Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi et soita kelloa kun ohitat pyörällä?

Vierailija
22.04.2024 |

Tänään jälleen kerran oli useampi vaaratilanne kun saatoin pyöräilevää 4-vuotiasta hoitoon. Kukaan takana pyörällä tulleista koululaisista, edes teineistä ei soittanut kelloa ohittaessaan. Tyhmimmät jopa pyöräilevät silti vauhdilla ohi niin, että väliin jää n. 20 cm. Eivätkö tajua, että pikkulapsi voi horjahtaa tai ajaa vahingossa eteen? Ei se kello ole koriste tai liian kallis investointi turvallisuuteen. Opastakaa vähän lapsianne liikennesäännöistä.

Kommentit (162)

Vierailija
101/162 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä teitä suomalaisia vaivaa? Ettekö te tiedä, että se kello on siinä pyörässä juuri siksi, että sitä soitetaan, kun ohitetaan joku takaapäin? Mitä varten te kuvittelette sen kellon olevan, jos sitä ei kerran viitsitä tuohon käyttää? Kävisitte Hollannissa katsomassa mallia. 

Kello on sitä varten, ettei tarvi huutaa, että anteeksi, pääsisikö tästä ohi. Jos mitään syytä huudella ei ole, ei ole myöskään syytä soittaa kelloa. Käytän sitä vain, jos tiellä on jokin elävien olentojen muodostama tukos, joka voisi siirtyä, kun huomaavat minut.

No ei, kun se kello on sitä varten, että varoittaa että pyörä on tulossa. 

Miksi mun pitäisi varoittaa, että pyörä on tulossa? Ei mua itseäni ainakaan tarvitse varoi

Miksi mun pitäis noudattaa liikennesääntöjä 🙄

Vierailija
102/162 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä kuullut, että kelloa pitäisi soittaa aina ohituksen yhteydessä. Jos Hollannissa tai missä tehdään niin, niin se ei ole mikään peruste, että täällä pitäisi olla asia samalla tavalla. Luulisi ihmisten ymmärtävän, että eri maissa on eri tapoja.

Itse soitan jos joku on edessä, tai jos näyttää että joku meinaa haahuilla eteeni. Ja jätän kyllä väliä muihin liikkujiin, en ole idiootti läheltä suhahtelija. 

Varmaan se rimputtelun tarve riippuu ihan tilanteesta, väylästä, muiden liikkujien määrästä jne. 

No tämäpä, kun suomalaiset ei edes tiedä yksinkertaisia pyöräilysääntöjä. Ei se maasta ole kiinni, mikä pyörän kellon tarkoitus on. 

Laitapa linkki siihen liikennesääntöön, jossa edellytetään kellon soittamista aina ohittaessa. En todellakaan ole sellaista lukenut mistään muualta kuin tältä palstalta. Itse keksityt käytännöt kun ei ole mitään sääntöjä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/162 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sinunkin kuuluu pitää silmällä muuta liikennettä. Ei se ole vain meidän tehtävä

Mutta hän sanoi niiden tulevan takaapäin? Jos pyörällä samalla pälyilee taakseen, niin eikös siinä voi käydä huonosti..?

Jos ajat pyörällä ja joku soittaa takanasi kelloa, mitä teet?

Vierailija
104/162 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En soita, koska huudan aina "Saatanan hoora, pois alta"

Tosiaan tuo toimii kun rimputtelu ei usein mitään auta. Toinen hyvä on huutaa jumala on suuri ulkomaankielellä ja pommi.

Vierailija
105/162 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se kellon soittaminen ohittaessa on yhtä tärkeetä kun auton vilkun käyttäminen kääntyessä. Mikä ihme siinä on, ettei tätä Suomessa osata? 

Meillä täällä Suomessa tapana on käyttää polkupyörän kelloa vain silloin, kun muista tiellä liikkujista ei muuten pääse ohi. Se kuuluu suomalaiseen kulttuuriin.

No jospa opeteltais järkevä pyöräilykulttuuri täälläkin. On kuitenkin liikenneturvallisuuden kannalta välttämätöntä. 

Tämä meidän pyöräilykulttuurimmehan nimenomaan on järkevä. On toiminut oikein hyvin vuosikymmeniä. Ongelmat johtuvat yksittäisistä varomattomista tiellä liikkujista, ei kulttuurista.

Vierailija
106/162 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kello on sitä varten, ettei tarvi huutaa, että anteeksi, pääsisikö tästä ohi. Jos mitään syytä huudella ei ole, ei ole myöskään syytä soittaa kelloa. Käytän sitä vain, jos tiellä on jokin elävien olentojen muodostama tukos, joka voisi siirtyä, kun huomaavat minut.

