Te hoitajat, jotka ette ole saaneet lääkelaskuja läpi, miten työnkuva muuttui?
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Tiedän useita ulkomaalaisia hoitajia, jotka eivät koskaan ole suorittanut lääkelaskutenttiä. Silti he antavat tietyissä paikoissa lääkkeet asukkaille. Kotihoidossa toimii ihmisiä, ilman lähihoitajan pätevyyttä, hekin antavat lääkkeet. Kotihoitoon palkataan ilman pätevyyttä olevia, kun pula työntekijöistä on niin kova.
Kouluttamattomat eivät ymmärrä niitä riskejä, mitä siihen toimintaan liittyy. Se on sitten ikävä, kun on annettu täysin tietämättömänä lääkkeitä ja tulee virhe tai tulee jokin odottamaton reaktio, etkä tiedä yhtään, mitä annoit ja oliko annos oikea. Työnantajan tämä pitäisi ymmärtää. Tehkää ilmoitus viranomaisille, jos oikeasti on jossain tällaista toimintaa.
Itse olen työskennellyt sekä yksityisillä että julkisissa paikoissa ja näissä asioissa ollaan oltu tosi tarkkoja erityisesti hoivakotikohun jälkeen. Vaikka olisi millainen hoitajapula, ilman lupia ei ole työnantajan antanut lupaa koskea lääkkeisiin. Tuleekin mieleen, että näissä laittomasti toimivissa paikoissa toimitaan työnantajan sääntöjen vastaisesti salaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukihäiriö on paskin tekosyy ikinä. Suoraan sanottuna raivostuttaa, kun jotkut heittäytyvät imbesilleiksi vain siksi että ovat lukihäiriöisiä. Tai ehkä he nimenomaan ovat imbesillejä, mutta haluavat syyttä ongelmistaan lukihäiriötä.
T. Yliopistosta valmistunut lukihäiriöinen ja tukevasti työelämässä
Samaa mieltä. Minulla kollegoja, joilla lukihäiriö, ei ole ollut este lääkehoidon- ja laskujen läpi pääsylle. Osaavat vielä sen 7 säännön.
Mikä on 7 sääntö? Kiinnostaa ei-hoitajaa.
Oikea paikka, oikea aika, oikealle henkilölle, oikea lääke, oikea annos, oikea antotapa, oikea lääkemuoto.
Itselleni sairaanhoitajana, haastavia olivat iv laskut, koska näihin en omalla työpaikalla joudu tekemisiin, tentittävä vaan on. Kävin ns tukiopetuksessa, jonka työnantaja tarjoaa. Tentti meni läpi, mutta omassa työssäni, kun näitä en tarvitse.. niin 5v päästä sama rumba
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä lääkelaskut on tasoa: potilas tarvitsee 1000mg parasetamolia. Lääkekaapissa on vain 500mg tabletteja. Kuinka monta tablettia annat asiakkaalle?
t. Hoitaja, joka ei edes ole tekemisissä työssään lääkkeiden kanssa.
Joo varmaan käytännössä, mut kokeissa pitää laskea liuoksia ilman laskinta
Kyllä laskinta saa käyttää. Ainakin niissä lääkelupatenteissä, en tiedä miten opintojen aikana. Ja kyllä osa niistä lääkelupien tenttien laskuista on just tuota tasoa, osa monimutkaisempia. T. Love-pääkäyttäjä
Ei meillä saanut laskinta käyttää lovessa eikä mediekossa. Ei ihme, että virheitä tulee, kun ei suoriudu ilman laskinta laskuista.
Just loppuvuodesta suoritin lääkelaskutentin ja sai olla laskin.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on vastaus alkuperäiseen kysymykseen? Miten työnkuva muuttui?
Ei taida olla kokemusta kenelläkään. Kun kyllä kaikki pääsee läpi. Minä olen sh, enkä tiedä ketään joka ei olisi päässyt. Saahan noi uusia, jos ei ekalla yrityksellä mene läpi.
Ihan LOVen virallisissa ohjeissa lukee että saa käyttää laskinta. Mutta toki työnantajat saa esittää tiukempia vaatimuksia.