Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistatteko sen ajan, kun pyöräillessä ei käytetty kypärää?

Vierailija
18.04.2024 |

Se on minulle normaali. En totu kypäriin.

Kommentit (202)

Vierailija
141/202 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos auto ja pyörä törmäävät, kumpaa sattuu enemmän, autoilijaa vai pyöräilijää? 

Tuohon tilanteeseen ei pyöräilykypärästä ole välttämättä mitään hyötyä. Törmäyksessä voi päävamman sijaan tulla esim. sisäelinvaurioita.

Itse jäin joskus auton alle, mutta en lyönyt päätä. Jotain luita kyllä murtui.

Pyöräilykypäräähän ei käytetä siksi, että joku ajaisi päälle. Vaan siksi, että pyörästä voi katketa vaikka ketjut alamäessä.

No millä tavalla se autoilukypärä estää sisäelinvammoja? :D Nehän ovat autokolareissa hyvinkin yleisiä etenkin isommissa onnettomuuksissa. 

Vierailija
142/202 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös se Rautavaaran Tapsakin kaatunut suihkussa, ja henki pojes. Suihkukypärä olisi pelastanut.

Uimahallissa kaatui kännissä. 

Ei ollut kännissä, tuo on valhetta ja vihapuhetta!

Tapsan LUULTIIN olevan kännissä, kun se oli sekaisin lyötyään päänsä lattiaan. Siksi paskiaiset eivät soittaneet ambulanssia ja Tapsa kuoli ihan turhaan!

Suihkukypärä olisi pelastanut Tapsan!

Sisarelleni oli käydä samoin Hell-Sinkissä pari vuotta sitten!

Liukastui jäisellä jalkakäytävällä, löi päänsä ja yritti puolitajuttomana könytä pystyyn. Alkuasukkaat lisäsivät vauhtia, ettei vain tarvitse auttaa ja katselivat mennessään muualle! Onneksi sisko selvisi jaloilleen ja kävi tarkistuttamassa kuntonsa terveyskeskuksessa, sillä aivoturvotus saattaa edetä iskun jälkeen, aiheuttaa tajuttomuuden ja tappaa vaikka seuraava päivänä.

Hyvät ihmiset käyttäkää kävelykypärää!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/202 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohon tilanteeseen ei pyöräilykypärästä ole välttämättä mitään hyötyä. Törmäyksessä voi päävamman sijaan tulla esim. sisäelinvaurioita.

Pyöräilykypäräähän ei käytetä siksi, että joku ajaisi päälle. Vaan siksi, että pyörästä voi katketa vaikka ketjut alamäessä.

Jaa. Itse käytän kypärää suojatakseni päätä ihan kaikissa tilanteissa. Riippumatta siitä törmäänkö autoon vain katkeaako ketjut vai liukastunko jäisellä tiellä tms. 

Vierailija
144/202 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaahas, joku autisti sekosi kypäröistä ja nyt on päällä jankutusvaihe, jossa kypärää tungetaan joka paikkaan. 

Vierailija
145/202 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan. Nykyään käytän, ei ole mikään ongelma. Tottunut, vähän niin kuin turvavyö autossa, tuntuu oudolta ilman.

Vierailija
146/202 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jos pyörästä katkeaa ketjut alamäessä, niin mitään pahaa ei tapahdu. Voi silti jarruttaa.

Vierailija
147/202 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla olisi yksi ystävä vähemmän jos ei olisi käyttänyt. Tangon yli pää esellä asfalttiin.

Vierailija
148/202 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No millä tavalla se autoilukypärä estää sisäelinvammoja? :D Nehän ovat autokolareissa hyvinkin yleisiä etenkin isommissa onnettomuuksissa. 

Kuka niin on väittänytkään, että estäisi sisäelinvaurioita. Päätähän tässä oltiin suojaamassa.

Kun auto pysähtyy törmäyksessä, niin ensimmäisenä pää retkahtaa. Pyörällä kaatuessa voi tulla monella tapaa maahan. Yleensä käsi tai reisi edellä. Pää ei siis heilahda välttämättä ollenkaan toisin kuin autokolareissa.

Vierailija
149/202 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Tänään.

Vierailija
150/202 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jos pyörästä katkeaa ketjut alamäessä, niin mitään pahaa ei tapahdu. Voi silti jarruttaa.

Tuohan riippuu ihan siitä polkupyörästä!

