Voisiko joku selittää että mikä siinä on niin vaikeaa syödä ilman että lihoo huomattavan ylipainoiseksi?
En halua haukkua ylipainoisia vaan kuulla syitä miksi normaali syöminen ei onnistu.
Kommentit (115)
Vierailija kirjoitti:
Minut erottaa normaalipainoisista tavallista parempi ruokahalu. Voisin syödä tunnin välein!
Onneksi en ole sexiriippuvainen ;)
Eiköhän normaalipainoinen seksiriippuvainen ole tuhat kertaa parempi tila kuin tuo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 20kg ylipainoinen. Liikun, en syö ruokaa paljon, ja viimeksi käynyt lääkärissä kolme vuotta sitten. Koronankin sairastin kuumeettomana ja lähes oireettomana.
Ongelma on yksinäisyys ja olen persu karkeille. Eli kun ahdistaa ja tuntuu yksinäiseltä turvaudun karkkipussiin.
Siinäpä se selitys. Alkoholia en käytä, enkä syö mielialalääkkeitä. Ahdistus on iso osa elämääni.
100 g irtokarkkia sisältää 350 kilokaloria. Sehän ei ole vielä paljon mitään, kun keskimääräisen ihmisen lepokulutus on jo jotain 2000-2500 kcal.
Olen aina ihmetellyt, että miten porukka saa ahdettua itseensä luokkaa 3000 kcal päivässä, jotta voisi lihoa? Sehän on aivan valtava ruokamäärä!
Mun peruskulutus on jotain 1500 kcal / vrk. Jos syön enemmän, lihon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 20kg ylipainoinen. Liikun, en syö ruokaa paljon, ja viimeksi käynyt lääkärissä kolme vuotta sitten. Koronankin sairastin kuumeettomana ja lähes oireettomana.
Ongelma on yksinäisyys ja olen persu karkeille. Eli kun ahdistaa ja tuntuu yksinäiseltä turvaudun karkkipussiin.
Siinäpä se selitys. Alkoholia en käytä, enkä syö mielialalääkkeitä. Ahdistus on iso osa elämääni.
100 g irtokarkkia sisältää 350 kilokaloria. Sehän ei ole vielä paljon mitään, kun keskimääräisen ihmisen lepokulutus on jo jotain 2000-2500 kcal.
Olen aina ihmetellyt, että miten porukka saa ahdettua itseensä luokkaa 3000 kcal päivässä, jotta voisi lihoa? Sehän on aivan valtava ruokamäärä!
Minä kyllä lihon jos syön 2000 kcal /päivä. Sulla on nyt lukemat ihan väärin. Nuo on jo hieman isomman miehen lepokulutus.
Vierailija kirjoitti:
Psyykenlääkkeillä on sellainen maine, että lisäävät ruokahalua. Varsinkin masennuslääkkeitä sanotaan, että paino saattaa nousta joten kysymys kuuluu; onko kyseessä yleinen sivuvaikutus vai ihan tarkoituksellista, koska masennuksesta sanotaan, että saattaa menettää ruokahalunsa🤔
Toisilla masentuneilla ruokahalu kasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisinaan toivoisi, että jokainen joka ilkkuu ylipainosta kokisi itsekin jonkain päivän saman. Silloin suu saattaisi pysyä huomattavasti supummassa seuraavan kerran, kun tekee mieli kommentoida painoa tai kertoa, kuinka helppoa on pysyä hoikkana.
Luuletko tosiaan, etten hoikkana ole saanut kuulla laihuudestani koko ikäni?
m
Kyllä painon kommentoinnin kielto pitää paikkansa jokaisen kohdalla riippumatta siitä onko kyse ylipainosta tai laihuudesta.
Itse lihoin 10 kiloa yliopistosta valmistumisen jälkeen - opiskelijan rytmi ja urheiluharrastukset vaihtui istumatyöhön. 10 kiloa viidessä vuodessa on 2 kiloa vuodessa, eli 14000 ylimääräistä kaloria vuodessa - päivää kohden alle 40 liikakaloria.
40 kaloria on n. pieni omena, yksi konvehti tai pieni keksi, puolikas banaani, puolikas leipäsiivu. Kaksi hapankorppua. Painonnousuun ei todellakaan tarvita paljoa. Laihduttaminen onkin sitten harmiksi paljon vaikeampaa kuin tuollainen huomaamaton hiipivä painonnousu.
Ongelma on, että tosi monille ruoka on koko elämän sisältö. Eivät harrasta mitään, eivätkä liiku ja elämä menee ruudun ääressä päivästä toiseen. Samaan aikaan hyvinvointivaltio pitää huolen lapsilisistä alkaen, että jokaiselle riittää halutessaan tukirahaa ylimääräisiin karkkipusseihin, burgereihin ja pizzaan.
