Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi et soita kelloa kun ohitat pyörällä?

Vierailija
22.04.2024 |

Tänään jälleen kerran oli useampi vaaratilanne kun saatoin pyöräilevää 4-vuotiasta hoitoon. Kukaan takana pyörällä tulleista koululaisista, edes teineistä ei soittanut kelloa ohittaessaan. Tyhmimmät jopa pyöräilevät silti vauhdilla ohi niin, että väliin jää n. 20 cm. Eivätkö tajua, että pikkulapsi voi horjahtaa tai ajaa vahingossa eteen? Ei se kello ole koriste tai liian kallis investointi turvallisuuteen. Opastakaa vähän lapsianne liikennesäännöistä.

Kommentit (162)

Vierailija
141/162 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä maassa soittokellon tms käyttö aiheuttaa usein kansainvälisen käsimerkin tai tietyn kohdan haistattelua. Jossain mättää ja pahasti. 

Vierailija
142/162 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

en vastaa kysymyksees, mutta kommentoin omalta osaltani: Minä en halua että minua säikäytellään sillä kellon soitolla, jos minä kävelen ihan siis väylän laidassa... Mitä ihmettä varten luulette että minä hyppäisin yhtäkkiä sieltä laidasta teidän pyöränne eteen... Ei tarvitse soittaa, jos kävelen väylän laidalla enkä ole teidän tiellänne. Yleensä muistan kyllä vilkaista olkani ylitse jos lähden sitä väylää ylittämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/162 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtelias pyöräilijä ei säikäyttele.

Vierailija
144/162 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi kun trikoo kiristää peppuvakoa.

Vierailija
145/162 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paitsi että tänään juuri pyöräilijä ohitti sieltä oikealta, ilman minkäänlaista kellonsoittoa ja täysin yllättäen. Itse väistin juuri reunassa olevaa lätäkköä keskemmälle, mutta leveällä kulkuväylällä olisi ollut tilaa ohittaa vasemmaltakin. Yleensä olen hiljaa pyöräilijöiden törttöilyistä, koska silloin saisi jatkuvasti olla äänessä, mutta tällä kertaa kyllä huomautin. Se on kiva kun on lapsi tai koira mukana ja yrität niille opettaa oikeaa liikennekäytöstä, niin aikuiset ihmiset vesittävät hyvät yritykset huonolla esimerkillään.

Vierailija
146/162 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mä ala jokaista ohitettavaa soittokellolla varoittelemaan, ohitan vaan riittävän kaukaa ja/tai hidastan vauhtia ennen ohitusta. Jos joku on tien tukkona tai se lapsukainen haahuilee sinne tänne, sitten soitan kyllä. Ja siis kyllä hidastan vauhtiani näissäkin tilanteissa.

Joo tämä ok, jos on tilaa. Mutta silloin jos on pikkulapset, koirat ja muut mukana niin olisi kiva jos soitetaan kelloa, varsinkin kun suhataan painavalla sähköpyörällä (yleensä vielä lapset etuvaunussa ) täysiä ohi. Ja pahin on se kun on alamäki ja joku tulee vastaan niin silti on pakko vielä sen pyöräilijän mennä pikkuvälisä juuri samalla ohi. Tänään peräti 2x sattui sama kun saatoin lapsen kouluun koiran kanssa. Mutta aloitukseen, hankala se on vanhempien opettaa kun eivät itsekään osaa. Enemmän meilläpäin lapset ja nuoret soittaa kelloa ja aikuiset ei. 

Vierailija
147/162 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko ajatella, että te, jotka ette niin paljon soittele kelloa, soittaisitte ainakin koirakoille ja lapsen kanssa liikkuville tai yksinään liikkuville lapsille? Jos muiden kohdalla sitten vaikka vaan hidastaisi. Luulisin, että sitten ei ainakaan tulisi sellainen tunne, että ihmiset pahastuvat tai hermostuvat, jos heille soittelee kelloa. Nämä ryhmät, kun varmasti arvostaisivat sitä kellon soittoa.

Tässä ketjussa on tullut monta esimerkkiä siitä, kuinka kellon soittaminen on aiheuttanut vaaratilanteen juurikin koiran tai lapsen kanssa. Tai sitten koiran omistaja on saanut raivarin.

Vaaratilanteita syntyy juuri siitä, kun sitä kelloa ei soiteta. Monesti pyörän saattaa kuulla ja ehtii koiran kanssa reagoimaan, mutta jos on liikenteen melua tai näin syksyisin paljon lehtiä tiellä, pyörää ei vaan mitenkään kuule. Koira on elävä olento, joka saattaa esim. pelästyä jotakin tai yrittää viettinsä mukaan lähteä jahtaamaan jotain eläintä, eikä sen liikkeitä voi sataprosenttisesti ennustaa, ei ulkoiluttaja eikä pyöräilijä. Siksi sitä kelloa olisi suotava käyttää aina, kun lähestyy koirakkoa takaapäin. Olen sitä mieltä, että liikenne on yhteispeliä, ja koska yritän kulkea tien laidassa, ennakoida koirani käytöstä ja ottaa muut tielläliikkujat parhaani mukaan huomioon, odotan myös muilta tielläliikkujilta kohteliaisuutta, varovaisuutta ja ennakointia. Se ei ole liikaa pyydetty.

