En kestä sitä, että olen tyhmä
Yleensä jos ihmiset keskustelevat, niin en osaa ilmaista mielipiteitäni, vaikka miestäni minulla kuitenkin on. Kuitenkaan en osaa sanoa asioihin muuta kuin "en mä tiedä" tai "juu tai jaa". mistä tälläinen voi johtua ja miten voisin sivistää itseäni?
Kommentit (79)
Eli summa summarum sinulla on masennusta ja ahdistusta, olet ankara itsellesi ja itsetuntosi on huono. Siitä tuo vaan johtuu.
Vierailija kirjoitti:
Ajatteletko ehkä että sinulla pitäisi olla jokin viimeistelty kirkas kanta jonka lausut?
Etkö voisi aloittaa vaikka sillä, että kysyt? Esim toisen ajatukseen, että aika kiinnostavaa, miksi ajattelet noin? Mitä oikeastaan tarkoitat tuolla ja tuolla? miksiköhän x-maa/ihmisryhmä/henkilö on eri mieltä?
jne
Esim elokuvaan voi kommentoida että mikä oli teistä paras kohta? tykkäsittekö musiikista? katsoisitteko uudestaan?
jne
Ole utelias ap, se vapauttaa omaakin ajattelua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jos aloittaa lukemisen, en tiedä mitä kirjota valitsisi, kun en ole pitkään aikaan lukenut. Oikeastaan ei edes kiinnostaa aloittaa, mutta kai se pakko on jotta sivistyy. ap
Mielestäni on kummallinen neuvo kehottaa lukemaan, jos joku ei osaa keskustella, tai keksi sanottavaa.
Joku just sanoi, että lukemalla kehittyy
Ei puhe tai aiheiden keksiminen siitä kehity. Moni muu asia kehittyy.
Vierailija kirjoitti:
Olen myös saatanan tyhmä. En saa töitä millään joten se tarkoittaa että olen tyhmä enkä osaa mitään. Vituttaa paska elämä, en saa rahaa enkä naista elämääni.
Sama paitsi olen nainen ja miehiä kyllä riittäisi. Mutta mistä tyhmä ja osaamaton saa töitä koska on niin tyhmä ettei osaa edes opiskella. Miehillä ei tässä elämässä tee yhtään mitään kun aiheuttavat vaan harmia, tuskaa ja surua.
Jos olisin viisas ja töissä niin olisin loppuelämäni onnellinen.
Vierailija kirjoitti:
Ole oma itsesi vaan, se riittää.
Juuri näin on ihan keskustelussakin. Muutut kiinnostavammaksi kun löydät omat ajatuksesi ja tuntemuksesi ja opit tuomaan niitä esille. Ja se mitä tuot mukaan keskusteluun voi olla vaikka ihan pieni huomio tai ajatus.
Oman tyhmyyden tunnistaminen vaatii jo yllättävän paljon älykkyyttä, joten asiat voisivat olla paljon huonomminkin. Ei luontaista älykkyyttä varmaan pysty oikein kehittämään, mutta yleissivistystä ja erilaista tiedon määrää voi, ja käytännössä moni ihminen pitää jo näitä älykkyyden tunnusmerkkeinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielipiteensä kannattaakin ilmaista vasta silloin kun ymmärtää käsiteltävänä olevan asian. Jos on vähän epävarma eikä ihan tiedä mistä on kysymys niin silloin on ihan hyvä ollakin hiljaa.
Näihin tietämättömiin mielipiteensä lausujiin törmäilee tämän tästä. Lähinnä nolaavat itsensä omilla tiukoilla mielipiteillään.
Keskusteluun voi silti osallistua, vaikkapa ilman omaa mielipidettä. Keskustelun myötä saattaa sitten omakin mielipide muotoutua, ja kunhan oma asiatietämys lisääntyy. Mikä taas ei välttämättä lisäänny sen keskustelun myötä.
Kannattaa seurata uutisointia (monipuolisesti, ei pelkästään iltapäivälehtiä) niin pikkuhiljaa asiat alkavat sieltä avautua.
Se oma mielipidekin alkaa varmasti sen kautta muotoutumaan.
Entä jos ymmärtää, että ei tiedä mitään?
