Autistin kanssa parisuhteessa
Olen ihastunut ja vähän rakastunut mieheen, joka on autisti ja kärsii adhd:sta ja lievistä tic-oireista. Ei siinä, olen itsekin vähän outo ja kärsin lievästä adhd:sta, mutta mies on selkeästi ja vahvasti kirjolla. Osaa olla myös hyvin maskuliininen ja normaali, mutta sitten ne jotkut outoudet vähän ärsyttää ja häiritsee. On jotenkin erikoinen ja ristiriitainen hahmo samaan aikaan.
Tullaan tosi hyvin juttuun ja meillä on niin paljon yhdistäviä tekijöitä, samanlainen maailmankuva ja arvot yms. Tiedän, että ollaan kohdattu syystä, mutta sitten epäröin ja mietin, että olenko liian pinnallinen, kun mietin tällaisia. Tiedostan toki senkin, että ei kukaan ole täydellinen, mutta silti mietin tällaisia. Mitä tekisitte tässä tilanteessa?
Kommentit (180)
Itse seurustelin autistisen naisen kanssa. Ja olen neurotyypillinen mies. Se kaatui omaan mahdottomuuteensa vaikka hän ei hirveän syvällä autismissa ollutkaan. Etenkin miehet voi olla todella syvällä kirjossa ja heillä voi olla todella voimakkaitakin oireita/piirteitä. Jokainen autisti on erilainen joten yleispäteviä vinkkejä on hankala antaa. Tätä en pahalla tarkoita vaan syvällä kokemuksen rintaäänellä kehotan meittimään. Kannattaa oikeasti miettiä onko se sen arvoista. Ne piirteet voi olla todella vahvoja ja invalidisoivia sekä autistille itselleen että toiselle osapuolelle. Voi vaatia merkittävääkin kompromissihalukkuutta sinulta, koska autistien voi olla todella vaikea joustaa. Heidän voi olla myös todella vaikea ymmärtää parisuhteesta ja rakkaudesta, etenkin jos sinulla on romanttisia tarpeita. Sinuna miettisin mitä parisuhteelta kaipaat ja sitten miettisin voiko toinen sitä tarjota. Jos haluat yksityiskohtaisempaa vinkkiä niin kerro tilanteestasi hieman tarkemmin niin voin vastata omasta kokemuksesta käsin.
Ei autismi tarkoita että on väkivaltainen hullu. Ihan vinksahtanut väite. Luonne on varmasti erikoinen ja on saatava olla paljonkin omissa oloissaan. Usein myös joustamaton, tarkat omat ehdot miten haluaa elää. Mut jos sellaisen käsittää, voi yrittää. Autistit on rehellisiä ja uskollisia.
Vierailija kirjoitti:
Ei autismi tarkoita että on väkivaltainen hullu. Ihan vinksahtanut väite. Luonne on varmasti erikoinen ja on saatava olla paljonkin omissa oloissaan. Usein myös joustamaton, tarkat omat ehdot miten haluaa elää. Mut jos sellaisen käsittää, voi yrittää. Autistit on rehellisiä ja uskollisia.
Jos kommunikaatio toimii, niin varnasti lojaalein ja rakastettavin ihminen mitä voi kuvitella. En vaihtaisi koskaan nenttin, itse nentti.
Ihan hirveää paskaa osa kommenteista. Mulla on tod näk autismin kirjolla oleva kumppani ja tod näk olen myös itse. Yli vuosi ollaan oltu parisuhteessa eikä ole ollut mitään ongelmia. Joissain asioissa vaatinut sopeutumista mutta niin se on kaikissa parisuhteissa muutenkin. "Isoin" asia minkä kanssa on tullut haasteita, on ollut että jos kumppani tulkinnut minua kirjaimellisesti ja siitä tullut väärinkäsitys. Kumpikin ollaan koettu väkivaltainen parisuhde sekä pettämistä joten tiedetään tasan tarkkaan myös se että mitä ei missään nimessä haluta parisuhteessa kokea.
Ja aloittajan kysymykseen, jos asiat toimii niin kyllä, olet pinnallinen.
Vierailija kirjoitti:
Itse en ryhtyisi autistin kanssa suhteeseen. Koska kun asiat ei mene autistin rutiinien mukaisesti, hän heittäytyy hyvin hankalaksi.
Vierailija kirjoitti:
En minä ainakaan ole. Ei edes autistien kohdalla voi tehdä tuollaisia yleistyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kommunikaatio toimii, niin varnasti lojaalein ja rakastettavin ihminen mitä voi kuvitella. En vaihtaisi koskaan nenttin, itse nentti.
Lojaali, uskollinen ja pääsääntöisesti rakastaa kerran - rakastaa aina. Ei hirveän hyvin sovi nykypäivän kertakäyttöyhteiskuntaan, etenkään parisuhteiden osalta.
Vaikeaahan tämä on, kun on jotenkin niin kirjaimellinen ja väärinymmärryksiä tapahtuu. Vaikeaa joustaa ja sopeutua äkillisiin muutoksiin esim. lapsiperheiden aikatauluissa jne.
samaan aikaan älykkäin, huolehtivin, hauskin ihminen jonka tiedän
mutta raskasta välillä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ryhtyisi autistin kanssa suhteeseen. Koska kun asiat ei mene autistin rutiinien mukaisesti, hän heittäytyy hyvin hankalaksi.
