Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lähihoitaja-sairaanhoitaja -nokkapokka työpaikalla

Vierailija
22.04.2024 |

Olen lähihoitaja osastolla jossa kaikki tekee samoja hommia titteliin katsomatta (psykiatria). Toki annan mielihyvin sairaanhoitajan olla lääkevastaavana ja hoitaa vaativampia tehtäviä jos samaan vuoroon satutaan. Ei se mulla käy luonnon päälle, että heillä on asteen verran korkeampi koulutus. Muut ovat aivan asiallisia ja hommat hoituvat ilman mainostamista omasta tittelistään. Mutta sitten on se yksi tai kaksi joiden on aivan pakko korostaa itseään joka välissä, miten lähihoitaja sitä ja lähihoitaja tätä. Ja kyllä se SAIRAANHOITAJA  joka tietää ja osaa ja LÄHIHOITAJA EI TIEDÄ EIKÄ OSAA MITÄÄN. Teen hommani enkä sen kummemmin korvaa lotkauta, mutta siis mikä vaivaa näitä itsensä korostajia? Itselläni on yliopistotutkinto taustalla, en minä sitä mainosta joka välissä tai päde paremmalla ulosannillani tai kielitaidollani.

Kommentit (93)

Vierailija
81/93 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi mulla tuli mieleen meillä joskus sijaistanut sairaanhoitaja! Oon kotihoidossa töissä ja menin asiakkaalle jossa oli vaan verenpaineen mittaus. Olin ihan ihmeissäni, kun sille oli päivittäin verenpaineen mittaus käynnit, vaikka asiakas on asiallinen ja mittailee ite verenpaineitaan. Käynnit on ennen ollut kerran kahdessa viikossa. Asiakas ei halunnut näitä käyntejä, koska ei niitä tarvinnut ja ne tuli todella kalliiksi. Menin sitten kertomaan nää käynnit lisänneelle sairaanhoitajalle, että hei miksi ihmeessä hänellä on nää käynnit? Hän ei halua eikä tarvitse niitä, muistipisteet on 30/30, täysin asiallinen asiakas ja saa mitattua verenpaineen itsekin. Sairaanhoitaja tähän sitten että on aloitettu uusi verenpainelääke ja asiakas ei ollut hänelle niin tuttu, joten lisäsi käynnit. No sanoin sitten, että poistan ne kun tiedän ettei asiakas tarvii niitä niin sairaanhoitajan vastaus oli : kysyt ensin hänet tuntevalta sairaanhoitajalta, jonka jälkeen kirjaat selvästi ketä sairaanhoitajaa olet konsultoinut. Sen jälkeen voit poistaa käynnit JOS saat sairaanhoitajan hyväksynnän." Tilanne oli tosi absurdi, koska mun työhön kuuluu myös lähihoitaja tasolla hoidon ja käyntien arviointi ja tosiaan niiden lisääminen, poistaminen, pituus, mitä siellä tehdään jne. Menin sitten kiltisti meidän vakkari sairaanhoitajille sanomaan tästä ja heidän reaktio oli hämmentynyt myös ja vastaus saako käyntejä poistaa oli "mitä hittoa, teet niinku arvioit parhaaks niinku ennenkin" ja toisen vastaus.

Saman sijais sairaanhoitajan kanssa kävi myös niin, et asiakkaalta piti ottaa ekg. Mulla olis ollut aikaa ja mulla on näytteenottoon erillinen koulutus, pidempi kun sairaanhoitajilla. Myös ekg kuuluu näihin. Tää sairaanhoitaja totes vaan että sairaanhoitajat ottaa ekgn. Vaikka siis mulla on myös erilliset luvat näihin ja meillä muutenkin myös lähihoitajat ottaa sydänfilmejä. Sit tää sairaanhoitaja kävi ottaa sen ekgn ja päivän päätteeks toimistolla paperiversio osu mun silmään ja siinä näky sydänkohtaus. Meidän taululla ei näkynyt että asiakas olisi laitettu keskeytykseen, joten kysyin lisäänkö taululle, olettaen että asiakas on päivystyksessä/sairaalassa. Tää sairaanhoitaja ihmetteli että miksi ja mustakin tuli epävarma luenko paperia väärin, mut näytin että mun mielestä siinä näkyy ST välin nousu ja että eikö se tarkota sydänkohtausta? Loppujen lopuks vasta iltavuoro lähetti asiakkaan sairaalaan ja ensihoito oli raivona kun tajus että sydänkohtaus oli näkyny jo päivällä ja vasta illalla lähetettiin päivystykseen. Mut kyllä, onhan se tietysti tärkeää että sairaanhoitaja ottaa sen ekgn eikä lähihoitaja. 

Pakko tähän loppuun sanoa, että mun uran aikana mulla on tullu vaan 2 tän tyyppistä sairaanhoitajaa vastaan ja kaikki muut on ollu todella ammattitaitosia ja myös lähihoitajan työtä arvostavia!

Vierailija
82/93 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te kaksi ammattiryhmää, joiden pitäisi toimia yhteistyössä, olette näin tulehtuneesta työyhteisöissänne napit vastakkain?

