Te joilla menee ruokaan tonni kuukaudessa, mitä syötte?
Näin Me naisten jutun, jossa hyvätuloiset perkasivat budjettejaan. Useampi sanoi että ruokaan menee kuukaudessa noin tonni. Alkoi kiinnostaa, että mitä sellaiset ihmiset syövät? Itse olen puolisoni kanssa kaukana hyvätuloisesta, mutta mielestäni syömme kuitenkin ihan hyvin. 2 lämmintä ateriaa päivässä, aamu- ilta- ja välipalat, kahvia kuluu ja toisinaan ostetaan saunakaljat tai viinipullo. Rahaa ruokaan menee noin 200 euroa kuukaudessa. Jos syöjien määrän tuplaisi neljään, menisi varmaan sitten noin 400 euroa, olettaen että syödään aikuisten annoksia. Aika kaukana tonnista siis ollaan. Suosin kasvisruokaa, puoliso ostaa välillä lihaa. Meillä ei ole allergioita eli erityisruokavalioita ei tarvitse huomioida taloudessamme.
Eli, jos sinä tai ruokakuntasi saatte ruokaan kulumaan tonnin kuussa, miten siinä onnistutte? Syöttekö lohta ja pihviä vuoropäivinä? Onko lähikauppanne Stokkan herkku (vai mikä hieno K-market se nykyään on)? Ruokitteko te säännöllisesti teininne jääkiekkojoukkueen vai onko teillä muuten vain sen verran lapsia? Jos on jotain hyviä reseptejä niin voin myös ottaa sellaisia vastaan seuraavaa palkkapäivää varten!
Kommentit (171)
Vierailija kirjoitti:
Paljon tuoretuotteita kuten marjoja ja erilaisia kasviksia, lounaalla usein iso salaatti, jossa lisäksi esimerkiksi pähkinöitä ja juustoa, lihaa, kalaa, kanaa. Juustot ja leikkeleet ostetaan sen mukaan mikä parhaiten maistuu, viikonloppuisin syödään kalliimpia lihoja tai kalaa. Jos asiaa ajatellaan toisin päin eli millä hintaa saisi alas, pitäisi alkaa suosia kaikessa sitä kaupan halvinta vaihtoehtoa, vaihtaa paistopisteleivät ruispaloihin jne. Ei eksoottisia hedelmiä tuoreena, herkkusienet tölkistä tuoreiden sijaan.
Eli laiskuus, joka suotakoon toki sulle. Tuoreleipää teen kotona (ns. pataleipää joka ei vaadi edes työtä). Kalaa syön itsekin joka viikko mutta fileroin itse, mahdollisesti myös savustan. Lihaa ostan paikalliselta kasvattajalta. Pähkinöitä saa jättipussin Lidlistä 8€ ja se kestää kuukauden. Kasvikset ja juurekset saa edullisesti JOS ostaa satokauden mukaan. Eikä marjoja saa tuoretuotteina talvella kuin ulkomailta, eli niitä en osta ihan senkään vuoksi kun niissä salmonellariski. Ja hulluutta on myls maksaa liki kymppi jostain valmiista salaattiannoksesta, ihan silkkaa hulluutta. Kotimaisia marjoja pakasteena ja kesällä ja syksyllä metsästä ja mansikkamaalta. Iso muovirasia herkkusieniä maksaa alle 2€ meidän paikallisessa ässässä, no toki eksoottisimmat hedelmät multa jää ja silti max.150€/kk ruokakauppaan ja tuossa hinnassa on mukana taloustarvikkeet.
Vierailija kirjoitti:
...herkkusienet tölkistä tuoreiden sijaan.
Tein juuri noin kuukausi sitten havainnon, että tuoreherkkusienet on muuten halvempia kuin tölkkiversiot.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän ruokaan saa kulumaan isoja summia jos niin haluaa. Kalliita lihoja ja tuoretta kalaa usein. Kalliita juustoja ja leikkeleitä irtomyynnistä. Kaupasta ostettuja marjoja päivittäin. Ei juoda vettä vaan esim. hinnakkaita kivennäisvesiä puhumattakaan vuosikertaviineistä. Ravintolareissuja usein, ruoan tilaaminen. Kaikessa yleisesti valitaan kallis vaihtoehto. Jos halutaan herkutella suklaalla, valitaan jotkut käsintehdyt konvehdit.
Asutaan miehen kanssa kahdestaan. Ruokamenot noin 800€ kuussa. Olemme hoikkia. Vaikka nyt joku muuta väittää niin kyllä hyvin pienellä rahalla on vaikeampi syödä terveellisesti. Mä en ainakaan mitään papumössöjä suostu syömään, ei edes vatsa kestäsi. Olemme hyvätuloisia ja molemmat varakkaista oerheistä. Ei ole tarvinnut ikinä ruoan hintoja katsoa.
