Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yhdeksäsluokkalaisten maantiedon koe käynnissä. Useampi oppilas on kysynyt ihan tavallisten sanojen merkitystä.

Vierailija
22.04.2024 |

Tuntemattomia sanoja ovat olleet esimerkiksi niitty, siirtolohkare, maisema-alue, puro, varhainen, karu ja hehtaari. Ilmansuuntia ei osaa kolmasosa oppilaista, vaikka olemme niitä jauhaneet useamman vuoden.

Vain pari oppilasta on taustaltaan muualta.

Nuorten oppimiskyky on laskenut samaa tahtia kännykällä vietetyn ajan kasvaessa. Nuoret voivat viettää kännykän kanssa jopa 12h päivässä. Jatkuva somen selailu tai pelaaminen näyttää estävän oppimistaitojen kehittymistä.

Kommentit (515)

Vierailija
321/515 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulevaisuudessa ihmiskunta palaa varmaan luolamisaikaan kommunikoinnissa.

Ei osata enää verbaalista ilmaisua ->  örähdellään kurkkuääniä

Ei osata enää kirjoittaa -> kommunikoidaan hymiöillä

Uusi hieno sukupolvi. Diginatiiveja todellakin.

Hymiöt, nuo nykyajan hieroglyfit.

Vierailija
322/515 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huutikset vammaisille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/515 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukemisesta saadaan kerättyä se perussanavarasto. Nykyajan lapset eivät taida paljon lukea. 

Vierailija
324/515 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri tämä minua koulussa aikanaan nyppi tosi pahasti. Monia sanoja käytetiin ikänkuin itsestäänselvinä eikä niitä selitetty oikeasti. Jos et tuntenut sanaa niin yritit vain jotenkin ymmärtää mitä puhuttiin mutta kysyä ei uskaltanut.

Aijaa, kyllä meille selitettiin aina kun kysyttiin. Tosin olen vielä sitä ikäpolvea jolloin sanavarastokin oli alakoululaisilla laajempi kuin nykyisillä yläkoululaisilla.

Vierailija
325/515 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi luoja kuinka tyhmiä vanhukset on. Aina dissaamassa nuorisoa. Eivätkö he todellakaan ymmärrä, että näin on tapahtunut kautta historian ja aina ovat olleet vanhukset väärässä. Vai luulevatko he tämän sukupolven olevan poikkeus ensimmäistä kertaa ihmishistoriassa?

Onhan tää digi- ja viihdeaika ihan poikkeuksellista aiempaan verrattuna. Et voi sitä kiistää.

Vierailija
326/515 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi luoja kuinka tyhmiä vanhukset on. Aina dissaamassa nuorisoa. Eivätkö he todellakaan ymmärrä, että näin on tapahtunut kautta historian ja aina ovat olleet vanhukset väärässä. Vai luulevatko he tämän sukupolven olevan poikkeus ensimmäistä kertaa ihmishistoriassa?

Jos ei ole edes alkeellista sanavarastoa, niin silloin on syytäkin dissata. Sillekin tosin löytyy useita ihan suomenkielisiä vastineita.

Vierailija
327/515 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukemisesta saadaan kerättyä se perussanavarasto. Nykyajan lapset eivät taida paljon lukea. 

No eihän ne luekaan mitään. Ja sen kuulee puheesta ja näkee, ettei luetun ymmärtämisen taitoa ole.

Vierailija
328/515 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastasin silloin vähän aikaa sitten samaa aihetta käsittelevään ketjuun, mutta laitan pääpiirteittäin saman tännekin. Olen itse päälle parikymppinen ja jos tämä on totta niin tämähän on ihan hullua. Ei näitä ongelmia ollut silloin kun olin ihan hetki sitten itse lukiossa! Muutos on ollut valtava ihan vajaassa kymmenessä vuodessa. Yläasteella luokallamme oli muutama pahempi käytöshäiriötapaus, mutta kyllä kaikki oli silti kärryillä perusasioista.

Enkä ole edes kasvanut missään kovin hääppöisessä ympäristössä, oikeastaan aika traumaattisessa, enkä lukenut eikä minulle todellakaan luettu mitenkään paljon lapsena. Lukiossa diagnosoitiin oppimishäiriö. Olen silti päässyt ihan yliopistoon asti. Mikä on muuttunut näin rajusti ihan silmänräpäyksessä?

Vierailija
329/515 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksittäisiä innokkaita lukijoita lukuunottamatta eivät lue, tai sitten lukevat huomattavasti nuoremmille tarkoitettua kirjallisuutta, koska kapasiteetti ei riitä vaativampaan.

Vierailija
330/515 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä sukupolvi on siinä mielessä poikkeus, että ovat ensimmäisiä,jotka "kasvavat netissä". Kyseessä jopa tietynlainen ihmiskoe. Ei tälläistä määrää ruutuaikaa ole ikinä testattu.

Itsekin synnyin aikaan,jolloin olin jo ehtinyt sentään lukioon, ennenkuin kotitietokoneet yleistyi ja kännykällä pelattiin korkeintaan matopeliä.

Aikuisetkin ahdistuvat liiasta somesta. En tiedä mitä se voi lapsille tehdä.

