Kenelle kuuluu lapsen isän asunnon tyhjennys ja muut asiat?
Lapseni isä kuoli jokin aika sitten ja hänellä ei ollut muita lähiomaisia paitsi meidän yhteinen alle kouluikäinen lapsi. Lapsen isän toisen vanhempi elää mutta ei asu Suomessa, tämä on aiemmin pyytänyt minua toimittamaan poikansa asioita tämän kuoleman jälkeen ja niin olen tehnytkin. Järjestin hautajaiset, selvitin akuutit asiat jne. Nyt olisi kuitenkin vuorossa asunnon tyhjennys ja myyminen. Siitä ei ole ollut puhetta ja nyt en ole saanut tätä toista vanhempaa kiinni asiassa.
Kenelle tämä kuuluu? Virallisesti kai meidän lapselle koska hän on lähin omainen, mutta hän ei siihen hommaan kykene.
Kommentit (439)
Huokaus. Siksi puhun siitä, että koska hän ei voi perinnöstä eli siitä asunnosta missään tapauksessa kuitenkaan luopua, asian hoitaminen kuuluu hänelle. Sehän se kysymys oli. Ei sitä asuntoa voi omilleenkaan vain jättää. Tai voi, mutta sillä on seurauksia.
Huokaus. Ap ei ole perimässä yhtään mitään. Ei siis ole mitään ap:n perintöä. Eikä välttämättä ole lapsenkaan perintöä, jos isän velat ovat suuremmat kuin isän omaisuus eli asunnon arvo ja muu mahdollinen varallisuus. Eli asunto liity mitenkään ap:n elämään, jos siitä ei jää lapselle rahallista perintöä. Irtaimisto ei ole perintöä. Seurauksia ei tule, jos ei ole perintöä. Asunnon tyhjentämisen hoitaa viranomaiset, jos omaiset eivät sitä tee. Näin tapahtuu myös silloin, jos vainajalla ei ole lainkaan perillisiä.
Jos joku muu ei ole tätä vielä sanonut, niin se, ettei kuolinpesään saa koskea ei tarkoita sitä, etteikö tavaroita saa viedä paikasta toiseen. Tavanomaisen irtaimiston kannalta, jonka arvo on 0 euroa (kyllä, myös ne Aallon huonekalut ovat vielä tavanomaista irtaimistoa), niille voi tehdä mitä parhaaksi katsoo kuolinpesän kesken. Arvokkaamman omaisuuden, esimerkiksi auton, saa myös siirtää vaikka omaan pihaan, mutta sitä ei saa niin sanotusti kadottaa minnekään.
Ei se koskemattomuus todellakaan tarkoita sitä että jokainen kirja ja kirje pitää jättää millilleen sille paikalle missä se kuolinhetkellä oli, vaan sitä että kuolinpesästä ei saa kadottaa mitään perukirjassa listattua rahan arvoista omaisuutta ennen perinnönjakoa. Tässä tapauksessa, kun perijöitä on vain yksi, koko kuolinpesä kuuluu hänelle. Sieltä ei siis sinänsä tässä tilanteessa perijä voi kavaltaa yhtään mitään sen jälkeen kun omaisuus on perukirjaan listattu ja verottajalle ilmoitettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siis jos on kyse siitä kuka sen asunnon tyhjentää niin näillä tiedoilla todennäköisesti aloittaja. Koska ei voi luopua. Eli sillä yhdellä toisella mahdollisella perijällä ei siinä mielessä ole mitään merkitystä.
Luopua mistä? Ei ap ole mitään perimässä. Ja sillä on aika paljonkin väliä, onko muita perijöitä kuin ap:n lapsi. Jos lapsen isä on testamentannut asuntonsa irtaimiston vaikka kissojen talolle, ei ap:lla ole mitään asiaa irtaimistoa lähteä roudailemaan minnekään. Ja varsinkin asunnon myynnin kohdalla mahdollislla muilla perijöillä on merkitystä, koska he ratkaisevat saako ap:n lapsi koko kuolinpesän omaisuuden vai vain osan siitä.
Että sä sitten jaksat. Tämä alkaa jo tuntua provolta. Aloittajalle on tärkeää tietää, mi
Mitä höpiset? Lapsen isän asunto ei ole ap:n perintöä. Ap voi ihan vapaasti (DVV:n luvalla) myydä asunnon. Hän voi myös ihan vapaasti ulkoistaa tyhjentämisen ja myymisen, jos niin haluaa. Mikään laki ei velvoita ex-vaimoa huolehtimaan ex-miehen asioista. Vain lapsen asioista pitää huolehtia ja niihin kuuluu tässä tapauksessa vain ja ainoastaan mahdollisen perinnön vastaanottaminen ja tarvittavat ilmoitukset, jos perintö on yli 20 000€. Irtaimisto ei ole perintöä.
