Olen 45 ja maistoin ensi kertaa kehuttua sushia ja petyin
Muotiruoka sushi on olevinaan jotenkin hienoa ja herkullista. Kävin työkaverien kanssa sushiravintolassa ekaa kertaa. Mielestäni tylsää ja mautonta. Lähinnä pelkkää riisiä jossa mitätön siivu kalaa tai jotain kurkun paloja. Ei mausteita. Ei suolaa. Ei juuri syötävää. Kauhea hiilaripommi. Varmaan Japanissa jotain köyhien ruokaa. Ei jatkoon, savulohi perunoiden kanssa on sata kertaa parempaa. Sushissa mene rahat hukkaan, kilohinta on karmea pelkällä riisille.
Kommentit (205)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Söitko haarukalla? Nimittäin pitää syödä tikuilla, muuten ei maistu oikenlaiselta.
Sushi on kylläkin sormiruokaa.
Riippuu paikasta ja tilanteesta. Sushi voi olla hyvin kasuaalia ruokaa, mutta yhtä lailla sitä tarjotaan Tokion hienoimmissa ja kalliimissa ravintoloissa. Siellä sitä ei kyllä syödä sormin. On siis vähän niin kuin pizza, lähipizzeriassa olisi outoa syödä haarukalla ja veitsellä, mutta hienossa artesaanipizzeriassa ihan ok.
Mitä helvettiä? Millä te pizzanne syötte lähipizzeriassa jos ette haarukalla ja veitsellä? Syömäpuikoilla? Minä ainakin käytän normaaleja aterimia. Muu olisi outoa.
T. Ap
Oletko koskaan oikeasti käynyt pizzeriassa? Hyvin harvoin näen kenenkään käyttävän missään halpisperuspizzeriassa aterimia, kotioloisssa ei koskaan. Sormin se pizza usein syödään.
Höpö höpö. Nyt trollaat. Jossain jenkkileffoissa syövät sormin noutopizzaa. Ymmärtäähän sen, jos on kadulla ja nälkä eikä paikkaa, missä syödä normaalisti pöydän ääressä. Olen tainnut itsekin syödä baari-illan päätteeksi sormin pizzaa suoraan laatikosta kadulla. Mutta ei nyt ravintolassa pöydän ääressä sentään.
Vierailija kirjoitti:
Paikallinen sushibuffa maksaa vajaa 17 euroa. Itse syön kerralla sellaiset 65 - 80 sushia, joten ihan kohtuullinen kilohinta aterialleni tulee. Syytä vain itseäsi, jos syöt kuin hiiri.
80?! Anteeksi kysymys, mutta minkä kokoinen olet? Kun meillä syö kolme tuosta määrästä, kaksi heistä on teinipoikia.
Tällainen numero yhdestä sushista. Mulla on monia ruokia, joista en pidä, mutta en siitä mitään numeroa tee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paikallinen sushibuffa maksaa vajaa 17 euroa. Itse syön kerralla sellaiset 65 - 80 sushia, joten ihan kohtuullinen kilohinta aterialleni tulee. Syytä vain itseäsi, jos syöt kuin hiiri.
80?! Anteeksi kysymys, mutta minkä kokoinen olet? Kun meillä syö kolme tuosta määrästä, kaksi heistä on teinipoikia.
En minä siellä joka päivä käy, ehkä 1-2 kertaa kuukaudessa. Olen 190 cm ja painan 92 kg, kiitos kysymästä.
Monessa paikassa saatava "sushi" on juuri sellaista mautonta kuivaa puputettavaa, ja on hyvin valitettavaa jos ensikosketus on sellaisesta. Lohdutukseksi voin sanoa, että ero huonon ja hyvän sushin välillä on yhtä iso kuin einespiirakoiden ja itse tehtyjen. Eli kyllä joka maan perinneruoka osataan r*ssiä kun massatuottamaan ruvetaan.
Vierailija kirjoitti:
En ihan ymmärrä näitä kommentteja joissa kerrotaan "olen xx-ikäinen enkä ikinä ole maistanut sitä tai tätä (enkä maistakaan)", ikään kuin ylpeillään omalla ennakkoluuloisuudella tai rajoittuneisuudella.
Klassinen olen juntti ja ylpeä siitä -aloitus. Yleistynyt persujen myötä.
Kuulostat kyllä ihan trollilta, mutta melkein kiinnostaa mistä edes revit ajatuksen että sushi olisi köyhien ruokaa Japanissa. Hyvä sushi nimenomaan on kallista ja sen syöminen muutenkin aivan omanlaisensa kokemus. Totta kai on ketjusushipaikkoja joista saa bulkkisushia, kuin pikaruokaversiota sushista.
