Olen 45 ja maistoin ensi kertaa kehuttua sushia ja petyin
Muotiruoka sushi on olevinaan jotenkin hienoa ja herkullista. Kävin työkaverien kanssa sushiravintolassa ekaa kertaa. Mielestäni tylsää ja mautonta. Lähinnä pelkkää riisiä jossa mitätön siivu kalaa tai jotain kurkun paloja. Ei mausteita. Ei suolaa. Ei juuri syötävää. Kauhea hiilaripommi. Varmaan Japanissa jotain köyhien ruokaa. Ei jatkoon, savulohi perunoiden kanssa on sata kertaa parempaa. Sushissa mene rahat hukkaan, kilohinta on karmea pelkällä riisille.
Kommentit (205)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En myöskään ole syönyt sushia, vierestä katsonut kun sitä riisipalleroa uitetaan soijassa ja wasabissa.
Noilla lisukkeilla voi syödä vaikka tiskirättiä, etkä eroa huomaa.
Riisipalleroa ei uiteta soijassa. Se on se kalapuoli, jota dipataan ihan vaan vähän soijaan.
Itse dippaan sen riisipuolen soijakastikkeeseen ja hyvää on. Ei se ole niin tarkkaa oikeasti.
Riisi imee liikaa soijaa ja sitten maistat vain sen soijan ja syöt kauhean määrään suolaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitoitko soijakastiketta, wasabia ja inkivääriä?
tämä. Sushilla ei ole makua jos ei dipata wasabiin, soijaan ja päälle slice inkivääriä
paras ruoka, tosin ei missään Lidlin valmispaketista vaan vähintään tuoreena prisman tai citymarketin tiskiltäkin saa ihan maustuvaa sushia
Ei se silti miltään maistu ja inkivääri nyt on muutenkin pahaa, että miksi sitä pitäisi tunkea minnekään. Wasabi on ainoa mista pidän, soijasta tulee jotain ihme allergisoireita. Mutta mikä tärkeintä, joka kerta kun syö sushia saa oksentaa ja tulee ripuli. Ne vatsa oireet kestää aina päiviä.
Tietenkään ei pidä syödä mitään mitä maha ei kestä. Se ei tee ruuasta pahaa tai mautonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En myöskään ole syönyt sushia, vierestä katsonut kun sitä riisipalleroa uitetaan soijassa ja wasabissa.
Riisipalleroa ei uiteta soijassa. Se on se kalapuoli, jota dipataan ihan vaan vähän soijaan.
Itse dippaan sen riisipuolen soijakastikkeeseen ja hyvää on. Ei se ole niin tarkkaa oikeasti.
Kuin myös, dippaan riisin soijaan, koska se on mielestäni siten parasta. Ja syön sushit sormin, sillä ne toimivat parhaiten sormiruokana. Mutta ap:lle sanoisin, että on olemassa sushia ja sushia. Jos se on jo hieman kuivahtanutta ja riisin maustamista ei ole tehty oikein (reilusti mm. riisiviinietikkaa), niin se ei ole hyvää, vaikka dippaisi mihin. Jos taas riisi on maustettu oikein ennen sushin kasaamista ja se on tuoretta, niin se on paraste herkkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riisi imee liikaa soijaa ja sitten maistat vain sen soijan ja syöt kauhean määrään suolaa.
Älä huolehdi, riisi imee juuri minulle sopivan määrän soijaa.
Itse tekemällä saa juuri sellaiset sushit, mitkä on mieleisiä. Riisin määrää voi itse säädellä. Makien eli rullattavien sushien väliin voi laittaa sellaista mistä itse tykkää. Esim. kalan ja vihannekset voi myös kypsentää ennen sushiin laittoa.
Itse en pidä wasabista, joten dippaan sushit vain kevyesti soijakastikkeessa. Pidän california rolleista, joissa sesaminsiemeniä pinnalla.
Sushien tekeminen alkoi meillä yhdessä esiteinien kanssa ja jatkui siitä yhteisenä puuhana. Samalla kun nigirejä pyöritellään tai makeja rullataan, jutellaan kaikenlaisista asioista. Jokainen voi tehdä sellaiset sushit kun haluaa. Tuore sushi on aina paremman makuinen eikä kuiva lainkaan.
En tykkää wasabista enkä inkivääristä ja syön silti sushia, yleensä valitsen vielä kalattomia versioita. Olen 45 ja maistoin sushia noin 20 vuotta sitten ensimmäisen kerran ja syönyt siitä huolimatta perunaa ja savulohta vähintään sata kertaa. Sushia tekee tänään mieli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selittäkää minulle miksi väitätte että sushi on hyvää tai hintansa väärti. Sehän on mauttomin ja ravintoköyhin ruoka maailmassa. Ap.
Siihen laitetaan soijakastiketta ja inkiväärisiivu lisäkkeeksi ja ääntä kohti. Se pitää maustaa siis ihan itse. 😆
Ei näin. Se inkivääri on tarkoitettu suun ja maun puhdistamiseksi aina eri kalalaatujen välissä.
Ihan sama. Juon myös cappucinoa iltapäivällä. Vain oman ruokaperinteeni suhteen olen puritaani (karjalanpiirakoiden kuoren paksuuden, rypytyksen, paistoasteen jne. tulee olla mahdollisimman lähellä sitä, miten mummoni teki). Mutta sallin muille sen, että syövät karjalanpiirakaat miten lystää.
