Hankala ihminen työyhteisössä, miten suhtautua?
-Hän kokee, että hänellä on eritysoikeuksia esimerkiksi lomien ja työtehtävien suhteen
-Hän huomauttelee toisten tekemistä virheistä
-Hän vaatii että muut tekevät työt samalla tavalla kuin hän, vaikka tapoja olisi useita (ei ole työnjohtoasemassa)
-Hän korostaa itselleen tulleita positiivisia palautteita
-Hän ei siedä yhtään sitä, että asiat eivät mene hänen mielensä mukaan, vaan tällöin raivostuu ja kiukuttelee kuin lapsi
-Esimiehen puhuttelu auttaa hetkeksi, mutta käytös palautuu aina ennalleen
Miten tämmöisen kanssa voi tehdä töitä? On lähin ja ainut samaa työtä tekevä kollega
Kommentit (89)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika kontrolloivalta kuulostat itsekin. Jospa kaikki vika ei olisikaan siinä toisessa.
Jos ihminen toisensa jälkeen on lähtenyt paikaltani tämän työntekijän takia niin näkisin että vika on kylläkin enemmän hänessä. Jos viakseni katsotaan se, että en alistu tämän henkilön alistamiseen niin sitten mussakin on vikaa, mutta onko sinusta ok, että yksi henkilö saa terrorisoida koko tiimiä?
ap
Jostain syystä hän kuitenkin on edelleen siinä samalla paikalla, eikä häntä ole siirretty muihin tehtäviin.
Näin esimiehen näkökulmasta tilanne on hankala. Tuollaiseen on todella vaikea puuttua, ellei tyyppi riko lakia / työehtosopimusta.
Vähän samanlaisesta työkaverista kokemusta. Hän tosin osasi halutessaan esittää hyvinkin mukavaa, ennen kuin todella pimeä puoli paljastui. Kaiken piti tapahtua hänen mielen mukaan, oikeasti suuttui jos joku kertasi esittää vastakkaisen mielipiteen. Yritti kaikin keinoin saada kaikki etuudet itselleen, ja nuoli esimiesten takamuksia. Mestari manipuloimaan ihmisiä.
Oli vielä hyvin kateellinen ihminen, ja puhui muista pahaa minkä kerkesi. Sitten kun ihmiset alkoivat vältellä hänen seuraansa, uhriutui, ja itki esimiehelle,että hänet jätetään ulkopuolelle. Välttelystrategiakaan ei siis toiminut, vaan käänsi senkin päinvastoin.
Kuulin, että hän oli ollut edellisessäkin työpaikassaan ihan samanlainen, joten ei tule tuosta muuttumaan.
Vierailija kirjoitti:
Näin esimiehen näkökulmasta tilanne on hankala. Tuollaiseen on todella vaikea puuttua, ellei tyyppi riko lakia / työehtosopimusta.
Itsekin olen ollut esihenkilönä aiemmassa työpaikassa ja tiedän, että hänen vastuullaan olisi taata meille tiimiläisille henkisesti turvallinen työpaikka. Ei ole helppo homma todellakaan esihenkilölläni.
ap
Jos sen sukunimi on Tamio, niin sille tampiolle ette voi mitään, on sen verran k e h a r i
Vierailija kirjoitti:
Vähän samanlaisesta työkaverista kokemusta. Hän tosin osasi halutessaan esittää hyvinkin mukavaa, ennen kuin todella pimeä puoli paljastui. Kaiken piti tapahtua hänen mielen mukaan, oikeasti suuttui jos joku kertasi esittää vastakkaisen mielipiteen. Yritti kaikin keinoin saada kaikki etuudet itselleen, ja nuoli esimiesten takamuksia. Mestari manipuloimaan ihmisiä.
Oli vielä hyvin kateellinen ihminen, ja puhui muista pahaa minkä kerkesi. Sitten kun ihmiset alkoivat vältellä hänen seuraansa, uhriutui, ja itki esimiehelle,että hänet jätetään ulkopuolelle. Välttelystrategiakaan ei siis toiminut, vaan käänsi senkin päinvastoin.
Kuulin, että hän oli ollut edellisessäkin työpaikassaan ihan samanlainen, joten ei tule tuosta muuttumaan.
Kuulostaa täysin samalta. Osaa olla asiakkaille mukava, koska hyötyy heistä. Tämä ei puhu edellisistä työpaikoista mitään, epäilen että kaikki ei kestä päivänvaloa. Oletko vielä samassa työpaikassa vai lähditkö? Vai miten tilanne on edennyt?
ap
Miksi uhrata energiaansa tuollaiseen. Keskittyy vain olennaiseen ja vähät välittää muusta. Aina työpaikalla on joku, jonka kanssa ei tule kovin hyvin toimeen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi uhrata energiaansa tuollaiseen. Keskittyy vain olennaiseen ja vähät välittää muusta. Aina työpaikalla on joku, jonka kanssa ei tule kovin hyvin toimeen.
