Olen 45 ja maistoin ensi kertaa kehuttua sushia ja petyin
Muotiruoka sushi on olevinaan jotenkin hienoa ja herkullista. Kävin työkaverien kanssa sushiravintolassa ekaa kertaa. Mielestäni tylsää ja mautonta. Lähinnä pelkkää riisiä jossa mitätön siivu kalaa tai jotain kurkun paloja. Ei mausteita. Ei suolaa. Ei juuri syötävää. Kauhea hiilaripommi. Varmaan Japanissa jotain köyhien ruokaa. Ei jatkoon, savulohi perunoiden kanssa on sata kertaa parempaa. Sushissa mene rahat hukkaan, kilohinta on karmea pelkällä riisille.
Kommentit (205)
Kolmesti pitää kokeilla ennenku pystyy sanomaa onko mieleistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sushi tuntuu olevan tällä hetkellä alle 40v naisten muotiruokaa. En itsekkään ymmärrä mitä hienoa siinä on kun eihän siinä ole muuta kuin graavilohta,riisiä ja jotain rehuja.
M33
Ruuassa pitää olla rasvaa, jotta se maistuu joltain. Sushi on siksi aika mautonta.
Rasva paremminkin pyöristää ruuan makua, ei niinkään terävöitä sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maistelukeroja pitää olla joku parisenkymmentä ennen kuin jokin alkaa maistua.
Tai toteaa että ei uppoa vieläkään. Tuolla hokemalla penskana pakkosyötettiin ja ihan yhtä pahaa edelleen.
Kuten minulle piimä. Se on edelleen yhtä pahaa ja hapanta kuin oli lapsenakin. Ei tule menemään kurkustani alas koskaan, ennemmin maitoa tai vettä. Samaa sarjaa muutkin happamat tuotteet, kuten viili ja jogurtti. Lapsilleni maistuu kyllä jogurtti ja toiselle piimäkin, joten en ole opettanut omia makumieltymyksiäni heille.
moi
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen muotiruoka? Ihan normaali osa suomalaista ravintolatarjontaa ollut jo ainakin 20v.
Jos jotain uutta muotiruokaa pitäisi keksiä niin Suomessa ei taida olla vielä ainuttakaan oikeaa teppanyaki-ravintolaa.
Itse teen kohta vietnamilaisia kesärullia ruoaksi.
En ihan hirveästi tykkää kylmästä pääruuasta, jälkkärit erikseen. Pari kertaa syönyt sushia. Ei nappaa. Pidän mausteisesta ruuasta, eikä sushissa ole kun ruoka-aineiden maku. Soijalla saa suolaista makua, wasabilla pippurista tulisuutta ja inkivääri vain neutralisoi suuta. Kaunista sehän on mutta ei maukasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo maistoin myös kerran noin kolme vuotta sitten ja se oli ihan hirveää. Siis mitä siinä riisissä on, kun sehän maistuu ihan karmealta!? Samaten merilevä maistuu ja haisee just siltä eli mädältä leväiseltä merivedeltä. Ja kolmekymppinen olen.
Siinä oli varmaan riisiviinietikkaa ja/tai majoneesia.
Kiitos! Se oli varmaan se riisiviinietikka! Maistui niin pahalta! Siis onko sushista aina tuollaista riisiä? En ole uskaltanut maistaa tuon yhden kerran jälkeen, kun niin kamalaa se oli. En ihan ymmärrä tätä, että osa kutsuu sitä mauttomaksi. Itse olisin varmaan ihan ok tykännytkin (en kylläkään edelleenkään siitä merilevästä, kun niin outoa se on) jos riisi olisi ollut riisiä, eli aika mautonta, mutta siinä oli jotain kammottavaa seassa. Jos siis vielä voitte vastata, että onko siinä riisissä joka sortin sushilajissa aina tuota etikkaa tms?
Vierailija kirjoitti:
Eilen viimeksi kävin sushiravintolassa.
Mielestäni jos ei osaa sushia itse maustaa inkiväärillä, levällä, soijalla ja/tai wasabilla, on parempi jättää nämä herkut muille.
Lapsetkin kyllä jo osaa.
Sitä ei mausteta sillä inkiväärillä. Inkiväärin tarkoitus on syödä sitä eri sushi-makujen välissä, jotta se neutralisoi suun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En myöskään ole syönyt sushia, vierestä katsonut kun sitä riisipalleroa uitetaan soijassa ja wasabissa.