Hassua että sä luettelet viinit ja käsintehdyt konvehdit terveysruoaksi mutta pavut ei sitä kuitenkaan ole? Salli mun nauraa.
Veikkaan että suurin ero on yksittäisissä valinnoissa joilla merkitystä ruoan maussa.
Eroja esim:
- Sikanauta vai naudan jauheliha
- Ruodoton lohi vai kokonainen
- Juhla mokka vai saludo
- Xtra juusto vai Valio
- Maito vai kauramaito
Meillä 2 aikuista ja 2 teiniä. Ruokakauppaan menee noi 1500 eur/kk. Tässä mukana pesuaineet, paperit yms.
Tehdään 1 ruoka päivässä, viikonloppuna 2. Viime viikon listaa:
-kanaa thai/kookoskastikkeessa ja riisiä
- siskonmakkarakeittoa
-savulohta, perunaa, salaattia, kermaviilikastike
- makaronilaatikko
- kanapestopasta
- hernari ja pannari
- kinkkukiusaus
Eli ihan tavallisia ruokia. Kyllä ruoka on Suomessa ihan törkeän kallista!
Tämä menee ot, mutta, suomalaiset ruokakaupat, varsinkin isot, ovat yleisesti ottaen tosi kivoja! On siistiä, selkeää, hyvä valikoima. Ollaan matkusteltu paljon ja käydään reissuilla aina paikallisissa ruokakaupoissa. Ei ulkomailla ole sen ihmeellisempää, halvempaa kyllä. Myytävä ruoka on monessa maassa vakuumipakattua prosessoitua ruokaa. Kaupassa voi olla hyvinkin sotkuista ja sekavaa. Suomessa on mahtava valikoima erilaisia maitojalosteita ja tietty parhaat karkkihyllyt koko maailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän ruokaan saa kulumaan isoja summia jos niin haluaa. Kalliita lihoja ja tuoretta kalaa usein. Kalliita juustoja ja leikkeleitä irtomyynnistä. Kaupasta ostettuja marjoja päivittäin. Ei juoda vettä vaan esim. hinnakkaita kivennäisvesiä puhumattakaan vuosikertaviineistä. Ravintolareissuja usein, ruoan tilaaminen. Kaikessa yleisesti valitaan kallis vaihtoehto. Jos halutaan herkutella suklaalla, valitaan jotkut käsintehdyt konvehdit.
Asutaan miehen kanssa kahdestaan. Ruokamenot noin 800€ kuussa. Olemme hoikkia. Vaikka nyt joku muuta väittää niin kyllä hyvin pienellä rahalla on vaikeampi syödä terveellisesti. Mä en ainakaan mitään papumössöjä suostu syömään, ei edes vatsa kestäsi. Olemme hyvätuloisia ja molemmat varakkaista oerheistä. Ei ole tarvinnut ikinä ruoan hintoja katsoa.Hassua että sä luettelet viinit ja käsintehdyt konvehdit terveysruoaksi mutta pa
Taitaa olla varattomamman trollausyritys. Sanamuodot kuten >puhumattakaan vuosikertaviineistä>, joo ei.
Viikonloppuna syödään herkutellen. Esim. valmissushia tai omatekoiset hampurilaiset. Siihen päälle karkit, kahvipullat ja se viini niin menee jo yhteen -kahteen ruokailuun 50€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon tuoretuotteita kuten marjoja ja erilaisia kasviksia, lounaalla usein iso salaatti, jossa lisäksi esimerkiksi pähkinöitä ja juustoa, lihaa, kalaa, kanaa. Juustot ja leikkeleet ostetaan sen mukaan mikä parhaiten maistuu, viikonloppuisin syödään kalliimpia lihoja tai kalaa. Jos asiaa ajatellaan toisin päin eli millä hintaa saisi alas, pitäisi alkaa suosia kaikessa sitä kaupan halvinta vaihtoehtoa, vaihtaa paistopisteleivät ruispaloihin jne. Ei eksoottisia hedelmiä tuoreena, herkkusienet tölkistä tuoreiden sijaan.
Eli laiskuus, joka suotakoon toki sulle. Tuoreleipää teen kotona (ns. pataleipää joka ei vaadi edes työtä). Kalaa syön itsekin joka viikko mutta fileroin itse, mahdollisesti myös savustan. Lihaa ostan paikalliselta kasvattajalta. Pähkinöitä saa jättipussin Lidlistä 8€ ja se kestää kuukauden. Kasvikset ja juurekset saa edullisesti JOS ostaa satokauden mukaan. Eik
Laiskuushan se on syynä meilläkin suuren ruokalaskun kanssa, ja suunnittelemattomuus.
paljon ostamme valmiiksi pestyjä ja pilkottuja vihanneksia ja juureksia. Tiskiltä ostamme valmiita ruokia, sushia, suoraan uuniin laitettavaa nopeuttaaksemme tai vähentääksemme työmäärää.