Se on periaatteessa hyvä lähtökohta keskustelussa, voi kysellä muilta perusteluja ja joskus myös yllättyä kun huomaa ymmärtävänsä asioita paremmin. Voi ihan suoraan kertoa miten luulee asian olevan ja samalla myötää että tieto ei ole varma.
Vierailija kirjoitti:
Oman tyhmyyden tunnistaminen vaatii jo yllättävän paljon älykkyyttä, joten asiat voisivat olla paljon huonomminkin. Ei luontaista älykkyyttä varmaan pysty oikein kehittämään, mutta yleissivistystä ja erilaista tiedon määrää voi, ja käytännössä moni ihminen pitää jo näitä älykkyyden tunnusmerkkeinä.
Huonosti itseään ilmaisevat luultavasti arvioidaan todellista tyhmemmiksi erityisesti jos he ovat naisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huonosti itseään ilmaisevat luultavasti arvioidaan todellista tyhmemmiksi erityisesti jos he ovat naisia.
Lukuunottamatta tarpeetonta ja perustelematonta uhriutumista viestisi lopussa, olen kaikkiaan samaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukuunottamatta tarpeetonta ja perustelematonta uhriutumista viestisi lopussa, olen kaikkiaan samaa mieltä.
En kaiva tähän mitään lähteitä tähän mutta yleinen oletus on että naisilla olisi keskimäärin miehiä paremmat verbaaliset kyvyt. Sinäkin sen tiesit ja oikeasti ymmärrät, miten sukupuolten erilaisuudet vääristävät joissakin asioissa objektiivista arviointia, mutta saitpahan kicksit pienestä henkilökohtaisesta hyökkäyksestä. En ole tällaista hakemassa.
Mukavaa sunnuntain jatkoa kaikille ja onnea ap:lle tiellä kivoihin ja antoisiin keskusteluihin.
Älykkyys paljastuu vain sillä että taistellaan ja henkiin jäänyt on älykkäin.
Todellinen älykkystesti on kun mennään häkkiin ja älykäs seisoo voitokkaana pystyssä kuin Aleksanderi Gread.
Vierailija kirjoitti:
Älykkyys paljastuu vain sillä että taistellaan ja henkiin jäänyt on älykkäin.
Todellinen älykkystesti on kun mennään häkkiin ja älykäs seisoo voitokkaana pystyssä kuin Aleksanderi Gread.
Voima on todellista älykkyyttä.
Minulla tuohon mielipiteiden ilmaisun vaikeuteen syynä on itseluottamuksen puute ja liika miellyttämisen halu. Jätän suurimman osan ajatuksistani sanomatta enkä uskalla sanoa jotain jos en ole aivan 100% varma, että olen oikeassa. Enkä uskalla ilmaista jotain asiaa jos epäilen, että kuulija(t) ovat eri mieltä tai pitävät sanomaani jotenkin outona. Joskus lapsuudessa päähän pinttyneitä asioita, joista yritän päästä irti, mutta on se vaikeaa.
Se on hassua kun itse tietää paljon joistain asioista ja huomaa kuinka moni puhuu samoista asioista täyttä potaskaa. En halua olla sellainen, joten en puhu asioista joista en tiedä.
Ehkäpä kärsit alemmusukompleksista. Mielipiteet ovat mielipiteitä ja tietenkin niidenkin taustalla on perustelu. Absoluttisia totuuksia tai viisauksia ne eivät kuitenkaan ole. Seurueessa kovaäänisin ja vakuuttavin saattaa vaikuttaa tietävältä. Viisautta tai mielipiteiden hioituneisuuden ja syvällisen pohdinnan ja perustelujen vakuuttavuutta kovaäänisyys ja puheliaisuus ei taasen todista.
Vierailija kirjoitti:
Lohduttaudu sillä että todella tyhmä on niin tyhmä ettei edes tiedä olevansa tyhmä. Eli ehkä et olekaan niin tyhmä kuin luulet.
Tämä pätee älykkäisiin. Jokainen älykäs tietää sen, kuinka vähän tietää.
Kuvauksen perusteella kyse on enempikin ulosannista kuin 'tyhmyydestä'? Ihan ensiavuksi ehdottaisin, että keskittyisit siihen mielenkiintoiseen asiaan, josta juuri keskustellaan ja unohtaisit itsesi ja ne muut siitä ympäriltä.
Entä jos ymmärtää, että ei tiedä mitään?