Noilla lisukkeilla voi syödä vaikka tiskirättiä, etkä eroa huomaa.
Riisipalleroa ei uiteta soijassa. Se on se kalapuoli, jota dipataan ihan vaan vähän soijaan.
Itse dippaan sen riisipuolen soijakastikkeeseen ja hyvää on. Ei se ole niin tarkkaa oikeasti.
Kuin myös, dippaan riisin soijaan, koska se on mielestäni siten parasta. Ja syön sushit sormin, sillä ne toimivat parhaiten sormiruokana. Mutta ap:lle sanoisin, että on olemassa sushia ja sushia. Jos se on jo hieman kuivahtanutta ja riisin maustamista ei ole tehty oikein (reilusti mm. riisiviinietikkaa), niin se ei ole hyvää, vaikka dippaisi mihin. Jos taas
Japanin etiketin mukaan on soijakipossa ei saa lillua riisinpalasia. Se on törkeää käytöstä. Soijaan kosketaan vain kalalla hieman.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen muotiruoka? Ihan normaali osa suomalaista ravintolatarjontaa ollut jo ainakin 20v.
Jos jotain uutta muotiruokaa pitäisi keksiä niin Suomessa ei taida olla vielä ainuttakaan oikeaa teppanyaki-ravintolaa.
Tampereen Koskikeskukseen avattiin juuri sellainen.
Vierailija kirjoitti:
Sushi tuntuu olevan tällä hetkellä alle 40v naisten muotiruokaa. En itsekkään ymmärrä mitä hienoa siinä on kun eihän siinä ole muuta kuin graavilohta,riisiä ja jotain rehuja.
M33
Graavilohi on ihan eri asia. Sitä ei sushissa ole.
Wasabia ja soijaa kun tarpeeksi käyttää niin maistuu.
Wasabilta ja suolalla. Onpa hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin syöt soijan, wasabin ja inkiväärin kanssa. Ei kai niitä kukaan kuivana vetele. Herkkua, kun tietää, mistä ostaa.
Eli sushi itsessään on mautonta ja maku saadaan lisukkeilla. Sama ostaa mausteet kotiin, lisätä niitä mihin vain mauttomaan ja tadaa. Meillä on köyhän miehen sushia.
Sisäfilepihvi on mautonta ilman suolaa ja pippuria. suurimman osan ruuista maku tehdään niillä lisukkeilla, mausteiksi myös kutsutaan.
Minulle sushi on suuri herkku, ja pidän japanilaisista mauista. Sushi on kuitenkin enimmäkseen valkoista riisiä ja vaikka kalassa onkin proteiinia niin hyvin hiilihydraattipitoinen annoshan tuo on.
Ei toki kaikki tykkää.
Sushi on muuten aina tuoretavaraa, ja kunnollista saa vain harvoista (japanilaisista) sushiravintoloista. Kiinalaiset ovat rynnineet sushimarkkinoille, ja perustaneet sushiravintoloista, ja kiinalaisissa tai "yleisaasialaisissa" ravintoloissa tarjoillaan myös sushia. Jos sushi on valmiiksi laitettu isoille kylmälevyille ja jos ravintolassa on paljon muutakin ruokaa kuin sushia, olet törmännyt kiinalaiseen sushiin. Älä koskaan syö sushia jossa raaka kala on seissyt ja riisi kuivunut. Kylmälevyltä tarjotut, etukäteen laitetut sushit maistuvat pahalle ja voivat saada mähän sekaisin. Luota vain aito japanilaiseen sushiin.
Kiinalaisessa ravintolassa kannattaa keskittyä kiinalaiseen ruokaan.
Vierailija kirjoitti:
Oikeassa olet, pahaa on, kuten suuri osa japanilaisista ruuista yleensäkin. Kokeilepa mennä japanissa ravintolaan niin voi tulla vastaan mitä hirveämpiä annoksia, joita syötäväksi aina tunnista.
Japanissa siinä sushin päällä voi olla jokin iso ötökkä, jolla silmät ja tuntosarvet ja jalat ja kaikki mukana 🤮
No siinä se et ainakaan ole Japanissa käynyt.