Ainakin vähänkin isommilla paikkakunnilla on yrityksiä jotka hoitavat tarvittaessa vainajan asunnon tyhjennyksen ja jopa loppusiivouksenkin. Mikäli asunnossa on käyttökelpoista tai muuten rahan arvoista tavaraa, niin se huomioidaan laskussa. Tällöin perikunta voi saada niistä jopa rahaakin, mutta usein tavaroiden arvo ei riitä edes kustannusten peittämiseen. Rojut he vievät tarvittaessa kierrätysasemille.
Aloittajan on itse tehtävä arvio. onko pesässä jotain, mitä olisi hyvä säilyttää lapselle muistoksi vainajasta ja viedä se pois pesästä ennen kuin tyhjennysfirma tulee.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin vähänkin isommilla paikkakunnilla on yrityksiä jotka hoitavat tarvittaessa vainajan asunnon tyhjennyksen ja jopa loppusiivouksenkin. Mikäli asunnossa on käyttökelpoista tai muuten rahan arvoista tavaraa, niin se huomioidaan laskussa. Tällöin perikunta voi saada niistä jopa rahaakin, mutta usein tavaroiden arvo ei riitä edes kustannusten peittämiseen. Rojut he vievät tarvittaessa kierrätysasemille.
Aloittajan on itse tehtävä arvio. onko pesässä jotain, mitä olisi hyvä säilyttää lapselle muistoksi vainajasta ja viedä se pois pesästä ennen kuin tyhjennysfirma tulee.
Itse tilaisin ehdottomasti tuollaisen firman. Se voi maksaa muutaman euron, mutta pienempi paha on maksaa vähän kuin käydä itse tuntikausia läpi exän rojuja. Lapselle voi tosiaan muistoesineitä jättää muutaman, mutta muuten on järkevintä vain ostaa hävityspalvelu eikä jäädä puljaamaan milään tori.fi kaupoilla tms.
Vierailija kirjoitti:
Kuka on kuolinpesän hoitaja?
Se, joka siihen tehtävään valitaan. Tässä tapauksessa nakki napsahtaa todennäköisimmin ap:lle, koska kuolinpesän ainut osakas on alle kouluikäinen. Toki siihen voi nimetä täysin ulkopuolisenkin henkilön, jos henkilö on tarpeeksi perillä vainajan omaisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Kuka on kuolinpesän hoitaja?
Ei kukaan, koska ei olla jäämässä tilanteeseen, jossa omaisuus on kuolinpesän halussa. Pesänhoitaja on vain silloin, jos omaisuus jää vielä perunkirjoituksen jälkeenkin kuolinpesän eli kaikkien perillisten yhteisomistukseen.
Vierailija kirjoitti:
Ok,
1. Totta, mutta kuolinpesässä on vain yksi osakas ja se on tuo lapsi.
2. Myynnillä ei ole kiire. Asunto pitää arvioittaa kiinteiteistövälittäjällä perunkirjaa varten. Sitten verottaja näkee asunnon arvon miinus velat = perittävä omaisuus. Perunkirjan tekemiseen voi anoa jatkoaikaa, joka heltiää helposti. Missä muualla kuin kasvukeskusten alueella kuvittelet asuntojen menevän alle 3 kk myyntiajassa?
3. Tottakai se on näin. Sehän lukee jo perunkirjassa. Kuka kuvittelee kiinteän omaisuuden kuuluvan kokonaisuudessaan perikunnalle eikä siitä muka saisi velkoja maksaa. Halloota!!
1. Mistä sinä sen voit tietää, kun et tiedä, onko vainajalla testamenttia
2. Olet oikeassa, minä olin väärässä.
3. Sinä kirjoitit "asunnon myyntihinta on kokonaan lapsen omaisuutta" Eli muun muassa sinä kuvittelit niin.
1. Ap ei maininnut testamenttia olevan, joten johtopäätökseni on ettei sitä ole.
2. Ok, selvä,
3. En minä kuvittele yhtään mitään vaan rajasin huoltajan pois. Jätin sanomatta, että siitä vähennetään velat, siinä olet oikeassa. Jos velkoja ei ole, myyntihinta on kokonaan lapsen omaisuutta eikä siitä tipu mitään huoltajalle vaikka miten siivoaisi ja tyhjentäisi asunnon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok,
2. Myynnillä ei ole kiire. Asunto pitää arvioittaa kiinteiteistövälittäjällä perunkirjaa varten. Sitten verottaja näkee asunnon arvon miinus velat = perittävä omaisuus. Perunkirjan tekemiseen voi anoa jatkoaikaa, joka heltiää helposti. Missä muualla kuin kasvukeskusten alueella kuvittelet asuntojen menevän alle 3 kk myyntiajassa?
