Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yhdeksäsluokkalaisten maantiedon koe käynnissä. Useampi oppilas on kysynyt ihan tavallisten sanojen merkitystä.

Vierailija
22.04.2024 |

Tuntemattomia sanoja ovat olleet esimerkiksi niitty, siirtolohkare, maisema-alue, puro, varhainen, karu ja hehtaari. Ilmansuuntia ei osaa kolmasosa oppilaista, vaikka olemme niitä jauhaneet useamman vuoden.

Vain pari oppilasta on taustaltaan muualta.

Nuorten oppimiskyky on laskenut samaa tahtia kännykällä vietetyn ajan kasvaessa. Nuoret voivat viettää kännykän kanssa jopa 12h päivässä. Jatkuva somen selailu tai pelaaminen näyttää estävän oppimistaitojen kehittymistä.

Kommentit (515)

Vierailija
301/515 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä puoli tässä on se, että ei tarvitse kauheasti nähdä vaivaa, että lapsi olisi ikäluokassaan parhaimmistoa ja nappaa tavoitelluimmat opiskelupaikat.

Vierailija
302/515 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, sanoisin, että vaikka ei muistaisi opettajan toivottavasti opettamista sanoista mitään, ei se tee lapsesta huonoa. Aika marginaalisanoja kuitenkin. Moni lapsi kuitenkin tietää toisia sanoja, joista välttämättä maantiedon opettajalla ei ole hajuakaan (enkä nyt tarkoita vain slangia tai finglishiä, vaan tietoteknistä sanastoa esimerkiksi). Suoraan sanottuna en itsekään muista vaikka siirtolohkareen eroa toiseen isoon kiveen ja miten niitty eroaa tavallisesta pellontapaisesta alueesta, joka on jätetty hoitamatta. Sanoisin kuitenkin, että nuo kaikki merkitykset oma lapsi tiesi jo yläasteella, nyt lukiossa vielä uutta sisältöäkin, joten jos joku luokka ei tiedä, ei se tarkoita, etteivät kaikki tietäisi.

Osa aloituksen ns. marginaalisanoista kuuluu koealueeseen. Osa puolestaan on sellaista perussanastoa, mikä jokaisen pitäisi hallita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/515 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

""Perinteisen opetuksen ongelmahan on juuri ollut siinä että siinä ei monia asioita esitetty kansantajuisesti eikä edes monesti pohdittu sitä mitkä asiat ovat lopulta sellaisia mitä lapsille kannattaa opettaa. En usko että kukaan muistaa enää montako poikasta kärppä synnyttää ja missä kuussa vaikka sellainenkin tieto on joskus pidetty tärkeänä lapsille opettaa."

No nyt sitten vain pilkutat nuo virkkeet niin varmasti aukeaa sinullekin mitä noissa sanottiin. Me muut ymmärsimme ne ilmankin.

Niin, mistä kahdesta lauseesta sinä puhut?

Noista jotka olivat lainausmerkeissä siinä yläpuolella.

Siinä on kymmenisen lausetta.

Vierailija
304/515 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta eipä sillä. Moni aikuinen mies ei tiedä, että missä on klitoris. Survovat vaan munaa emättimeen ja luulevat naisten tykkäävän.

Vierailija
305/515 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

""Perinteisen opetuksen ongelmahan on juuri ollut siinä että siinä ei monia asioita esitetty kansantajuisesti eikä edes monesti pohdittu sitä mitkä asiat ovat lopulta sellaisia mitä lapsille kannattaa opettaa. En usko että kukaan muistaa enää montako poikasta kärppä synnyttää ja missä kuussa vaikka sellainenkin tieto on joskus pidetty tärkeänä lapsille opettaa."

No nyt sitten vain pilkutat nuo virkkeet niin varmasti aukeaa sinullekin mitä noissa sanottiin. Me muut ymmärsimme ne ilmankin.

Niin, mistä kahdesta lauseesta sinä puhut?

Noista jotka olivat lainausmerkeissä siinä yläpuolella.

Siinä on kymmenisen lausetta.

Minä puhuinkin kahdesta virkkeestä enkä lauseesta. Mutta osaat siis varmaan ne pilkuttaa kun asia on sinulle niin tärkeä.

Vierailija
306/515 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nicon äiti on siirtolohkare 🤭

Vierailija
307/515 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten joku ei tiedä, mikä on puro?

