Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sain potkut työkokeilusta.

Vierailija
23.04.2024 |

Olen ollut työkokeilussa  9 eurolla päivässä ja 5 tuntia päivässä ja olisi pitänyt kuulemma jäädä ylitöihin kantamaan tavaraa mistä ei ole sovittu kenenkään kanssa. Sanoin että menen toisiin töihin josta tienaan oikeaa palkkaa. Eka tuli varoitus ja pian tuli lappu että en saa jatkaa työkokeilussa. Eihän ylitöistä saa edes rahaa et mitä vittua menin huutamaan sinne toimistoon. Sanoivat vaan että työ pitää hoitaa se mitä annetaan eikä niitä jätetä kesken. Okei vedän asian oikeuteen jos tulee karenssi.

Kommentit (88)

Vierailija
41/88 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko kukaan todistamassa?

Olisit voinut vaan tehdä niitä ylitöitä, kun käskettiin, koska tuo on täysin pätevä toistaiseksi voimassa oleva suullinen työsopimus.

Miten voi tehdä ylitöitä, kun ei ole työsuhteessa eikä saa palkkaa töistä eikä ylitöistäkään? 

Olisi voinut tehdä sen työn ja neuvotella vapaata jollekin toiselle päivälle korvaukseksi. Tai olisi voinut ihan asiallisesti sanoa, että terveys ei kestä tai että on meno juuri silloin. Kun alkaa aukoa päätään siitä, että ei saa palkkaa, vaikka on itse hakeutunut firmaan ilmaistyöntekijäksi, ei osoita kovin hyviä käytöstapoja eikä tilannetajua.

Jos katsotaan lakia, niin se työajan ylittymisestä pitää sopia yhteysymmärryksessä työntekijän ja työnantajan välillä. Tämä tarkoittaa sitä, että kummatkin siihen suostuu. Jos työntekijä kieltäytyy tekemästä ylitöitä, ei työnantaja voi työntekijää erottaa ellei työsopparissa ole erikseen kirjoitettu ja sovittu, että ylityöt kuuluvat tähän työhön.

Vierailija
42/88 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko kukaan todistamassa?

Olisit voinut vaan tehdä niitä ylitöitä, kun käskettiin, koska tuo on täysin pätevä toistaiseksi voimassa oleva suullinen työsopimus.

Työkokeilu sopimus ei ole koskaan suullinen sopimus. Kirjallinen sopimus pitää aina lähettää työkkäriin tai kuntakokeiluun hyväksyttäväksi ennen kokeilun alkamista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/88 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi työttömät ei suostu siihen, että työkokeilusopimukseen kirjataan selkeästi ne työtehtävät, joita menee kokeilemaan? Jos siellä ei lue, että kokeilee ylitöitä, niin ei todellakaan tarvitse ylitöihin jäädä. Muutenkaan työkokeilussa ei saa mitään varoitusta tms., kokeilussa tehdään sovittu aika sovittuja tehtäviä ohjaajan valvonnassa eikä mitään muuta. Ainoastaan tavaroiden tahallinen rikkominen tai muita halveksiva käytös voivat johtaa sopimuksen purkamiseen, ei se, että ei tee jotain ylimääräistä.

Työttömät ei suostu? Paremminkin työnantajat ei suostu.

Työkokeilija on yleensä vain riesa ja rasite yritykselle, pois lukien joku kierrätyskeskus, joka on erikoistunut tuollaiseen. Kokeilijoiden ja tavaroiden kierrättämiseen.

Vierailija
44/88 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin nuorempana hetken työttömänä ja suostui työkokeiluun.

Luonnollisesti luvattiin että jos hyvin menee niin "oikeaa" työtä olisi kokeilun jälkeen luvassa.

No tyhmänä tein työt hyvin. Sain hyvät arvostelut mutta en saanut töitä. Sen sijaan minun jälkeen tuli uusi työkokeilija ja hänen jälkeen taas uusi jne.

Että tämmöistä meiän verorahoilla rahoitetaan.

Vierailija
45/88 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen kuin palkkaat kovin kallista lakimiestä, suosittelen lukemaan työaikalain. Siellä on ihan niin, että jopa luulisi ap:nkin ymmärtävän, kirjattu että ylityötä on työ joka tehdään 40 viikotyötunnin JÄLKEEN. Eli kaikki työt viikossa välillä 0-40 maksetaan normaalilla palkalla, oli sopinus työtunneista mitä hyvänsä. Jossain TESseissä tämä raja on vedetty 37,5h/vko. Eli jos teet normaalisti 5pvänä 5h, se on viikossa 25h eli normi palkalla tehtävää työtä mahtuu ap:n kalenteriin vielä 15h, ennen kuin ylityökorvausta maksetaan.

