Lähihoitaja-sairaanhoitaja -nokkapokka työpaikalla
Olen lähihoitaja osastolla jossa kaikki tekee samoja hommia titteliin katsomatta (psykiatria). Toki annan mielihyvin sairaanhoitajan olla lääkevastaavana ja hoitaa vaativampia tehtäviä jos samaan vuoroon satutaan. Ei se mulla käy luonnon päälle, että heillä on asteen verran korkeampi koulutus. Muut ovat aivan asiallisia ja hommat hoituvat ilman mainostamista omasta tittelistään. Mutta sitten on se yksi tai kaksi joiden on aivan pakko korostaa itseään joka välissä, miten lähihoitaja sitä ja lähihoitaja tätä. Ja kyllä se SAIRAANHOITAJA joka tietää ja osaa ja LÄHIHOITAJA EI TIEDÄ EIKÄ OSAA MITÄÄN. Teen hommani enkä sen kummemmin korvaa lotkauta, mutta siis mikä vaivaa näitä itsensä korostajia? Itselläni on yliopistotutkinto taustalla, en minä sitä mainosta joka välissä tai päde paremmalla ulosannillani tai kielitaidollani.
Kommentit (93)
Olin potilaana psykiatrisella osastolla ja jos pystyn lämmöllä muistamaan ketään sieltä, se oli eräs lähihoitaja. Ei väliä mikä titteli sinulla on, jos olet paha ihminen ja muita polkeva öykkäri.
Aika moni lähäri sanoo olevansa sairaanhoitaja tai muuta. Mistä johtuu?
Sairaanhoitaja on kokoomuslainen voittaja. Ei muista aina olla nöyränä lähihoitajien ja hoiva-avustajien kanssa.
Ja aivan naurettavaa että pelkäätte potilaita, itse en kuullut psykiatrisella osastolla uhkailua yhdeltäkään potilaalta mutta eräältä "hoitajalta" kylläkin :D 63
Vierailija kirjoitti:
Heh, Sairaanhoitaja korostaa titteliään! :) Huomaa että akkavaltainen työpaikka.
Missäs kohti aloittaja kertoi olevansa nainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, Sairaanhoitaja korostaa titteliään! :) Huomaa että akkavaltainen työpaikka.
Missäs kohti aloittaja kertoi olevansa nainen.
No eipä se sitä poista, että ala on silti akkavaltainen. - eri
Vierailija kirjoitti:
Työt menee koulutuksen mukaan.
Jos et lähihoitajana ole tyytyväinen työhösi, jatka opintoja sairaanhoitajaksi.
Ehkä kannattaa lukea tuo aloitus uudestaan...
Eipä olekaan vähään aikaan ollut tämmöistä ketjua missä rölläillään lähäri vs sh -juttuja. Täysin röllejä nämä siis, sanon minä.
Kuinkas monta kynää sitä on rintataskussasi?
Älä tule alle kymmenen kynän kanssa samaan kaffeåöytään
Onko näissä tilanteissa sittenkin syy epäselvässä toimenkuvassa? Pakkohan töissä on olla eroja, juuri esim. lääkkeiden annostelussa ja jakelussa ja muissa vastaavissa tehtävissä, jos on eri koulutus ja ammattinimikekin.
Jos silti joku vain korostaa tuota eroa, kaikkien tietäessä vastuualueensa, se on aika erikoista.
Vierailija kirjoitti:
Kun seuraava väkivaltainen tilanne tulee niin anna niiden mennä hoitamaan sitä keskenään kun ovat niin ammattitaitoisia. Siinä punnitaan onko sille pollealle puheelle katetta. Yleensä nämä toki ovat silloin kansliassa piilossa.