No kun on tärkeämpää miettiä että mistä löytää oikean värinen kynsilakka ja mun iPhone on jo liian vanha, äidin pitää ostaa heti uusi mulle ja toi luokkakaveri loukkasi mua eilen eikä ollut turvallinen tila vaikka piti olla, olen todella pahoittanut mieleni, traumatisoitunut.

Miksi täällä kysytään jostain v***n purosta, kun mua ahdistaa nyt, eikä kukaan huomioi mun tunteita.

Vierailija
308/515 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelasin joku aika sitten Monopolia 9- ja 11-vuotiaiden kanssa. Kumpikaan ei osannut lukea suoraan ääneen kortteja, vaan tankkasivat hitaasti ja epäselvästi. Toinen ei osannut laskea noppien silmälukuja yhteen, vaan eteni ensin kaksi ja sitten viisi ruutua. Kumpikaan ei osannut antaa vuokrarahoista takaisin ilman laskinta. Kumpikaan ei tiennyt, mitä tarkoittaa vero, huutokauppa tai konkurssi. Kumpikaan ei tiennyt, mitä tarkoittaa kiinnittäminen, joskin tämän puutteen voi pistää osittain sen piikkiin, ettei peli ollut ennestään tuttu. Kummallakaan heistä ei ole ollut mitään erityisiä oppimisvaikeuksia, vaan ovat pärjänneet suht hyvin koulussa.

Vierailija
309/515 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras päätös mitä suomen nuorison puolesta voitaisiin tehdä on kieltää kännykät kouluaikana. Ne kerätään talteen aamulla ja annetaan koulun loputtua takaisin.

Koulussa ei myöskään tarvita aktiivisesti tietokonetta tunnilla. Tietokone ei anna opetukselle mitään sellaista mitä ei olisi ennen opetettu ilmankin.

Voi kuulostaa radikaalilta mutta tuolla tavalla se oppilas saadaan keskittymään opetukseen ilman jatkuvia häiriötekijöitä ja houkutuksia.

Vierailija
310/515 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen viettänyt tyttöni kanssa paljon aikaa ja ollaan ulkoiltu ym. ja juteltu.. Siitä huolimatta tyttö kysyi yksi päivä mikä on oja. Olin ihan järkyttynyt, ettei tuollaista tiedä. On kysynyt muitakin tavallisia sanoja. Ikää tytöllä 9 v tosin.

Toisaalta voi kyllä kertoa koulujen tasostakin, että opetetaanko siellä enää mitään normaaleja asioita? Integraation lopputulos? 

Vierailija
311/515 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, sanoisin, että vaikka ei muistaisi opettajan toivottavasti opettamista sanoista mitään, ei se tee lapsesta huonoa. Aika marginaalisanoja kuitenkin. Moni lapsi kuitenkin tietää toisia sanoja, joista välttämättä maantiedon opettajalla ei ole hajuakaan (enkä nyt tarkoita vain slangia tai finglishiä, vaan tietoteknistä sanastoa esimerkiksi). Suoraan sanottuna en itsekään muista vaikka siirtolohkareen eroa toiseen isoon kiveen ja miten niitty eroaa tavallisesta pellontapaisesta alueesta, joka on jätetty hoitamatta. Sanoisin kuitenkin, että nuo kaikki merkitykset oma lapsi tiesi jo yläasteella, nyt lukiossa vielä uutta sisältöäkin, joten jos joku luokka ei tiedä, ei se tarkoita, etteivät kaikki tietäisi.

Ei todellakaan ysiluokkalaisilla ole kummoista tietoteknistä sanastoa. Finglishiä ja tiktokkia, toisilla pelisanastoa. Harvassa ovat nuoret nykyään, jotka tietävät tietoteknistä sanastoa ja jopa osaisivat jotain asiaan liittyviä taitoja. 

Tekniikan alojenkin aloittavien aines on vuosien mittaan muuttunut osaamattomammaksi, vaikka diginatiiveja pitäis olla kaikkien nykyään. Eivät TODELLAKAAN ole. 

Vierailija
312/515 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitteko keski-ikäiset kasvattaa lapsenne?

Vierailija
313/515 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetatko itäsuomalaisessa koulussa?

Vierailija
314/515 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulevaisuudessa ihmiskunta palaa varmaan luolamisaikaan kommunikoinnissa.

Ei osata enää verbaalista ilmaisua ->  örähdellään kurkkuääniä

Ei osata enää kirjoittaa -> kommunikoidaan hymiöillä

Uusi hieno sukupolvi. Diginatiiveja todellakin.

Vierailija
315/515 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanavarasto kertyy lukemalla. Kirjoja siis.

Olisiko liikaa ruutaikaa nykyään?

