Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En kestä sitä, että olen tyhmä

Vierailija
21.04.2024 |

Yleensä jos ihmiset keskustelevat, niin en osaa ilmaista mielipiteitäni, vaikka miestäni minulla kuitenkin on. Kuitenkaan en osaa sanoa asioihin muuta kuin "en mä tiedä" tai "juu tai jaa". mistä tälläinen voi johtua ja miten voisin sivistää itseäni? 

Kommentit (79)

Vierailija
61/79 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eduskuntaan kelpaisi.                                                                         vwv

Vierailija
62/79 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielipiteensä kannattaakin ilmaista vasta silloin kun ymmärtää käsiteltävänä olevan asian. Jos on vähän epävarma eikä ihan tiedä mistä on kysymys niin silloin on ihan hyvä ollakin hiljaa.

Näihin tietämättömiin mielipiteensä lausujiin törmäilee tämän tästä. Lähinnä nolaavat itsensä omilla tiukoilla mielipiteillään.

Keskusteluun voi silti osallistua, vaikkapa ilman omaa mielipidettä. Keskustelun myötä saattaa sitten omakin mielipide muotoutua, ja kunhan oma asiatietämys lisääntyy. Mikä taas ei välttämättä lisäänny sen keskustelun myötä.

Kannattaa seurata uutisointia (monipuolisesti, ei pelkästään iltapäivälehtiä) niin pikkuhiljaa asiat alkavat sieltä avautua.

Se oma mielipidekin alkaa varmasti sen kautta muotoutumaan.

Uutisia mistä?

Alexin kissasta tai "kardashianien perseestä". Nämä ja paljon muuta löytyy ihan etusivuilta. Uutisia saa jopa etsiä. Usein niitä ei edes kotimaisissa aviiseissa ole tarjolla, vaan ne joutuu lukemaan ulkomaisesta tarjonnasta.

Propaganda, manipulaatio ja sensuuri on veteen piirrettyjä viivoja. Täälläkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/79 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hanki kirjaviisautta. Lue tietosanakirjaa. Muista että tyhmäkin käy viisaasta kun on hiljaa.

En minä ainakaan minkään besserwisserin kanssa jaksaisi jutella. 

Se, että ymmärtää kyseenalaistaa, tai tutkia asiaa monesta näkökulmasta, tai lähestyä kokonaan asiaa "laatikon ulkopuolelta", tai kykenee muodostamaan kokonaisuuksia poikkitieteellisestä näkökulmasta, ja perustelemaan näkemyksensä, ei tosiaan ole mitään "besserwisserismiä". Edellinen voi olla irtonaista knoppitietoa, tai kirjasta ulkoa opeteltuja detaljeja. Noin esimerkiksi. Oikea älykkyys on joustavaa, luovaa, ja kykenevää ajantasaistamaan käsityksiään asioista ja ilmiöistä uuden tiedon valossa.

Vierailija
64/79 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älykkyys paljastuu vain sillä että taistellaan ja henkiin jäänyt on älykkäin.

Todellinen älykkystesti on kun mennään häkkiin ja älykäs seisoo voitokkaana pystyssä kuin Aleksanderi Gread.

Ihan aidostiko uskot noin? Tuohon riittää älykkyyden riisuminen, ja ohjauksen antaminen primitiiviselle aivorungolle.

Vierailija
65/79 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä jotka käskevät seuraamaan uutisia, lukemaan tietokirjoja tai etsimään tietoa eivät selkeästi ymmärrä minun tai ap:n ongelmaa. Seuraan uutisia, mutta jos niissä sanotaan vaikka joku prosenttiluku tai nimi niin ei se jää minulle mieleen (ellei ole todella toistuva nimi kuten oman maan pääministeri tms).

Tulee vain yleiskuva siitä että konflikteja on paikoissa a ja b, elvytyspaketteja tehdään ja välillä niistä kiistellään jne. Jos luen uutisen/kolumnin niin en saa muistiin että kuka sen kirjoitti tai mitä lukuja ja tarkkoja perusteita siinä oli.

Jostakin aiheesta jää yleensä mieleen se että yksi asiantuntija oli tätä mieltä ja toinen asiantuntija toista mieltä, ja omasta mielestäni ensimmäinen asiantuntija oli vakuuttavampi/olen itse hänen kanssaan samaa mieltä. Tai että joku taiteilija sai palkinnon Yhdysvalloissa, mutta en muista enää myöhemmin että kuka ja minkä palkinnon. En osaa perustella tai puhua syvemmin.

Jos katson dokumentin tai luen kirjan vaikka Amazonin sademetsistä, niin kahden viikon päästä muistan lähinnä että jep, tilanne on hankala ja sademetsät vähenee. Jos googlaan jonkin asian, niin en enää kuukauden päästä osaa puhua siitä. Olisi eri asia jos varta vasten pänttäisin näitä pelkän katsomisen tai lukemisen sijaan, tai tekisin itselleni pistokokeita joita sitten toistaisin. Mutta jos käyttäisin työn, kotitöiden ja muiden elämän velvollisuuksien ohella aikaa tällaiseen tietoiseen pänttäämiseen, niin olisin burnoutin partaalla.

Ihmisillä on tapana keskustella asioista paljon yksityiskohtaisemmalla ja laajemmalla tasolla kuin mihin itse pääsen lukemalla vaikka Hesaria välillä tai katsomalla yksittäisiä dokkaria. En tiedä auttaako tähän yhtään mikään.

Vierailija
66/79 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todellinen älykkystesti on kun mennään häkkiin ja älykäs seisoo voitokkaana pystyssä kuin Aleksanderi Gread.

