Miksi et soita kelloa kun ohitat pyörällä?
Tänään jälleen kerran oli useampi vaaratilanne kun saatoin pyöräilevää 4-vuotiasta hoitoon. Kukaan takana pyörällä tulleista koululaisista, edes teineistä ei soittanut kelloa ohittaessaan. Tyhmimmät jopa pyöräilevät silti vauhdilla ohi niin, että väliin jää n. 20 cm. Eivätkö tajua, että pikkulapsi voi horjahtaa tai ajaa vahingossa eteen? Ei se kello ole koriste tai liian kallis investointi turvallisuuteen. Opastakaa vähän lapsianne liikennesäännöistä.
Kommentit (162)
Vierailija kirjoitti:
Suurta osaa koiran kanssa lenkkeilevää pelkään , hihnaa pidetään monen metrin matkalla löysällä, pakko ollut pysähtyä että turvallisesti ohitse voi mennä kävellen , mennään aivan koko väylän leveydeltä ja lisäksi niitä koiria on kaksi , kolme hinnoissa. Tuttuni kävi niin että koira syöksyi nilkkaan kiinni ja seurauksena häneltä nivelsiteet poikki.
Sama. Oulussa jakautuu 50/50 että kuka on kouluttanu koiran ja itsensä ja kuka ei.
Minä ainakin koiran ulkoiluttajana huikkaan kiitos jokaiselle, joka sitä kelloa soittaa takaapäin ohittaessa. Koirat ei nimittäin arvosta säikäyttämistä.. Kelloa soitettaessa ehdin reagoida ja koirakin pysyy rauhallisena.
Hyvin harvoin tulee kelloa kilkuteltua pyöräillessä. Hidastan kohdalla ja väistän. Jos on tien täydeltä porukkaa edessä niin sitten rimpautan ja olen tarkkana että mihin edestä säntäilevät.
Lapsi pyöräili normaalisti tien oikeaa reunaa. Ihmetteli itse, mikseivät takaa tulevat soita kelloa parin läheltäpiti tilanteen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Soittakaa Paranoid.
Hyvä ajatus. Bluetooth yhteys pirikelloon niin tulee iloa elämän teille
Se on liian painava kuljettaa mukana.
Kellon soitosta kuulee että pyörä on tulossa ja osaa olla tekemättä loikkia sivuille. Jos ei kelloa kuulu, se pelästyttää ja mietityttää mitä jos olisin juuri kääntynyt, tai astunut askeleen sivulle.
Voisiko ajatella, että te, jotka ette niin paljon soittele kelloa, soittaisitte ainakin koirakoille ja lapsen kanssa liikkuville tai yksinään liikkuville lapsille? Jos muiden kohdalla sitten vaikka vaan hidastaisi. Luulisin, että sitten ei ainakaan tulisi sellainen tunne, että ihmiset pahastuvat tai hermostuvat, jos heille soittelee kelloa. Nämä ryhmät, kun varmasti arvostaisivat sitä kellon soittoa.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko ajatella, että te, jotka ette niin paljon soittele kelloa, soittaisitte ainakin koirakoille ja lapsen kanssa liikkuville tai yksinään liikkuville lapsille? Jos muiden kohdalla sitten vaikka vaan hidastaisi. Luulisin, että sitten ei ainakaan tulisi sellainen tunne, että ihmiset pahastuvat tai hermostuvat, jos heille soittelee kelloa. Nämä ryhmät, kun varmasti arvostaisivat sitä kellon soittoa.
Tässä ketjussa on tullut monta esimerkkiä siitä, kuinka kellon soittaminen on aiheuttanut vaaratilanteen juurikin koiran tai lapsen kanssa. Tai sitten koiran omistaja on saanut raivarin.
En tykkää, kun pyöräilijät soittavat kelloa. Olen yksin ja kävelen oikeassa reunassa. Olenko muka jotenkin tiellä?
Eri asia, jos on tilanne missä jonkun pitää siirtyä syrjään. Esim. kolme ihmistä kävelee rinnakkain tai lapsi poukkoilee naama kännykässä puolelta toiselle, silloin pitää soittaa.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi pyöräili normaalisti tien oikeaa reunaa. Ihmetteli itse, mikseivät takaa tulevat soita kelloa parin läheltäpiti tilanteen jälkeen.
Kerrotko, mikä oli se läheltäpiti tilanne? Jos lapsi oikeasti ajaa oikeaa reunaa ja pysyy siellä niin ohitustilanteissa ei voi tulla mitään sellaista läheltäpiti tilannetta jossa takaa tulevan kellonsoitosta olisi mitään hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Kellon soitosta kuulee että pyörä on tulossa ja osaa olla tekemättä loikkia sivuille. Jos ei kelloa kuulu, se pelästyttää ja mietityttää mitä jos olisin juuri kääntynyt, tai astunut askeleen sivulle.
