Olen 45 ja maistoin ensi kertaa kehuttua sushia ja petyin
Muotiruoka sushi on olevinaan jotenkin hienoa ja herkullista. Kävin työkaverien kanssa sushiravintolassa ekaa kertaa. Mielestäni tylsää ja mautonta. Lähinnä pelkkää riisiä jossa mitätön siivu kalaa tai jotain kurkun paloja. Ei mausteita. Ei suolaa. Ei juuri syötävää. Kauhea hiilaripommi. Varmaan Japanissa jotain köyhien ruokaa. Ei jatkoon, savulohi perunoiden kanssa on sata kertaa parempaa. Sushissa mene rahat hukkaan, kilohinta on karmea pelkällä riisille.
Kommentit (205)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostat kyllä ihan trollilta, mutta melkein kiinnostaa mistä edes revit ajatuksen että sushi olisi köyhien ruokaa Japanissa. Hyvä sushi nimenomaan on kallista ja sen syöminen muutenkin aivan omanlaisensa kokemus. Totta kai on ketjusushipaikkoja joista saa bulkkisushia, kuin pikaruokaversiota sushista.
Pakkohan sen on olla köyhien ruokaa. 99% riisiä. Lähinnä koristeena minimalistinen määrä jotain ravintosisältöä tuovaa arvokkaampaa, kuten kalaa. Usein halpoja vihanneksia, levää jne.
Riisi on vertailusivuston mukaan muuten kalliimpaa Japanissa kuin Suomessa. Hyvä japanilainen riisi ainakin saattaa olla.
Mitä ihme vihannessusheja olet oikein vetänyt? Levään kääritty kurkkusushi nyt on yksi halvemmista susheista mutta kyllä ne levättömät kalavaihtoehdot ovat yleisimpiä. Avokadoa näkee joskus.
Sushi on tyypillinen nykyajan someruoka, josta saa kivoja kuvia joilla antaa itsestään jotenkin hienompi vaikutelma ja jota sitten syödään kun kerran kaikki muutkin sitä Suomen perusteella vaikuttaa syövän.
Oletko ap elänyt laatikossa vai miten ihmeessä olet onnistunut välttelemään sushia, tuota ns. muotiruokaa, 20 vuotta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Söitko haarukalla? Nimittäin pitää syödä tikuilla, muuten ei maistu oikenlaiselta.
Sushi on kylläkin sormiruokaa.
Riippuu paikasta ja tilanteesta. Sushi voi olla hyvin kasuaalia ruokaa, mutta yhtä lailla sitä tarjotaan Tokion hienoimmissa ja kalliimissa ravintoloissa. Siellä sitä ei kyllä syödä sormin. On siis vähän niin kuin pizza, lähipizzeriassa olisi outoa syödä haarukalla ja veitsellä, mutta hienossa artesaanipizzeriassa ihan ok.
Mitä helvettiä? Millä te pizzanne syötte lähipizzeriassa jos ette haarukalla ja veitsellä? Syömäpuikoilla? Minä ainakin käytän normaaleja aterimia. Muu olisi outoa.
T. Ap
Oletko koskaan oikeasti käynyt pizzer
Ööh no en käy halpispizzerioissa ja kyllä kotonakin AINA käytän haarukkaa ja veistä pizzaa(kin) syödessäni.
Vierailija kirjoitti:
Oletko ap elänyt laatikossa vai miten ihmeessä olet onnistunut välttelemään sushia, tuota ns. muotiruokaa, 20 vuotta?
Erikoinen kysymys. Eihän sitä pakolla missään syötetä. Ei kuulu esim. koulujen ruokalistoille, eikä edes työpaikkaravintoloiden vaihtoehtoihin. Sitä pitää erikseen hakeutua syömään alan mestoihin. Ennen tätä tapausta ei ole ollut sellaista tilannetta. Maailman miljoonista ruoista on varmaan edelleen suurin osa kokeilematta eikä ihmiselämän aikana ehtisikään kaikkia kokeilla vaikka joka aterialla söisi uutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Söitko haarukalla? Nimittäin pitää syödä tikuilla, muuten ei maistu oikenlaiselta.
Riippuu paikasta ja tilanteesta. Sushi voi olla hyvin kasuaalia ruokaa, mutta yhtä lailla sitä tarjotaan Tokion hienoimmissa ja kalliimissa ravintoloissa. Siellä sitä ei kyllä syödä sormin. On siis vähän niin kuin pizza, lähipizzeriassa olisi outoa syödä haarukalla ja veitsellä, mutta hienossa artesaanipizzeriassa ihan ok.
Mitä helvettiä? Millä te pizzanne syötte lähipizzeriassa jos ette haarukalla ja veitsellä? Syömäpuikoilla? Minä ainakin käytän normaaleja aterimia. Muu olisi outoa.