Ei kaikissa ole käsijarruja! Voit silti jarruttaa painamalla saappaankoron etupyörän pinnoihin. Ennemmin minä siihen luottaisin, kuin kypärään.

Vierailija
151/202 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi tapahtua. Minun kaveri lensi ojaan ketjujen lähtiessä irti jyrkässä alamäessä.

Vierailija
152/202 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvulla keulittiin polkupyörillä ja ajettiin "ilman käsiä". Enemmän matkanteko muistutti temppu-pyöräilyä kuin maantieajoa. Ei silloin kukaan käyttänyt kypäriä, ei oltu kuultukkaan sellaisista. Ei tullut isompia vahinkoja, polvet ja housut usein rikki, muttei luut. Tangossa oli eteen näyttävä valo pimeään aikaan.

Autoissa oli muistaakseni etupenkillä turvavyöt, ei takana. Kesäisin veneiltiin, kaikki aikuiset oli kännissä, muttei pelastusliivejä ollut edes lapsilla. Hauskaa, vapaata, ei ollut sääntöjä, ihana maailma.

Vierailija
153/202 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olis hyvä jos kävelijöille tulis pakolliset kypärät. Monasti kävelijä kaatuu ja lyö päänsä katuun tai asvalttiin tai saa turpaansa, kun lähtee kapakasta ja sitten kaatuu betonijalkakäytävälle saaden aivovamman, niin kypärän olis hyvä olla pakollinen, ollaanhan kuitenki Suomessa eikä missään Ruotsissa tai Hollannissa.

Vierailija
154/202 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohan riippuu ihan siitä polkupyörästä!

Ei kaikissa ole käsijarruja! Voit silti jarruttaa painamalla saappaankoron etupyörän pinnoihin. Ennemmin minä siihen luottaisin, kuin kypärään.

hankkikaa käsijarrullinen pyörä

Vierailija
155/202 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuudessani ei ollut näitä nykyajan turvavarusteita ja turvateknologiaa, joten vanhempien piti opettaa lapsensa myös pysymään hengissä niinä hetkinä, kun vanhempia ei ollut vahtimassa. Siinä olisikin yksi taito, jonka soisin nykyihmisten taas omaksuvan.  Kun lapsena jo oppii pitämään itsensä hengissä, niin aikuisenakin sitten osaa ihan toisella lailla esim. seurata liikennettä, tai vaikka pyöräillessä katsoa eteenpäin ja laittaa silmälle ajoväylällä mahdollisesti olevat esteet ja vaaranpaikat.

Vierailija
156/202 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nih, ennen oli kaikki paremmin. Liikennettä oli murto-osa nykyisestä, ruumiita tuli kymmenkertaisesti.

Palstan johtaja

Vierailija
157/202 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Itse käytän kypärää suojatakseni päätä ihan kaikissa tilanteissa. Riippumatta siitä törmäänkö autoon vain katkeaako ketjut vai liukastunko jäisellä tiellä tms. 

Tottakai moneen tilanteeseen, mutta pointti oli se ettei se kypärä ole vain kolaritilanteisiin. Varsinkin kun tuommoinen heppoinen kypärä on aika huono suoja jos auto ajaa kovaa päälle.

Paljon nimittäin näkee semmoista, että pyöräilykypärän käyttöä perustellaan vain autokolaritilanteisiin. Ja jotku jättää käyttämättä kypärää siksi kun luottavat ettei jää koskaan alle. Unohtavat, että pyörä voi hajota kesken matkan. Joltakin oli katkennut jopa pyörän runko ajaessa.

Vierailija
158/202 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka v*ttu käyttää kypärää pyöräillessä?

Vierailija
159/202 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olis hyvä jos kävelijöille tulis pakolliset kypärät. Monasti kävelijä kaatuu ja lyö päänsä katuun tai asvalttiin tai saa turpaansa, kun lähtee kapakasta ja sitten kaatuu betonijalkakäytävälle saaden aivovamman, niin kypärän olis hyvä olla pakollinen, ollaanhan kuitenki Suomessa eikä missään Ruotsissa tai Hollannissa.

Alkoholin juominen pitäisi olla kiellettyä. Humalaiset aiheuttaa hirveästi vaaratilanteita ja saavat paljon vammoja kompuroidessaan.

Vierailija
160/202 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kööpenhaminassa noin 10% käytti kypärää viime kesänä. Kova pyöräilykaupunki.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi seitsemän