Miten usein sinulle oikein tulee pakottava tarve tehdä sivuloikka kun olet kävelemässä suoraa tietä eteenpäin? Onko tuolle oireyhtymälle joku nimikin?
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni kellon soittaminen jalankulkijalle on ylimielistä, epäkohteliasta ja lapsellistakin.
Haloo.
Sehän on varoitus, ettei jalkamies jää pyörän alle!
En tiedä onko ehdotettu jo, mutta itse kävelin kerran kävelytiellä (yhdistetty pyörä- ja kävelytie) ja pyöräiliä soitti kelloa jo hyvin kaukaa sen sijaan, että olisi vasta melkein kohdalla soittanut. Se oli kätevää, en pelästynyt ja kerettiin kaikki reagoimaan hyvissä ajoin :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni kellon soittaminen jalankulkijalle on ylimielistä, epäkohteliasta ja lapsellistakin.
Haloo.
Sehän on varoitus, ettei jalkamies jää pyörän alle!
Tämä.
Ja samoin, jos tunnelissa soitetaan kelloa niin se VAROITTAA tunnelin ulkopuolella olevia tai tunneliin tulevia, että "täältä tullaan".
Tunneliin menijä menee (auringon)valosta pimeään tunneliin, jolloin tunneliin näkee huonosti - törmäysvaara.
Soitanha mä, Kelloain! Ring my bell, baby!
Ne läheltäpiti tilanteet olivat sellaisia, että minä kävelen ja lapsi ajaa vierelläni oikeassa laidassa jaetulla pyörätiellä, kun takaa tuli eri kohdissa kelloa soittamatta yksivarhaisteini, yksi teini ja yksi urheiluhullunnäköinen aikuinen, jotka ohittivat lapsen tämän oikealta puolelta kovassa tai reippaassa vauhdissa, noin 20 cm päästä. Kerran lapsi meinasi kaatua ohittavaa päin kun säikähti.
Kerran lapsi pyöräili pidemmän pätkän itse kovaa niin, etten ollut vieressä, mutta pysyi hieman mutkitellen omalla kaistalla, niin vastaantulevien kaistalla oleva meinasi ajaa päälle, koska oli niin kiva edetä kolmen pyörän rintamana. En ehtinyt nähdä tai osannut odottaa. Varsinkaan sitä, etteivät teinit väistä edes omalle kaistalleen. Osa siirtyi edestä läheltä lapseni kaistalle ja ohitti hänet oikealta oikaistakseen hieman? Kaikkiaan n. 20 pyöräilijästä yksi lapseni lisäksi osasi käyttää kelloa.
Kiinnostava keskustelu. En itse halua että minulle rimputellaan, vaikka liikunkin lapsen kanssa. Kääntelen päätäni ja katson, näkyykö pyöriä. Oletan kuulevani soiton vain jos olen/lapsi on oikeasti edessä ja vaarassa jäädä alle.
Se rimputtelu tuntuu myös vähän passiivis-aggressiiviselta tai vastuun pakoilulta. Ikään kuin soittaja sanoisi: 'olen soittanut kelloa, joten väistäminen kuuluu muille'. Teininä jotkut soitteli hulluna kelloa ajaessaan alamäkeä hidastamatta risteykseen. Ajatus oli että muut väistää, kun kuulee kellon ja itse saa hurjastella. Se närästi jo silloin.
Ehkä näistä syistä olen karsastanut kellolla itsestä ilmoittamista ellei joku ole oikeasti edessä. Mutta kuka tietää, ehkä tottuisi kuuntelemaan rimputtelua jos tapa yleistyisi. Tosin, mistä sitten tietäisi, milloin soitto tarkoittaa "täältä tullaan" ja milloin se tarkoittaa "väistä, olet edessä"?
Ajattelen nimittäin, että lakkaisin varmaan katsomasta kelloa soittavan suuntaan, jos kaikki soittelisi muuten vain koko ajan. Seuraisiko siitä sitten taas vaaratilanteita?
Olen nelikymppinen aktiivipyöräilijä mies. En siis mikään kortsupuku sunnuntaipyöräilijä, vaan paljon arjessakin pyöräilevä.
En soita kelloa, koska yhtä paljon kuin on niitä jotka ovat siitä tyytyväisiä, on myös niitä, jotka sekoaa ja rupeaa riehumaan siinä kadulla, jos soittaa kelloa ennen kuin tulee ohi.