Hassua että sushi on jonkun mielestä "muoti ruoka". Ainakin Helsingissä se oli - luvulla iso juttu. En suoraan sanoen tiedä mikä on tämän hetken muotiruoka mutta sushi se ei missään tapauksessa ole. Tykkään kyllä sushista.
Piti ihan katsoa aloituksen vuosiluku että onko 90-luvulta. Muotiruoka?
Laita seuraavalla kerralla roima kerros wasabia sushin päälle ja tule sitten kertomaan makuelämyksestä.
Soijakin käy miedommista mauista pitävälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eilen viimeksi kävin sushiravintolassa.
Mielestäni jos ei osaa sushia itse maustaa inkiväärillä, levällä, soijalla ja/tai wasabilla, on parempi jättää nämä herkut muille.
Lapsetkin kyllä jo osaa.
Sitä ei mausteta sillä inkiväärillä. Inkiväärin tarkoitus on syödä sitä eri sushi-makujen välissä, jotta se neutralisoi suun.
Jotkut varmaan mättää mausteet sushin päälle niin kuin ketsupit ja sinapit ruotsin laivalla ja sitten valittaa kun ei maistu...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maistelukeroja pitää olla joku parisenkymmentä ennen kuin jokin alkaa maistua.
En ole ap mutta meinaat, että minun pitäisi mennä parikymmentä kertaa syömään sushia ja sitten rupee maistumaan. Ei ikinä. Minulla aivan sama kuin ap:llä, tulipa maistettua kerran ja siihen jäi, ei ollut yhtään hyvää. Monenlaisista ruoista pidän jo ihan ensimaistamisella ja sushi ei nyt vaan ole mitään erikoista ruokaa. Viimeksi söin esim. parsaa vinaigrette kastikkeella etelä-Ranskassa ja se oli todella hyvää. Ihan eka kerta oli ja heti maistui. Nyt olen tehnyt kotona jo pari kertaa myös. Olin ennen aina syönyt parsaa bechamelkastikkeella tai voisulalla, mikä myös erittäin hyvää.
Erilaisten ruokien hyväksyminen auttaa luomaan joustavaa ja myönteistä ruokasuhdetta. Taitava syöjä uskaltaa säännöllisesti kok
Ap tässä hei. Mulla ei ole ongelmaa maistella uusia ruokia ja tykätä niistä. En ole lapsi tai nirsoaikuinen vaan päin vastoin vähän harrastankin kulinarismia ja ruokakulttuuria. Sushissa ei ole mitään totuttelua vaativaa makua, koska siinä EI ole makua.
Ja huomauttelijoille tiedoksi, kyllä söin wasabia ja soijaa ja inkivääriä. Ne maistuivat (feikki)wasabille, soijalle ja inkiväärille. Tietenkin niillä jos millä saa mauttoman sushin sijaan suuhun makua mutta samalla myös taatusti peitettyä sushin maun jota ei juuri ole.
Ei väkevien ja peittävien lisukkeiden käyttö ole ratkaisu siihen että itse ruoka on tylsää ja mautonta. Sitä paitsi nämä lisukkeiden yksinkertaiset vahvat perusmaut tulevat halvemmaksi vaikka lenkkimakkaran kyytipoikana. Turha maksaa kymppejä riisipalleroista kun saa parilla eurolla uunilenkkiä ja pottumuusia johon saa autenttisen japanilaisen maun wasabia ja soijaa hölväämällä ja inkiväärilastuja välissä puremalla.
Tietenkään uunilenkki ei ole yhtään hienoa ja eksoottista kun sitä ei ole 68-vuotias mutisti-spesialisti leikellyt kuunvalossa damaskiteräsveitsellä tavuja karjahdellen paperinohuiksi lastuiksi. Vaikka eipä taida keskiverto markettien ja buffettien sushipaloissakaan olla mitään samuraitaustaa.
Ne junttien ruoat on nekin tulleet yleensä ulkomailta. Hernekeitto, lihamakaronilaatikko, kaikki yhdistelmät perunaa ja lihaa ovat suosittuja ulkomailla. Suomessa on syöty joulukinkkuakin vasta 1930-luvulta lähtien. Mut se nyt on niin, että jos joku ruoka on omasta mielestä pahaa niin se on hyi yäk ja ihan tyhmää. Monet aikuiset ihmiset vaikuttavat juttuineen pikkulapsilta.