Ihan aidostiko uskot noin? Tuohon riittää älykkyyden riisuminen, ja ohjauksen antaminen primitiiviselle aivorungolle.

Ei se vaadi uskoa. Se on todellisuutta. Voima on todellista älykkyyttä.

Vierailija
67/79 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
68/79 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaistuin tähän, niin nostanpa vähän

Vierailija
69/79 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos älykkysosamääräsi on 80-85 IQ olet tyhmä.

Vierailija
70/79 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se on vain siedettävä. Olen huomannut että mitä enemmän opin sitä tyhmemmäksi itseni tunnen. Kun ymmärtää ja oppii lisää niin tajuaa kuinka paljon on sellaista mistä ei tiedä mitään. Tuota voisin kutsua jonkin kaltaiseksi dilemmaksi johon ei oikeastaan ole ratkaisua...eli siis se ei ole edes dilemma..

Vierailija
71/79 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä lähtien on tyhmyyttä jos ei ole omaa mielipidettä. Itse olen sellainen joo joo mies eikä ole mitään vahvoja mielipiteitä suuntaan tai toiseen. En minä silti tyhmä ole, mitä ihmettä.

Ehkä ap tarkoitti että En kestä, kun olen sivistymätön 

No esim kun keskustelen ihmisten kanssa, olen huomannut etten osaa sanoittaa ajatuksiani lauseiksi. esim ollaan katsottu jokin elokuva ja pitäisi keskustella siitä, niin en osaa sanoittaa lauseiksi että mitä olin mieltä muuta kuin "oli ihan hyvä" tai "joo tykkäsin". 

No joku tuollainen elokuvien kommentointi kylmiltään voikin olla haastavaa. Siinä kohtaa voi vaikka heittää, että "tykkäsin siitä kohdasta, koska..." ja "mielestäni se kohta olisi ollut parempi jos...". Samanlaista settiä itse ainakin heitin graduseminaarissakin, kun en muutakaan sanottavaa keksinyt.

Vierailija
72/79 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikko känsälä on tyhmä. 

Vierailija
73/79 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä jotka käskevät seuraamaan uutisia, lukemaan tietokirjoja tai etsimään tietoa eivät selkeästi ymmärrä minun tai ap:n ongelmaa. Seuraan uutisia, mutta jos niissä sanotaan vaikka joku prosenttiluku tai nimi niin ei se jää minulle mieleen (ellei ole todella toistuva nimi kuten oman maan pääministeri tms).

Tulee vain yleiskuva siitä että konflikteja on paikoissa a ja b, elvytyspaketteja tehdään ja välillä niistä kiistellään jne. Jos luen uutisen/kolumnin niin en saa muistiin että kuka sen kirjoitti tai mitä lukuja ja tarkkoja perusteita siinä oli.

Jostakin aiheesta jää yleensä mieleen se että yksi asiantuntija oli tätä mieltä ja toinen asiantuntija toista mieltä, ja omasta mielestäni ensimmäinen asiantuntija oli vakuuttavampi/olen itse hänen kanssaan samaa mieltä. Tai että joku taiteilija sai palkinnon Yhdysvalloissa, mutta en muista enää myöhemmin että kuka ja minkä palkinnon. En osaa perustella tai puhua syvemmin.

Mulla on täysin sama! Vain yleiskuva jää, yksityiskohdat (mm.luvut) ei sitten millään jää päähän! hiton rasittavaa, ja masentavaa. Haluaisin tietää monista asioista enemmän, mutta tää muisti tekee siitä mahdotonta. Niin epäreilua, että joillekin jää asiat ja kokonaisuudet mieleen ilman pänttäämistä. Tuntuu että elämä on ihan puolinaista. Toisaalta, haluan sentään oppia ja tykkään lukea. Luen romaaneja (varsinaisia tietokirjoja en lue, toisaalta kaunokirjalliauudestakin oppii monenlaista maailmasta) jotka kyllä hyvin jää mieleen juoneltaan ja herättää jopa ajatuksia, vaikka yleensä pääni kumisee tyhjyyttään :D 

Vierailija
74/79 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas työpaikan kahvipöydässä saatan saada mielestäni hyvänkin kommentin keskusteltavaan aiheeseen. Sitten pyörittelen sitä päässäni, ja kun vihdoin ajattelen, että nyt voisin sen sanoa, on aihe jo vaihtunut. Tai vaihtoehtoisesti uskallan sanoa jonkun kommentin, mutta se onkin niin korkealentoinen ettei kukaan ymmärrä sitä, tai muuten saa mitään selvää.

No vähemmän sosiaalisena henkilönä olen vihdoin alkanut oppia työpaikalla rentoutumista, enkä mieti joka vastausta erikseen. Vaati muutaman vuoden olemisen uudessa työpaikassa. Yksi työntekijä myös puhuu työaikana kaikenlaisia juttuja minulle, siinä sitten olen saanut keskustelutaitoa myös.

Vierailija
75/79 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ei tämä tyhmänä eläminen mitään herkkua ole. Loppuisi jo kokonaan vaan.

Vierailija
76/79 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmh. Lyhytsanaisuus ei ole sama kuin tyhmyys.

Vierailija
77/79 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka on Aleksanderi Gread?? :D

Vierailija
78/79 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. En tahdo jaksaa minäkään tätä omaa tyhmyyttäni. Toivoton tapaus.

Vierailija
79/79 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heikko itsetunto, johtuu kasvatuksesta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kahdeksan