Koska mun on pakko tämän kanssa asioida. Esimerkiksi lomat pitää hänen kanssaan sopia. Mulle sopisi ihan hyvin, että esihenkilö määrää lomat, mutta esihenkilö on määrännyt meidät sopimaan keskenämme.
ap
Itselle ärsyttäviä noista lienee oman roolin jatkuva korostaminen. Koko ajan saat olla kuulemassa miten teki sen ja sen ja niin tai näin ja mikä vaikutus siinä oli ja kannattaisiko jokin asia tehdä hänen neuvomallaan tavalla. Sitä kun kuuntelet päivittäin vähintään vartin olet valmis vaihtamaan työpaikkaa. Todella ärsyttävä tapa.
Huomasinpa vain, että tuossa ap:n listassa on asioita, joihin hän syyllistyy itse. Ehkä juuri siksi sitä kollegaa ei voi kertakaikkiaan sietää. Jos ei siedä samoja piirteitä itsessään, eikä pysty niitä piirteitä tarkastelemaan kriittisesti. Eikä kommenttini poissulje sitä, etteikö se kollega todella voisi olla hankala.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska mun on pakko tämän kanssa asioida. Esimerkiksi lomat pitää hänen kanssaan sopia. Mulle sopisi ihan hyvin, että esihenkilö määrää lomat, mutta esihenkilö on määrännyt meidät sopimaan keskenämme.
ap
No ei tuo nyt niin vaikeaa ole. Jos tyyppi on vaikka narsistinen ja on silloin mukava, kun hyötyy jollain tavalla, niin keksit niitä hyötyjä tai porkkanoita, niin sujuu lomien sopiminen. Tai esität asiat niin, että se olisi joku hyöty.
Vierailija kirjoitti:
Huomasinpa vain, että tuossa ap:n listassa on asioita, joihin hän syyllistyy itse. Ehkä juuri siksi sitä kollegaa ei voi kertakaikkiaan sietää. Jos ei siedä samoja piirteitä itsessään, eikä pysty niitä piirteitä tarkastelemaan kriittisesti. Eikä kommenttini poissulje sitä, etteikö se kollega todella voisi olla hankala.
Ongelma ei ole vain minun ja hänen välillä vaan hänen ja lähes koko tiimin välillä
-ap
Nähnyt samanlaisen.
Sanoi että siksi halusi olla hankala että pääsisi työttömäksi, mutta ei kukaan erottanut kun suomessa niin vahva irtisanomissuoja.
Myös puhui että halusi savustaa ihmisiä pois kelle kateellinen.
Töissä on yleensä hankalia ihmisiä. Osalla on vaikutusvaltaisia suhteita, osa kärsii unettomuudesta tai säryistä, osalla on huono kotikasvatus, jotkut on vain muuten sikoja.
Ei ne ikinä muutu. Ainoa toivo on työskennellä yksin tai löytää tuurilla hyvä työpaikka.
Moniin ihmisiin tehoaa niinkin pienet asiat, että välillä vaikka kehuu toisen asua tms. Esim. Näytätpä hyvältä tänään, mistä olet hankkinut tuon paidan. Tietynlaisten ihmisten kanssa tällainen toimii. Tyyppi voi muuttua astetta siedettävämmäksi.
Lähdin vuosi sitten menemään kun ei esimiesasemassa oleva kollega ryhtyi hankalaksi. Enkä ole katunut päivääkään. Tällä kyseisellä kaverilla oli lisäksi alisuorittamista omassa tehtävässään jota muut, mukaanlukien minä joutuivat paikkaamaan. Lähinnä säälittävä tapaus kyseessä. Nykyään samanlaisissa tehtävissä ja suunnilleen samalla palkalla. Vielä yhtäkään mulkkua ei ole tullut vastaan uudessa työpaikassa. Ei tuollainen käytös ole mitenkään normaalia tai sellaista jota pitäisi hyväksyä millään verukkeella.
Vittuilu ja muu työpaikkakiusaaminen ei kuulu mielestäni enää nykyaikaiseen työkulttuuriin, kuten se tuntui kuuluvan silloin kun aloitin työurani 1980-luvulla. Moni asia työelämässä on mennyt parempaan suuntaan ja varsinkin minua nuorempien ikäluokkien osalta.
Mä en tollasta ainakaan jäisi kattelemaan. Tuollainen ihminen ei koskaan muutu.
Kuulostaa epäironisesti tavalliselta nykyajan työntekijältä - jopa ylistettävältä ja erinomaiselta käytökseltä.
Työpaikallani myös haastavasti käyttäytyvä henkilö, on haastava siis asiakkaille ja kollegoille ajoittain.
Itse aikana mittelöin hänen kanssaan. Nykyään ajattelen,etten voi häntä muuttaa, joten olen yrittänyt muuttaa omaa asennetta ja suhtautumista häneen.
Pidän työpaikastani,enkä haluaisi vaihtaa. Joten tämä taitaa olla ainoa keino jatkaa yhdessä työskentelyä. Häntäkin vuosien varrella esihenkilöt puhuttaneet ja varoitelleet...
En toki sano,että tämä helppoa on..vtuttaa välillä kovin..