Lue keskustelun säännöt.
Oletteko alkaneet vihata koiria?
20.04.2024 |
Oletteko alkaneet vihata koiria koiraihmisten takia ja kissojen demonisoinnin takia? Itse olen ennen ajattelin koirista neutraalisti mutta en enää.
Kommentit (102)
Taitaa Koraani vaikuttaa jo suomalaistenkin asenteisiin. Asetetaan eläimet vihatuimmuusjärjestykseen jollakin tekosyyllä
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Tämä on tosi, ei muutaman sadan neliön aidattu omakotipiha ole vielä hyvän koiranelämän tae, mikäli koiraa ei siis muuten aktivoida, tai se ei pääse säännöllisesti kunnon lenkeille. Ja kuinka monella omakotitalo asujalla edes on aidattua pihaa koiralleen, yleisempi taitaa olla jokin lyhyt juoksunaru viritys tai pihahäkki, missä koira lähinnä makoilee yksin tylsistyneenä ja onnettomana.
Useimmat koirat kaipaavat rodunmukaisten viettiensä purkamista, vaihtelevia lenkkimaastoja uusine hajuineen ja yleensä myös toisten koirien tai ihmisten seuraa. Keskiverto koira on sosiaalinen laumaeläin, ei yksineläjä jossakin pihan perällä.
Koira saattaa viihtyä kerrostalossakin erinomaisesti, mikäli sen kanssa ulkoillaan aktiivisesti ja/tai harrastetaan jotakin. Totta kai koiranomistajalla on silloin suhteessa vieläkin suurempi vastuu koiransa elämänlaadusta, mutta sinällään koiralle on melko sama onko asuintilaa 50 vai 200m2, jos se saa muuten tarpeeksi liikuntaa, ulkoilua sekä muita virikkeitä.
Minä kehottaisin miettimään tarkasti myös rodun soveltuvuutta omaan asuinpaikkaan ja elämäntapaan. Älä ota todella koirasosiaalista rotua, jos et ota sille myös koirakaveria, anna sen tervehtiä muita koiria tai vie sitä viikottain koirapuistoon. Jos olet paljon poissa kotoa tai et pidä ulkoilusta kuin auringonpaisteessa, ota mieluummin vaikka kissa. Älä ota paksun pohjavillan omaavaa rotua lämpimään asuntoon, johon ei ole mahdollista asentaa ilmalämpöpumppua. Älä ota jättirotua taloon, jossa sen täytyy kulkea portaissa. Älä ota palveluskoiraa jos et jaksa kouluttaa ja harrastaa sen kanssa. Älä ota metsästyskoiraa jos et vie sitä metsälle. Älä ota arktista vetokoiraa jos et ole aktiivinen ulkoilma ihminen. Älä ota laumanvartijaa jos sinulla ei ole tarjota sille vartiointitehtävää maaseudulla. Älä ota vahtiviettistä rotua elinympäristöön, jossa sille on liikaa häiriötekijöitä. Näin toimien jo eliminoidaan useimmat mahdolliset ongelmat.
Kaiken kaikkiaan kyse on ennen kaikkea omistajan paneutumisesta, viitseliäisyydestä ja vaivannäöstä, niin sopivan rodun valinnan, koiran hyvinvoinnin kuin käytöksenkin osalta.
Täytyy myös muistaa, että koira yksilönä on harvoin yhtä kuin rotumääritelmänsä, ne ovatkin vain suuntaa antavia kuvaelmia. Voit saada levottoman mopsin, rottweilerin jota ei vartiointi kiinnosta tai kultaisennoutajan joka ei tule kaikkien kanssa toimeen. Kannattaa lähteä siitä ajatuksesta, että pärjäänkö minä/pärjääkö perheeni myös siinä tapauksessa, että saammekin sen hieman vaikeampiluonteisen yksilön.