Olen 45 ja maistoin ensi kertaa kehuttua sushia ja petyin
Muotiruoka sushi on olevinaan jotenkin hienoa ja herkullista. Kävin työkaverien kanssa sushiravintolassa ekaa kertaa. Mielestäni tylsää ja mautonta. Lähinnä pelkkää riisiä jossa mitätön siivu kalaa tai jotain kurkun paloja. Ei mausteita. Ei suolaa. Ei juuri syötävää. Kauhea hiilaripommi. Varmaan Japanissa jotain köyhien ruokaa. Ei jatkoon, savulohi perunoiden kanssa on sata kertaa parempaa. Sushissa mene rahat hukkaan, kilohinta on karmea pelkällä riisille.
Kommentit (205)
Vierailija kirjoitti:
Ap on niitä suomalaisia, jotka tarvitsevat ketsuppia pihvin päälle ja keitettyjä perunoita lasagnen kanssa 😁
Sinä taas olet imbesilli.
Vierailija kirjoitti:
Piti ihan katsoa aloituksen vuosiluku että onko 90-luvulta. Muotiruoka?
No nyt viimeisen vuoden parin aikana näitä on alkanut tupsahdella kaikkialle. Lähi S-marketistakin näkyy saavan kympin rasioita joissa on kuusi tai kahdeksan palaa riisiä. En osta marketista koska uskon että vain ravintolassa tehdään oikein ja on tuoretta mutta eipä sekään vakuuttanut nyt kun kokeilin.
Ihme olettamus että kaikkien pitäisi tykätä sushista, vaikka hampaat irvessä. Oikein voittajatarinoita täällä kuinka aluksi ei tykännyt siitä riisipallerosta mutta lukuisten väkisin syömisten jälkeen huomasi rakastavansa sitä. Ja nyt elämä maistuu. Voi jeesus..jos joku ei tykkää japanirullista(wasabilla tai ilman) niin ei tykkää eikä se ole mikään elämää suurempi asia.
Olen useammassa ketjussa huomannut että jos uskaltaakin arvostella sushia(japsifanaatikkojen pakkomielle) niin heti on lauma rääkymässä kuinka ei osaa syödä "oikeaa" ruokaa tai kuinka juntti on kun huih, ei tunge suuhunsa aasialaista muonaa. Näistä pelleistä tulee mieleen jotkut ylilaudan kakarat jotka pahistelevat sillä kuinka tulista ruokaa pystyy mättämään sinne kitaansa ja jos ei närästys kiinnosta on vauvasuu.
Vierailija kirjoitti:
Laitoitko soijakastiketta, wasabia ja inkivääriä?
Mikään noista ei sovi kalan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin syöt soijan, wasabin ja inkiväärin kanssa. Ei kai niitä kukaan kuivana vetele. Herkkua, kun tietää, mistä ostaa.
Eli sushi itsessään on mautonta ja maku saadaan lisukkeilla. Sama ostaa mausteet kotiin, lisätä niitä mihin vain mauttomaan ja tadaa. Meillä on köyhän miehen sushia.
Japanilainen ruoka pelaa aika lailla perusmauilla. Suola, etikka, makea ja umami on ne mistä perinteisen japanilaisen ruoan maku koostuu. Usein se maustekastike on ruoassa tavallaan pääasia ja ravintolatkin ovat erikoistuneet vain yhdenlaiseen ruokaan, esim. sushiin tai tietynlaisiin nuudeleihin. Se nuudeliateria voi sitten koostua lähinnä nuudeleista, niihin kuuluvasta maustekastikkeesta ja pikkelöidyistä kasviksista lisukkeena. Toki ne nuudelit on sitten usein tuoreita ja ihan paikan päällä käsintehtyjä. Mutta ruokakulttuuri on hyvin toisenlainen kuin vaikka meillä Suomessa. Itse rakastan japanilaista ruokaa, tosin joskus suolaisuus on itselleni vähän liikaa. Mutta pidän siitä, että erilaiset lisukkeet tarjotaan erikseen ja myös estetiikka on tärkeää, pääsee todella nauttimaan ruoan eri mauista.