T. Ap
No sovitaan sitten niin. :D Viimeksi pari viikkoa sitten käytiin muuttopizzalla auttajien kanssa, kukaan meistä ei käyttänyt aterimia eikä kyllä kukaan muukaan ravintolassa. Italialaisten mielestä on muuten outoa syödä pizzaa haarukalla ja veitsellä, mutta kai tää sun tapa on sitten ainoa oikea. Pizzan alkuperä on kuitenkin katuruokakulttuurissa, jossa käsin syöminen on se juttu. Ei siinä pitäisi olla mitään kummallista.
Vierailija kirjoitti:
Joo-o, joskus lähemmäs parikymmentä vuotta sitten minäkin äitini mielestä kuulemma tykkäsin sushista vain koska se on japanilaista, eli trendikästä ja koska tykkäsin Japanista niin on pakko sitten tykätä väkisin kaikesta japanilaisesta, ilmeisesti. Joidenkin mielestä ei ole vaihtoehto että jos itse ei pidä jostakin, jollakin toisella on ihan oikeasti eri maku. Ei ei, sehän on sula mahdottomuus.
En minäkään ymmärrä miten jotkut tykkäävät silakkalaatikosta tai paistetuista muikuista, varmaan syövät vain väkisin koska pakko on tykätä perinteisestä suomiruoasta, valehtelijat.
Silakat ja muikuthan on todella hyvä vertauskohta sushille, ihan yhtä pahoja kaikki, mutta jos kerran sushista raakoine kaloineen tykkää, niin luulisi kyllä tykkäävän muistakin kaloista mukaan lukien nuo joita mainitset inhoavasi.
Siinä mielessä äitisi siis on ollut oikeassa, että sinulle sushi on ollut osa Japani-innostustasi ja taatusti olisit innolla pistellyt sitä poskeesi vaikka kalana olisi käytetty vain silakoita ja muikkuja, joita muuten ihan vaan tylsänä perinteisenä Suomiruokana vieroksut.
Eihän siinä mitään hienoa ole. Perusruokaa. Mutta toiset tykkää, toiset ei. On myös eri tasoisia susheja. Tuskin söit sitä Japanissa. Buffet-sushit on harvoin kunnon sushia nähneetkään.
Vierailija kirjoitti:
Eilen viimeksi kävin sushiravintolassa.
Mielestäni jos ei osaa sushia itse maustaa inkiväärillä, levällä, soijalla ja/tai wasabilla, on parempi jättää nämä herkut muille.
Lapsetkin kyllä jo osaa.
Höpö höpö. Näin se juuri ei ole. Oikeasti sen sushin itsessään on tarkoitus maistua hyvältä. Sushi tarkoittaa kirjaimellisesti etikkaista riisiä. Jostain syystä vaan Suomessa sushi ei (yleensä) maistu oikein miltään. Toistan: sushin tulisi maistua hyvältä ilman soijaa ja wasabiakin. Inkiväärin tarkoitus taas on nollata suu erilaisten annosten välissä. Inkiväärillä ei ole tarkoitus "maustaa" sushia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen useammassa ketjussa huomannut että jos uskaltaakin arvostella sushia(japsifanaatikkojen pakkomielle) niin heti on lauma rääkymässä kuinka ei osaa syödä "oikeaa" ruokaa tai kuinka juntti on kun huih, ei tunge suuhunsa aasialaista muonaa. Näistä pelleistä tulee mieleen jotkut ylilaudan kakarat jotka pahistelevat sillä kuinka tulista ruokaa pystyy mättämään sinne kitaansa ja jos ei närästys kiinnosta on vauvasuu.
Onhan tuo ap aika hauska. Päässyt 40 vuotiaaksi maistamatta sushia ja nostaa siitä numeron. Katso kun ei yökkinyt. Ei varmaan muutenkaan kovin innostunut uusista asioista.
Olen syönyt ja kokannut kymmenien eri ruokakulttuurien satoja teoksia tuhansia kertoja ja maustevalikoi
Joopa joo. Juntti mikä juntti.
Ja toisten solvaaminen osoittaa sun sivistyneisyyden ja avoimuuden, oi trendikäs.
42 vuotias uniikki lumihiutale ruokatoimittaja haukku toisen maan perinneruokaa yhden suomalaisen ravintolan perusteella. Eikö tuo nut ole juntteuden huippu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailij
a kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Ap
Kummia juttuja. Mä syön aina ravintolassa käsin. Sehän viipaloidaankin valmiiksi sitä varten. Ja jos ei viipaloida, niim ensin itse viipaloin ja sitten slicejä käsin suuhun. ja monet jättää reunat syömättä.