Olen itsekin helpohkosti lihovaa sorttia, mutta olen vetänyt linjauksen siihen, että enää en osta uusia isompia vaatteita sen takia, että entiset ei mahdu päälle. Bmi huitelee jossain vähän yli 30 tienoilla.
Olen monesti miettinyt samaa kuin ap, että miten tuo lihominen käytännössä onnistuu. Että onko siellä aina takana joku sairaus, vai onko mahdollista, että joku on kuin minä itse, mutta ostaa vain puolivuosittain uudet isommat vaatteet, sen sijaan, että rajoittaisi syömistään ja herkutteluaan.
En kyllä ymmärrä näitä aggressiivisiä mielensäpahoittamisvastauksia aiheeseen liittyen. Tällainen anonyymi palstahan on ainoa, missä sitä kehtaa vähänkään udella. En todellakaan kehtaisi keneltäkään todella ylipainoiselta asiaa livenä kysellä.
Läskit rumilukset ei muuta teekään kuin selittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keksit omasta päästäsi tuon lepokulutuksen, tuo on järkyttävän iso lukema.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun peruskulutus on jotain 1500 kcal / vrk. Jos syön e
Otte kyllä kummallisia, haukutte ihmistä joka tietää että sen enempää ei voi syödä tai lihoo mutta ei kelpaa sekään.
En halua haukkua ylipainoisia, mutta teen av:lle haukkumisketjun ylipainoisista. Hyvä ap!
Ja samalla mietin että miksei herrajumala voida pystyä keskustelemaan aiheesta asiallisesti ilman näitä tyhmiä kommentteja!! Minusta aihe on hyvä, koska minä keski-ikäisenä normaalipainoisena olen miettinyt samaa ja olisi kiva kuulla asiallisia mielipiteitä. Tiedän kaikki aiheeseen liittyvät faktat, mutta ihan omakohtaiset kokemukset olisi kivoja kuulla. Ja syyllistämättä ketään, kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keksit omasta päästäsi tuon lepokulutuksen, tuo on järkyttävän iso lukema.
Mitä tarkoittaneekaan, jos peruskulutusta, niin iso on. Samalla tavalla peruskulutus jos on 1500 kcal, niin se ei ole se josta lähdetään vähentämään energiavajeita. Tarkoittaa varmaan ihan vain sitä päivittäistä kulutustaan eikä peruskulutusta. Mihinhän mahtaa pohjata, oli kumpi vain.
Vierailija kirjoitti:
Hittojako se sulle kuuluu
Ei kuulu, mutta näkyy - häiritsevästi.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sä ap saat tästä asiasta jota joku kokoajan kyselee ja tenttaa? Miten se vaikuttaa sun elämään ?
Läskeillä osui taas herkkään kohtaan. En ole ap.
Vierailija kirjoitti:
Ei, sitä ei voi selittää ihmiselle, jolla ongelmaa ei ole. Edes lääkärit kaikessa viisaudessaan eivät osaa ratkaista, miten auttaisivat ylipainoisia potilaitaan, joten miten niin kompleksisen asian voisi tässä noin vain selittää.
Olen nähnyt useita lääkäreitä, jotka kaikessa viisaudessaan ovat ylipainoisia.
Olen myös nähnyt naapurissa asuvan lääkärin kaatokännissä. Ystäväni näki oman naapurinsa, lääkärin, kaatuilemassa kännissä.
Olen nähnyt lääkärin tupakalla.
Miksi lääkäreillä on näitä samoja paheita kuin meillä muilla kuolevaisilla?
Miks ei joillekin työnteko onnistu.
Miten voi jo opiskelu olla ylivoimaista?
Miks joku velloo masennuksessa eikä urheile ja hanki siitä paremman mielen?
Miten jollain ei muka ole kavereita?
Miten hvtissä jotkut eroaa eikö ne osaa käyttäytyä avioliitossaan? Mikä siinä on niin vaikeeta?
Vierailija kirjoitti:
Ei, sitä ei voi selittää ihmiselle, jolla ongelmaa ei ole. Edes lääkärit kaikessa viisaudessaan eivät osaa ratkaista, miten auttaisivat ylipainoisia potilaitaan, joten miten niin kompleksisen asian voisi tässä noin vain selittää.
EIvät lääkärit voi läskejä auttaa. Vain läskit itse voivat päättää syövätkö vai eivätkö. Näin yksinkertaista se on.
Luuletko tosiaan, etten hoikkana ole saanut kuulla laihuudestani koko ikäni?
m