Emme juokse tarjouksien perässä vaan kaikki ostetaan samasta kaupasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli laiskuus, joka suotakoon toki sulle. Tuoreleipää teen kotona (ns. pataleipää joka ei vaadi edes työtä). Kalaa syön itsekin joka viikko mutta fileroin itse, mahdollisesti myös savustan. Lihaa ostan paikalliselta kasvattajalta. Pähkinöitä saa jättipussin Lidlistä 8€ ja se kestää kuukauden. Kasvikset ja juurek
Lisäksi meillä on ruualla snobbailua, pastaa on vaikka minkä muotoista, juustoissa ollaan tarkkoja jne. menemme alkuperäisreseptien mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos syö ravitsemuksellisesti hyvää ruokaa ja tekee sen vielä itse niin miksei menisi. Toki laskisin tuohon myös vapaa-ajan ruokailut, ravintolat ja pienet purtavat. Meneehän se kurkusta alas eli ravitsee.
Ihan ravitsemuksellisesti terveellisesti voi syödä myös edullisesti. Vaatii tosin pikkuisen vaivaa ja ennakointia,myös tarkkaa taloudenpitoa,eli ei hävikkiä. Ja siis ihan tavallista monipuolista kotiruokaa syödään, kaksi henkilöä noin 300€ kk.
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan että suurin ero on yksittäisissä valinnoissa joilla merkitystä ruoan maussa.
Eroja esim:
- Sikanauta vai naudan jauheliha
- Ruodoton lohi vai kokonainen
- Juhla mokka vai saludo
- Xtra juusto vai Valio
- Maito vai kauramaito
Olet periaatteessa oikeassa, että kyse on pitkälti yksittäisistä laatuvalinnoista. Mutta esimerkkisi ovat kyllä väliltä halvin - tavallinen. Omaan ostoskoriin valitsen:
- Ruodoton lohi vai kokonainen -> kotimainen ahven tai kuha
- Juhla mokka vai saludo -> Pellini kahvia papuina (jotka jauhan itse) tai Zoega
- Xtra juusto vai Valio -> sveitsiläinen gruyere, pitkään kypsytetty cheddar tai vastaava
Lihat jätin pois, koska en syö lihaa, maidon, koska haen sen suoraan tutulta farmarilta. Mutta, tällaisten valintojen vuoksi ruokaan kuluu paljon rahaa. Itse teen nämä valinnat koska a) arvostan korkealle ruoan laatua ja makua b) minulla on siihen varaa ilman, että tarvitsee nipistää jostain muusta
Helppoa nelihenkisessä perheessä, jos käy k-kaupassa ja vähintään kerran viikossa parempia ruokia reseptin kanssa. Etenkin jos ostaa useammin tuoretta kalaa. Itse käyn kaupassa aika harvoin ja ostan useamman päivän ruuat tarkan listan kanssa, mutta sitten on mies, joka melkein joka päivä käy kaupan kautta ostamassa jotain 'kivaa'. Eipä siinä, on meillä toistaiseksi varaa.
Vierailija kirjoitti:
200 euroa kahdelta ihmiseltä kuukaudessa? Herranjumala. Mitä te syötte? Voin kuvitella, että jotain ihan kamalaa passkaa. Ihan oikeesti, ei tolla rahalla voi saada hyvää ruokaa.
Olen eri mutta varmasti saa hyvää ruokaa tuolla summalla. Ruuasta ei saa puhua noin rumasti.
Nelihenkinen perhe, jossa allergioiden takia erityisruokavalioita. Tonni menee ruokaan, kun monesti halvimmat tuotteet sisältää epäsopivaa.
Vierailija kirjoitti:
Rehellinen ruokakuluketju vaihteeksi. Tai sanotaanko että ainakin realistisempi kuin satasen syöjien vastaava.
Itseltään kannattaa myös rehellisesti kysyä, meneekö se kaikki energia käyttöön vai jääkö vararavinnoksi. Joillakin menee ruokaan siksi niin paljon rahaa että syövät yli tarpeensa. Ei siis pahalla, mutta fakta.
Meillä kaksi aikuista, joista kumpikin tekee ajoittain fyysisesti raskasta työtä. Lapsia on 4, iältään 11-18 vuotta. 3 poikaa ja 1 tyttö. Voin kertoa, että se 12 vuotiaan pojan annos on tyypillisesti 2-4 kertaa aikuisen annos. Jos hän syö normaalin aikuisten annoksen, hän on jo tunnin kuluttua taas jääkaapilla.
n. 1000 euroa menee keskimäärin ruokaan kuukaudessa. Loma-aikoina enemmän, koska silloin syödään kaikki ateriat kotona, ja usein on myös lomalaisia valioporukan lisäksi.
