Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te joilla menee ruokaan tonni kuukaudessa, mitä syötte?

Vierailija
22.04.2024 |

Näin Me naisten jutun, jossa hyvätuloiset perkasivat budjettejaan. Useampi sanoi että ruokaan menee kuukaudessa noin tonni. Alkoi kiinnostaa, että mitä sellaiset ihmiset syövät? Itse olen puolisoni kanssa kaukana hyvätuloisesta, mutta mielestäni syömme kuitenkin ihan hyvin. 2 lämmintä ateriaa päivässä, aamu- ilta- ja välipalat, kahvia kuluu ja toisinaan ostetaan saunakaljat tai viinipullo. Rahaa ruokaan menee noin 200 euroa kuukaudessa. Jos syöjien määrän tuplaisi neljään, menisi varmaan sitten noin 400 euroa, olettaen että syödään aikuisten annoksia. Aika kaukana tonnista siis ollaan. Suosin kasvisruokaa, puoliso ostaa välillä lihaa. Meillä ei ole allergioita eli erityisruokavalioita ei tarvitse huomioida taloudessamme.

Eli, jos sinä tai ruokakuntasi saatte ruokaan kulumaan tonnin kuussa, miten siinä onnistutte? Syöttekö lohta ja pihviä vuoropäivinä? Onko lähikauppanne Stokkan herkku (vai mikä hieno K-market se nykyään on)? Ruokitteko te säännöllisesti teininne jääkiekkojoukkueen vai onko teillä muuten vain sen verran lapsia? Jos on jotain hyviä reseptejä niin voin myös ottaa sellaisia vastaan seuraavaa palkkapäivää varten!

Kommentit (171)

Vierailija
21/171 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tonni kuukaudessa on noin 33,33 kg/vrk. Menee varmaan 5-6 ihmiseltä, jos juomatkin lasketaan.

Vierailija
22/171 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menee kuukaudessa 120 euroa ruokaan...enempään ei olisi edes varaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/171 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole menyt ikinä 1000e kuukaudessa, kotona ollut enimmillään 6 henkeä.

Ei, vaikka joka kuukausi on ruokavieraita ja esim pääsiäisenä söimme blinien kanssa kilon muikunmätiä. Senkin sain tarjouksesta 89e eikä maussa ollut valittamista, samaa tavaraa kuin 289e/kilo maksavakin. Tuon kuukauden ruokalasku oli n 700e ja sisälsi vessapaperit ja pesuaineetkin.  

Emme syö ravintoloissa kuin lomilla, itsetehty ruoka on parempaa. 

Meillä menee n 400e/kk, arkisin kahdelle 2 lämmintä ruokaa + aamu/iltapala ja sunnuntaisin 5-6 henkeä. Kerran kk 12. 

Sienestän, marjastan, kasvatan itse ja säilön paljon. Kaikki ruuat tehdään itse

Vierailija
24/171 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lasketaan että 4 henkeä syö 4 ateriaa päivässä, niin tonnin ruokalaskulla yhden aterian hinnaksi tulee n. kaksi euroa. Ei tuo vielä hirveän pröystäilyltä kuulosta.

Vierailija
25/171 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muita kuin ruokaostoksia on tässä mukana jonkun verran, esim vessapaperit ja osa kissan tarvitsemista asioista. Tämä johtuu mun budjetinlaskutavasta, eli en jaksa eritellä Lidlin kuitilta muita kuin ruokatavaroita aina erikseen. Jos on kodintavaroita, kosmetiikkaa, lemmikinruokaa tai vaatetta minkä haen erikseen muualta kuin ruokakaupasta, ne menevät omaan budjettisarakkeeseensa. Mutta tämä siis riippuu ihan siitä, mitä hammastahnamerkkiä Lidl myy tai mitä kissanruokaa kissa haluaa syödä. Tässä kuussa olen hakenut parempia nappuloita kisulle Prismasta (11,99 1,5kg) ja tuubin oxygenolia Tokmannista (2,29) sekä ostanut ekologisempia tiskikonetabletteja kuin mitä Lidl myy, myöskin Prismasta 10e. 

