Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Silmänympärysihottuma. Apua!?

Vierailija
21.04.2024 |

Mitähän hittoa tää oikein on? Lähtee pois sen ajaksi, kun käyttää kortisonia, mutta palaa samantien takaisin kun kuuri loppuu.

Kommentit (73)

Vierailija
41/73 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli joskus vuosia sitten. Lopetin kaikkien kosmeettisten aineiden käytön kasvoissa, aikaa myöten parani.

Vierailija
42/73 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta se kemikaalirasitus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/73 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko allerginen jollekin joka aiheuttaa ihottuman? Kosmetiikka, pesuaine tai jotain ruokavaliossa? Voi myös olla että ravinnostasi puuttuu jotain. Kortisonivoide lähinnä peittää ongelmaa, koska ihottuma palaa aina.

Olen kokeillut kaikkea ja poistanut kaikkea ja syönyt vitamiineja ja tehnyt ihan kaikki mahdolliset toimenpiteet enkä enää keksi mitä voisi kokeilla.

Ap

Edellwen tuo stressityyppi täällä. Niin itse herkistyin myös (entistä enemmän) viljoille, etenkin vehnälle.

Ja en halua maalata piruja seinälle, mutta jos alkaa olla keinot vähissä, niin tosi kurjaa, mutta joillain voi mennä niin, että joutuu oikeasti karsimaan lähes kaiken. Siis ihan aloittaa eliminaatiodietin, jossa aloitat yksi raaka-aine kerrallaan, ja lisätään yksi kerrallaan. Tuo siis ääripää, mutta sekin on valitettavasti mahdollista, jos kroppa on mennyt niin ylivirittyneeksi ja herkistynyt ja aloittanut "sodan" jo itseään vastaan ja herkistyy entisestään. Mutta all in niin silloin voi myös selvitä syy, oliko ravinnolla vaikitusta ja usein on, mutta kokonaisuus silti iso, eli pitäisi nollata tilanne kaikin osin, pesut, kodin kempparot, homeongelmat ym.

Tsemppiä vielä, kyllä siihen joku syy selviää!jaksamista vaan prosessiin. Ollaan iso kokonaisuus ja kaikki vaikuttaa kaikkeen.

Vierailija
44/73 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä erehdyin käyttämään hiushoitoainetta jossa oli väripigmenttiä...en tiennyt olevani allerginen mutta kun pesun jälkeen. Katsoin peiliin niin pelästuon näkemäni..

Naama oli turvonnut ja vesirakkuloilla ja silmäluomet myös turvonneet ja naama näytti kuin Krapulainen Nykänen....

Vierailija
45/73 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko allerginen jollekin joka aiheuttaa ihottuman? Kosmetiikka, pesuaine tai jotain ruokavaliossa? Voi myös olla että ravinnostasi puuttuu jotain. Kortisonivoide lähinnä peittää ongelmaa, koska ihottuma palaa aina.

Olen kokeillut kaikkea ja poistanut kaikkea ja syönyt vitamiineja ja tehnyt ihan kaikki mahdolliset toimenpiteet enkä enää keksi mitä voisi kokeilla.

Ap

Edellwen tuo stressityyppi täällä. Niin itse herkistyin myös (entistä enemmän) viljoille, etenkin vehnälle.

Ja en halua maalata piruja seinälle, mutta jos alkaa olla keinot vähissä, niin tosi kurjaa, mutta joillain voi mennä niin, että joutuu oikeasti karsimaan lähes kaiken. Siis ihan aloittaa eliminaatiodietin, jossa aloitat yksi raaka-aine kerrallaan, ja lisätään yksi kerrallaan. Tuo siis ääripää, mutta sekin on vali

Mietin kyllä jo tuota homeongelmaakin. Muutettiin loppukesästä asuntoon, jossa on huono ilmanvaihto ja oireet alkoi siinä vaiheessa, kun parvekkeen ovea ei viitsinyt pitää enää kellon ympäri auki. Mutta tuntuu tosiaan aikamoiselta hakuammunnalta tämä. 