Aikamoinen fakiiri saa olla jos Suomessa vuonna 2024 ostaa 3,33 eurolla per päivä aikuiselle ihmiselle kaksi terveellistä, riittävän energiapitoista ja monipuolista lämmintä ateriaa, aamupalan, välipalan ja iltapalan, joka päivä. Ja huijaamatta, eli ei niin että käydään syömässä lounasbuffetti siihen päälle tai kotona syödään pelkkää hernekeittoa ja äidin luona käydään syömässä oikeasti. Kuka tahansa voi elää pelkällä kaurapuurolla tai hernekeitolla viikon, mutta ei kymmentä vuotta. Ihan jo koska elimistö pistää sille viimeistään stopin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen pohtinut, että riittäkö tulevaisuudessa 75€/ viikko bensaan(10€) ja ruokakauppaostoksiin, mihin sisältyy paperit ja hygieniatuotteet. Siitä huolimatta ostan kaiken hintaperusteisesti ja olen säästäväinen ruuanlaittajakin.
sinkkutalous
5l bensaa viikossa? Myy se auto, et tarvitse sitä.
Kauppaan on 30 km eikä julkista liikennettä - tarvitsen kyllä.
Meille tulee 25km vielä kuljetuksena kaupasta kympillä, eli ne auton kaikki muut kulut jäis pois. Mutta ymmärrän, jos kauppareissu on viikon ainoa kerta kun lähtee kotoa johonkin, niin ihan hyvä tuulettaa pääkoppaakin.
Meillä on lähin kauppa 14 km päässä. Ei julkista liikennettä eikä kotiinkuljetuspalvelua. Kauppa on työmatkan varrella, joten harvoin tulee käytyä erikseen kaupassa. Viikossa menee 80-100 euroa työmatkojen polttoaineisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rehellinen ruokakuluketju vaihteeksi. Tai sanotaanko että ainakin realistisempi kuin satasen syöjien vastaava.
Itseltään kannattaa myös rehellisesti kysyä, meneekö se kaikki energia käyttöön vai jääkö vararavinnoksi. Joillakin menee ruokaan siksi niin paljon rahaa että syövät yli tarpeensa. Ei siis pahalla, mutta fakta.
Niin varmasti kannattaa, mutta lihava pysyy kyllä lihavana vaikkei söisi yhtään yli kulutuksensa vaan juuri sen mitä kuluttaa.
Yleisellä tasolla suomalaiset lukemani mukaan heittävät paljon ruokaa roskiin. Luulen tämän koskevan enemmän niitä jotka myös ostavat paljon ruokaa.
Meitä on viisi, joista kolme urheilevaa teini poikaa. Ruokakauppaan menee vähnitään tonni ja siihen päälle ulkoa syömiset. Kerran viikossa käyn kaupassa. Kotiruokaa tehdään, mutta varsinkin jos treeniviennit heti töiden jälkeen niin varastossa on aina joku valmisruoka, joka nopea laitta mikroon. Pyrin tekemään ruuan valmiiksi edellsienä päivän. Aamulla syödään puuroa lisukkeiden kanssa ( marjat, itse tehty hillo tai mehukeitto), lounaaksi miehen kanssa syödään edellisen päivän tähteitä. Välipalksi pojat syö leipää (+leikkele ja juusto) ja jugurttia. Päivällisellä pari kerta viikossa kalaa, pari kertaa kanaa, yhtenä päivänä kasvisruoka ja muuten punaistalihaa. Iltapalaksi treenien jälkeen pojat syö leipää, mysliä, muroja, jugurttia, munakasta. Maitoa meillä menee 11 litraa viikossa ja jugurttia 8 litraa. Ulkona jos käydään syömässä niin 100 e kerta ei riitä, joten pyritään käymään vain 1-2 kertaa kuussa ulkona syömässä koko perheenä, miehenkassa välillä käydään lounalla, jos on samana päivänä etäpäivä. Tiedän, että ruokalaskusta voisi säästää paljon, jos siirtyisi halvempiin raaka-aineisiin ja jättäis hedelmät ja vihannekset ostamatta. Esim. omanoita meillä menee yli 2 kg viikossa samoin banaaneja. Hedelmiä on aina saatavilla jos tarvitsee ottaa jotain nopeaa ennen tai jälkeen treenien. Samoin proteiini jauheisiin, juomiin ja patukoihin kuluu paljon rahaa, mutta ne on taas käteviä turnauspäivinä.