3. Tottakai se on näin. Sehän lukee jo perunkirjassa. Kuka kuvittelee kiinteän omaisuuden kuuluvan kokonaisuudessaan perikunnalle eikä siitä muka saisi velkoja maksaa. Halloota!!
3. Sinä kirjoitit "asunnon myyntihinta on kokonaan lapsen omaisuutta" Eli muun muassa sinä kuvittelit niin.
Eipä ole kukaan väittänytkään, että huoltajalle tippuisi rahaa asunnon tyhjentämisestä. Mistä sinä sellaista keksit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siis jos on kyse siitä kuka sen asunnon tyhjentää niin näillä tiedoilla todennäköisesti aloittaja. Koska ei voi luopua. Eli sillä yhdellä toisella mahdollisella perijällä ei siinä mielessä ole mitään merkitystä.
Luopua mistä? Ei ap ole mitään perimässä. Ja sillä on aika paljonkin väliä, onko muita perijöitä kuin ap:n lapsi. Jos lapsen isä on testamentannut asuntonsa irtaimiston vaikka kissojen talolle, ei ap:lla ole mitään asiaa irtaimistoa lähteä roudailemaan minnekään. Ja varsinkin asunnon myynnin kohdalla mahdollislla muilla perijöillä on merkitystä, koska he ratkaisevat saako ap:n lapsi koko kuolinpesän omaisuuden vai vain osan siitä.
Kissojen talokaan tuskin vastaanottaa kenenkään lahjoittamaa kodin irtaimistoa.
Ihan tasan on ap:lla ja lapsella oikeus hakea asunnosta esimerkiksi lapsen tavaroita.
Sivusta, lapsen tulevaisuutta ajatellen valokuvat, siis siistit ja säädylliset kannattaa ottaa lapselle muistoksi isästään.
Vierailija kirjoitti:
Jos joku muu ei ole tätä vielä sanonut, niin se, ettei kuolinpesään saa koskea ei tarkoita sitä, etteikö tavaroita saa viedä paikasta toiseen. Tavanomaisen irtaimiston kannalta, jonka arvo on 0 euroa (kyllä, myös ne Aallon huonekalut ovat vielä tavanomaista irtaimistoa), niille voi tehdä mitä parhaaksi katsoo kuolinpesän kesken. Arvokkaamman omaisuuden, esimerkiksi auton, saa myös siirtää vaikka omaan pihaan, mutta sitä ei saa niin sanotusti kadottaa minnekään.
Ei se koskemattomuus todellakaan tarkoita sitä että jokainen kirja ja kirje pitää jättää millilleen sille paikalle missä se kuolinhetkellä oli, vaan sitä että kuolinpesästä ei saa kadottaa mitään perukirjassa listattua rahan arvoista omaisuutta ennen perinnönjakoa. Tässä tapauksessa, kun perijöitä on vain yksi, koko kuolinpesä kuuluu hänelle. Sieltä ei siis sinänsä tässä tilanteessa perijä voi kavaltaa yhtään mitään sen jälkeen kun omaisuus on perukirjaan listattu
Ihan näin.
Kodin tavanomaista irtainta omaisuutta ei katsota erilliseksi omaisuudeksi.
Vierailija kirjoitti:
Ok,
3. En ole kirjoittanut noin, lue uudelleen kohta 3. jonka kirjoitin.
Vierailija kirjoitti:
Ei se koskemattomuus todellakaan tarkoita sitä että jokainen kirja ja kirje pitää jättää millilleen sille paikalle missä se kuolinhetkellä oli, vaan sitä että kuolinpesästä ei saa kadottaa mitään perukirjassa listattua rahan arvoista omaisuutta ennen perinnönjakoa. Tässä tapauksessa, kun perijöitä on vain yksi, koko kuolinpesä kuuluu hänelle. Sieltä ei siis sinänsä tässä tilanteessa perijä voi kavaltaa yhtään mitään sen jälkeen kun omaisuus on perukirjaan listattu
Lyhyesti: omaisuutta eli kirjattua tavaraa ei saa hävittää, mutta kaiken muun saa vaikka räjäyttää atomeiksi.
Vastauksena otsikon kysymykseen: se kuuluu kuolinpesälle osakkaille.
"Lapseni isä kuoli jokin aika sitten ja hänellä ei ollut muita lähiomaisia paitsi meidän yhteinen alle kouluikäinen lapsi. Lapsen isän toisen vanhempi elää mutta ei asu Suomessa, tämä on aiemmin pyytänyt minua toimittamaan poikansa asioita tämän kuoleman jälkeen ja niin olen tehnytkin. Järjestin hautajaiset, selvitin akuutit asiat jne. "
Mitä kaikkea ovat nuo "akuutit asiat", jotka olet selvittänyt? Sisältyykö niihin perunkirjoitus, eli onko se tehty?
