani tuli työkokeilija. Sanoin, että tarvitsen apulaisen, että onko hänellä tosiaan halua ja kykyä korvata se osa-aikainen apulainen. Vanotti, että on. No, meni kaksi viikkoa niin hän teki ap:t ja nokkelana kommentoi jotain siitä, että luonnollisesti minun yrittäjänä tulee venyä (hänen opastamisensa aiheutti ylityötarvetta) ja hän ei saa edes palkkaa. Totesin, että tää oli nyt tässä ja palkkasin toisen. Olisin tarjonnut palkallista paikkaa tälle kokeilijalle kokeilun jälkeen, jos homma olisi mennyt putkeen. Ja olin ajatellut bonustakin ilmaistyöstä, mikäli olisi suoriutunut siitä hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Työpaikka ei maksa kokeilijalle mitään. Kokeilija saa rahat ihan eri kautta.
Laita ruuvi pomon auton renkaan alle 👍
Vierailija kirjoitti:
Oliko kukaan todistamassa?
Olisit voinut vaan tehdä niitä ylitöitä, kun käskettiin, koska tuo on täysin pätevä toistaiseksi voimassa oleva suullinen työsopimus.
Miten voi tehdä ylitöitä, kun ei ole työsuhteessa eikä saa palkkaa töistä eikä ylitöistäkään?
Jos työkokeilu sopimuksessa on 5 tuntia päivä niin turha yrityksen vinkua yksipuolisesti ylitöihin.
Itse lähdin välittömästi vetämään eräästä paikasta kun paljastui että siellä oli pomon asentama piilokamera. Ei tullut työkkärin puolelta mitään sanomista. En tiedä onko työntekijät tehneet rikosilmoitusta, olisin voinut itsekin tehdä, mutta annoin mennä kokemuksen piikkiin. Hoidin korvauksen itselleni toisella tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle työkokeilussa valitettiin, että olen liian hidas ja hommat siksi seisoo muualla. Eli korvasin siellä ilmeisesti palkattua työvoimaa. Sama pomo valitti poissaoloista jotka johtui siitä sairaudesta jonka syystä olin koko kokeilussa.
Luuletko, että kukaan ottaisi ketään työkokeiluun, ellei korvaa jotain tarvetta työvoimalle. Työntekijöiltä menee myös aikaa kokeilijan aiheuttamaan byrokratiaan ja ohjaustarpeeseen eikä yritys saa mitään muuta korvausta kuin työkokeilijan työpanoksen.
Aikanaan omaan firmaani tuli työkokeilija. Sanoin, että tarvitsen apulaisen, että onko hänellä tosiaan halua ja kykyä korvata se osa-aikainen apulainen. Vanotti, että on. No, meni kaksi viikkoa niin hän teki ap:t ja nokkelana kommentoi jotain siitä, että luonnollisesti minun yrittäjänä tulee venyä (hänen opastamisensa aiheutti ylityötarvetta) ja hän ei saa edes palkkaa
Työkokeilijan palkkaaminen kokeilujakson jälkeen ei ole tavoitteena, tavoitteena on opiskelu. Se ei ole palkaton koeaika.
Vierailija kirjoitti:
Miksi työttömät ei suostu siihen, että työkokeilusopimukseen kirjataan selkeästi ne työtehtävät, joita menee kokeilemaan? Jos siellä ei lue, että kokeilee ylitöitä, niin ei todellakaan tarvitse ylitöihin jäädä. Muutenkaan työkokeilussa ei saa mitään varoitusta tms., kokeilussa tehdään sovittu aika sovittuja tehtäviä ohjaajan valvonnassa eikä mitään muuta. Ainoastaan tavaroiden tahallinen rikkominen tai muita halveksiva käytös voivat johtaa sopimuksen purkamiseen, ei se, että ei tee jotain ylimääräistä.
Työttömät ei suostu? Paremminkin työnantajat ei suostu.
Vierailija kirjoitti:
Paitsi, että kyseessä on erilainen tapaus. AP:n tapauksessa palkka määräytyy niin, että se on 9e päivä ja päivä on ainoastaan se 5 tuntia. AP:n ei tarvitse olla siellä yhtää tuntia pidempään, koska sopimus on tehty niin, että työaika on vain se 5h. Jos AP tekisi ylitöitä, tästä pitäisi tehdä erillinen sopimus siitä mikä tulee tuntihinnaksi jos tämä päivittäinen 5h ylittyy, koska sitä ei ole erikseen määrätty. On ainoastaan määrätty, että 5 tuntia työtä päivässä saa 9e.
Ihan lain mukaan ei voi tehdä niin, että kirjoittaa sopimuksen missä työntekijä tekee 5h töitä, mutta oikeasti työntekijää pidetään työpaikalla 8h päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko kukaan todistamassa?
Olisit voinut vaan tehdä niitä ylitöitä, kun käskettiin, koska tuo on täysin pätevä toistaiseksi voimassa oleva suullinen työsopimus.
Miten voi tehdä ylitöitä, kun ei ole työsuhteessa eikä saa palkkaa töistä eikä ylitöistäkään?
Olisi voinut tehdä sen työn ja neuvotella vapaata jollekin toiselle päivälle korvaukseksi. Tai olisi voinut ihan asiallisesti sanoa, että terveys ei kestä tai että on meno juuri silloin. Kun alkaa aukoa päätään siitä, että ei saa palkkaa, vaikka on itse hakeutunut firmaan ilmaistyöntekijäksi, ei osoita kovin hyviä käytöstapoja eikä tilannetajua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikanaan omaan firmaani tuli työkokeilija. Sanoin, että tarvitsen apulaisen, että onko hänellä tosiaan halua ja kykyä korvata se osa-aikainen apulainen. Vanotti, että on. No, meni kaksi viikkoa niin hän teki ap:t ja nokkelana kommentoi jotain siitä, että luonnollisesti minun yrittäjänä tulee venyä (hänen opastamisensa a
Työkokeilijan palkkaaminen kokeilujakson jälkeen ei ole tavoitteena, tavoitteena on opiskelu. Se ei ole palkaton koeaika.
Ihan se ja sama minulle. Olisin voinut palkata jonkun toisenkin. Lopulta päädyin alihankkijaan.
Hän ihan itse etsiytyi yritykseeni töihin ja otti kahteen otteeseen yhteyttä. Ei ollut tavoitteena riistää ketään eikä mitään ilmaista koeaikaa luoda.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen opettelemaan lukemaan ennen kuin kirjoittaa noin pöljiä juttuja. Ap on TYÖKOKEILUSSA, josta ei makseta palkkaa eikä olla työsuhteessa. Kelalta ei saa yhtään enempää rahaa, vaikka tekisi ylitöitä.
Olisi riippunut ylitöiden määrästä ja ajasta omalla kohdallani, ja siitä saanko sitten vapaata jonain toisena päivänä, jos tekemistä ei ole. Eli olisin neuvotellut.
Tiedän kyllä lain kirjaimen, työkokeilija ei ole työsuhteessa yritykseen, joten häntä ei voi varsinaisesti määrätä tekemään mitään.
Toisaalta minulla oli työkokeilu ehtona, määräaikaiseen pestiin, jonka sain tehtyäni kaiken pyydetyn, niin eoä jäänyt työnantajalle eikä minulle valittamisen aihetta.