Miksi mun pitäisi varoittaa, että pyörä on tulossa? Ei mua itseäni ainakaan tarvitse varoi

Miksi mun pitäis noudattaa liikennesääntöjä

Ei liikennesäännöissä sanota, että pitää aina varoittaa, että täältä olis nyt joku tulossa pyörällä. Pitäisikö vastaavasti myös juoksijoiden aina huutaa, että mä oon nyt tulossa täältä?

Vierailija
107/162 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi mun pitäis noudattaa liikennesääntöjä

Ei liikennesäännöissä sanota, että pitää aina varoittaa, että täältä olis nyt joku tulossa pyörällä. Pitäisikö vastaavasti myös juoksijoiden aina huutaa, ett

Pyöräilijällä on enemmän velvollisuuksia kun kävelijällä, sillä hän on ajoneuvon kuljettaja.

Vierailija
108/162 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei kävelijöillä ole soittokelloa ranteessa? voisivat kilauttaa jos yhtäkkiä päättävät vaihtaa puolta tai muuten vaan singahtaa ees taas.

Vierailija
109/162 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin samaa mieltä aloittajan kanssa. Tämä on vain yksi esimerkki nykysuomalaisten rappiotilasta,joka näkyy hyvin monissa asioissa. Välinpitämättömyys,minä ensin asenne,itsetuhoisuus,halu vahingoittaa muita ja silkka aivottomuus-näistä on nykysuomi tehty. Itse en ääntäni säästele,jos joku Idi o otti takaa meinaa tulla päälle ilman varoitusta.

Vierailija
110/162 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita kelloain! Ring my bell!

Vierailija
111/162 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se kellon soittaminen ohittaessa on yhtä tärkeetä kun auton vilkun käyttäminen kääntyessä. Mikä ihme siinä on, ettei tätä Suomessa osata? 

Meillä täällä Suomessa tapana on käyttää polkupyörän kelloa vain silloin, kun muista tiellä liikkujista ei muuten pääse ohi. Se kuuluu suomalaiseen kulttuuriin.

No jospa opeteltais järkevä pyöräilykulttuuri täälläkin. On kuitenkin liikenneturvallisuuden kannalta välttämätöntä. 

Tämä meidän pyöräilykulttuurimmehan nimenomaan on järkevä. On toiminut oikein hyvin vuosikymmeniä. Ongelmat johtuvat yksittäisistä varomattomista tiellä liikkujista, ei kulttuurista.

Ei Suomessa oo pyöräilykulttuuria. Ja tässähän sen nyt taas näkee, kun ees pyörän kelloo ei voida opetella käyttämään oikein, kun eihän meillä Suomessa. 

Vierailija
112/162 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä kuullut, että kelloa pitäisi soittaa aina ohituksen yhteydessä. Jos Hollannissa tai missä tehdään niin, niin se ei ole mikään peruste, että täällä pitäisi olla asia samalla tavalla. Luulisi ihmisten ymmärtävän, että eri maissa on eri tapoja.

Itse soitan jos joku on edessä, tai jos näyttää että joku meinaa haahuilla eteeni. Ja jätän kyllä väliä muihin liikkujiin, en ole idiootti läheltä suhahtelija. 

Varmaan se rimputtelun tarve riippuu ihan tilanteesta, väylästä, muiden liikkujien määrästä jne. 

No tämäpä, kun suomalaiset ei edes tiedä yksinkertaisia pyöräilysääntöjä. Ei se maasta ole kiinni, mikä pyörän kellon tarkoitus on. 

Laitapa linkki siihen liikennesääntöön, jossa edellytetään kellon soittamista aina ohittaessa. En todella

En väittänyt mitään sellaista. Se oli sarkastinen vastaus tuohon "Miksi minun pitäisi toimia liikenneturvallisesti ja varoittaa muita että oon tulossa". 

Vierailija
113/162 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyörän kello käyttö on varmin tapa saada joku pelästymään ja hyppäämään fillarin eteen. Etenkin joku neljävuotias, kun se ei vielä mistään mitään tajua. Sen takia niitä ei liikenteen joukkoon tuoda.

Lapset ovat sinne valmiita opiskelemaan vasta 10 vuotiaina, että osaavat seurata liikennettä kokonaisvaltaisesti.

Vierailija
114/162 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täysin samaa mieltä aloittajan kanssa. Tämä on vain yksi esimerkki nykysuomalaisten rappiotilasta,joka näkyy hyvin monissa asioissa. Välinpitämättömyys,minä ensin asenne,itsetuhoisuus,halu vahingoittaa muita ja silkka aivottomuus-näistä on nykysuomi tehty. Itse en ääntäni säästele,jos joku Idi o otti takaa meinaa tulla päälle ilman varoitusta.