Sushikin on hyvää, mutta ketjupaikkojen bulkkisushi ei kyllä ole siitä parhaasta päästä. Ja japanilainen ruoka on niin paljon muutakin kuin sushia. Tämä ei myöskään estä minua nauttimasta myös uusista perunoista ja makaroonilaatikosta. Erilaiset ruokakulttuurit on suuri rikkaus ja suosittelen suhtautumaan niihin ennakkoluulottomasti.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai se mitään muotiruokaa ole enää. Itse maistoin eka kerran 20 vuotta sitten. Syön yleensä sashimia eli pelkkää kalaa. Joskus ostan sushia kotiin, jos en jaksa kokata. Omaan suuhun maistuu ihan hyvältä.
Hevimusa keksittiin 60-luvulla ja siitä tuli ilmiö 80-luvulla mutta muotia valtakulttuurissa siitä tuli vasta 2000-luvulla Lordin ja Kotiteollisuuden myötä.
Toki aikaisert omaksujat ja trendipellet on varmaan leäneet sushihuumansa jo joskus kymmeniä vuosia sitten ja nyt tänä päivänä heille kuuminta hottia on joku albanialaisten voristokauriiden kivekset sahramikastikkeessa. Sushi elää kuitenkin nyt Lordi-kauttaan, jossa Kyllikki 87 kokeilee sitä ekaa kertaa, kun vähän joka nurkalla tyrkytetään ja tytär Aulikki 65 kertoi miten hyvää se oli, kun kävi likkojen kanssa testaamassa.
Itse olen maalta pieneltä syrjäkylältä kotoisin ja edes teoriassa olisin voinut törmätä ekan kerran sushiin muutettuani isompaan kaupunkiin viisitoista vuotta sitten, mutta siellä samassa kaupungissa oli kymmeniä ravintoloita kymmenistä eri kulttuureista ja jokainen niistä hoiukutteli enemmän kuin kylmä riisi. Ulkomailla olen aina syönuyt paikallista. Japanissa en ole käynyt mutta tietojeni mukaan siellä on hyvääkin ruokaa runsain mitoin, joka kiinnostaisi, joten sinne mennessänikään tuskin juuri sushiin kajoaisin. Edelleen kylmä riisi on kylmää riisiä.
En ihan ymmärrä näitä kommentteja joissa kerrotaan "olen xx-ikäinen enkä ikinä ole maistanut sitä tai tätä (enkä maistakaan)", ikään kuin ylpeillään omalla ennakkoluuloisuudella tai rajoittuneisuudella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Söitko haarukalla? Nimittäin pitää syödä tikuilla, muuten ei maistu oikenlaiselta.
Sushi on kylläkin sormiruokaa.
Riippuu paikasta ja tilanteesta. Sushi voi olla hyvin kasuaalia ruokaa, mutta yhtä lailla sitä tarjotaan Tokion hienoimmissa ja kalliimissa ravintoloissa. Siellä sitä ei kyllä syödä sormin. On siis vähän niin kuin pizza, lähipizzeriassa olisi outoa syödä haarukalla ja veitsellä, mutta hienossa artesaanipizzeriassa ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
En ihan ymmärrä näitä kommentteja joissa kerrotaan "olen xx-ikäinen enkä ikinä ole maistanut sitä tai tätä (enkä maistakaan)", ikään kuin ylpeillään omalla ennakkoluuloisuudella tai rajoittuneisuudella.
Pointti siinä että ei olla enää ihan lapsia ja opetella syömään vaan tunnetaan se oma maku eikä kaikkia räkäpalloja ole enää tarve lykätä suuhun.
Vierailija kirjoitti:
Olen useammassa ketjussa huomannut että jos uskaltaakin arvostella sushia(japsifanaatikkojen pakkomielle) niin heti on lauma rääkymässä kuinka ei osaa syödä "oikeaa" ruokaa tai kuinka juntti on kun huih, ei tunge suuhunsa aasialaista muonaa. Näistä pelleistä tulee mieleen jotkut ylilaudan kakarat jotka pahistelevat sillä kuinka tulista ruokaa pystyy mättämään sinne kitaansa ja jos ei närästys kiinnosta on vauvasuu.
Onhan tuo ap aika hauska. Päässyt 40 vuotiaaksi maistamatta sushia ja nostaa siitä numeron. Katso kun ei yökkinyt. Ei varmaan muutenkaan kovin innostunut uusista asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Söitko haarukalla? Nimittäin pitää syödä tikuilla, muuten ei maistu oikenlaiselta.