Ja mitenhän itse toimit paremmin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mitenhän itse toimit paremmin?
En ainakaan ala riehumaan, koska pystyn kommunikoimaan.
Jos homma toimii, niin miksi ei. Oma autistinen exäni valitettavasti teki minut surulliseksi sen osalta, että hän ei kaivannut läheisyyttä juuri lainkaan. Tuntui, että meidän välillä oli joku muuri. Hänellä ei vaan ollut tarvetta olla toisen ihmisen lähellä fyysisesti.
Jokainen autisti on ihan oma yksilönsä, niin ei tässä oikein voi yleispäteviä vastauksia antaa. Ihan sama kuin jos mä autistina kysyisin, että millaista on seurustella neurotyypillisen miehen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Itse seurustelin autistisen naisen kanssa. Ja olen neurotyypillinen mies. Se kaatui omaan mahdottomuuteensa vaikka hän ei hirveän syvällä autismissa ollutkaan. Etenkin miehet voi olla todella syvällä kirjossa ja heillä voi olla todella voimakkaitakin oireita/piirteitä. Jokainen autisti on erilainen joten yleispäteviä vinkkejä on hankala antaa. Tätä en pahalla tarkoita vaan syvällä kokemuksen rintaäänellä kehotan meittimään. Kannattaa oikeasti miettiä onko se sen arvoista. Ne piirteet voi olla todella vahvoja ja invalidisoivia sekä autistille itselleen että toiselle osapuolelle. Voi vaatia merkittävääkin kompromissihalukkuutta sinulta, koska autistien voi olla todella vaikea joustaa. Heidän voi olla myös todella vaikea ymmärtää parisuhteesta ja rakkaudesta, etenkin jos sinulla on romanttisia tarpeita. Sinuna miettisin mitä parisuhteelta kaipaat ja sitten miettisin voiko toinen sitä tarjota. Jos haluat yksityiskohtaisempaa vinkkiä niin kerro tilantees
No tässä muutamia asioita;
Mies saattaa välillä pitää tuntien monologin jostain aiheesta tai yksityiskohdasta, ja esim. seurata samalla, mutta lopettaa kyllä kun sanoo rohkeesti, että alkaa riittään. Hän siis väsyttää ihmiset useimmiten tällä piirteellään ja on kyllä tietoinen siitä.
Kun kävellään ulkona yhdessä, niin mies kävelee todella nopeasti. Siis jättää minut pahasti jälkeen eikä tajua, että voisi vähän hidastaa ja suuntavaisto voi olla vähän hakusessa välillä.
Saa heilumiskohtauksia, irvistelee, tekee ja puhuu sellaisia outoja asioita välillä. Sekä kotona, että kodin ulkopuolella. On aika erakkoluonne ja ei lähtökohtaisesti oikein viihdy muiden ihmisten parissa (minä ja oma perheensä ok). Vähän sellasta antisosiaalisuutta, mutta kykenee myös heittäytymään tarvittaessa.
On seksuaalisesti kyllä todella viriili ja dominoiva, se puoli toimii kyllä hyvin. On lojaali ja rakastava.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juoksisin. Parisuhde vaatii sopeutumista, autismin kirjolla olevat eivät sitä tee. Saatat olettaa mielessäsi, että kyllähän jokainen vanhetessaan muuntuu ja kehittyy. Oletus on sikäli väärä että autismin kirjolla olija ei muutu. Joutuisit luopumaan omasta luonnollisesta tavastasi reagoida ja jutella ja alituiseen muistuttamaan itsellesi, että sinun ei pidä arvioida hänen käytöstään "normaaleilla" kriteereillä. Mahdollista ehkä mutta raskasta, kovin raskasta. Kokemuksesta tiedän.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarkoita, mutta autisteissa on myös väkivaltaisia, hulluja ja pershäiriöisiä. Se ei mikään kiva yhdistelmä olekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lojaali, uskollinen ja pääsääntöisesti rakastaa kerran - rakastaa aina. Ei hirveän hyvin sovi nykypäivän kertakäyttöyhteiskuntaan, etenkään parisuhteiden osalta.
Olipahan yleistys.
"Juoksisin. Parisuhde vaatii sopeutumista, autismin kirjolla olevat eivät sitä tee. Saatat olettaa mielessäsi, että kyllähän jokainen vanhetessaan muuntuu ja kehittyy. Oletus on sikäli väärä että autismin kirjolla olija ei muutu. Joutuisit luopumaan omasta luonnollisesta tavastasi reagoida ja jutella ja alituiseen muistuttamaan itsellesi, että sinun ei pidä arvioida hänen käytöstään "normaaleilla" kriteereillä. Mahdollista ehkä mutta raskasta, kovin raskasta. Kokemuksesta tiedän."
Sopeutuminen voi olla vaikeampaa tai hitaampaa koska tuttu rutiini on turvallisen tuntuinen, mutta kyllä autismin kirjolla oleva voi muuttua.
"Kun kävellään ulkona yhdessä, niin mies kävelee todella nopeasti. Siis jättää minut pahasti jälkeen eikä tajua, että voisi vähän hidastaa. "
Minun mieheni on neurotyypillinen, ja hän tekee tätä.
Hyvä jos löytyy se "normaali" sitten
No eikö toisesta pitäisi ajatella vielä positiivisemmin, että kannattaisi seurustella.