Vierailija
26/171 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri katsoin sovelluksesta että K-ketjuun meni mulla esim. maaliskuussa 657 euroa ja miehellä todennäköisesti liikutaan suurin piirtein samoissa luvuissa. Siihen Lidl päälle niin ollaan lähempänä 1500 euroa/kk. Tähän toki sisältyy kaikki, mitä "ruokakaupoista" ostamme, eli myös vessapaperit, pesuaineet, hygieniatuotteet, satunnaiset oluet, jne. Olemme nelihenkinen perhe (perheessä koululainen ja päiväkoti-ikäinen). Välillä hirvittää ruokamenot, mutta emme mielestäni mitään överikallista yleensä osta, ihan perus ruokatarvikkeita; lihaa, kalaa, paljon kanaa, vihanneksia, hedelmiä, kahvia, maitotuotteita... Heräteostoksia tulee tehtyä jonkin verran, varsinkin jos menee nälkäisenä kauppaan, ne toki nostavat kustannuksia turhaan. Tosiasia on myös se että hinnat ovat nousseet ja se näkyy ruokalaskuissa. Väittäisin että vuodessa meidän ruokamenot ovat nousseet juuri tuosta tonnista puoleentoista tonniin. Välillä puhumme miehen kanssa että pitäisi alkaa olemaan tarkempi ja karsimaan pois kaikki turhuudet ja heräteostokset, mutta yleensä asia unohtuu muutaman päivän päästä. Toistaiseksi rahat ovat riittäneet, mutta kyllä noita ruokamenoja olisi silti hyvä saada hieman alas, onhan 1500 euroa aika paljon, varsinkin kun emme mitään sisäfilettä tms kovin usein syö. En kyllä ymmärrä miten joku pystyy ostamaan kuukauden ruoat, sisältäen alkoholin, 200 eurolla. Mä harvemmin pääsen kaupasta ulos alle 50 eurolla, siinä näköjään teidän koko viikon safkat.

Vierailija
27/171 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee mieleen se lasagne/aamupalatyyppi mutta päinvastaisena :D

Vierailija
28/171 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kolme nuorta miestä jotka syövät kuin hevoset. Varmaan menee 2000e Prismaan kuussa ja silti jääkaappi on aina tyhjä :D

Vierailija
29/171 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kolme nuorta miestä jotka syövät kuin hevoset. Varmaan menee 2000e Prismaan kuussa ja silti jääkaappi on aina tyhjä :D

Nykyään nuoret syö järkyttäviä määriä, toivottavasti ovat aktiivisia urheilijoita?? Sohvallanotkujat ei tarvitse 400g pihviä joka päivä.

Kaverin poika tyttiksensä kanssa teki uunifetapastaa - 4 laattaa fetaa, tomaatteja ja iso kattilallinen pastaa. Tuo oli  1 annos kahdelle hengelle!? Meillä riittää 1 levy fetaa, tomaatit ja pieni kattilallinen pastaa 2 hengelle 2 päiväksi. Emmekä ole edes sohvaperunoita.

Vierailija
30/171 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla menee pelkästään itselleni 500 - 600 euroa kuukaudessa ruokaan. Tällä tarkoitan ruokakauppaan, jos syön ulkona, se nostaa summaa.

Syön hyvin paljon kasviksia ja kalaa. Kasvikset ostan pääosin tuoreina, enkä valitse yksittäisiä tuotteita kilohinnan, vaan yksinomaan laadun mukaan. Usein ostan ne luomuina. Kalat ostan myös pääosin tuoreina, kalalajeja vaihdellen. Jos ostan pakaste- tai tölkkikalaa, huolin vain MSG (tai vastaavan) ympäristösertifikaatin omaavat tuotteet. Kanamunat ostan aina luomuna, eettisistä syistä. Samasta syystä en syö muuta lihaa kuin satunnaisesti riistaa. Syön paljon juustoja, ja ostan ne aina laadukkaina ja pitkään kypsytettyinä -en siis kelpuuta taikinamaisia halppisjuustoja. Öljynä (jota kuluu n. 1l kuukaudessa) käytän aina laadukasta, neitsytpuristettua oliiviöljyä.