Ah niin tyypillistä lähihoitajapolleiluakun kyllä me lähärit ollaan yhtä hyviä ja koulutettuja, kuin te sh:t yhyy ei kyllä tehdä yhteistyötä sh:n kanssa, vaan jötetään sh:t yksin väkivaltatilanteisiin ja perushoitoihin, kun me mennään röökille
Meillä tehpassa lähihoitajat ovat jatkuvasti sairaanhoitajien kimpussa. Meillä sairaanhoitajilla on vastuita, joita ei lähihoitajilla ole. Kun teet näitä töitä, lähihoitajat valittavat, että sairaanhoitajat istuvat koneella eivätkä ole tekemässä perushoitoa. Mutta auta armias, jos teet perushoitoa ja sh:n hommat on tekemättä. Silloinkin räkytetään, kun sh ei hoida hommiaan.
Monessa paikassa sairaanhoitajat tekevät samaa työtä kuin lähihoitajat, mutta heillä on sitten vielä lisäksi omia töitä. Tämä on monelle lähihoitajalle vaikea ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja se ero näkyy mm. yleissivistyksessä, kirjoitus- ja laskutaidossa, asenteessa ihan yleisesti, käytöstavoissa, työmoraalissa ja huolelisuudessa puhumattakaan ulkonäöstä, jolla tarkoitan lähinnä hygieniatasoa ja siisteyttä, mutta onhan se lähäritukkatyyli ihan yleisesti tiedossaJa siis hyviäkin ja kaikin puolin ihania lähäreitä olen tavannut, mutta traumat jäi heidän kanssaan työskentelystä. On paljon helpompi työskennellä vain sairaanhoitajien jalääkäreiden kanssa ja toivon, etteivät lääkärit koe työskentelyä kanssani yhtä epämiellyttäväksi, kuin minä koin lähäreiden kanssa työskentelyn ja koitan todellakin pysyä lestissäni ja osoittaa arvostusta itseäni korkeammin koulutettuja kohtaan."
Anna kun arvaan, rakastat terveydenhuollon ylikorostunutta hierarkiaa, niiaat lääkäreille, haukut kandeja, lähihoitajia et edes tervehdi ja laitoshuoltajat ovat ilmaa? Luojan
Jep juu pian lähärien vaatimuksesta lääkäritkin tekee perushoitoa ja kylvetyksiä ja siinä välissä miettii ja huutelee diagnooseja, koska kaikki me tehdään samaa työtä
Millariikasta mallia lähäritukkaan! Lähihoitajataustainen kun on
Vierailija kirjoitti:
Millariikasta mallia lähäritukkaan! Lähihoitajataustainen kun on
Kyllä ne vaan siltä erottuu aina vaan
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajien kanssa ei ole ikinä ollut ongelmaa, mutta ensihoitajien kanssa kyllä
Terveisin kotihoidon lähihoitaja
Eikös ne kotihoitoon lähetäkin vain perustason ensihoitajia, jotka yllätys yllätys ovat lähihoitajia!!! Tiedät nyt, mitä sairaanhoitajista tuntuu
Vierailija kirjoitti:
Onko näissä tilanteissa sittenkin syy epäselvässä toimenkuvassa? Pakkohan töissä on olla eroja, juuri esim. lääkkeiden annostelussa ja jakelussa ja muissa vastaavissa tehtävissä, jos on eri koulutus ja ammattinimikekin.
Jos silti joku vain korostaa tuota eroa, kaikkien tietäessä vastuualueensa, se on aika erikoista.
Lähärien mielestä ei ole ero sh:n työhön heidän työssään. Lähärit ne sitä aina korostaa ja tulevat oikein kysymään, että milloin tulet heitä auttamaan perushoidossa
Lähihoitaja tai sairaanhoitaja eivät kumpikaan ole tutkintoja vaan nimikkeitä. Tutkinnot ovat 1) sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, tutkinnon suorittamisen jälkeen voi hakea Valviralta oikeuden käyttää nimikesuojattua lähihoitajan nimikettä, ja 2) sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto, tutkinnon suorittamisen jälkeen voi hakea Valviralta laillistamista ja sen jälkeen voi käyttää nimikettä sairaanhoitaja (AMK).