Ei kukaan ole tulossa sun päällesi. Hän ajaa sun ohitsesi, ellet sitten päätä yhtäkkiä vaarantaa liikennettä hyppäämällä sivusuunnassa hänen eteensä.

Vierailija
115/162 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi soittaa? Pitäisikö autollakin aina tööttäillä ohittaessaan? Jos minulle pyöräilijä soittaa kelloa niin ajattelen olleeni tiellä, yleensä kävelen siististi oikeaa reunaa niin reaktio on lähinnä että piruako se siinä rimputtaa. En myöskään koskaan soita kelloa paitsi jos väylä on tukossa rinnakkain kulkevista ihmisistä eikä heillä ole ohitustilanne. Kävelijänä/pyöräilijänä pitää olla tietoinen ympäristöstään, varsinkin jos on vaarassa sännätä muiden alle.

Siitä kyllä olen samaa mieltä, että pyöräilijät ohittavat kävelijöitä monesti turhan läheltä ja turhan kovalla tilannenopeudella. Välillä ei tarvitsisi kuin kättä vähän heilauttaa liikaa sivulle niin olisi pyöräilijä tai itse kumossa. Tilannetajua pitäisi siis olla, kaikissa tilanteissa ei voi ajaa nopeasti vaikka huvittaisikin.

Vierailija
116/162 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyöräilikö sinun 4 vuotias liikennesääntöjen mukaan tien oikeaa reunaa? Sinä itse olet vastuussa noin pienen pyöräilijän tien oikeassa reunassa ja muiden ala pois pysymisestä! 

Vierailija
117/162 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei Suomessa oo pyöräilykulttuuria. Ja tässähän sen nyt taas näkee, kun ees pyörän kelloo ei voida opetella käyttämään oikein, kun eihän meillä Suomessa. 

Suomessa polkupyörän oikea käyttö on juurikin sitä, ettei sitä rämpytellä turhan päiten.

Vierailija
118/162 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten voi jalankulkijana ihan vaikka havainnoida ympäristöään eikä haahuilla taivaanrannan maalarina kuulematta ja näkemättä mitään. 

Joo se on kumma kun näillä tulee aina yllätyksenä että on muitakin kulkijoita liikenteessä. Haahuilevat keskellä kulkuväylää ja sitten säikähdetään kun takaa tuleekin joku :D Hitto kun mä olen kävelyllä niin kävelen laitaa pitkin olettaen että takaa voi joku tulla.

Jos kulkee koiran kanssa, koiran hihna riittää siihen, että koira saa hiukan nuuskia vaikka metrin päässä taluttajasta siellä ojan puolella. Sen mielellään koiralle suo. Toisaalta se metri riittää siihen, että koira hyppää äkisti takaa tulevan pyörän alle. Vaikka kuinka yrittää olla tarkkana, aina joskus joku pyöräilijä pääsee yllättämään.

Sitten toisaalta kun iso osa näistä koirista vaikuttaa olevan täysin kouluttamattomia niin mikä tahansa lähestyvä vieras tai ääni saa aikaan räksytyskilahduksen eläimessä. Aina jännittää ohitella koirankävelyttäjiä kun ei tiedä mikä siellä on vastassa.

Vierailija
119/162 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytäpä vähän aivoja ap. Mitä siitäkin tulisi, jos soittaisi kelloa aina kun ihminen tulee kohdalle. Ei ehtisi muuta tehdäkään kuiin rinkutella. 

Onhan se ihan helvatan tyhmää soittaa kelloa kohdalla. Kelloa soitetaan riittävän kaukana, jotta ohitettava ehtii reagoida ja tehdä ylimääräiset hyppelynsä, ja sen jälkeen ohittaminen sujuu huomattavasti turvallisemmin. 

Sellaista kelloa ei olekaan joka kuuluu kaukaa liikenteen melun ja kävelijän kuulokkeissa pauhaavan musiikin yli. Olisiko vaan helpompaa, jos jalankulkijat kulkisivat väylän reunassa ilman että hortoilevat koko tien leveydeltä? 

Keksit vain tekosyitä olla soittamatta sitä. Tottahan sä hidastat vauhtia, jos taustamelu on liian suuri.

Jos se taustamelu on kävelijän korvanapeissa, niin mistä sen tietää?

Vierailija
120/162 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sepä onkin hauskaa, kun pikkunassikka säikähtää kellonsoittoa ja kurvaa pyörällään suoraan ohittavan pyöräilijän eteen. 

Ja kääntyy samalla katsomaan taakseen ja jää suoraan alle kun kääntyy eteen.

Tuo on oikeasti tapahtunut muutaman kerran. Ja äiti huutanut sieltä kaukaa takaa kuin sumusireeni.