Paitsi, että kyseessä on erilainen tapaus. AP:n tapauksessa palkka määräytyy niin, että se on 9e päivä ja päivä on ainoastaan se 5 tuntia. AP:n ei tarvitse olla siellä yhtää tuntia pidempään, koska sopimus on tehty niin, että työaika on vain se 5h. Jos AP tekisi ylitöitä, tästä pitäisi tehdä erillinen sopimus siitä mikä

Ja hän ei sitten voi olla toisena päivänä paikalla 2 h? Ainakin oma työkokeilijani halusi itse vapaita, joten oli vastaavasti pidempään jonain toisena päivänä.

Vierailija
46/88 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikon lopussa trollilla taas piste 0/5

Vierailija
47/88 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai, olet työkokeilussa ja sitten toisaalta siinä rinnalla palkkatyössä?

Tuo ei ole mahdollista. Työkokeiluun pääsevät vain työttömät, tai ainakin niihin työkokeiluihin joista valtio maksaa 9 e työttömyyskorvauksen päälle, verottomana jopa.

Mun mielestä työkokeilu on kuitenkin sellainen, että vaikka saisit potkut, et saa karenssia.

Se on kokeilu. 

Mutta samaan aikaan et voi olla palkkatyössä.

ja jos sitten mukamas olet saanut siinä potkujen kanssa yhteen sattuen palkkatyön, niin eihän tuolla potkulla persuksiin silloin mitään merkitystä sulle ole!

Vierailija
48/88 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja hän ei sitten voi olla toisena päivänä paikalla 2 h? Ainakin oma työkokeilijani halusi itse vapaita, joten oli vastaavasti pidempään jonain toisena päivänä.. 

Tottakai AP voi olla, jos hän hyväksyy tämän ehdotuksen. Mutta hänen ei tarvitse tuota tarjousta yliajasta hyväksyä. Jos työaikaa muutetaan tai esimerkiksi ylitöitä tehdään, niin kummakin työnantajan ja työntekijän tulee tämä tarjous hyväksyä. Direktiivioikeuteen ei kuulu työnantajan kyky muunnella työaikoja miten sattuu oman mielensä mukaan, paitsi jos työsoppariin on erikseen kirjoitettu asiasta.

Vierailija
49/88 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja hän ei sitten voi olla toisena päivänä paikalla 2 h? Ainakin oma työkokeilijani halusi itse vapaita, joten oli vastaavasti pidempään jonain toisena päivänä.. 

Tottakai AP voi olla, jos hän hyväksyy tämän ehdotuksen. Mutta hänen ei tarvitse tuota tarjousta yliajasta hyväksyä. Jos työaikaa muutetaan tai esimerkiksi ylitöitä tehdään, niin kummakin työnantajan ja työntekijän tulee tämä tarjous hyväksyä. Direktiivioikeuteen ei kuulu työnantajan kyky muunnella työaikoja miten sattuu oman mielensä mukaan, paitsi jos työsoppariin on erikseen kirjoitettu asiasta.

Ei tietenkään tarvitse hyväksyä, mutta tarvitsee osata käyttäytyä ja olla aukomatta päätään. 

Vierailija
50/88 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos työkokeilu sopimuksessa on 5 tuntia päivä niin turha yrityksen vinkua yksipuolisesti ylitöihin.

Itse lähdin välittömästi vetämään eräästä paikasta kun paljastui että siellä oli pomon asentama piilokamera. Ei tullut työkkärin puolelta mitään sanomista. En tiedä onko työntekijät tehneet rikosilmoitusta, olisin voinut itsekin tehdä, mutta annoin mennä kokemuksen piikkiin. Hoidin korvauksen itselleni toisella tavalla.

Kyllähän työtiloissa saa ja voi olla kamera. Pukuhuoneet tietty erikseen ja ei saa.

Vierailija
51/88 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noi työkokeilut koskaan johda mihinkään työpaikkaa, joten et menettänyt muuta kuin sen 9e/päivä.

Vierailija
52/88 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset mennyt suoraan oikeisiin töihin? Ai niin kun aloitushan onkin typerän ihmisen typerä trollaus.

