Te joilla menee ruokaan tonni kuukaudessa, mitä syötte?
Näin Me naisten jutun, jossa hyvätuloiset perkasivat budjettejaan. Useampi sanoi että ruokaan menee kuukaudessa noin tonni. Alkoi kiinnostaa, että mitä sellaiset ihmiset syövät? Itse olen puolisoni kanssa kaukana hyvätuloisesta, mutta mielestäni syömme kuitenkin ihan hyvin. 2 lämmintä ateriaa päivässä, aamu- ilta- ja välipalat, kahvia kuluu ja toisinaan ostetaan saunakaljat tai viinipullo. Rahaa ruokaan menee noin 200 euroa kuukaudessa. Jos syöjien määrän tuplaisi neljään, menisi varmaan sitten noin 400 euroa, olettaen että syödään aikuisten annoksia. Aika kaukana tonnista siis ollaan. Suosin kasvisruokaa, puoliso ostaa välillä lihaa. Meillä ei ole allergioita eli erityisruokavalioita ei tarvitse huomioida taloudessamme.
Eli, jos sinä tai ruokakuntasi saatte ruokaan kulumaan tonnin kuussa, miten siinä onnistutte? Syöttekö lohta ja pihviä vuoropäivinä? Onko lähikauppanne Stokkan herkku (vai mikä hieno K-market se nykyään on)? Ruokitteko te säännöllisesti teininne jääkiekkojoukkueen vai onko teillä muuten vain sen verran lapsia? Jos on jotain hyviä reseptejä niin voin myös ottaa sellaisia vastaan seuraavaa palkkapäivää varten!
Kommentit (171)
200 euroa kahdelta ihmiseltä kuukaudessa? Herranjumala. Mitä te syötte? Voin kuvitella, että jotain ihan kamalaa passkaa. Ihan oikeesti, ei tolla rahalla voi saada hyvää ruokaa.
Meitä on kaksi. Ruokakauppaan (mukana vessapaperit, hygieniatarvikkeet) taitaa mennä 700-800 euroa. Ravintoloissa eikä kahviloissa emme käy ollenkaan.
Kuvittelin, että 500-600 pärjäisimme, mutta eipä näin juuri tapahdu ruuan nykyhinnoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen pohtinut, että riittäkö tulevaisuudessa 75€/ viikko bensaan(10€) ja ruokakauppaostoksiin, mihin sisältyy paperit ja hygieniatuotteet. Siitä huolimatta ostan kaiken hintaperusteisesti ja olen säästäväinen ruuanlaittajakin.
sinkkutalous
5l bensaa viikossa? Myy se auto, et tarvitse sitä.
Kauppaan on 30 km eikä julkista liikennettä - tarvitsen kyllä.
Ei tarvitse käydä ulkona syömässä, jos valikoimassa on vain pikkukauppoja, sinne uppoaa se 250 euroa henkilöä kohti ihan helposti.
Hintaerot kauppojen välillä ovat todella suuret. Pienissä kaupoissa ei ole joka tuotteesta valittavissa kolmen eri hintatason merkkejä, vaan tasan yksi.
Jos jokaisessa tuotteessa on 0,50-1,0 euroa enemmän kuin halvimmassa tuotteessa, niin jo yhden ruokakassin hinnaksi tulee 15-30 euroa enemmän kuin halvemmassa kaupassa tai eri kaupoista tarjouksia metsästäen, jos tuotteita on 30-40 ja kaikissa eroa ei ole. Kiireinen ihminen ei ehdi juoksemaan monessa eri kohteessa, vaikka niitä olisikin. Ja miksi juoksisikaan jos ei ole pakko eli on varaa maksaa.
Tuo 0,50-1,0 euroa/tuote hintaero ei ole tuulesta temmattu, vaikka joka ikisessä tuotteessa ei tuollaista eroa olisikaan.
Meitä on kaksi, minä ja mies. Mies syö selkeästi enemmän kuin minä. Olen hyvin hoikka ja pieniruokainen, mies isokokoinen ja isoruokainen. Jos mies menee kauppaan niin sieltä tulee montaa sorttia leikkelettä, useita eri juustoja mutta ei mitään mistä varsinaisesti voisi valmistaa ruokaa. Tuollaiseen menee rahaa. Ruokaan menee jotain 700-800€ kuussa. Mä pyrin hoitamaan kauppareissut jotta ei mene ihan överiksi. En nyt ole ihan tarkaan laskenut mutta yksin mulle riittäisi varmaan parisataa ruokaan. Jos ostan esim. 800g lohta niin mies syö vähintään 3/4 osaa. Eli yleisesti ottaen mulle riittää neljännes siitä mitä miehelle, usein vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Mikähän tämänkin aloituksen tarkoitus on? Tonni kuussa menee hyvinkin helposti rikki, jos on varaa olla hintoja kattelematta ja käy säännöllisesti ulkona syömässä. Onko se järkevää on sitten eri kysymys.
Ei siihen tarvi ulkona käydä syömässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen pohtinut, että riittäkö tulevaisuudessa 75€/ viikko bensaan(10€) ja ruokakauppaostoksiin, mihin sisältyy paperit ja hygieniatuotteet. Siitä huolimatta ostan kaiken hintaperusteisesti ja olen säästäväinen ruuanlaittajakin.
sinkkutalous
5l bensaa viikossa? Myy se auto, et tarvitse sitä.
Kauppaan on 30 km eikä julkista liikennettä - tarvitsen kyllä.