Riippuu paikasta ja tilanteesta. Sushi voi olla hyvin kasuaalia ruokaa, mutta yhtä lailla sitä tarjotaan Tokion hienoimmissa ja kalliimissa ravintoloissa. Siellä sitä ei kyllä syödä sormin. On siis vähän niin kuin pizza, lähipizzeriassa olisi outoa syödä haarukalla ja veitsellä, mutta hienossa artesaanipizzeriassa ihan ok.
Mitä helvettiä? Millä te pizzanne syötte lähipizzeriassa jos ette haarukalla ja veitsellä? Syömäpuikoilla? Minä ainakin käytän normaaleja aterimia. Muu olisi outoa.
T. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo maistoin myös kerran noin kolme vuotta sitten ja se oli ihan hirveää. Siis mitä siinä riisissä on, kun sehän maistuu ihan karmealta!? Samaten merilevä maistuu ja haisee just siltä eli mädältä leväiseltä merivedeltä. Ja kolmekymppinen olen.
Siinä oli varmaan riisiviinietikkaa ja/tai majoneesia.
Kiitos! Se oli varmaan se riisiviinietikka! Maistui niin pahalta! Siis onko sushista aina tuollaista riisiä? En ole uskaltanut maistaa tuon yhden kerran jälkeen, kun niin kamalaa se oli. En ihan ymmärrä tätä, että osa kutsuu sitä mauttomaksi. Itse olisin varmaan ihan ok tykännytkin (en kylläkään edelleenkään siitä merilevästä, kun niin outoa se on) jos riisi olisi ollut riisiä, eli aika mautonta, mutta siinä oli jotain kammottavaa seassa. Jos siis vielä voitte vastata, että onko siinä
Kyllä, sushin pääpointti ei itseasiassa ole se kala, vaan nimenomaan riisiviinietikalla, sokerilla ja suolalla maustettu riisi. Ilman sitä maustesekoitusta sushi ei ole sushia. Tästä siis tulee sushin nimikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo ap aika hauska. Päässyt 40 vuotiaaksi maistamatta sushia ja nostaa siitä numeron. Katso kun ei yökkinyt. Ei varmaan muutenkaan kovin innostunut uusista asioista.
Olen syönyt ja kokannut kymmenien eri ruokakulttuurien satoja teoksia tuhansia kertoja ja maustevalikoimanikin kattaa satoja artikkeleita. Pyrin tutustumaan jatkuvasti uusiin ruokiin. Sushi on vaan mielestäni täysin yliarvostettua sen mauttomuuden ja mitäänsanomattomuuden vuoksi ja vielä kallistakin. Toki ymmärrän että se voi olla japaniassa semmoinen perus arkiruoka taviksille, kuin täällä hernekeitto ja pannari. Ei mitään ihmeellistä, perus mättöä. Mutta että olisi joku rokkatrendi, olisi älytöntä.
T. ap
Niille, jotka haukkuvat sushia mauttomaksi tiedoksi: käytössä on myös mausteita wasabi on aika tyypillinen maustetahna sushissa. Kannattaa maistaa.
En kyllä koskaan sormiruokailisi sushiravintolassa. Siinähän ne taudit leviäisi. Jos puikot ei käy käteen käytä haarukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä helvettiä? Millä te pizzanne syötte lähipizzeriassa jos ette haarukalla ja veitsellä? Syömäpuikoilla? Minä ainakin käytän normaaleja aterimia. Muu olisi outoa.
T. Ap
Oletko koskaan oikeasti käynyt pizzeriassa? Hyvin harvoin näen kenenkään käyttävän missään halpisperuspizzeriassa aterimia, kotioloisssa ei koskaan. Sormin se pizza usein syödään.
97-vuotias äitini rakastaa sushia. Lähden juuri viemään häntä sushiravintolaan.
Ei kai se mitään muotiruokaa ole enää. Itse maistoin eka kerran 20 vuotta sitten. Syön yleensä sashimia eli pelkkää kalaa. Joskus ostan sushia kotiin, jos en jaksa kokata. Omaan suuhun maistuu ihan hyvältä.