Ap

Vierailija
46/73 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kova stressi teki itelle, paksuni luomet ja turposi ja punottavaa kutiavaa ihottumaa, vähän karkeni se iho. Helpotti hitaasti stressin helpottaessa, ja se säikähdys siitä stressasi toki lisää, lääkäriltä ei löytynyt apua, hajusteettomat tavalliset voiteet oli paras.

Jos olisi stressin aiheuttama niin toimisiko kortisoni?

Ap

Kortisonia silmien lähelle? Ei kai.

Poista stressitekijöitä ja kokeile jotain hellempää voidetta.

Kortisonia voi laittaa silmiinkin, jos et tiennyt.

Ap

Vierailija
47/73 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kukaan puhunut atooppisesta ekseemasta silmäluomissa?

Kyllä, mutta senkin pitäisi rauhoittua jollain.

Ap

Minä sain rauhoittumaan kuorimalla ihon kahdesti viikossa rasvalla - minä käytin jotakin lumenen peruskasvovoidetta (hyvin kevyt), poikani käytti jotakin apteekin perusvoidetta samaan tarkoitukseen. Rauhoittumisen jälkeen kuorinta kerran viikossa on riittänyt.  

Miten rasvalla voi kuoria ihoa?

Kuivaa ja hilseilevää ihoa ei saa kuoria. Siinä menee viimeinenkin suojakerros. Ne kuolleet ihosolut irtoavat ihan tavallisessa pesussa.

Kävin kerran jossain luontaisihonpuhdistuksessa ja kosmetologi kuori ihoni kosteusvoiteeseen sekoitetun tomusokerin avulla.

Vierailija
48/73 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävisin sinuna varmuudeksi lääkärissä, t. dermatomyosiittia sairastava

Ei ois pitänyt mennä googlaamaan :( Miten sulla oireilee tuo sairaus?

Ap

Alkoi sitkeällä silmänympärysihottumalla, myöhemmin kuvioihin tuli ihottuma rintakehällä, kaulalla ja sormissa. Ja sitten voimakas lihasheikkous ja lihaskivut. Rankka sairaus. En halua pelotella, tämä on onneksi hyvin harvinainen ja ihottumasi voi hyvin olla jotain muutakin. <3

Vierailija
49/73 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin tullut jo kymmeniä syitä ihottumaan. En itse kokeilisi muiden konsteja, vaan odottaisin sitä ihotautilääkärille pääsyä. Älä ole liian kiltti siellä peruslääkärillä (vaivasi on jo kestänyt niin pitkään), vaan ilmoita haluavasi sinne ihopolille.

Vierailija
50/73 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oisko lääkäri mitään 

Olen käynyt jo kahdesti ja menossa kolmannenkin kerran.

Ap

Eikö lääkäri osannut neuvoa, että apteekista saa kutinaa lievittävää Xyliderm-geeliä ja sitä voi laittaa silmien ympärille ja silmäluomille? Minulla on sama ongelma ja vielä pahenee iän myötä. Siksi käytän kolmekin kertaa Xylidermiä päivässä.

Teen kasvoveden ihan keittämällä tislattua vettä ja kaatamalla desin sitä ruokalusikalliseen kaupasta ostettavaan ksylitoliin sokerihyllyltä. Pullotan steriiliin lasipulloon ja säilytän jääkaapissa. Kasvovesi säilyy viikon. Pyyhin sillä silmien ympäriltä aamulla laitetut Xylidermin ja päivän aikaan ihoon tarttuneen lian ja laitan uuden kerroksen Xylidermin geeliä. Koska kasvotkin ovat sama kaliiberia, ei tarvi stressata osu

Tääkasvovesi oli jännä, kiitos vinkistä!