Meille tulee 25km vielä kuljetuksena kaupasta kympillä, eli ne auton kaikki muut kulut jäis pois. Mutta ymmärrän, jos kauppareissu on viikon ainoa kerta kun lähtee kotoa johonkin, niin ihan hyvä tuulettaa pääkoppaakin.
Mää en edes tienaa tonnia kuussa saatikka että sen pistäisin ruokaan. On muitakin laskuja... Valitettavasti olen huomannut että halpa ruoka lihottaa mutta sillä pysyy nälkä pidempään pois kuin joillakin kasviksilla ja hedelmillä.
Meillä menee lähes 1800 euroa. 4 aikuista ja kolme kissaa. Syödään vaan kotona. Ei olla hyvätuloisia. Ei ole paljoa per henkilö.
Vierailija kirjoitti:
Meillä menee lähes 1800 euroa. 4 aikuista ja kolme kissaa. Syödään vaan kotona. Ei olla hyvätuloisia. Ei ole paljoa per henkilö.
Mua ärsyttää kun meidän ruokarahaa päivitellään. Noin 350 euroa per lärvi ja kissanruoka on kallista.
Meillä 3 hlöä, laskin keskimääräiset menot ruokakauppaan kolmelta edelliseltä kuukaudelta. Summa oli 1458,52€.
Siihen toki sisältyy hygieniatarvikkeet, WC paperit ja talouspaperit sekä siivoustuotteita.
Ei me kai mitenkään kummallisesti syödä. Viime viikolla oli uunilohta, tuoretta parsaa ja hollandaisekastiketta. Kokonainen kana grillattuna ja niin ikään parsaa ja paahdettuja tomaatteja kylkiäisenä. Sitruunarisottoa. Poke bowleja. Perus kotiruokaa siis syödään.
Ruokalaskua nostaa paljon esim tuoreet marjat ja hedelmät, kalojen ostaminen tuoretiskiltä, sekä toki se etten katso halvinta tuotetta vaan sen mikä on hyvää.
Jos tuohon lisättäisiin vielä ulkona syömisen niin päästään reippaasti yli 2000€/kk ruokakuluihin. Käydään miehen kanssa kerran viikossa treffeillä, ja aika perus ravintolalasku on 150€.
Kaljaa ja viinaa menee useilla kympeillä joka päivä. Siitä tulee ylipuolet ruokalaskusta, ehkä joku 700 - 800€. Ruokaan se 200 - 300€. Eli noin tonnissa menee
Rehellinen ruokakuluketju vaihteeksi. Tai sanotaanko että ainakin realistisempi kuin satasen syöjien vastaava.
Vierailija kirjoitti:
Meneekö teillä toisen palkka kokonaan ruokaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies maksaa vuokran ja ruuat, vakuutuksen. Toinen teini maksaa 400 euroa kuukaudessa. Minä maksan sähkön ja kotiin kaiken. Kuulumme keskiluokkaan mutta aika alhaalle. Puolison palkasta ei jää säästöön. Mulla taas pienet tulot.
Kissat kuluttaa paljon kun ovat isorunkoisia. Katsoin että rahat menee eläinlääkärille ja Prismaan. Muuhun ei mene oikein mitään.
Voittaja meidän taloudessa on Prisma ja eläinlääkäri. Kesästä nautitaan ilmaiseksi. Uidaan ja melotaan.
Vierailija kirjoitti:
Mikähän tämänkin aloituksen tarkoitus on? Tonni kuussa menee hyvinkin helposti rikki, jos on varaa olla hintoja kattelematta ja käy säännöllisesti ulkona syömässä. Onko se järkevää on sitten eri kysymys.
Alkuun tuntui ihan fiksulta kysymykseltä mutta vastaukset valui pikkuhiljaa jotenkin pakkomielteiseen suuntaan. Sentilleen lasketut ateriat, vettä smoothieen, jos mies ei syö kaurapuuroa niin sitten ei syö, aikuinen ihminen. Toki vauvapalstan kirjoituksista voi tehdä vääriäkin johtopäätöksiä, pahoittelen. Mutta mulla tuli jotenkin raskas ja ahdistunut olo.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on lapsia
Mitä sitten, niin on meillä muillakin mutta tonnia ei mene ruokiin. Kysyttiin mitä syötte?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies maksaa vuokran ja ruuat, vakuutuksen. Toinen teini maksaa 400 euroa kuukaudessa. Minä maksan sähkön ja kotiin kaiken. Kuulumme keskiluokkaan mutta aika alhaalle. Puolison palkasta ei jää säästöön. Mulla taas pienet tulot.
Kissat kuluttaa paljon kun ovat isorunkoisia. Katsoin että rahat menee eläinlääkärille ja Prismaan. Muuhun ei mene oikein mitään.
Voittaja meidän taloudessa on Prisma ja eläinlääkäri. Kesästä nautitaan ilmaiseksi. Uidaan ja melotaan.
En ymmärrä miten teillä voi mennä 1800e ruokaan.
1200€ kk, summaan sisältyy lapsen vaipat, pesuaineet yms. Kaksi aikuista, neljä lasta. 1-2 krt kuussa viikonlopun 1-3 lasta.
Paljon kotimaista perusaineista tehtyä ruokaa, eineksiä hyvin vähän, en osta punalaputettuja. Ei minun mielestä iso summa per henkilö. 1-2 kertaa ravintolassa.
Meitä on 4 ja ruokaan menee noin 450e/kk.