Vierailija
53/88 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen kuin palkkaat kovin kallista lakimiestä, suosittelen lukemaan työaikalain. Siellä on ihan niin, että jopa luulisi ap:nkin ymmärtävän, kirjattu että ylityötä on työ joka tehdään 40 viikotyötunnin JÄLKEEN. Eli kaikki työt viikossa välillä 0-40 maksetaan normaalilla palkalla, oli sopinus työtunneista mitä hyvänsä. Jossain TESseissä tämä raja on vedetty 37,5h/vko. Eli jos teet normaalisti 5pvänä 5h, se on viikossa 25h eli normi palkalla tehtävää työtä mahtuu ap:n kalenteriin vielä 15h, ennen kuin ylityökorvausta maksetaan.

Työaika per päivä on oltava aina sopparissa! Esim 07:00-16:00. Kello kun on pykälässä, duunari lähtee sillä sopimuksella klo.16:01 hemmaan. Se on ylityötä sen jälkeen josta tulee maksaa korotettu tuntilisä jota kokoomusrommarit koettaa muuntaa vapaa-ajaksi ylityöpalkan sijaan.

Vierailija
54/88 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen olut samalla rahala ja ylityöt korvattiin vapaapäivinäm etkä AP osaa neuvotella.

Se on kato juu sitä "paikallista sopimista", että tehdään ylitöitä ilmaiseksi.... tai muutenkin töitä ilmaiseksi... Upeasti sullakin menny nuo "neuvottelut", etkä edes ymmärrä tajuta, kuinka paljon sua vaan käytetään ilmaiseksi hyväksi. Että vielä oikein ylitöitä, kun muutenkaan ei saa palkkaa, hohhoijaa.

Ei oikeasti pidä vaan suostua kaikkeen epäreiluun, tai homma vaan pahenee yleisesti ottaen kaikille.

Vierailija
55/88 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran olin kuntouttavassa työssä itse ja työaika oli 8-12. Muutto alkoi vasta 12 aikaan ja lähdin kotiin koska työaika loppui 12 aikaa tasan. Sain kauheesti valituksia koska  heillä oli sopimus muutosta joka oli vielä hankala koska piti yhden talon vintiltä kantaa kamaa ulos ja autoon. Olisi kuulemma pitänyt jäädä ylitöihin mutta se olis tiennyt 5 tuntia ainakin ja eivät maksa siitä mitään. Kuulemma saa vapaapäivän mutta minua ei kiinnostanut. Työsopimuksessa lukee työaika ja sitä  noudatan ja ne joka työkkäristä soitti minulle että tutkivat asiaa. Sanoin sille naiselle että mikä helvetin tutkinta koska noudatin työaikaa. Seuraavalla viikolla minut erotettiin ja uhattiin karenssilla. Sanoin että sitten että kunnan pitää järjestää avustaja minulle siihen asiaan ja se tulee kalliiksi. Kunnan sosiaaliasiamies on se joka hoitaa niitä asioita. 

Vierailija
56/88 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään ylityöitä ilmaisesta työstä. Se pitää kirjata työsopimukseen ja itse vaadin ainakin 50 euroa tunti ylitöistä.

Vierailija
57/88 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen hankala työntekijä ja vaadin aina kaiken kirjallisena ja mahdollisimman tarkka selostus työnkuvasta ja ylitöistä pitää maksaa erikseen. Olen joskus saanut karenssin ja vienyt asian oikeuteen saakka ja voitin siellä. Se on aina 5000 euroa veronmaksajien rahoja kuluu kun alkaa vaatia itselle oikeutta. Työkokeiluissa voi joutua tekee mitä vaan. Sain sellainen homman että piti purkaa yks vanha talo ja siinä meitä oli kolme työtöntä työkokeilussa. Työ meni hankalaksi koska työmaalla ei ollut edes valvojaa ja talon katon mineriitti levyissä oli asbestia. Meidän olisi pitänyt purkaa se silti ja minä kieltäydyin. Sain siitä karenssia ja lopulta minä otin yhteyttä rakennusliittoon ja kysyin neuvoa. Sanoivat ettei meidän pidä sitä purkaa. Olin yhdessä yhdistyksessä siis työkokeilussa ja se talon purku meni sen kautta. Yhdistys sai siitä rahaa ja minä olisin saanut 9 euroa päivässä. Se työkokeilu on työsuhde ja se purettiin ja sain karenssia. Oikeudessa sain 1200 euroa korvauksia oli perusteeton työsuhteen purku ja se työkokeulupaikka tuomittiin muistaakseni isoihin sakkoihin koska eivät naoudattaneet mitään turvallisuusmääräyksiä talon purkutyömaalla.