Pähkinänkuoressa: Valitsen ostamani elintarvikkeet laadun perusteella, en kilohinnan perusteella. Useimmiten vielä luomuna ja/tai ympäristösertifioituina. Tämä yhdistettynä siihen, että olen isokokoisena ja urheilevana suuriruokainen, niin rahaa ruokaan kuluu paljon. Edit. Urheiluravinteet (ja kodin kemikaalit) ostan muualta kuin ruokamarketista, ne eivät ole hinnassa mukana

Vierailija
31/171 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lasken ruokamenoihin työpaikkalounaat. Suuruusluokka kahdelta on noin 400€. Päivällisellä syödään joko kalaa tai kanaa. Viime viikolla maanantaina oli silakkapihvejä, tiistaina kanawokkia, ke haukipullia, to siivouspäivänä käytiin ostarissa vietnamilaisessa ravintolassa, perjantaina oli uunilohta, lauantaina ahvenfileitä, sunnuntaina käytiin Kaartissa brunssilla. Illalla tehtiin kasvispizzaa. Aamiaiset marjoineen, runsaasti hedelmiä, kyllä kaikkeen menee rahaa. syömme kuitenkin suht terveellisesti, ei mitään sipsejä tai karkkeja.

Kun ynnään meidän ruokamenot, ei 1000€ riitä.

Vierailija
32/171 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavaliosi kuulostaa sellaiselta, mitä minä haluaisin syödä mikäli tulot antaisi myöten! Toivon kovasti että joku päivä olisi mahdollisuus ostaa mahdollisimman paljon lähiruokaa ja luomua, siihen saisi kyllä uppoamaan varmasti sen tonnin kuussa. Hyvä sinä!

T. ap

Vierailija
33/171 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen pohtinut, että riittäkö tulevaisuudessa 75€/ viikko bensaan(10€) ja ruokakauppaostoksiin, mihin sisältyy paperit ja hygieniatuotteet. Siitä huolimatta ostan kaiken hintaperusteisesti ja olen säästäväinen ruuanlaittajakin.

sinkkutalous

Vierailija
34/171 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee tonni ruokakauppaan kuussa. 2 aikuista +lukiolainen)

Eikä summassa ole alkoholeja tai tupakoita. Vain se, jonka tilaan kerran viikossa.

Syödään kolmesti viikossa kalaa. (Kerran lohta, joku vaalea kala ja ns tarjouskalaa). Kerran lihaa, muutoin kasvista. Liharuuat voi olla makkarakeitto tai nakkikastike, lihapullat, makaronilaatikko, pihvit. Pojan kanat oli unohtua. Hän syö kanaa, kun on kasvisruokaa.

Leipä tehdään itse. Juustoja käytetään leivän päällä, poika kalkkunaleikettä.

Yksi törsäys on yrtit. Niitä menee helpostikin yhteen ateriaan 2-3 ruukkua, 4-6 euroa. Se on aika hyvä summa vuorokaudessa. Kesällä säästyy, kun kasvatan itse.

Meillä nykyään on lounas kotona arkisin, kun ollaan etätyöläisiä. Ennen syötiin lounaat yhteistyökumppaneiden kanssa 2-3 kertaa viikossa ja he makso.

Paljon saa kasattua eilisistä lounaat. Tänään keittoa lauantailta, leipää eiliseltä. 

Kahvia kuluu. Miehet tykkää syödä jogurtteja yms välipaloja. Ostelen niitä tarjouksista. 

Oma välipala usein on kuppikahvia, joku pieni makea. Pieni pulla tai nyt mokkapala, kun miniä eilen halus leipoo. 

Niin onhan meillä nuo kolme taloudessa asumatonta suutakin ruokittavana monena päivänä. Tytär miehineen ja miniä. Kerran viikossa koko porukka ja ehkä kolme kertaa viikossa vain me kolme.