Sieltä toki oppii hyvin vieraita kieliä, etenkin englantia,mutta suomen kieli lienee paras oppia vaikka ihan rikasta kaunokirjallisuutta lukiessa.

-Puolen hehtaarin metsä. Nallepuh?

Itse syntynyt 80-luvun alussa. Sain usein kehuja kirjallisesta ilmaisustani. Mutta luinkin paljon kirjoja. Jo lapsesta lähtien. Ja laidasta laitaan. Ns.roskaromaaneista Waltarin Sinuhe egyptiläisen. 

Nykyään jopa itselle jäänyt toi kirjojen lukeminen. Sen sijaan kuuntelen podcasteja etc. Ja se kieli mitä niissä käytetään ei ole kovin usein sivistävää vaan jotain finglishiä tai niinku niinku (Kotimaisissa, enemmän kuuntelen kyllä englannin kielisiä).

Jos mietin vain mistä sanavarasto ja rikkaus tulee niin ekana tulee mieleen lukeminen. Toki voi muullakin sisällöllä olla merkitystä; kunhan se on laadukasta kieleltään.

En tiedä olenko tullut vanhaksi,mutta omaan korvaan alkanut sattumaan finglish. (Vaikka osaankin sujuvaa englantia)

Vierailija
316/515 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten joku ei tiedä, mikä on puro?

No kun on tärkeämpää miettiä että mistä löytää oikean värinen kynsilakka ja mun iPhone on jo liian vanha, äidin pitää ostaa heti uusi mulle ja toi luokkakaveri loukkasi mua eilen eikä ollut turvallinen tila vaikka piti olla, olen todella pahoittanut mieleni, traumatisoitunut.

Miksi täällä kysytään jostain v***n purosta, kun mua ahdistaa nyt, eikä kukaan huomioi mun tunteita.

Tyttöjä näytät syyllistävän? Silti tytöt päihittää ne pojat koulussa..

Vierailija
317/515 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä puoli tässä on se, että ei tarvitse kauheasti nähdä vaivaa, että lapsi olisi ikäluokassaan parhaimmistoa ja nappaa tavoitelluimmat opiskelupaikat.

Aiempien ikäluokkien tavis käy kohta nerosta näihin nuorempiin verrattuna.

Vierailija
318/515 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi luoja kuinka tyhmiä vanhukset on. Aina dissaamassa nuorisoa. Eivätkö he todellakaan ymmärrä, että näin on tapahtunut kautta historian ja aina ovat olleet vanhukset väärässä. Vai luulevatko he tämän sukupolven olevan poikkeus ensimmäistä kertaa ihmishistoriassa?

Vierailija
319/515 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelasin joku aika sitten Monopolia 9- ja 11-vuotiaiden kanssa. Kumpikaan ei osannut lukea suoraan ääneen kortteja, vaan tankkasivat hitaasti ja epäselvästi. Toinen ei osannut laskea noppien silmälukuja yhteen, vaan eteni ensin kaksi ja sitten viisi ruutua. Kumpikaan ei osannut antaa vuokrarahoista takaisin ilman laskinta. Kumpikaan ei tiennyt, mitä tarkoittaa vero, huutokauppa tai konkurssi. Kumpikaan ei tiennyt, mitä tarkoittaa kiinnittäminen, joskin tämän puutteen voi pistää osittain sen piikkiin, ettei peli ollut ennestään tuttu. Kummallakaan heistä ei ole ollut mitään erityisiä oppimisvaikeuksia, vaan ovat pärjänneet suht hyvin koulussa.

Kysymys kuuluukin, mitä ihmettä siellä koulussa nykyisin enää opetetaan??

Vierailija
320/515 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen viettänyt tyttöni kanssa paljon aikaa ja ollaan ulkoiltu ym. ja juteltu.. Siitä huolimatta tyttö kysyi yksi päivä mikä on oja. Olin ihan järkyttynyt, ettei tuollaista tiedä. On kysynyt muitakin tavallisia sanoja. Ikää tytöllä 9 v tosin.

Toisaalta voi kyllä kertoa koulujen tasostakin, että opetetaanko siellä enää mitään normaaleja asioita? Integraation lopputulos? 

Vastaisin tähän. Että itse olen oppinut mikä oja on varmasti ennen kouluakin.

Ettekö te vanhemmat enää oteta lapsillenne mitään?

Me kerättiin sammakon kutua ojista pieninä (tiedän, ei olisi saanut) Mutta kun leikki pihalla niin tiesi kyllä mikä oja on. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yhdeksän