Vierailija
58/88 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle työkokeilussa valitettiin, että olen liian hidas ja hommat siksi seisoo muualla. Eli korvasin siellä ilmeisesti palkattua työvoimaa. Sama pomo valitti poissaoloista jotka johtui siitä sairaudesta jonka syystä olin koko kokeilussa. 

Luuletko, että kukaan ottaisi ketään työkokeiluun, ellei korvaa jotain tarvetta työvoimalle. Työntekijöiltä menee myös aikaa kokeilijan aiheuttamaan byrokratiaan ja ohjaustarpeeseen eikä yritys saa mitään muuta korvausta kuin työkokeilijan työpanoksen. 

Aikanaan omaan firmaani tuli työkokeilija. Sanoin, että tarvitsen apulaisen, että onko hänellä tosiaan halua ja kykyä korvata se osa-aikainen apulainen. Vanotti, että on. No, meni kaksi viikkoa niin hän teki ap:t ja nokkelana kommentoi jotain siitä, että luonnollisesti minun yrittäjänä tulee venyä (hänen opastamisensa aiheutti ylityötarvetta) ja hän ei saa edes palkkaa

Et tainnut kuitenkaan tälle työkokeilijalle edes mainita, että etuja olisi ollut luvassa. Hyvin harvoin työkokeilu johtaa oikeisiin palkkatöihin vaikka tekisi kaiken mallikkaasti. Joka tapauksessa ylitöiden teettäminen palkattomalla harjoittelijalla tai kokeilijalla on työnantajan puolelta yksinkertaisesti vain röyhkeää hyväksikäyttöä. Kyllä jokaisen pitää ymmärtää, ettei voi vaatia samaa venymistä tai työpanosta palkattomalta kuin pakalliselta työntekijältä. Työ on vaihtokauppa rahaa vastaan, jos rahaa ei makseta, niin lähtökohta on ihan toinen ja käytönnöt tietenkin sen mukaan. Vaihtokaupan välineenä on silloin työntekijällä vain oppiminen ja työnantajalla oppijan/harjoittelijan työpanos, jonka ei voi siten olettaa tai vaatia olevan sama kuin palkallisella tekijällä.

Onko näitä periaatteita tosiaan noin vaikea ymmärtää. Ei todella pidä ottaa työkokeilijaa tai harjoittelijaa, jos tarkoitus on teettää sama homma (kuin palkkatyöläisellä), mutta ilman palkkaa tai muuta merkittävää lisäetua.

Vierailija
59/88 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai menet työkokeilusta oikeisiin töihin? Just joo.

No mä ainakin menin. Olen ollut jo viimeiset 6 vuotta normi työssä. Työkokeilu on ala-arvoista ihmisten hyväksikäyttöä, ei mitään työtä.

Vierailija
60/88 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran olin kuntouttavassa työssä itse ja työaika oli 8-12. Muutto alkoi vasta 12 aikaan ja lähdin kotiin koska työaika loppui 12 aikaa tasan. Sain kauheesti valituksia koska  heillä oli sopimus muutosta joka oli vielä hankala koska piti yhden talon vintiltä kantaa kamaa ulos ja autoon. Olisi kuulemma pitänyt jäädä ylitöihin mutta se olis tiennyt 5 tuntia ainakin ja eivät maksa siitä mitään. Kuulemma saa vapaapäivän mutta minua ei kiinnostanut. Työsopimuksessa lukee työaika ja sitä  noudatan ja ne joka työkkäristä soitti minulle että tutkivat asiaa. Sanoin sille naiselle että mikä helvetin tutkinta koska noudatin työaikaa. Seuraavalla viikolla minut erotettiin ja uhattiin karenssilla. Sanoin että sitten että kunnan pitää järjestää avustaja minulle siihen asiaan ja se tulee kalliiksi. Kunnan sosiaaliasiamies on se joka hoitaa niitä asioita. 

Alkaa ymmärtää, kun näitä lukee, että työkokeiluihmisillä voi olla hyvinkin paljon sosiaalisen kanssakäymisen ongelmia ja joustamattomuutta. Onneksi on työpaikkoja, joissa on taulukkopalkka ja tarkka työaika.