-sivusta

Vierailija
51/73 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ja en halua maalata piruja seinälle, mutta jos alkaa olla keinot vähissä, niin tosi kurjaa, mutta joillain voi mennä niin, että joutuu oikeasti karsimaan lähes kaiken. Siis ihan aloittaa eliminaatiodietin, jossa aloitat yksi raaka-aine kerrallaan, ja lisätään yksi k

Juu, ymmärrän! Ja sitä se tavallaan onkin, että voi joutua käymään koko elämän läpi.

Tai itselläni kävi siis niin, että juuri pitkäaikainen stressi aiheutti niin laajasti eri osa-alueille oireita, että en ensin osannut kerätä niitä yhteen, vaan katselin erillisinä ongelmina, ja alkoivat ratketa vasta kun löysin tuon stressin yhdistävänä tekijänä. Lääkäritkin toki hoitivat vaan yhtä iiretta, kun yhden oireen kanssa menin, eli ei voinut ketään iikein syyttää, mutta pakka alkoi vasta selvitä kun kokosin kaikki oireet listaan ja aloin niitä erikseen tutkia itse ja löytyi yhdistäviä tekijöitä, siis aina imeytymishäiriöstä mielialaoireisiin, iho, kynnet, hiukset, nivelet, silmä ymym. Immuunipuolustus ja aineenvaihdunta ja koko pakka siis sekaisin täällä heh! Pää myös pyörällä hakuammunnasta. :)

Vierailija
52/73 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täälläkin tullut jo kymmeniä syitä ihottumaan. En itse kokeilisi muiden konsteja, vaan odottaisin sitä ihotautilääkärille pääsyä. Älä ole liian kiltti siellä peruslääkärillä (vaivasi on jo kestänyt niin pitkään), vaan ilmoita haluavasi sinne ihopolille.

Just näin!

Itsekin oon kirjoittanut ja lähinnä siitä syystä uskallan jakaa et ajattelen et vaikkei siihen oikeaan osuisikaan, (ja en myöskään toivo et kukaan alkaa suoraan kokeilla palstan vinkkejä!) niin voi siis osua joku aihe tai edes sana silmään, mistä osaa lähteä itse selvittämään ja tutkimaan vähän edes oikeaan suuntaan tai laajentaa katselukantaansa.

Ja parhaimmassa tapauksessa osaa mennä oikeasta ovesta sisään ja pyytää oikeita tutkimukisia.

Niinkun joku sanoi hyvin, niin ihon oireet on vaikeita diagnosoitavia. Ei aina tiedä itsekään mikä liittyy ja mikä ei liity, ei siis tiedä nitä pitäisi etsiä. Siksi avoin keskustelu ja myös "väärät" (=henkilökohtaiset) neuvot ei ole mielestäni huono asia, vaan pitää lukea kriittisesti myös eikä niinkuin ohjekirjaa keskusteluja. Moneen asiaan löytyy harvinaisemmissa jutuissa joku idea vertaisilta helpommin kuin kiireisellä lääkärin vastaanotolla kun on itsellä ensin aikaa yhdistellä pisteitä. Lääkärikään ei aina hoksaa kysyä oikeita kysymyksiä, jos itse ei hoksaa ensin kertoa jotain mikä "ei liity"asiaan.

Vierailija
53/73 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just näin!

Itsekin oon kirjoittanut ja lähinnä siitä syystä uskallan jakaa et ajattelen et vaikkei siihen oikeaan osuisikaan, (ja en myöskään toivo et kukaan alkaa suoraan kokeilla palstan vinkkejä!) niin voi siis osua joku aihe tai edes sana silmään, mistä osaa lähteä itse selvittämään ja tutkimaan vähän edes oikeaan suuntaan tai laajentaa katselukantaansa.

Ja parhaimmassa tapauksessa osaa mennä oikeasta ovesta sisään ja pyytää oikeita tutkimukisia.