Vierailija kirjoitti:
Oikeassa olet, pahaa on, kuten suuri osa japanilaisista ruuista yleensäkin. Kokeilepa mennä japanissa ravintolaan niin voi tulla vastaan mitä hirveämpiä annoksia, joita syötäväksi aina tunnista.
Japanissa siinä sushin päällä voi olla jokin iso ötökkä, jolla silmät ja tuntosarvet ja jalat ja kaikki mukana 🤮
😂 Kiitos nauruista. Ei jumankauta näitä juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostat kyllä ihan trollilta, mutta melkein kiinnostaa mistä edes revit ajatuksen että sushi olisi köyhien ruokaa Japanissa. Hyvä sushi nimenomaan on kallista ja sen syöminen muutenkin aivan omanlaisensa kokemus. Totta kai on ketjusushipaikkoja joista saa bulkkisushia, kuin pikaruokaversiota sushista.
Pakkohan sen on olla köyhien ruokaa. 99% riisiä. Lähinnä koristeena minimalistinen määrä jotain ravintosisältöä tuovaa arvokkaampaa, kuten kalaa. Usein halpoja vihanneksia, levää jne.
Totta kai nykymaailman markkinataloudessa kaikesta voi repiä eksklusiivista eksotiikkaa. Varmaan meidän karjalanpiirakoitakin voitaisiin jossain Manhattanin äveriysalueilla myydä eksoottisena herkkuna sikahintaan ja kokemustaa se jollain karhuntaljoilla ja kalevalaisilla runoilla, mutta itse ruoka on silti halpaa köyhien mummojen kotievästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä siellä joka päivä käy, ehkä 1-2 kertaa kuukaudessa. Olen 190 cm ja painan 92 kg, kiitos kysymästä.
OK, omat pojat on 185cm ja noin 85kg, mutta ei hekään syö kun sen 25kpl yhdellä istumalla. et kyllä silti aika paljolta toi sun määrä kuullostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen useammassa ketjussa huomannut että jos uskaltaakin arvostella sushia(japsifanaatikkojen pakkomielle) niin heti on lauma rääkymässä kuinka ei osaa syödä "oikeaa" ruokaa tai kuinka juntti on kun huih, ei tunge suuhunsa aasialaista muonaa. Näistä pelleistä tulee mieleen jotkut ylilaudan kakarat jotka pahistelevat sillä kuinka tulista ruokaa pystyy mättämään sinne kitaansa ja jos ei närästys kiinnosta on vauvasuu.
Onhan tuo ap aika hauska. Päässyt 40 vuotiaaksi maistamatta sushia ja nostaa siitä numeron. Katso kun ei yökkinyt. Ei varmaan muutenkaan kovin innostunut uusista asioista.
Olen syönyt ja kokannut kymmenien eri ruokakulttuurien satoja teoksia tuhansia kertoja ja maustevalikoimanikin kattaa satoja artikkeleita. Pyrin tutustumaan jatkuvasti uusiin ruokiin. Sushi on vaan mielestäni täysin yliarvostettua sen mauttomuuden ja mitäänsanomattomuuden vuoksi ja vielä kallistakin. Toki ymmärrän että se voi olla japaniassa semmoinen perus arkiruoka taviksille, kuin täällä hernekeitto ja pannari. Ei mitään ihmeellistä, perus mättöä. Mutta että olisi joku rokkatrendi, olisi älytöntä.
Joopa joo. Juntti mikä juntti.
Vierailija kirjoitti:
Selittäkää minulle miksi väitätte että sushi on hyvää tai hintansa väärti. Sehän on mauttomin ja ravintoköyhin ruoka maailmassa. Ap.
"Sehän on" viittaisi siihen että kyseessä on objektiivinen totuus. Ja yhtä hyvin olisi voinut kirjoittaa "Selittäkää minulle miksi väitätte että teillä on eri mielipide kuin minulla??"
Siksi väitän että sushi on hyvää koska useimmiten se mielestäni on hyvää, ei luulisi olevan hirveän monimutkainen asia ymmärtää. En tiedä mitä sushia olet syönyt mutta kalaa nyt yleensä ei ainakaan ravintoköyhäksi ole haukuttu ja sitä usein sushissakin käytetään.
En tiedä miksi edes selitän trollille, kuulostat ihan boomersukulaisiltani jotka kokevat olevansa maailmannapoja ainoine oikeine mielipiteineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakkohan sen on olla köyhien ruokaa. 99% riisiä. Lähinnä koristeena minimalistinen määrä jotain ravintosisältöä tuovaa arvokkaampaa, kuten kalaa. Usein halpoja vihanneksia, levää jne.