Vierailija kirjoitti:
Laitoitko soijakastiketta, wasabia ja inkivääriä?
Inkivääriä ei syödä sushin kanssa, vaan eri sushipalojen välissä neutraloimaan makuaisti,
Vierailija kirjoitti:
Joo ei kuulu minunkaan suosikkeihin.
Lapamatoja sushista.
Aika erikoinen ennakkoluulo joillakin, jos kuvittelevat ihmisten tosiaan menevän sushi-ravintolaan maksamaan ja syömään pahaa ruokaa näytellääkseen olevansa trendikkäitä. Ehkä tämä kumpuaa siitä, että nämä ihmiset itse tekevät paljonkin epämieluisia asioita, jotta voivat pitää kulissejaan yllä. Itse teen vegaani-susheja kotonakin, koska pidän levän mausta.
Se on hyvää sekä pahaa samaan aikaan, vähänkuin homejuusto. Jos et pidä siitä niin voi voi. En syö sitä trendien takia vaan koska pidän merenelävistä, riisistä sekä soijasta ja wasabista.
Vierailija kirjoitti:
Aika erikoinen ennakkoluulo joillakin, jos kuvittelevat ihmisten tosiaan menevän sushi-ravintolaan maksamaan ja syömään pahaa ruokaa näytellääkseen olevansa trendikkäitä. Ehkä tämä kumpuaa siitä, että nämä ihmiset itse tekevät paljonkin epämieluisia asioita, jotta voivat pitää kulissejaan yllä. Itse teen vegaani-susheja kotonakin, koska pidän levän mausta.
Joku fiksusti kirjoittikin että tämmöiset kommentit kumpuavat huonosta itsetunnosta.
Kommentoin tuolla aiemmin, että en käytä soijaa, wasabia tms. Tilaan kebabinkin ilman mitään kastikkeita, salaatinkastiketta en käytä. Jotenkin tuntuu, että en maista itse ruokaa, jos siihen laittaa kastiketta. Kai se on tottumiskysymys, ja makuaistit on erilainen. Ja tämä tapa on tullut nyt myöhemmässä iässä. Tai noh, nuorihan vielä olen... N55
itse sotken wasabin soijaan ja ehottomasti laitan päälle sushiin inkivääriäsliceja! näin paras elämys!
Minulla on aivan sama kokemus kuin AP:lla! Tosin olin 46v.. Totta, mauton makuelämys. Savulohi perunoiden kanssa tosi herkullista.
Itse rakastan sushia, mutta ensimmäistä kertaa syödessä en pitänyt ollenkaan, vaan se jopa vähän ällötti. Monen vuoden päästä joku taivutteli minut uudelleen maistamaan ja siitä se rakkaus sushiin sitten lähti. En vieläkään tiedä, miksi näin. Ehkä makuun pitää jotenkin tottua..?
Sushi on tärkeää dipata soijakastikkeeseen ja päälle pieni pallero wasabia, mutta inkivääriä ei kuulu laittaa sushiin päälle, vaan sitä syödään sushipalojen välissä neutraloijana. Itse en kuitenkaan siitä tykkää, niin en koskaan ota inkivääriä.
Mutta juu, makuasioita nämä. En ymmärrä, miksi pitää tehdä joku taistelu perunaruoat vs. sushi. Itse tykkään molemmista. Ja aika monista muistakin ruoista. :D
Ei se ainakaan hienoa ruokaa ole ollut pitkään aikaan. Kaupungit ovat täynnä sushibuffeteja, jotka ovat vieneet markkinoita pizzerioilta ja hyvä niin ainakin kansanterveyttä ajatellen.
Aika paljon vääriä käsityksiä näyttää olevan heilläkin, jotka sushista tykkäävät. Eli: sushi syödään tuoreena, huoneenlämpöisenä, ei jääkaappikylmänä. Riisi on maustettu riisiviinietikalla, suolalla ja sokerilla. Kalasiivun alle tai päälle sipaistaan wasabia. Sitä voi sekoittaa myös soijakastikkeeseen. Sushipala dipataan kalapuolelta soijakastikkeeseen. Eri palojen välissä syödään garia eli pikkelöityä inkivääriä.
Mä kanssa ihmettelin joskus 10 vuotta sitten, että mikä ihme näissä on. Ovat joko mauttomia tai pahoja. Moni hoki, että niihin tottuu ja tulee himo. No, vuosien saatossa olen sushia maistanut puolipakosta/muodon vuoksi jokusia kertoja ja edelleenkään en varsinaisesti sano pitäväni sushista, mutta ne joskus iskee hirveä himo niihin. En osaa sanoa, mistä se tulee. Saman huomasin teineistäni. Kumpikaan ei ekoilla maistoilla innostunut, mutta erityisesti poika on suorastaan sushi-himoinen nykyään ja vähintään kerran viikossa pitää tuoda iso paketti sushia kaupasta. Kalliita on, mutta kun ne on hänelle juhlaa syödä yksin 15-20 kpl sushia. Huvittavinta on, että lähes kasikymppiset vanhempani löysivät sushit vuosi sitten ja erityisesti äidille on kehittynyt himo. Eivät hekään ekalla kerralla oikein saaneet kiinni.
onko tämä näitä suomalaisia makkaraperuna -makkarakastike -sianjauheliha-ruskeakastike ja perunat -ihmisiä?
sellaisen kanssa eläminen olisi kyllä mahdotonta.
tv mies maalta 52, sushin ystävät ry