Onko perillisiä muita kuin lapsesi? Huomaa, että lähiomainen ei välttämättä ole kuolinpesän osakas, eikä toisaalta kuolinpesän osakas aina ole lähiomainen. Onko ex-miehesi tehnyt testamenttia?
Asunto irtaimistoineen on kuolinpesän omaisuutta, ja mahdolliset tyhjennyskulut voi vähentää kuolinpesän varoista. Kuolinpesä päättää, miten menetellään. Siitä pitäisi nyt aloittaa, että selvittää, onko pesässä muita osakkaita kuin alaikäinen lapsesi, jota ilmeisesti sinä huoltajana edustat.
Jos olet varaton, olet oikeutettu käyttämään myös oikeusaputoimiston palveluja. Sitä en tiedä, miten se paikkakunnallasi käytännössä järjestyy ja onko esim. pahoja ruuhkia. Lähinnä siis voivat neuvoa, miten toimit varmasti oikein.
Jos lapsesi on pesän ainoa osakas eikä pesän irtaimistoon sisälly mitään erityisen arvokasta (esim. arvotaulut, hintavammat korut ja kellot ym.), voit tehdä irtaimistolle mitä haluat. Voit esimerkiksi valita sieltä jotain muistoesineitä lapsellesi, ja kysyä joltakin kuolinpesien ostoon erikoistuneelta yritykseltä tai vaikka kirpputorin pitäjältä (tyyliin Fida), hakisivatko loput.
Asunto menee paremmin kaupaksi tyhjennettynä. Ei ostaja ole kiinnostunut järjestämään toisen ihmisen romujen pois roudaamista. Myös siivous on helpompi hoitaa tyhjässä asunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok,
Suora sitaatti sinulta: Myynnistä saatu raha kuuluu lapselle kokonaan.
Noinhan ei ole, jos kuolinpesällä on velkoja, kuten sinulle jo kerrottiin. Ensin maksetaan velat pois ja sitten jää lapselle jotain, jos jää.
Vierailija kirjoitti:
"Lapseni isä kuoli jokin aika sitten ja hänellä ei ollut muita lähiomaisia paitsi meidän yhteinen alle kouluikäinen lapsi. Lapsen isän toisen vanhempi elää mutta ei asu Suomessa, tämä on aiemmin pyytänyt minua toimittamaan poikansa asioita tämän kuoleman jälkeen ja niin olen tehnytkin. Järjestin hautajaiset, selvitin akuutit asiat jne. "
Mitä kaikkea ovat nuo "akuutit asiat", jotka olet selvittänyt? Sisältyykö niihin perunkirjoitus, eli onko se tehty?
Onko perillisiä muita kuin lapsesi? Huomaa, että lähiomainen ei välttämättä ole kuolinpesän osakas, eikä toisaalta kuolinpesän osakas aina ole lähiomainen. Onko ex-miehesi tehnyt testamenttia?
Asunto irtaimistoineen on kuolinpesän omaisuutta, ja mahdolliset tyhjennyskulut voi vähentää kuolinpesän varoista. Kuolinpesä päättää, miten menetellään. Siitä pitäisi nyt aloittaa, että
Tuskin ap täällä enää päivystää, kun on tehnyt aloituksen jo aamulla :D
Ot, muista hakea kertakorvaussumma työntekijän henkivakuutuspoolista. Ja, perhe - eläke lapsen isän työnantajan vakuutusyhtiöltä.
Vierailija kirjoitti:
Asunto irtaimistoineen on kuolinpesän omaisuutta, ja mahdolliset tyhjennyskulut voi vähentää kuolinpesän varoista. Kuolinpesä päättää, miten menetellään. Siitä pitäisi nyt aloittaa, että
Kiitos, että toit paljon arvokasta lisätieto ketjuun. Eipä olekaan noita listaamiasi asioita kerrottu kuin 69398982 kertaa tämän ketjun aikana.
Vastaus on että tämä asia kuuluu tällä hetkellä hänelle. Joko hän palkkaa jonkun hoitamaan asiaa tai tekee sen itse. Muita perijöitä, joita EI ILMEISESTI OLE, mietitään myöhemmin. Kokonaan ap ei voi asiasta käsiään pestä muutenkaan, koska lapselle kuuluu lakiosuus.
Paitsi, että mitään lakiosuutta ei ole, jos isukilla oli enemmän velkaa kuin omaisuutta. Kovasti siltä vaikuttaa, jos asuntokin on isolta osin velkainen. Eli ap voi pestä kätensä asiasta, jos lapselle ei ole jäämässä senttiäkään perintöä. Tämä taasen selviää perunkirjoituksessa, ei av-palstalla.