Muistatteko sen ajan, kun pyöräillessä ei käytetty kypärää?
Kommentit (202)
Vierailija kirjoitti:
Nipin napin muistan sen kun pyöräilin. Ja sen kun heräsin sairaalassa ilman kypärää- pyöräilyni jälkeen.
Kypärä luo petollisen turvallisuuden tunteen ja ajaa helposti varomattomasti. Hyvä sitä kypärää on kuitenkin nyt käyttää, kun on tullut sähköpyöriä joilla mummotkin pääsevät hurjastelemaan.
Vierailija kirjoitti:
En. Aina on pidetty ja hyvä niin t. 27v. Ilman kypärää ajavista aikuisista tulee vajaa kuva. Huvittavinta on kun aikuinen ajaa lapsi takanaan istuimessa ja lapsella kyllä on kypärä, mutta aikuisella ei. Eli ymmärretään että sitä pitäisi käyttää, mutta kaiketi pinnallisuus estää laittamasta omaan päähän kypärää.
Olen 75 v ja suurin osa elämästäni on ollut aikana ilman kypärää.kypäriä ei siis ollut edes mopoilijoilla. Nyt olen käyttänyt n 10 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nipin napin muistan sen kun pyöräilin. Ja sen kun heräsin sairaalassa ilman kypärää- pyöräilyni jälkeen.
Kypärä luo petollisen turvallisuuden tunteen ja ajaa helposti varomattomasti. Hyvä sitä kypärää on kuitenkin nyt käyttää, kun on tullut sähköpyöriä joilla mummotkin pääsevät hurjastelemaan.
Harvalla mummolla on rahaa sähköpyörään. Tuttavapiirissäni ei ole ketään sellaista mummoa. Itse ajan vuoden 1966 Jopolla, jolla olen ajanut 15 v lähtien. T. Mummo 75 v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos auto ja pyörä törmäävät, kumpaa sattuu enemmän, autoilijaa vai pyöräilijää?
Tuohon tilanteeseen ei pyöräilykypärästä ole välttämättä mitään hyötyä. Törmäyksessä voi päävamman sijaan tulla esim. sisäelinvaurioita.
Itse jäin joskus auton alle, mutta en lyönyt päätä. Jotain luita kyllä murtui.
Pyöräilykypäräähän ei käytetä siksi, että joku ajaisi päälle. Vaan siksi, että pyörästä voi katketa vaikka ketjut alamäessä.
jos pyörästä katkeaa ketjut alamäessä, niin mitään pahaa ei tapahdu. Voi silti jarruttaa.
Kyllä mulla ketjun katkeamisesta aiheutui äkkipysähdys alamäessä. Minä ja tarakalla istuva henkilö lennettiin hetkessä ohjaustangon yli tielle. Olimme yltä päältä veressä, mutta isoja vammoja ei tullut, koska oli hiekkatie. Silloin ei ollut pyöräilykypärää keksittykään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyöräilyni oikeastaan loppui kypäräpakkoon, vaikkei siitä vieläkään sakoteta, niin käytännössä se on pakollista kuitenkin esim. vakuutusmielessä. En vaan viitsi enää. Se on niin vaivalloista, pää hikoaa ja sitten sitä saakuran kypärää pitää kuljettaa mukana joka paikassa, kun ei sitä pyöräänkään voi jättää. pitäisi tilata sellainen ilmatyynykypärä, joka laukeaa sitten, jos pyörä kaatuu ja lentää maahan, mutta en ole saaut sitäkään aikaiseksi. Liikaa aikaa ja vaivaa menee siihen, että etsisi netistä jonkun kaupan, joka niitä myy
mikse voi jättää pyörään? 15 vuotta jättänyt, eikä ole koskaan varastettu. Kerran oli takapyörä varastettu, mutta kypärä oli tallella :)
Hölmöläisen logiikka: Minulle ei ole koskaan käynyt, joten kenellekään m
Totta, minäkään en ole koskaan hukkunut, mutta moni muu on😨
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos käyt Hollannissa, huomaat, ettei kukaan käytä kypärää. Tästä huolimatta Hollannissa tapahtuu vähemmän kuolemaan johtavia onnettomuuksia kuin Suomessa.