Niinkun joku sanoi hyvin, niin ihon oireet on vaikeita diagnosoitavia. Ei aina tiedä itsekään mikä liittyy ja mikä ei liity, ei si

Minusta nämä keskustelut on ihan hyviä juurikin tuohon haarukoimiseen, jonka perusteella voi sitten kertoa lääkärille muista oireista tai epäilyksensä mahdollisesta aiheuttajasta.

Ap

Vierailija
54/73 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kukaan puhunut atooppisesta ekseemasta silmäluomissa?

Kyllä, mutta senkin pitäisi rauhoittua jollain.

Ap

Minä sain rauhoittumaan kuorimalla ihon kahdesti viikossa rasvalla - minä käytin jotakin lumenen peruskasvovoidetta (hyvin kevyt), poikani käytti jotakin apteekin perusvoidetta samaan tarkoitukseen. Rauhoittumisen jälkeen kuorinta kerran viikossa on riittänyt.  

Miten rasvalla voi kuoria ihoa?

Kuivaa ja hilseilevää ihoa ei saa kuoria. Siinä menee viimeinenkin suojakerros. Ne kuolleet ihosolut irtoavat ihan tavallisessa pesussa.

Kävin kerran jossain luontaisihonpuhdistuksessa ja kosmetologi kuori ihoni kost

Meillä on suvussa hilseilevää ekseemaa kulmakarvoissa ja silmänympäristössä. Hilseilyvaiheessa se kutiaa. Ilman tuota rasvakuorintaa en ainakaan itse saa hilseilyä pidettyä 

kurissa. Olen ajatellut, että voiteet eivät pääse edes vaikuttamaan ihon hilsekerroksen läpi. Eikä hilseilevä iho ketään kaunista.

Vierailija
55/73 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt otettiin kokeiluun Protopic-voide useammaksi viikoksi ja jos ei tehoa, niin sitten ihotautilääkärille. Lääkäri piti hyvänä merkkinä sitä, että kortisoni tehosi vaikkakaan iho ei kestänyt sen lopettamista.

Ap

Vierailija
56/73 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla helpotti kun aloin pesemään kasvot aamulla ja illalla puhdistusaineella. Pesen silmäluomet samalla varovasti pelkästään lämpimällä vedellä mutta hellästi. Nyt ihottuma ei ole toistaiseksi palannut. Avene eye contour cremeä käytän muutenkin.

Vierailija
57/73 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlaa Kuvahaulla pityriasis versicolor on eyelids tai Seborrhoeic dermatitis of the eyelids. Näyttävätkö kuvat tutuilta?

What triggers eyelid dermatitis?

Metals such as nickel and gold, shellacs that help skincare products stick to your skin, fragrances, antibiotic creams, acrylates in artificial nails, and surfactants in shampoos have all been known to cause eyelid dermatitis.

Vierailija
58/73 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhdistus on tärkeää, jos kyseessä on Hiivasienipohjainen ihottuma (Malassezia yeast). Apteteekista voi kysyä voidetta, jos sitä sa käyttää silmänympärysiholla. Kysy Farmaseutilta. En tiedä saako käyttää silmänympärysiholla.

Vierailija
59/73 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm.. tämmönen firma kuin Saaren taika. On tehnyt voiteen.. Lainaus yrityksen sivulta.

"30ml Kamomilla Sheavoide, ihoa rauhoittava, sopii mm. psoriasis-, akne- ja ekseema ihoille - Saaren Taika"

Voi toimia tai sitten ei.

Vierailija
60/73 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmm.. tämmönen firma kuin Saaren taika. On tehnyt voiteen.. Lainaus yrityksen sivulta.

"30ml Kamomilla Sheavoide, ihoa rauhoittava, sopii mm. psoriasis-, akne- ja ekseema ihoille - Saaren Taika"

Voi toimia tai sitten ei.

Ainakin hinta on kohdillaan :D 50 euroa pienestä purkista sheavoita ja parista pisarasta eteerisiä öljyjä (joita ei herkälle iholle kannata edes laittaa..)