Vierailija
331/515 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan tää digi- ja viihdeaika ihan poikkeuksellista aiempaan verrattuna. Et voi sitä kiistää.

Luuletko, ettei aiemmat sukupolvet keksinyt selityksiä nuorison osaamattomuudelle?

Vierailija
332/515 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi olla opettajalle yllätys, koska edellinen opittu on käyty läksyjen kuulustelussa läpi.

Niin, kotona. Kyllähän vanhempien vastuulla on katsoa, että läksyt on tehty ajallaan ja että ne osataan.

Vierailija
333/515 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olemme niin pulassa. Kun Tik Tok on ajanviete ja tekoäly tekee läksyt, perusasiat jäävät oppimatta.

Olen itse Zoomer joten mitään boomeria ei tarvitse sanoa

Opetan itse yliopistossa ja ihan sama meno. Tentissä saa olla kirjat ja netti/älylaitteet, mutta vastaukset on silti puuta heinää, Harkkojen kysymyksiä ja ohjeita ei lueta kunnolla, vaan heti sännätään hakemaan vastaus tekoälyltä. Yllätys sitten, ettei vastannut ollenkaan siihen mitä tehtävässä oikeasti kysyttiin. Jos ohjeissa kieltää erityisesti jotain, niin aivan varmasti moni tekee juuri kuelletyllä tavalla. He eivät jaksa lukea tai ymmärrä ohjeita, vaikka ne olisivat kuinka selkokielellä. Romahdus on ollut nopea.

Yliopistossakin noin?! Apua!

Vierailija
334/515 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta opetus voitaisiin siirtää kokonaan nettiin, välillä koe ja jos ei ollut oppinut, uusiksi vaan niin kauan, että asia on päässä. Oppivelvollisuus loppuu, kun sopiva taso on saavutettu, on mukula sitten 11- tai 31-vuotias.

Vierailija
335/515 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuletko, ettei aiemmat sukupolvet keksinyt selityksiä nuorison osaamattomuudelle?

Nyt meillä taitaa olla ensimmäistä kertaa sitten 1800-luvun luku- ja kirjoitustaidottomia nuorten ikäluokkia. Se on todella huolestuttavaa.

eri

Vierailija
336/515 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen viettänyt tyttöni kanssa paljon aikaa ja ollaan ulkoiltu ym. ja juteltu.. Siitä huolimatta tyttö kysyi yksi päivä mikä on oja. Olin ihan järkyttynyt, ettei tuollaista tiedä. On kysynyt muitakin tavallisia sanoja. Ikää tytöllä 9 v tosin.

Toisaalta voi kyllä kertoa koulujen tasostakin, että opetetaanko siellä enää mitään normaaleja asioita? Integraation lopputulos? 

Vastaisin tähän. Että itse olen oppinut mikä oja on varmasti ennen kouluakin.

Ettekö te vanhemmat enää oteta lapsillenne mitään?

Me kerättiin sammakon kutua ojista pieninä (tiedän, ei olisi saanut) Mutta kun leikki pihalla niin tiesi kyllä mikä oja on. 

Jossain betonilähiössä tai kantakaupungissa ei ojia tai puroja ole. Sen sijaan siellä vanhemmat opettavat, miten pitää suhtautua maassa oleviin neuloihin.

Itse aikoinaan maalla kasvaneena osasin paljon kasveista ja eläimistä, ei sen vuoksi, että joku olisi opettanut minua, vaan sen vuoksi, että olin niistä kiinnostunut. Sitä oppii parhaiten, mistä on kiinnostunut.

Vierailija
337/515 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta opetus voitaisiin siirtää kokonaan nettiin, välillä koe ja jos ei ollut oppinut, uusiksi vaan niin kauan, että asia on päässä. Oppivelvollisuus loppuu, kun sopiva taso on saavutettu, on mukula sitten 11- tai 31-vuotias.

Mä olen vähän samaa mieltä. Opetuksen taso tusin siitä laskisi jos materiaali olisi netissä. Päivähoito sitten niille lapsille ja nuorille jotka eivät yksin pärjää kotona iästä riippumatta.

Vierailija
338/515 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailma muuttuu. En minäkään tiedä nelikymppisenä edelleenkään miltä esimerkiksi näyttää västäräkki, kun taas äitini tietää. Sen sijaan tiedän esimerkiksi tietotekniikasta enemmän. Kun elämä siirtyy luonnosta verkkoon niin ei ihmekään ettei kaikki lapset tiedä luontosanastoa. He tietävät sitten jotain muuta.

Vierailija
339/515 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai sitä voi oppia kun opettajakin vaan kirjottelee tänne eikä opeta

Vierailija
340/515 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi olla opettajalle yllätys, koska edellinen opittu on käyty läksyjen kuulustelussa läpi.

Niin, kotona. Kyllähän vanhempien vastuulla on katsoa, että läksyt on tehty ajallaan ja että ne osataan.

Koulussa osaaminen pitää tarkistaa. Ei ole sanottua, että vanhemmat osaavat mitään, edes kieltä. Koulutettujen, keskiluokkaisten opettajien voi olla vaikea ymmärtää millainen vanhempien osaamistaso on. Se voi olla vielä paljon huonompi kuin lapsella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kuusi