Itse en tykännyt ekalla kerralla mutta sitten toistamiseen maistoin sushia Thaimaassa ja olihan se hyvää. Sen jälkeen olen tykännyt ja siihen inkivääriin tulee ihan himo. Itsekin tulee välillä väsättyä
Ettekai te syö sitä inkiväärin kanssa???? Voi apua. Se on tarkoitettu väliin suun neutralointiin. Ei missään nimessä päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ihme, että japanilaiset pitävät suomalaisia juntteina. Ei sushi ole buffaruokaa ensinnäkään ja japanilaisia tämä Suomessa kauhistuttaa ja naurattaa. Sushi tehdään asiakkaan tilauksen mukaan tai syödään tuoreena, korkeintaan se rullasushi paikoissa kiertää muutaman minuutin hihnalla, mutta niissäkin asiakkaat huutavat tilauksia erikseen.
Tuskin pitävät kun eivät meistä mitään tiedä ja hyvä niin.
Mutta itse pointtiin, kyllä monissa hihnapaikoissa silti kiertää sushia jota voi vain ottaa vaikka itsekin voi tilata, vaikka totta on ettei se ehdi seistä siellä silti koko päivää kuten buffassa. Ja muutenkin Suomen sushibuffan sushi on usein aivan erilaista kuin japanilainen sushi ja kyseiset ravintolat usein jotain vietnamilaisten tai kiinalaisten pitämiä. En tiedä kutsuisinko sitä edes sushiksi.
Kyllä he varmaan tietävät meistä samanverran mitä suomalaiset tietävät sushista :-D Japanilaisella sushilla ei ole mitään tekemistä suomalaisen sushin kanssa kuten ei ole näillä california yms. rullillakaan - ei niitä Japanissa ole tarjolla vaan Jenkeissä. Ei Suomesta myöskään saa yhtä hyvää pastaa kuin Italiasta ja italialaiset ovat kauhuissaan meidän lounasbuffien vedessä lilluvasta ylikypsästä spagetista. Suomessa on oikeasti karsea ruoka, ei meillä juuri pääse keulimaan kuin niillä ainaisilla karjalanpiirakoilla.
Suomessa on aina tärkeitä iso annoskoko ja halpa hinta, ei se ruoan laatu. Vielä ollaan jäljessä isojen ruokamaiden ruokakulttuureita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ihme, että japanilaiset pitävät suomalaisia juntteina. Ei sushi ole buffaruokaa ensinnäkään ja japanilaisia tämä Suomessa kauhistuttaa ja naurattaa. Sushi tehdään asiakkaan tilauksen mukaan tai syödään tuoreena, korkeintaan se rullasushi paikoissa kiertää muutaman minuutin hihnalla, mutta niissäkin asiakkaat huutavat tilauksia erikseen.
Tuskin pitävät kun eivät meistä mitään tiedä ja hyvä niin.
Mutta itse pointtiin, kyllä monissa hihnapaikoissa silti kiertää sushia jota voi vain ottaa vaikka itsekin voi tilata, vaikka totta on ettei se ehdi seistä siellä silti koko päivää kuten buffassa. Ja muutenkin Suomen sushibuffan sushi on usein aivan erilaista kuin japanilainen sushi ja kyseiset ravintolat usein jotain vietnamilaisten tai kiinalaisten pitämiä. En tiedä kutsuisinko sitä edes sushiksi."Suomessa on aina tärkeitä iso annoskoko ja halpa hinta, ei se ruoan laatu. Vielä ollaan jäljessä isojen ruokamaiden ruokakulttuureita. "
Tämä on kyllä totta. Vaikka itselle ranskalainen keittiö on kyllä haastava vaikka sitä niin maailmalla kehutaan. Sipulikeitto ainoa takuuvarma ranskalainen hitti :)
Minä kyllä rakastan sushia, paitsi jos on raakaa kalaa.
Eli sushi olikin loppujen lopuksi täysi susi!
Olen kokeillut pari kertaa en vain pidä raa'asta kalasta ja merilevästä enkä siitä makumaailmasta. Pidän yleensä monenlaisesta ruuasta ja monien muiden maiden keittiöiden tarjonnasta. Toiset saa pitää, mutta jotkut olleet ällistyneen näköisiä, kun olen sanonut, etten pidä sushista. Mieluiten menen sellaiseen ravintolaan, jossa on sushille vaihtoehto, jos jonkun sushista pitävän kanssa menen syömään.
Tästä erottaa juntin alaluokkaisen ja sivistyneen yläluokkaisen ihmisen.
Joo-o, joskus lähemmäs parikymmentä vuotta sitten minäkin äitini mielestä kuulemma tykkäsin sushista vain koska se on japanilaista, eli trendikästä ja koska tykkäsin Japanista niin on pakko sitten tykätä väkisin kaikesta japanilaisesta, ilmeisesti. Joidenkin mielestä ei ole vaihtoehto että jos itse ei pidä jostakin, jollakin toisella on ihan oikeasti eri maku. Ei ei, sehän on sula mahdottomuus.
En minäkään ymmärrä miten jotkut tykkäävät silakkalaatikosta tai paistetuista muikuista, varmaan syövät vain väkisin koska pakko on tykätä perinteisestä suomiruoasta, valehtelijat.