Oletteko miettineet, että mistä seikoista se todellisuudessa johtuu; muusta kuin ulkoisista seikoista, kuten 'lähäritukka'.

En usko, että ainoa syy on naisvaltaisuus, koska itse olen naisvaltaisella työpaikalla finanssialan puolella ja meillä on toista arvostava ilmapiiri, vaikka osa tulee perustyötä ja osa asiantuntijan työtä. Eikö teistäkin olisi mukavampaa tehdä töitä työpaikalla, jossa ei ole nokkimisjärjestystä ja ylenkatsomista tai työhön liittyviä epäoleellisia seikkoja puntaroitavana kuten ulkonäkö on hiustenmallin osalta? Just asking.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/93 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän uusin terveydenhoitaja kokee että sen pitää yrittää löytää terveydenhoitajan auktoriteetti mun kanssa. Mut ymmärrän täysin että hän kokee niin. Hän on valmistunut 1,5 vuotta sitten ja mä oon ollu kohta 7 vuotta samassa työpaikassa. Esim hoitosuunnitelmia päivittelen hänen jälkeensä ja kerron myöhemmin mitä muutin ja miksi, häneltä hoitosuunnitelmat ei oikein suju vielä, mutta eiköhän ne siitä kun niissä auttaa. Lisäksi hän ei oikein osaa vielä priorisoida asioita, eikä aina pitää puoliaan töissä. Jos joku lähihoitaja pyytää häntä tekemään jotain hän aina alkaa tekemään sitä heti vaikka 1. Se olisi lähihoitajan homma tai 2. Hänellä olisi jotain tärkeämpää. 

Oon kotihoidossa töissä ja meidän tiimin asiakas alue on jaettu vielä pienempiin tiimeihin joista mun tiimiin kuuluu mun lisäksi toinenkin lähihoitaja ja yks sairaanhoitaja. Kaikki meni ennen aina ihan sekasin jos meidän sairaanhoitaja oli poissa koska tää uusi terveydenhoitaja yritti kokoajan paikata häntä mikä on tavallaan loogista kun toinen ei oo töissä, mutta ei oikeesti tarpeen. Tää loppu vasta siinä vaiheessa kun mun alueen sairaanhoitaja sanoi suoraan tälle terveydenhoitajalle, että hän ei saa puuttua siihen alueeseen jos mä oon töissä, koska mä pystyn hoitamaan kaiken tarpeellisen hänen poissa ollessaan ja osaan pyytää apua sit jos tarviin. 

Oli kuitenkin hauska tässä yks päivä kun aloin tarkistamaan aikani kuluks tulleita annosjakelulääkkeitä ja tää terveydenhoitaja tuli sitten siihen ohjeistamaan ihan perus asioita tarkastelusta. Mä kommentoin hänelle, että "Joo siis oon tehny tätä ennenkin.." kun taas mun alueen sairaanhoitaja totes vierestä että "*nimi* on tehny tota kauemmin kun sä olet ollut meillä töissä, *nimi* osaa kyllä kysyä jos on kysyttävää" 

Vierailija
84/93 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi mulla tuli mieleen meillä joskus sijaistanut sairaanhoitaja! Oon kotihoidossa töissä ja menin asiakkaalle jossa oli vaan verenpaineen mittaus. Olin ihan ihmeissäni, kun sille oli päivittäin verenpaineen mittaus käynnit, vaikka asiakas on asiallinen ja mittailee ite verenpaineitaan. Käynnit on ennen ollut kerran kahdessa viikossa. Asiakas ei halunnut näitä käyntejä, koska ei niitä tarvinnut ja ne tuli todella kalliiksi. Menin sitten kertomaan nää käynnit lisänneelle sairaanhoitajalle, että hei miksi ihmeessä hänellä on nää käynnit? Hän ei halua eikä tarvitse niitä, muistipisteet on 30/30, täysin asiallinen asiakas ja saa mitattua verenpaineen itsekin. Sairaanhoitaja tähän sitten että on aloitettu uusi verenpainelääke ja asiakas ei ollut hänelle niin tuttu, joten lisäsi käynnit. No sanoin sitten, että poistan ne kun tiedän ettei asiakas tarvii niitä niin sairaanhoitajan vastaus oli : kysyt ensin hänet tuntevalta sairaanhoitajalta, jonka jäl

Niin nyt jos teillä on saatu sairaanhoitaja palkattua, niin sun mielestä sen sairaanhoitajan pitäisi tehdä perushoitoa ja lähärin ottaa ne ekg:t? 

Vierailija
85/93 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten te kaksi ammattiryhmää, joiden pitäisi toimia yhteistyössä, olette näin tulehtuneesta työyhteisöissänne napit vastakkain?

Oletteko miettineet, että mistä seikoista se todellisuudessa johtuu; muusta kuin ulkoisista seikoista, kuten 'lähäritukka'.