Vierailija
35/171 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä parin viikon aikana on tehty esimerkiksi seuraavia ruokia: pasta bolognese, suppilovahveropiirakka, coleslaw-salaattia, nakkikastiketta ja perunaa, kasviswokkia missä on kananmunaa ja pähkinöitä, kaali-ja porkkanaraastesalaattia (jeps näitä syödään näin talviaikaan meillä paljon), simaa mistä jäänyt hiivaklöntti poiki sämpylöitä ja korvapuusteja, linssikaalilaatikko, tänään olisi tarkoitus syödä kalapuikkoja lohkoperunoiden kanssa ja niitä on huomiseksikin. Sitten tehdään sienirisottoa ja sen jälkeen nokkoslättyjä jos vaikka lumi sulaisi pois niin löytäisi aineksia. Aamupaloina ja iltapaloina on vaihtelevasti leipää, puuroa tai smoothie (laitan kaurahiutaleita, maitoa, vettä, marjoja ja banaanin, on riittänyt meidän aamupalatarpeisiin hyvin ja maistuu puolisolle paremmin kuin kaurapuuro) sekä hedelmiä. Sellaisina päivinä kun varsinaista salaattia ruuan kanssa ei ole, syödään iltapa

Oletko jollain tavalla ilkeä ihminen?

Vierailija
36/171 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

900€, 2+teinityttö. Hinnassa on mukana marketkosmetiikka ja -hygienia ja varmaan muutamat sukatkin. Ruuat tehdään pääsääntöisesti itse. Töihin otetaan eväät kotoa. Samoin teinille pitkään koulupäivään jotain mukaan kotoa.

Välillä tehdään hernesoppaa possunlavasta, välillä haudutetaan uunissa poroa. Liha osteaan maustamattomina. Kalaa fileenä kerran viikkoon, toisen kerran voi olla purkkitonnaria (paloina öljyssä) tai kalapuikkoja (fileestä). Ihan pelkkää kasvisruokaa ei ole, linssikeittoonkin laitetaan lusikallinen smetanaa mauksi.

Mies kiskoo leipää ihan tolkuttomia määriä.

Tuoretta, vihanneksia ja hedelmiä on aina, samoin pähkinöitä, siemeniä. Marjat on pääsääntöiseti ostettu kesällä ja pakastettu itse, omalta pihalta saa jotain.

Maustamattomia täysrasvaisia maitotuotteita. 

Kananmunat on ulkokananmunia.

Tuoremehu vkl aamuun.

Teini syö puuroa iltapalana.

Olutta/lokeroa on kaapissa käytännössä aina, usein ei kuitenkaan mene kuin 1-2 saunajuomaa, ja teinille limu. Limuistakin se pikkupullo maksaa saman kuin litra, mutta en sitä litraa osta pois heitettäväksi.

Kahvi ja tee.

Mahdollisimman pitkälle kotimaista.

Leivälle on lihaleikkeleitä ja juustoa. Makkarat on harvinaisempaa ruokaa.

Jouluun, pääsiäiseen, vappuun, juhannukseen teeman mukaista syötävää kohtuullisia määriä.

Viikonloppuna pussi salmiakkia aikuisille ja teinlle suklaalevy tai karkkipussi. Oi niitä aikoja kun sille riitti muumitikkari.

Vierailija
37/171 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syödään lähemmäs tonnilla kuussa. Meitä on kaksi aikuista ja 10 -vuotias. Pihvejä syödään viikottain, tuoretta kalaa. Ostetaan välillä hyviä leipiä, juustoja, leikkeleitä. Paistellaan paisteja, burgereita. Kasvikset useimmin pakasteesta. Kyllä meilläkin syödään myös kalapuikkoja ja muuseja, mutta ei joka päivä. 

Vierailija
38/171 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen pohtinut, että riittäkö tulevaisuudessa 75€/ viikko bensaan(10€) ja ruokakauppaostoksiin, mihin sisältyy paperit ja hygieniatuotteet. Siitä huolimatta ostan kaiken hintaperusteisesti ja olen säästäväinen ruuanlaittajakin.

sinkkutalous

5l bensaa viikossa? Myy se auto, et tarvitse sitä.

Vierailija
39/171 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän tämänkin aloituksen tarkoitus on? Tonni kuussa menee hyvinkin helposti rikki, jos on varaa olla hintoja kattelematta ja käy säännöllisesti ulkona syömässä. Onko se järkevää on sitten eri kysymys. 

Vierailija
40/171 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanhenmaksa palleroita ja lopulla rahalla shampanjaa.