Kunnollinen infra ja valot pyörässä ovat paljon oleellisempia turvallisuustekijöitä.
Juuri näin!
Lisäisin myös turvallisuustekijöihin asiallisen liikennekäyttäytymisen!
Mene Uuteen Seelantiin, niin saat sakot jos pyöräilet ilman kypärää.
Mene Amsterdamiin, tuohon pyöräilyn mekkaan eikä kukaan käytä sielä kypärää.
Vierailija kirjoitti:
Eikös se Rautavaaran Tapsakin kaatunut suihkussa, ja henki pojes. Suihkukypärä olisi pelastanut.
Uimahallissa kaatui.
Muista ajan kun mopoillessa ei ollut kypäräpakkoa, vuoden kerkesin mopoilemaan ilman pottaa.
Ysärillä meillä päin vain lapset käytti kypärää. Aikuiset hyvin harvoin. Yläasteella ei käyttänyt juuri kukaan ja minäkin kieltäydyin käyttämästä koska kypärä oli muka nolo.
Vierailija kirjoitti:
Jos käyt Hollannissa, huomaat, ettei kukaan käytä kypärää. Tästä huolimatta Hollannissa tapahtuu vähemmän kuolemaan johtavia onnettomuuksia kuin Suomessa.
Kunnollinen infra ja valot pyörässä ovat paljon oleellisempia turvallisuustekijöitä.
Hollantia ei voi verrata Suomeen, siellä on pyöräilijät huomioitu kaikin tavoin, koska pyöräily on yleisen tapa liikkua lyhyet matkat.
"Kunnollinen infra ja valot pyörässä ovat paljon oleellisempia turvallisuustekijöitä."
On mutta ei siitä kypärästäkään haittaa ole. Joten kannattaa se laittaa silti päähän. Ei ole iso vaiva.
Kypärää käytän tietty moottoripyörällä.
Normi pyörällä en ole käyttänyt kuin ihan lapsena jolloin tuli ne vikat kaatumisetkin. Kesät talvet ajan polkupyörällä töihin pari kilsaa.
Vierailija kirjoitti:
Hollannissa ajetaan mummopyörällä isoissa massoissa vähän kävelyvauhtia lujempaa. Jokainen harrastepyöräilijä Hollannissa käyttää kypärää.
Vierailija kirjoitti:
Kypärä ratkaisee sen, taantuuko ihminen onnettomuudessa persuvajakiksi, vai säilyykö aivot ehjänä. Itse käytän aina pyöräillessäni kypärää, sillä persuvajakiksi en halua.
Olis kyllä järkyttävää herätä sairaalassa jonain Hakkaraista äänestävänä uskovaisena juoppona ilmastodenialistina. Huh-huh. Vaikka eipä sitä varmaan itse huomaisi, kun puolet aivoista olisi muhjuna, ja loput aivoista täynnä junttipersujen "maalaisjärkeä". Mutta karu kohtalo kaikesta huolimatta. Sairaalasta kotiuduttuani tulisin tänne vauvapalstalle julistamaan miten mm. ilmastonmuutos on huijausta, koska sehän on taivaan isä joka säätää säät.
Pitäisi kehittää sellainen kypärä joka ei estä pään kääntämistä risteystä lähestyttäessä. Ehkä sivuilleen tarvitsekaan vilkuilla kun on kypärä suojaamassa jos jotain sattuisi sattumaan.
Muistan ja muistan myös eka kypärä, oli todella noloa käyttää mutta käytin ja käytän edelleen
Muistan, tulin noin puoli tuntia sitten kotiin pyöräretkeltä. Ei ollut kypärää, mutta oli pipo.
Jokainen, jolla on pään sisällä jotain suojattavaa. Esimerkiksi aivot. Sinulla tuskin on mitään suojattavaa tekstistäsi päätellen, joten älä turhaan käytä.