En usko, että ainoa syy on naisvaltaisuus, koska itse olen naisvaltaisella työpaikalla finanssialan puolella ja meillä on toista arvostava ilmapiiri, vaikka osa tulee perustyötä ja osa asiantuntijan työtä. Eikö teistäkin olisi mukavampaa tehdä töitä työpaikalla, jossa ei ole nokkimisjärjestystä ja ylenkatsomista tai työhön liittyviä epäoleellisia seikkoja puntaroitavana kuten ulkonäkö on hiustenmallin osalta? Just asking.

Ehkä johtamisessa puutteita ja henkilökuntapula ja sen vuoksi lähihoitajat haluavat kärkkäästi tehdä sairaanhoitajien töitä ja passittaa sairaanhoitajat tekemään perushoitoa, mikä ei tietenkään ole hyväksyttävää. Mieti itse omalle kohdallesi, jos sinun alaisesi alkaisivat ns. Hyppiä silmille

Vierailija
86/93 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä johtamisessa puutteita ja henkilökuntapula ja sen vuoksi lähihoitajat haluavat kärkkäästi tehdä sairaanhoitajien töitä ja passittaa sairaanhoitajat tekemään perushoitoa, mi

Lähihoitajien käytöksestä tämä huono ilmapiiri johtuu. Ovat erittäin hyökkääviä

Vierailija
87/93 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi monilla lähäreillä on vääristyneet luulot itsestään? Yksi mun tuntema lähäri sanoi voivansa työskennellä lastensuojelussa ja ottaa lapsia huostaan?! Osa myös luulee tietävänsä enemmän kuin lääkärit.

Vierailija
88/93 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ohis mutta mun aiemmalla työpaikalla oli samanlainen meininki sosiaalityöntekijä/ sosionomi (ohjaaja) kesken . Kyseessä ison kaupungin lastensuojelun avohuolto. 

Olin itse sosiaalityöntekijä ja sosionomit oli jotenki tosi katkeria (osa) että saadaan tonni enemmän palkkaa kuin he . No, vastuukin oli ihan eri luokkaa. Alko mennä siihen että missään ei suostuttu auttamaan ellei sitä oltu erikseen kirjattu työsopimukseen tehtäväksi ( vaikka siellä luki " ja muut työnantajan osoittamat tehtävä"). Itte ei meinnnu keretä edes syömään ja samalla katso kun nää istu jo kolmatta varttia kahvitunnilla ilman mitään kiirettä 

Ja ei ollu kyse siitä että olisin sossun tehtäviä antanut heille vaan ihan vaan pyysin apua tehtäviin joihin koulutus ja taito varmasti olisi riittänyt .

Vierailija
89/93 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kuitenkin lähihoitajan ja sairaanhoitajan koulutuksessa suurempi ero, kuin noissa sossukoulutuksissa? Ymmärtääkseni noissa sossukoulutuksissa lähinnä erona Suomessa tämä amk-yliopisto-nimikekisailu ja tietty yliopiston käyneiden virkavastuu

Vierailija
90/93 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja se ero näkyy mm. yleissivistyksessä, kirjoitus- ja laskutaidossa, asenteessa ihan yleisesti, käytöstavoissa, työmoraalissa ja huolelisuudessa puhumattakaan ulkonäöstä, jolla tarkoitan lähinnä hygieniatasoa ja siisteyttä, mutta onhan se lähäritukkatyyli ihan yleisesti tiedossaJa siis hyviäkin ja kaikin puolin ihania lähäreitä olen tavannut, mutta traumat jäi heidän kanssaan työskentelystä. On paljon helpompi työskennellä vain sairaanhoitajien jalääkäreiden kanssa ja toivon, etteivät lääkärit koe työskentelyä kanssani yhtä epämiellyttäväksi, kuin minä koin lähäreiden kanssa työskentelyn ja koitan todellakin pysyä lestissäni ja osoittaa arvostusta itseäni korkeammin koulutettuja kohtaan."

Enkä hauku lähäritukkatyyliä, vaan ainoastaan tuon esiin, että se tyyli on tunnistettavissa. Tuolla aiemmissa kommenteissa kun väitettiin minun haukkuvanse luetunymmärtäminen huohh tai tarkoituksellinen väärinymmärtäminen, jolloin pääsee hyökkäämään kimppuun ja haukkumaan sh

Vierailija
91/93 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan lähihoitajana kärsineeni alemmuuden tunteesta, ehkä se jotenkin näkyi työkäytöksessäni, en tiedä. Sitten opiskelin alemman korkeakoulututkinnon ja huomaan arvostavani lähihoitajia - niitä käytännön ammattilaisia - entistä enemmän.

Lähihoitajien tulisi arvostaa omaa ammattiaan, ettei käy niin, että muut arvostavat heitä enemmän kuin he itse.

Vierailija
92/93 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitajia on alettu korvaamaan lähihoitajilla osastoilla.

Hoitaja kuin hoitaja

Vierailija
93/93 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sh koulutus on vain alempi korkeakoulututkinto. Eli amiksesta seuraava. Sen kyllä huomaa, etteivät mitään valtakunnan älykkäintä kärkeä ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän seitsemän