Totta kai nykymaailman markkinataloudessa kaikesta voi repiä eksklusiivista eksotiikkaa. Varmaan meidän karjalanpiirakoitakin voitaisiin jossain Manhattanin äveriysalueilla myydä eksoottisena herkkuna sikahintaan ja kokemustaa se jollain karhuntaljoilla ja kalevalaisilla runoilla, mutta itse ruoka on silti halpaa köyhien mummojen kotievästä.
Joo pakkohan sen sitten näin on olla kun sinä kerran sanot.
Tuoreen vasta pyydetyn kalan rasvaisimmat osat nyt sattuvat olemaan kalliimpia kuin joku Suomen majoneesi-tonnikalahäsellys, vai mitä niihin nyt Suomessa tungetaankaan. Vai kuvittelitko että Suomesta saatava sushi on samanlaista kuin Japanista saatava sushi? Tai että supermarkettisushilla ja ravintolasushilla ei ole mitään eroa?
Ei ihme, että japanilaiset pitävät suomalaisia juntteina. Ei sushi ole buffaruokaa ensinnäkään ja japanilaisia tämä Suomessa kauhistuttaa ja naurattaa. Sushi tehdään asiakkaan tilauksen mukaan tai syödään tuoreena, korkeintaan se rullasushi paikoissa kiertää muutaman minuutin hihnalla, mutta niissäkin asiakkaat huutavat tilauksia erikseen.
Wasabia ei sotketa soijaan eikä riisiä todellakaan uiteta soijassa.
sushi on tuoretta ja arvostettua ruokaa Japanissa - vain Suomessa siitä on tehty tuommoinen ällöttävä mättö missä riisikään ei maistu miltään.
Asuin Japanissa 8 vuotta enkä Suomessa suostu sushia syömään kuin parissa paikassa Helsingissä.
"Sushia" nyt on aika monenlaista. Yhteinen tekijä on riisi, muuten siihen voi heittää päälle vaikka jauhelihapihvin ja kutsua sitä sushiksi ja se on aivan eri asia kuin vaikka lohisushi.
Vierailija kirjoitti:
Ei ihme, että japanilaiset pitävät suomalaisia juntteina. Ei sushi ole buffaruokaa ensinnäkään ja japanilaisia tämä Suomessa kauhistuttaa ja naurattaa. Sushi tehdään asiakkaan tilauksen mukaan tai syödään tuoreena, korkeintaan se rullasushi paikoissa kiertää muutaman minuutin hihnalla, mutta niissäkin asiakkaat huutavat tilauksia erikseen.
Tuskin pitävät kun eivät meistä mitään tiedä ja hyvä niin.
Mutta itse pointtiin, kyllä monissa hihnapaikoissa silti kiertää sushia jota voi vain ottaa vaikka itsekin voi tilata, vaikka totta on ettei se ehdi seistä siellä silti koko päivää kuten buffassa. Ja muutenkin Suomen sushibuffan sushi on usein aivan erilaista kuin japanilainen sushi ja kyseiset ravintolat usein jotain vietnamilaisten tai kiinalaisten pitämiä. En tiedä kutsuisinko sitä edes sushiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen useammassa ketjussa huomannut että jos uskaltaakin arvostella sushia(japsifanaatikkojen pakkomielle) niin heti on lauma rääkymässä kuinka ei osaa syödä "oikeaa" ruokaa tai kuinka juntti on kun huih, ei tunge suuhunsa aasialaista muonaa. Näistä pelleistä tulee mieleen jotkut ylilaudan kakarat jotka pahistelevat sillä kuinka tulista ruokaa pystyy mättämään sinne kitaansa ja jos ei närästys kiinnosta on vauvasuu.
Onhan tuo ap aika hauska. Päässyt 40 vuotiaaksi maistamatta sushia ja nostaa siitä numeron. Katso kun ei yökkinyt. Ei varmaan muutenkaan kovin innostunut uusista asioista.
Olen syönyt ja kokannut kymmenien eri ruokakulttuurien satoja teoksia tuhansia kertoja ja maustevalikoimanikin kattaa satoja artikkeleita. Pyrin tutustumaa
Joopa joo. Juntti mikä juntti.
Ja toisten solvaaminen osoittaa sun sivistyneisyyden ja avoimuuden, oi trendikäs.
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö nyt taas. Yksi sushipala painaa noin 30 g. Eli 65 kpl tekee jo liki kaksi kiloa sushia. Terve ihminen ei syö kahta kiloa saati yli mitään kerralla, ei vaikka seuraavassa hetkessä kipittäisitkin kertomaan kuinka olet iso ja raavas mies.