PS. Voitteko myös näyttää niitä oikeita, pyöräilyyn kuuluvia käsimerkkejä. Ei me muut ihmiset olla ajatustenlukijoita, kuljettiinpa sitten jalan tai moottorin avustuksella. Olen viimeisen parin vuoden aikana nähnyt yhden pyöräilijän näyttävän kulkusuuntansa risteyksessä, pyöräilijän suunnan arpojia onkin sitten ollut näissä tilanteissa lukemattomat määrät.

Vierailija
148/162 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

PItäisikö autojen myös töötätä joka kerta, kun ohittavat jonkun?

PS. Nelivuotias ei kuulu liikenteen sekaan pyöräilemään.

Vierailija
149/162 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kundi tuli jalkiksella takaa äänettömästi sähköpotkulaudalla ja syyhkäisi hihaa hipoen ohi, kun oli ohittanut minut niin rimputti seuraavat 30m raivolla pirikelloa. Mikälie mt-tapaus ?

Vierailija
150/162 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paitsi että tänään juuri pyöräilijä ohitti sieltä oikealta, ilman minkäänlaista kellonsoittoa ja täysin yllättäen. Itse väistin juuri reunassa olevaa lätäkköä keskemmälle, mutta leveällä kulkuväylällä olisi ollut tilaa ohittaa vasemmaltakin. Yleensä olen hiljaa pyöräilijöiden törttöilyistä, koska silloin saisi jatkuvasti olla äänessä, mutta tällä kertaa kyllä huomautin. Se on kiva kun on lapsi tai koira mukana ja yrität niille opettaa oikeaa liikennekäytöstä, niin aikuiset ihmiset vesittävät hyvät yritykset huonolla esimerkillään.

Taakse katsominen ennen sivuttaissiirtymää auttaa suuresti.

Vierailija
151/162 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein kävelijöillä päässä kuulokkeet ja musiikki ilmeisestii niin isolla, etteivät kuule tavallista pyöränkelloa. Pitäisi jotain ääitorvea tai lehmänkelloa huudattaa.

Vierailija
152/162 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset suuttuu kun soittaa kelloa. En edes omista soittokelloa, painaa liikaa.

Vierailija
153/162 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pyörällä kuuluisi ajaa kävelijöiden väyliä, koska siellä on iso törmäysriski.

Vierailija
154/162 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma ei ole pyöräilijät.

Pyöräilijät ovat matkalla pisteeseen B oikeassa reunassa ajaen, eteensä katsoen ja turvallisuudesta huolehtien.

Ongelma ovat hortoilijat jotka tulkitsevat nykyistä lakia niin että se sallii vapaan leikin, hortoilun ja poukkoilun.

Vierailija
155/162 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma ei ole pyöräilijät.

Pyöräilijät ovat matkalla pisteeseen B oikeassa reunassa ajaen, eteensä katsoen ja turvallisuudesta huolehtien.

Ongelma ovat hortoilijat jotka tulkitsevat nykyistä lakia niin että se sallii vapaan leikin, hortoilun ja poukkoilun.

Kävelijät käyttäytyvät niin kuin kävelijöille on tyypillistä. Ei kävelijä ole mikään ajoneuvo joka etenee suoraviivaisesti.

Tämän takia kävelijöitä varten on perinteisesti rakennettu jalkakäytäviä missä kävelijät ovat voineet hortoilla vapaasti.

Valitettavasti jalkakäytävien rakentaminen kuitenkin pääosin loppui 1970-luvulle mennessä, ja sen jälkeen on katsottu, että ajoneuvoliikennettä tulee ohjata kävelijöiden joukkoon eli kävelijöillä ei enää ole omia väyliä.

Vierailija
156/162 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne osaa ne tykkää ajaa päälle jos on ajatakseen...

Vierailija
157/162 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras oli kun yks päivä tuli opettaja 6 nuoren kanssa kevyenliikenteenväylää vastaan. Kaikki tietysti levittäytyneet niin että tyhjää tilaa sivuuttaa ei jäänyt senttiäkään. Puolella nenä kännykässä etteivät katsoneet yhtään eteenpäin. Jouduin sitten hiljentää kohdalla. Opettaja kehtas sitten mulle ruveta heittää että "ringring". Pakko oli kysyä että mimmonen koulutus sulla tähän hommaan on että onko kuullut että jalankulkijoiden paikka on tien jommassakummassa laidassa. 

Vierailija
158/162 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes jokisella keskitien kulkijalla on kuulokket korvilla, joten eivät kuuke mitään kuin älämölöä. Minä olen hankkinut sellaisen hirveän pasuunan ääneen päästävän honk,honk-torven, niin kakka tulee pissiksiltä housuun,mkun sitä soittelen.😏

Vierailija
159/162 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä kuullut, että kelloa käytettäisiin noin ennaltaehkäisevästi.

Se on vanhemman tehtävä pitää pieni pyöräilijä pois "jaloista".

Itse varon pieniä kyllä, yllensä hyppään taluttamaan, kun moinen epävarmuus tekijä on lähistöllä. Vanhemmat kun mahdollistaa miten sattuu ajamisen. Monesti äiti tulee 20-40 metrin päästä pienestä. Eivät mitenkään kerkee hätiin, jos jotain sattuski pienelle.

Vierailija
160/162 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi kun soitin kelloa ennen kuin ohitin kapeahkolla kevyen liikenteen väylällä, sain perään raivokkaan huudon MITÄ V*TTUA, OJAANKO ASTI SUA PITÄS VÄISTÄÄ?

Kun näitä räyhääjiä on kuullut parikymmentä, ei enää soita kelloa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yksi