Mitä neuvoja antaisit ensimmäisen omakotitalon ostajalle?
Mitä neuvoja antaisit ensimmäisen omakotitalon ostajalle?
Kommentit (105)
Valmista taloa ei ole olemassakaan.
Vältä persuista naapurustoa. Sovussa on mukavampi elää.
Paljon on hyviä neuvoja kuten sitä että ei pidä ostaa omakotitaloa nk tappiin. Jos budjettisi omakotitalon ostoon on Xeuroa, niin osta omkotitalo joka maksaa enintään 85-90 % tuosta X eurosta. Ja syy on juuri se että melkein aina löytyy jotain korjattavaa/parannettavaa. se ei välttämättä ole vika tai virhe vaan asia joka ei ehkä haitannut edellistä omistajaa mutta josta et itse pidä ainakaan pitkässä juoksussa.
Toinen asia on se että omakotitalo on tosiaan elämäntapa eli kyllä siinä joutuu tekemään yhtä jos toista itse. Toki tämän vastapainona on oma vapaus eikä atrvitse maksaa yhtiövastikkeessa mm nurmikonleikkuun, lumenaurauksen ja isännöinnin kustannuksia Ei ole ylivoimaista mutta tämä kannattaa hyvåksyä. Vähintäänkin puolisoilla tulisi olla samankaltainen odotusarvo omakotitalon hoidosta, parisuhde on äkkiä koetuksella jos kaikki kunnossapito (ja etenkin sen kustannukset) jäävät vain yhden puolison harteille. JOillakin ihmisillä kunnossapito tarkoittaa ennakoivaa kunnossapitoa, toisella sitä että korjataan asia kun se menee rikki ja tämänkin tulisi olla puolisoilla samanlainen että homma toimii.
Ja jos haluaa ostaa omakotitalon, nyt on oikeastaan paras aika tehdä se: Asuntokauppa on hiljentynyt jo jonkin aikaa siten joten asuntojen hinnat ovat laskeneet, pätee niin pyynti- kuin toteutuneisiin hintoihin. Olen itsekin nähnyt omakotitaloja myynnissä hinnalla joka tuskin kattaa edes rakentamiskustannuksia ja tämä myös pääkaupunkiseudullakin. Kyllä myyjiä kävi surku ja ostajat taas tekivät elämänsä kaupat.
Elä osta älväriä. Millään hinnalla.